2.000 senioren met krappe beurs gebruiken gratis OV in provincie Utrecht
21 dec 2022 19:22
Op 19 september 2022 startte de proef Gratis OV (exclusief trein) voor 66 plus in de provincie Utrecht. Mensen boven de 66 met een laag inkomen konden vanaf dat moment een Gratis OV-abonnement aanvragen. Inmiddels zijn er ruim 2000 abonnementen aangevraagd. Ouderen kunnen zich nog steeds aanmelden en nog bijna een jaar gratis reizen.
Kosten OV overschat
Onder de eerste 600 deelnemers hield de provincie een peiling. Uit deze peiling kwam onder meer naar voren dat van alle deelnemers 33% niet bekend is met de mogelijkheid van de bestaande leeftijdskorting die mensen vanaf 65 jaar kunnen krijgen voor het openbaar vervoer.
60% van de deelnemers wil het Gratis OV-abonnement gebruiken om familie en vrienden te bezoeken. Een bijna even grote groep, 59%, noemt ‘medisch bezoek’ als doel. De kosten van het OV wordt door een grote groep ouderen (91%) in sterke mate overschat. Ten slotte verwacht bijna de helft van alle deelnemers (46%) ‘veel vaker’ gebruik te gaan maken van het OV ná ontvangst van het Gratis OV-abonnement.
Voorwaarden regeling
Met het Gratis OV-abonnement is het mogelijk om in de gehele provincie Utrecht gratis gebruik te maken van de bus, tram, buurtbus en flex-diensten van U-OV en Syntus Utrecht. Reizigers kunnen doordeweeks na 09.00 uur reizen en in het weekend en op feestdagen de hele dag.
Ouderen die de leeftijd van 66 jaar hebben bereikt, in de provincie Utrecht wonen en niet meer te besteden hebben dan € 17.700 per jaar, komen voor de regeling in aanmerking. De proef met gratis OV loopt tot 9 december 2023. De actie met gratis reizen wordt mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage door de provincie Utrecht van 1,3 miljoen euro.
Serieus, weer een proef? Volgens mij is dit de 100e proef in Nederland met gratis OV. Je zou toch ondertussen zeggen dat er wel ergens een kant en klaar rapport ligt over wat het effect ervan is en hoe je zoiets moet implementeren.
‘Hoe je zoiets niet moet implementeren’ wat mij betreft. Gratis OV voor iedereen bestaat niet en OV aanbieden zonder een beleving van de kosten voor de reiziger zal allerlei onwenselijke effecten hebben.
In Brabant (toen woonde ik daar nog en had ik nog geen baardstaart) hebben we ook zo een project gehad. 65+ betaalde 30Ct in een oranje 15 strips strippenkaart en de rest betaalde 60Ct dal resp 90 ct Spits op een groene 45 strips strippenkaart. Hiervoor mocht men (ruim) een uur bussen. De vaste bus gebruikers, die waren vaker in de bus te vinden terwijl de incidentele gebruikers er niet door gelokt werden. Dus de provincie zag dit niet als een knallend succes. Ik als OV gebruiker overigens wel.
Zoals de gaatjes in je rijwielplaatje in de jaren 30 met dit kleurenverschil.
Lange strippenkaart was wel handig. Alhoewel, vergat 1 zone in Diemen bus, chauffeur werd Gestapo voor 80 cent.
Fijn dat dat is afgeschaft! De OV-chipkaart zorgt er in elk geval voor dat controleurs die gewoon hun werk doen niet voor ‘Gestapo’ worden uitgemaakt.
De strippenkaart was alleen handig voor de busbedrijven die massaal fraudeerden met de reizigersaantallen.
Het mobiliteitsaanbod wordt beter benut.
Goed voor de economie, geestelijke gezondheid, welzijn van ieder.
Mensen kunnen de milieu- en klimaatachadelijke auto’slaten staan. En hoeven un de regel niet 4 of meer dagen per maand te werken voor het bezit van een auto.
De term OV is misleidend omdat dat suggereert dat het abonnement ook in de trein geldig zou zijnn. En waarom weer alleen voor lagere inkomens?
Ik zal het iets nuanceren. Dan de vraag: ‘En waarom weer alleen voor lagere inkomens?’. Ik zou zeggen, doe zelf een poging om het beantwoorden. Ik denk dat de meeste mensen de filosofie begrijpen, en persoonlijk lijkt mij ook het meest nuttig. Je kunt wellicht wel discussiëren waar precies de grens getrokken moet worden en of die niet wat hoger mag gemogen. Die discussie houd je.
Er zijn langzamerhand zoveel regelingen voor de laagste inkomens dat die netto meer te besteden hebben dan iemand met een modaal inkomen die alles zelf moet betalen.
Ja, bij verschillende van die regelingen kan de grens wel een stuk hoger, zodra je uit de laagste inkomens groepen komt vallen er opeens heel veel regeling weg. Al zou je er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de rijken meer te belasten, maar das puur een politieke keus en met de VVD en D66 zie ik dat ook niet echt gebeuren
Op naar de communistische staat?
Gezien je eeuwige geklaag op deze site heb jij het erg moeilijk, misschien niet financieel, maar wel sociaal, inlevingsvermogen in andere mensen heb je totaal niet. Probeer eens een jaar van 900 Euro per maand + 500 Euro tegemoetkomingen te leven (er zijn velen met minder, edoch).
Wat zul je piepen. Ik zie veel mensen in de bus die het moeilijk hebben en gun ik deze regeling van harte en ik zie nog méér mensen lopen die helemaal niet met de bus gaan omdat ze er geen geld voor hebben en de regelingen ook niet kennen. Ik wil zeker niet met hen ruilen, ondanks dat ik nog nooit van 1 regeling gebruik heb hoeven maken, maar ik betaal er weel aan mee en daarin prijs ik mij gelukkig.
Nuancering?
Tim omdat het inkomen te laag is.
Omdat het betaalde werk onrechtvaardig verdeeld wordt.
Omdat mensen zoals jij blijkbaar leeft om geld te vergaren zonder van het leven weet te genieten.the best things in life are for free en wel in de zin dat materiele bezittingen compensatie moeten bieden voor een keeg/armiedig leven,
Haha, gratis OV! Maar geen trein… nu juist het belangrijkste vervoermiddel. Als je gratis OV aanbiedt, neem dan gewoon alle OV in de provincie Utrecht mee, tot aan de laatste haltes en stations die binnen de provincie vallen.
Dat wordt de provincie begrijpelijkerwijs veel te duur. Anderzijds zijn de mogelijkheden zonder trein buiten de stad beperkt en vaak omslachtig. Maar goed, een gegeven paard….
Over de treinen heeft de provincie niets te vertellen en zijn van de NS. Als de provincie Utrecht zelf de treinen beheert annex uitbesteedt kan deze zelf het beleid bepalen wie er met korting kan reizen.
Toch denk ik dat je met de bus in sommige gebieden (waaronder ook de provincie Utrecht) best ver kan komen.
Lijken zelf al wel senior: altijd klagen en zeuren dat het niet genoeg is. Juist in deze prov. is de bus een uitermate belangrijk OV-middel: denk aan plaatsen als Zeist en Nieuwegein-al zullen daar nou niet het grootste deel aan hele armen wonen. Zelf denk ik dat het allergrootste deel van de gebruikers wel in de stad U zal wonen en enkel het GVU-nu andere naam benut.
Nog gekker is het in de gemeente Diemen: daar mag elke senior de AMSe kaart aanvragen, zonder inkomenseis, en daarmee kan je gratis GVB aanvragen.
Voor degenen die wel aan de leeftijd voldoen en toch wegens te hoog inkomen snakken naar gratis OV: vele CZ en PL steden, incl Praha en Brno en Poznan en heel Hongarije biedt het gratis en ook nog voor nix voor enkel je ID tonen. In HU ook de trein, behalve de toeslagen voor IC etc.
In Rotterdam is het volgens mij ook voor alle AIW’ ers.
Het zoveelste voorbeeld van de totale versnippering van het Nederlandse openbaar vervoer.
Ik misgun de senioren in Utrecht hun gratis bus niet. Ik ben zelf een pensionado!
Maar het ov in Nederland kenmerkt zich door een wildgroei van regels, ov – vervoersbewijzen, kortingsproducten, etc., waardoor de ov – reiziger letterlijk de bomen het bos niet meer ziet.
Veroorzaakt door de provincies en ook door de gemeentes.
De provincie Utrecht geeft haar AOW – inwoners de mogelijkheid gratis met de bus de reizen. De provincie Noord Brabant kent alleen maar een kortings-abonnement voor senioren waarvoor betaald moet worden voor de daluren.
De gemeentes idem dito: de gemeente Eindhoven kent de “meedoenbijdrage” – betaald door Eindhoven – waarmee de inwoners van Eindhoven zonder leeftijdsgrenzen gratis met de bus kunnen reizen en dan alleen in de daluren, terwijl de nabijgelegen gemeente Helmond niks doet voor haar inwoners van beneden de 65 en boven de 65. Sterker nog: Helmond kent een complete ov – lockdown van vrijdagavond tot maandagochtend niks, afgezien van een paar regionale lijnen waarvan de bushaltes binnen de Helmondse gemeentegrenzen zo ver uit elkaar liggen, dat ze quasi onbereikbaar zijn voor veel ov -reizigers en zeker voor rollatorgebruikers en pappies en/of mammies met een kind in de kinderwagen.
Waarom al deze verschillen in een klein land als Nederland? Het antwoord is, dat de provincies verantwoordelijk zijn voor het ov binnen hun eigen provinciegrenzen. En de gemeentes doen daar vrolijk aan mee!
Tijd voor een ov – warenonderzoek in Nederland of een vergelijkingssite over de overeenkomsten/verschillen tussen de provincies onderling en de gemeentes onderling, vergelijkbaar met bijvoorbeeld sites over de verschillen tussen Zorgverzekeraars.
Of een onderzoek daarnaar. Door wie? Ik doe maar een greep: Rover of de Consumentenbond of het Nibud. Of de Autoriteit Consument en Markt.
Voor alle duidelijkheid: Ik ben tegen GRATIS openbaar vervoer voor alle ov – reizigers, of het nu senioren zijn of niet, voor lage inkomensgroepen. En ook voor forensen.
Het openbaar vervoer leent zich namelijk niet voor inkomenspolitiek.
Onlangs heeft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) een rapport de ov – (on)bereikbaarheid van “essentiële voorzieningen” benoemd. Een van de genoemde voorbeelden is de bereikbaarheid van de ziekenhuizen in landelijke gebieden of dorpskernen. In Helmond – de stad waar ik woon – zijn de (regionale) Elkerliek – ziekenhuizen in Helmond en Deurne quasi – onbereikbaar met de bussen van Hermes. En dan moet u weten, dat Helmond een stad is met meer dan 90.000 inwoners én met aspiraties te groeien tot 115.000 inwoners. Zonder het bijpassende openbaar vervoer! Dat maakt Helmond per definitie een landelijk gebied. Of een dorpskern. U moet dit PBL – rapport maar eens opzoeken.
De enige vervoerder die landelijke regels hanteert zijn de Nederlandse Spoorwegen. En dat is maar goed ook!
Tijd voor een nationaal ov – beleid met uniforme regels, voorwaarden, etc. én goede aansluitingen tussen trein en bus, bus en trein en tussen bus en bus, want – ik zeg het eufemistisch – daar ontbreekt het ook aan. Helmond is daar een voorbeeld van!
Met andere woorden: een nationale ov – autoriteit met bindende bevoegdheden!
Ondertussen: een goeie reis met de bus en met de trein. Of met de auto.
Gratis OV hoeft idd niet, maar ik denk wel dat het OV aantrekkelijker geprijsd dient te zijn zonder dat je van allerlei overigens zeer betaalbare kortingsregelingen gebruik maakt, zoals 40% dal etc. OV moet stukken aantrekkelijker worden. Zowel in het licht van het klimaat/milieu als in het licht van de overbelasting van ons wegennetwerk.
Hoe “globalistischer” we worden hoe moeilijker het wordt om tarieven op andere lokaties bij te houden. Je moet net weten welke regelingen er gelden in een andere regio en op internationaal niveau is het ook zo goed als onmogelijk om op een centrale plek een goed en betaalbare treinreis bijelkaar te boeken, hetgeen dit alleen al meer vliegen in de hand werkt. In begin 2000 ben ik met een groep voor een conferentie met de trein naar Belgrado gegaan en ik kon toen alles boeken bij NS internationaal en ze maakte ook gebruik van allerlei beschikbare kortingsregelingen. Zulke services zijn er niet, terwijl je toen nog NS Internationaal had, waar je letterlijk treinkaartjes kunt kopen naar het kleinste dorp in Europa.
Zowel de betaalbaarheid als de verkrijgbaarheid van tickets in het OV wordt een steeds grotere opgave en tegenwoordig moet ook bijna alles digitaal, hetgeen groepen veelal oudere en digibete reizigers uitsluit.
Mensen die door de bomen het bos niet meer zien? Dat lijkt me nogal overdreven. Mensen wonen doorgaans maar in 1 gemeente tegelijk en alleen de regelingen die gelden in die gemeente zijn relevant voor hen. Dat het elders anders is geregeld maakt daarbij totaal niet uit.
En ja, we geloven inmiddels wel dat het openbaar vervoer in Helmond waardeloos is, want je hebt hier al minstens viermaal exact hetzelfde verhaal verteld.
Gezien de inkomenseisen geeft Utrecht in feite slechts een handjevol AOW’ers gratis vervoer.
Wel mee eens dat de torenhoge, ingewikkelde tarieven de reizigers langzamerhand de auto in jagen.
@ Eric.
Een auto is veel duurder. Een kleine middenklasse kost volgens de ANWB 44 cent per kilometer.
Wat veel reizigers wensen is: comfort, snelheid, op maat, frequentie,betrouwbaarheid.
Ha ha, dat geloof je toch zelf niet.
@anoniem, wat Bert zegt klopt, maar dat geldt vooral als je geen auto hebt. Heb je al een auto, dan moet je toch afschrijven, onderhoud doen, wegenbelasting betalen enzo en kijken mensen naar de benzineprijs. Als je al een auto hebt is ov dus relatief duurder.
Ik reis tegenwoordig ongeveer 75% van de ritten binnen Nederland met de auto. Eerder deed ik vrijwel alles met de trein. Door de slechte prestaties op het spoor en minder eenvoudige bereikbare werkplekken, is de auto momenteel mijn favoriete vervoersmiddel. De keren dat ik wel de trein pak, vraag ik mij af waarom ik dat eigenlijk nog doe. Als je een auto bezit en daarnaast regelmatig met de trein gaat, ben je volgens mij duurder uit dan wanneer je alleen van de auto gebruikmaakt.
Onlangs moest ik naar Frankfurt. Ondanks eerdere teleurstellende ervaringen per trein, had ik eigenlijk besloten toch de trein de pakken. Maar ik zat aan te hikken tegen al het geregel en tegen de marge die ik in moest bouwen vanwege te verwachten vertragingen. Alsof het om een verre reis ging die degelijke planning vergde, terwijl het natuurlijk helemaal niet zo ver is. Uiteindelijk gewoon de auto gepakt. Effe tanken, een grote koffie, een zak snoep en ik kon op pad. Ik deed er ruim 4,5 uur over en had iets meer dan 30 liter benzine verbruikt. Aan de pomp kostte mij die rit dus ongeveer 55 euro (enkele reis). Dan kun je wel zeggen dat ik veel kosten niet meereken, maar veel meer dan de vaste lasten en regulier onderhoud ben ik niet kwijt. Die kosten maak ik eigenlijk sowieso en die kosten groeien niet exceptioneel wanneer ik de auto meer gebruik… Aangezien ik dat zo gewend ben met de trein, had ik bovendien een overnachting geboekt in Frankfurt. Die had ik mij kunnen besparen als ik direct naar huis was gereden (zoals ik in het vervolg van plan ben). Dan bespaar ik toch weer iets van 150 euro.
Nou Bert, dan mogen NS en de overige ov-bedrijven dat weleens gaan bieden. Met de auto ben je gewoon altijd (extreem veel) sneller, met minder gedoe en tegen vergelijkbare kosten. Zeg ik als rijbewijsloze ov-sukkel.
@Baardstaart
U noemt een element, dat ik niet genoemd heb, maar wel oog voor heb, namelijk de verkrijgbaarheid van ov – tickets.
Toevallig gisteren ben ikzelf met twee andere reizigers met de trein vanuit Brabant naar Mönchengladbach gereisd voor een dagje uit.
Het heeft me heel wat kreun + tijd gekost om de drie tickets te boeken via mijn computer,
Ik heb TWEE keer de NS Klantenservice (moeten) bellen!
Het is uiteindelijk trouwens wel gelukt. En – ja, dankuwel – we hebben een leuke dag gehad.
@Annemiek
Er zijn meer vergelijkingssites waarbij je ??? kunt zetten bij de waarde c.q. nieuwswaarde daarvan. Voorbeeld: de Onroerendzaakbelasting (OZB) in de Nederlandse gemeentes. Ook hierbij wonen mensen doorgaans in één gemeente.
Het doel van mijn bijdragen hier op “treinreiziger.nl” is aandacht te vragen over de slechte staat van het ov in Helmond, niet alleen om een verdere verslechtering te voorkomen, maar ook om een VERBETERING tot stand te brengen.
Ik heb de indruk, dat dat in ieder geval bij u aardig gelukt is. Dus bestemming bereikt!
Dat ik Helmond op een negatieve manier op de kaart zet beschouw ik maar als noodzakelijke “collateral damage”.
PS Het zou me trouwens niks verbazen als er in de kantoren van de gemeentes, de provinciehuizen én van de Arrivas en Hermessen van deze wereld speciaal een “mannetje” zit die de sociale media in de gaten houdt om te zien wat er “leeft” onder het volk. Prima!
Collateral damage? Als je de gemiddelde Nederlander vraagt naar een echte tokkieplek, dan wordt al snel Helmond genoemd. Als je mij zou vragen iets positiefs over Helmond te melden, dan zou ik het werkelijk niet weten.
Er is een mooi kasteel in Helmond.
Dat is ook gelijk het mooiste aan deze plaats. Ik ben het trouwens zeer met Peter van Lieshout eens dat het voor een stad met 90.000 inwoners schandalig is dat het ov er zo slecht is. De graag is alleen: waar ligt dat aan, wat is de oorzaak dat dat zo geregeld is. Bijvoorbeeld Hengelo, ruim 80.000 inwoners, heeft veel beter busvervoer, veel meer lijnen (veelal om het half uur) ook in het weekend wordt gereden, en ook een prima ontsloten ziekenhuis.
Helmond is de facto een verre buitenwijk van Eindhoven geworden. Het centrum is min of meer vergelijkbaar met dat van een stadsdeel. Wat OV betreft OV is het grootste probleem dat de sprinter grotendeels nog maar om het uur rijdt.
Gedeeltelijk eens. Ja, het stadsvervoer is quasi wegbezuinigd. Maar hoeveel steden in ons land hebben vier of meer stations?
> De vraag is alleen: waar ligt dat aan, wat is de oorzaak dat dat zo geregeld is?
(typfouten verbeterd)
Omdat Helliemonders liever ofwel thuis zitten, ofwel de auto pakken (wistegaaidèdannognie?) 😉
Ik heb 29 jaar in Helmond gewoond. Toen was er al niet veel leven in de brouwerij en als ik nu naar mijn ouderlijk huis ga, zie ik er amper iemand op straat. Alleen tijdens carnaval en tijdens de voorjaars- en zomerkermis heb ik het idee dat die stad een beetje leeft. Dan snap ik wel dat het stadsvervoer er zijn tijd gehad heeft.
> Hengelo, ruim 80.000 inwoners, heeft veel beter busvervoer, veel meer lijnen (veelal om het half uur) ook in het weekend wordt gereden, en ook een prima ontsloten ziekenhuis.
In Hengelo gaan treinen vier richtingen op, waaronder Duitsland. In Helmond is het beperkt tot Eindhoven en Venlo.
Hengelo is “treinmobiliteitsprovider” voor het veel grotere Enschede. Daarmee vergeleken is Helmond niet meer dan een afgelegen buitenwijk van Eindhoven. En zal dat ook blijven dankzij de inspanningen van Mierlo, Geldrop en Nuenen die bij voorkeur (van) een stad op afstand houden.
Verder is Helmond alleen in naam een stad; bouwtechnisch is het eerder een conglomeraat van wijken die verder weinig met elkaar van doen hebben (Brouwhuis, Stiphout en Mierlo-Hout waren vroeger zelfstandige dorpen; de huidige wijken Brouwhuis en Rijpelberg zijn door de kanaalomleiding van de rest van de stad afgescheiden), plus een Automotive Campus (waar OV zo ongeveer een scheldwoord is), plus een industrieterrein (Hoogeind) waar alleen pro forma de bus rijdt (lijn 320 was vroeger lijn 20 en reed via het ziekenhuis en Lierop naar Asten; nu rijdt de 320 eerst naar Asten en Someren en dan pas naar Lierop en van daaruit naar Mierlo, Geldrop en Eindhoven).
@Oscar.. Heb je de bussen van lijn 10 en zeker lijn 12 in Hengelo weleens van binnen gezien. Ja ik woon in de wijk vlakbij het ziekenhuis en die bussen zijn zo goed als leeg. Ook de enkele keren dat ik met lijn 12 mee ben gegaan is deze ook leeg. Als ik ‘s-avonds terug kom van een lokatie met een andere bijna lege buslijn (die ik wel regelmatig gebruik) neem ik af en toe lijn 12 om naar huis te gaan als lijn 53 niet rijdt.
Lin 53 stopt vlakbij het winkelcentrummetje. Lijn 53 naar Haaksbergen (daar zijn de beste blackmetal consertjes – zie stadswapen) is wel een veel dikkere buslijn, die altijd redelijk tot zeer goed gevuld is. Ook de Blauwnet tram is vaak een veel betere oplossing van Station NS naar Gezondheidspark te gaan.
De wijken waar lijn 10 aan ligt zijn verder niet zo goed ontsloten en het wegvallen van lijn 10 betekent dus al snel de auto of de deeltaxi. Als je niet wilt/kunt fietsen of lopen.
Lijn 10 en 12 zijn buslijnen met een enkele rijrichting, dus met wat pech moet je dus heel de ronde uitrijden. Bij lijn 10 veranderd in de loop van de dag van rijrichting.
Nog een noot. Waar zomers nog gefietst wordt, wordt in de winter toch vaker van het OV gebruik gemaakt.
Niets positiefs over Helmond? Jammer. Misschien dan iets positiefs zeggen over de internationale trein of nachttrein, lukt dat wel? Of over het openbaar vervoer in zijn algemeen?
Wat is je probleem?
Ik was benieuwd of iets positiefs in het algemeen wel kan.
Voor zover ik weet heb je hier zelf nooit iets positiefs bijgedragen. Dus waar heb je het over?
Annemiek, de gemiddelde Nederlander kent Helmond niet, dus waarom zouden ze dat als Tokkieplek noemen?
Krijg het Utrechtse voorbeeld soms navolging onder het motto : als er 1 schaap over de dam is…?
Elk voordeel hebt nog meer voordeel of toch niet ?
En Utrecht wilt meer zelfs een Metro hoorde ik een tijd geleden en met zo’n abo erbij lijkt mij dat tof. Ik gun het aan wie het voor bedoeld is, je dag doorbrengen in het OV is eens wat anders dan de hele tijd achter dezelfde gerenaniums zitten kijken, dat is ook niks, dan liever “gratis” reizen.
Een metro? Ambities hebben de Utrechtse bestuurder genoeg, aan realiteitszin ontbreekt het nogal eens.
Mobiliteit is een mensenrecht.
OV moet toegankelijk zijn voor iedereen.
Belatingen op milieu-vervuilende, klimaatschadelijke mobiliteit met 2 Euros per liter en equivalent elektriciteit omhoog.
Keuzes die mensen maken voor milieuvervuilende, klimaatschade veroorzakende mobiliteit worden dan door velen dan anders gemaakt.
Mobiliteit moet beschikbaar ziin voor iedereen, kleine, smalle, ruime, overvloedige beurs.
De mensenrechten verklaring van de VN zegt niets over mobiliteit. Dat mobiliteit een mensenrecht zou zijn verzint u zelf.
Vervoersarmoede is idd een issue aan het worden. Zeker meer landelijk gelegen dorpen zijn steeds slechter bereikbaar per OV.
Met het oog van het langzaam inelkaar zakken van het OV heeft de auto gewonnen. Dit kan je zeker als feit zien en de overheid doet er zeker goed aan om meer in snelwegen te investeren, maar er zal wel altijd een fatsoenlijk OV netwerk over moeten blijven om de niet keuze reiziger op een fatsoenlijke wijze van a naar b te vervoeren. Er zullen ook oplossingen moeten komen voor vervoer naar dorpen, waar anders lege bussen rijden.
Zo zou je bijv. iedere rijbewijsloze het recht op lage tarief deeltaxi moeten geven als deze naar een lokatie moet waar geen fatsoenlijk vervoer aanwezig is. Ook zouden op dunnere lijnen kleinere busjes ingezet kunnen worden. En als volledig zelfrijdende auto’s een beschikbare technologie is zouden deze ook als OV ingezet kunnen worden.
Kleinere busjes of deeltaxi’s helpen niets, alles draait om de loonkosten van de chauffeur. Hoe kleinschaliger je het maakt hoe verliesgevender het wordt.
“Mobiliteit is een mensenrecht.”
Het komt mij voor dat wij mensen vanwege dat “recht” zijn uitgerust met benen en voeten …
Het OV wordt gefinancierd uit de algemene middelen en wie generen de belastingen middels betalen en dankzij het creeeren van het Nationale Inkomen/ Koek jawel de meerderheid van de bevolking. Niet de parasieten in SUV; zij die erop los vliegen met de door de meerderheid opgebrachte subsidies tbv deze weinige parasieten..
OV is een openbare overheidstaak die door ons allen genoten/gebruikt/toestaat!
OV is gewoon een bedrijfstak.
Is het inmiddels wel geworden. OV is een nutsfunctie net als gas, water, licht, telecom en internet. Maar ook deze zijn inmiddels geprivatiseerd.
Nee, het is geen nutsfunctie. Er zijn genoeg alternatieven in de vorm van privevervoer.
Ja, je kunt wel alles een nutsfunctie noemen. Nog even en de supermarkt, de sportschool en de horeca zijn ook nutsfuncties die zwaar gesubsidieerd wensen te worden. Zo werkt het alleen in de ultieme communistische staat.
* AAN alle senioren en niet senioren en belangstellenden van Treinreiziger.nl : Prettige Feestdagen en een veilig, gezond, reislustig en respectvol 2023 toegewenst ! *
Dank Frans, daar sluit ik mij bij aan.
Iets positiefs over Helmond?
Dat is niet zo moeilijk. Ik woon in een prettige en rustige wijk met veel groen in de buurt en ik heb dan ook geen plannen om te gaan verhuizen.
@Baardstaart
Ook Helmond en omgeving slibt helemaal dicht door het autoverkeer. Volgens mij IS er geen andere oplossing hiervoor dan een goed, frequent en betrouwbaar openbaar vervoer.
En het is de overheid die daar voor moet zorgen. Want – dat ben ik met u eens – het ov is een basisvoorziening en een nutsvoorziening.
@Anoniem en @Realisme
Het openbaar vervoer is daardoor veel meer dan een commerciële bedrijfstak. En er zijn geen alternatieven in de vorm van privévervoer. Zeker niet voor mensen zonder rijbewijs/zonder auto.
@Annemiek
Ik heb er geen problemen mee als u mij ziet als een “Helmondse tokkie”. Hebt u er bezwaar tegen als ik u kwalificeer als “een gemiddelde Nederlander of – als u dat liever hoort – “een gemiddelde Nederlandse”?
@Brabo
Weer met het vingertje naar de NS wijzen. Voorlopig is het zo, dat de frequentie van de Sprinters van de NS een meervoud is van het aantal bussen in en rond Helmond en dat van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat.
Bovendien heeft de Intercity van de NS tussen Schiphol en Venlo v.v. – toch een van de belangrijkste Nederlandse treinverbindingen – een stop op station Helmond met een frequentie van twee keer per uur. Vanuit Venlo vertrekt een keer per uur een Duitse regionale trein bijvoorbeeld naar Düsseldorf. En “last but not least” vertrekken er veel meer lokale en regionale bussen – van Arriva – vanaf het busstation Venlo dan bussen – van Hermes – vanaf het busstation Helmond.
Het probleem is toch echt het ov in Helmond!
Ik kom regelmatig in Eindhoven en ik heb er trouwens ook jarenlang gewoond. De ov – bereikbaarheid van de Eindhovense buitenwijken met de Hermes – bussen was en is niet te vergelijken met de ov – bereikbaarheid van – wat u noemt – Helmond als “buitenwijk” van Eindhoven. Ook de bereikbaarheid van de ziekenhuizen in Eindhoven in vergelijking met de Helmondse ziekenhuizen.
@Oscar
Eindhoven, Den Bosch en Breda hebben twee treinstations en Tilburg heeft er drie. Venlo met Blerick heeft er twee. Nou en?
Openbaar Vervoer is inderdaad bijna een scheldwoord op de Automotive Campus. Ook in de ogen van het Helmondse gemeentebestuur.
Het grappige is, dat er wel een Hermes – bushalte bij de Automotive Campus is.
Je zou zeggen, dat de werknemers daar onderhand wel met de door hen ontwikkelde zelfrijdende en misschien wel pratende minibusjes kunnen aankomen en vertrekken!
Met de lijn 320 tussen Helmond – via Asten en Someren – naar Eindoven hebt u een punt. De bijdrage van deze lijn aan het lokale vervoer in Helmond is nihil! Lijn 24 tussen Helmond en Eindhoven – heb ik hierboven genoemd – idem dito! Bijdrage nihil!
Toeval? Ik geloof het voor geen meter!
Ik wens iedereen – of u nu een voorstander of een tegenstander bent van een betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer bent – fijne feestdagen!
Voor mensen zonder rijbewijs/auto is het binnen Helmond prima mogelijk alles met de fiets te doen. Zo groot is Helmond nou ook weer niet. En voor wie die niet kan fietsen is er nog Taxbus.
Of met een zelfrijdend busje van de
Automotive Campus Helmond.
Of met een Hermes – bus in Helmond.
Kent u die mop over bussen in Helmond?
Nou, die komen niet!
Goed nieuws uit de regio Rotterdam. Niet alleen ouderen maar ook een deel van de jongeren reist gratis! Voor de trein volstaat het de poortjes in te trappen, met iemand mee te lopen of – zoals de meer geroutineerde reizigers doen – de noodknop indrukken zodat alle poortjes open gaan. In de bus is het lastig, de tram is het makkelijkst. Er zijn soms controleurs maar die hebben wel wat beters te doen dan zwartrijders op te sporen. Die zitten op hun telefoon. Daarvan opkijken is echt teveel gevraagd. Gisteren op een ritje van geen 10 minuten een stuk of 8 zwartrijders gesignaleerd. Die kunnen hun gang gaan op kosten van de andere reizigers.
Ik als senior reisde de afgelopen 7 maanden voor 7,87 E dagelijks in Europa en ga dat nog tot eind februari doen.
By the way ik had ook het 9 Euro- ticket waarmee ik naar Berlijn en Salzburg kon reizen in mijn bezit.de 9 Euro ticket gebruikte ik in de plaatsen in duitskand die ik bezocht.
zo was ik dagelijks voor minder dan 1 eurocent mobiliteit onderweg.
Moesten meer mensen doen!
1 eurocent/km
Met het 9 Euroticket voor 30 eurocent natuurlijk per dag.
Met het 9 Euroticket voor 30 eurocent mobiliteit natuurlijk per dag.
moeten ze maar naar Praag en Budapest kijken daar kunnen alle 60 plussers op vertoonID bewijs gratis
De OV-proef is geslaagd als meer dan 2000 mensen een gratis OV-abonnement aanvragen. En als die mensen meer zijn gaan reizen en minder eenzaam zijn geworden. https://www.gratisreizenouderen.nl/veelgestelde-vragen#open-faq.
Elke oudere in de Provincie Utrecht met een maximum inkomen van 120% WSM komt in principe voor een gratis OV-abonnement in aanmerking. Op basis van (CBS) gegevens van de Provincie Utrecht zijn dit rond 20.000 ouderen. Tegelijkertijd heeft de Provincie Utrecht in haar nota “65+ in de provincie Utrecht, een kijkje in de toekomst” berekend dat 62% van de 75-ers zich (bijna) nooit verplaatst met bus, tram of metro.
Eind november waren er van de 1900 aanvragen 625 afgekeurd (dus 1275 goedgekeurd).
Dit alles roept vragen op. Wie zijn de ouderen die een aanvraag hebben ingediend (leeftijd, OV-gebruik). Heeft de campagne de juiste doelgroep in alle gemeenten bereikt? Waarom wordt 35% van de aanvragen afgewezen. Hoe wordt getoetst of mensen meer zijn gaan reizen en minder eenzaam zijn geworden. Wordt de publiciteitscampagne en benadering van ouderen aangepast?
Goede analyse. Steun het pleidooi voor mobiliteit voor ouderen in ouderdoms-/vervoersarmoede.
Moet trouwens voor iedereen gelden die in armoede moet leven!
Tussen de KERSTSTOLLEN en de OLIEBOLLEN door het volgende voorbeeld van de ov – malaise in
de provincie Noord Brabant en specifiek in de regio Zuidoost Brabant waar het Brabantse provinciebestuur de ov – concessie aan Hermes heeft “gegund”.
Alle Nederlandse vervoerders – van de NS als de grootste vervoerder van Nederland tot alle regionale vervoerders – hebben ondertussen hun nieuwe dienstregelingen gepubliceerd.
Behalve Hermes!
Dit roept bij mij een aantal vragen op:
Wat is de reden dat Hermes een uitzonderingspositie inneemt bij hun informatievoorziening over de aankomst – en vertrektijden van de bussen in Zuidoost Brabant en dus ook in mijn woonplaats Helmond?
Is dit geen slechte informatievoorziening aan de ov – reiziger?
Bestaat er geen wettelijke regeling voor de termijn voor het bekend maken van een nieuwe dienstregeling?
Is de ov – concessieverlener – de provincie Noord Brabant hiervan op de hoogte? En is dit met toestemming van de provincie Noord Brabant?
Het Nederlandse openbaar vervoer is voor het grootste gedeelte in handen van de provinciale overheden, maar Noord Brabant maakt het als overheidsorgaan – met de door haar burgers gekozen Provinciale Staten (PS) uitmondend in de Brabantse Gedeputeerde Staten (GS) – wel erg bont met de afbraak van het openbaar vervoer en dat al jarenlang.
Brabant is een zelfstandig overheidsorgaan,
Brabant maakt deel uit van het Interprovinciaal Overleg (IPO),
Brabant,
Brabant maakt deel uit van de decentrale openbaar vervoerautoriteiten (DOVA).
De belangen van de ov – reizigers zijn in
handen van het Reizigersoverleg Brabant (ROB), dat zo ongeveer helemaal gefinancierd wordt door … de provincie Noord Brabant, waardoor de onafhankelijkheid van het ROB ver te zoeken is c.q. compleet afwezig is!
Volgens mij is de provincie Noord Brabant een overheidsorgaan met een waterhoofd of een veelkoppig monster mét de daarbij passende
verschillende petten en de daarbij behorende fte’s, want het mag wat kosten!
En dit allemaal ten gunste van de ov – reizigers en ten behoeve van een evenwichtig mobiliteitsbeleid? Eerder een verdeel – en heersbeleid!
Ik begin eerder te denken aan een complot van de provincie Noord Brabant als de ov – concessieverlener en Hermes als de ov – concessiehouder te denken. Ik heb voor dit complot ook al een naam, namelijk HERMESGATE!
De ov – reizigers in Zuidoost Brabant en dus ook in Helmond waren en zijn nog steeds de dupe van het Brabantse ov – beleid.
En de Gemeente Helmond als overheidsorgaan kijkt toe en zwijgt…
Begin volgend jaar zijn er provinciale verkiezingen. Ik ga er echt niet aan beginnen om een stemadvies uit te brengen, maar ik geef WEL in overweging bij het uitbrengen van uw stem als ov – reiziger – of als ouder van een zoon of dochter of met een opa en/of oma aangewezen op het Brabantse openbaar vervoer –
ik verwijs naar de kop van dit artikel – het ov – niveau in de provincie Noord Brabant mee te laten wegen.
Een gelukkig en MOBIEL 2023!