fbpx
BalkansCat / shutterstock

2 nieuwe private internationale nachttreinen

klok 12 jun 2020 16:40

Deze zomer starten er twee nieuwe internationale nachttreinen. Het Duitse RDC AUTOZUG begint de ALPEN-SYLT nachtexpress. Deze verbindt het Noord-Duitse Sylt via Hamburg, Nürnberg, München met Salzburg. Het Tsjechisch Regiojet start bovendien de nachttrein Praag – Rijeka in Kroätie.

Nachtexpress

De nachttrein Sylt – Salzburg gaat twee keer per week. Er worden geen losse tickets verkocht, maar coupes. Een coupé voor 5 personen is boekbaar voor 399 euro. De nachttrein start 4 juli en rijdt tot en met 6 september.

Regiojet

Ook het Tsjechische Regiojet introduceert een nieuwe nachttrein, welke al start op 30 juni en blijft rijden tot en met zaterdag 26 september. De frequentie bij Regiojet-nachttrein Praag – Rijeka zal drie keer per week rijden. Onderweg stopt die trein onder andere te Brno en Bratislava. De trein stopt ook in de Sloveense hoofdstad Ljubljana.

De nachttrein van Regiojet is scherp geprijsd: vanaf 22 euro voor een zitplek en vanaf 30 euro in couchette. De trein telt tot 12 rijtuigen en er is plek voor maximaal 560 personen. De private spoorwegmaatschappij werkt in Slovenië en Kroatië samen met de staatsspoorwegen.

Regiojet heeft ook een nieuwe trein naar Boedapest in de planning. Het gaat om de bestaande treindienst Praag – Wenen, die door moet gaan rijden naar de Hongaarse hoofdstad. Door de impact van het coronavirus is de start uitgesteld. De verwachting is nu dat die trein eind juli zal starten.

29 gedachten over “2 nieuwe private internationale nachttreinen”

  1. Simon schreef:

    Dapper om nu te durven starten, respect.
    Ook slim om de coupé’s in zijn geheel te verhuren.
    Zo kun je zelf je reisgezelschap samenstellen of extra ruimte voor bagage.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Het sluit we veel mensen uit die bijvoorbeeld niet zomaar met 4 personen kunnen reizen.
      Dan zou men een deelfunctie moeten hebben op de website waar men kan aanmelden voor delen. Wel zal men covid vrij moeten zijn.

      Ik zag dat je bij de jeugdherg in Hamburg ook alleen nog maar hele kamers kan reserveren. Elders zal dat ook wel zo zijn. De tweetjes zijn dan zo op. Eigenlijk zou men dan grotere kamers als twee of vier moeten aanbieden. Schoolklassen zullen wel een jaartje over slaan.

      1. Dries Molenaar schreef:

        NB elders kun je nu wel betrekkelijk goedkoop kamers krijgen op aardige locaties. Bremen is ook altijd leuk voor het weekend.

      2. Simon schreef:

        Ik denk dat het met die coupé-bezetting wel goed komt.
        Mensen hebben zo’n goed contact met elkaar via netwerken.
        Dat gaan de reizigers vast zelf regelen of er komt een app voor.

  2. Zwitserland-fan schreef:

    Goede ontwikkeling. En hopelijk komt er ook snel een gegadigde voor herstart van de door DB “kapot gerekende” en vervolgens “de nek omgedraaide” lijn Amsterdam-Zürich.

  3. Bert Sitters schreef:

    Helaas geen aansluiting in Hannover op de IC naar naar Berlijn.
    Sylt – Salzburg passeert daar ‘s nachts en stopt niet in Hannover.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Eerlijk gezegd is de trein daar al zo ver naar het Noorden dat men ergens Noord van Hamburg zou kunnen splitsen en dan een deel over de bruggen door naar Kopenhagen zou kunnen laten gaan.

  4. Bert Sitters schreef:

    Er gaan overigens nu al directe Railjets van Wenen naar Boedapest. Reistijd 2:39 Fietsen kunnen mee na reservering.

  5. Dries Molenaar schreef:

    Rijdt de trein dan tot op Sylt zelf? Hebben ze daar zo’n groot station?

    1. Oscar schreef:

      Inderdaad, zoals je al zelf aangaf 7-8 sporen. Westerland heeft 10.000 inwoners.

      Het station ontvangt dan ook vier soorten treinen:
      1. IC’s van DB Fernverkehr (deze wisselen in Itzehoe naar dieseltractie)
      2. Marschbahn-RE’s (regionale treinen)
      3. Sylt-Shuttle (autotreinen)
      4. goederentreinen om de winkels op het eiland te bevoorraden

      Nogal een verschil met bv. Zandvoort, waar alleen regionale treinen komen en de goederen met de vrachtwagen komen.

  6. Bert Sitters schreef:

    Sylt is een populair vakantie-eiland. Eigenlijk geen eiland meert sinds de dam. Over deze dam rijdt alleen maar een trein. Daarom is het station van Sylt vrij belangrijk

    1. Dries Molenaar schreef:

      Dat zouden we met Terschelling en Ameland ook moeten doen. Een gedeelde dam met een splitsing. Een paar hoge bruggen er in en niemand heeft er last van. Ik verwacht toch wat bezwaren.

      1. Jan Leenstra schreef:

        Ja, van de machtige Koninklijke Rederij Doeksen, die jaarlijks ca. 6 miljoen verdient via allerlei kerstboomconstructies. Zij zullen die plannen gaan tegenhouden, zoals ze een aantal jaren terug concurrent EVT het varen onmogelijk hebben gemaakt, de aandeelhouders hebben opgestookt zodat die de moed opgaven.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Ik dacht meer aan de milieu-fanaten. Het zal ook niet meevallen een dijk en bruggen zo te plaatsen dat er nauwelijks invloed zal zijn.
          Tegenwoordig zou het niet zo maar kunnen zoals bij Sylt of Mont St-Michel. Vreemd genoeg lukt het weer open maken bij St Michel ook niet erg. Terwijl je zou denken dat herstel zonder veel bezwaren zou moeten zijn. Hoewel hier niemand zit te wachten op het openbreken van de Grevelingen of Afsluitdijk waarbij een veiligheidsrisico ontstaat en bij st Michel niet.

      2. Oscar schreef:

        Harlingen-Terschelling is leuk bedacht, maar ik vrees dat dit met Ameland toch een beetje lastig gaat worden.

        Eerst maar eens de trein naar Holwerd zien te krijgen… 😉

        1. Dries Molenaar schreef:

          Zo’n dam begin Noordelijker aan de Friese wal tegenover de West punt van Ameland. Voor de kust daar komt er een dwarsverbinding met hoge brug naar Terschelling. Naar Ameland idem met hoge brug. Aan de Friese wal ook een hoge brug. Dit is meer een idee uit de tijd dat je dit soort zaken in drie jaar klaar kon krijgen. NU wordt het 30 jaar of nooit.

        2. Dries Molenaar schreef:

          En natuurlijk alleen voor electrisch aangedreven voertuigen. Dat zouden ze op Sylt ook moeten doen. Dan hoef je de brandstof ook niet meer naar het eiland te vervoeren.

        3. Fries schreef:

          Er ligt reeds een dam naar Ameland. de restanten zijn bij laag water waarneembaar.
          https://www.amelanderhistorie.nl/news/dam-naar-ameland/

        4. dries molenaar schreef:

          Inderdaad, niet helmaal waar ik hem dacht maar daar is de afstand het kortst en is er veel wad. De stroomgeulen moeten open blijven en het mag wat steviger. Het zal lastig zijn er een trein of tram te laten rijden.

      3. Frank schreef:

        Niemand op Ameland wil een vaste oeververbinding. Het is dan gedaan met het eiland.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Inderdaad een heel complex met 7-8 sporen, opstelruimte en een perron van 300 meter.
      https://www.google.com/maps/@54.9053773,8.3135848,15.74z

      1. Dries Molenaar schreef:

        NB het langste perron is 450 meter. Waar vindt je dat nog meer. Vreemd dat de dam tweesporig is maar dat er op het eiland een aantal stukken is wat enkelspoor is.

  7. treingraag schreef:

    DBNachtzug had Nordeich – Munchen vv en rijdt de autotrein Urlaubsexpress Hamburg – Verona vv deze zomer?

  8. Thomas schreef:

    Steeds meer slaaptreinen, ideaal voor de start van de vakantie! Alleen vind ik dat het vertrek vanuit Amsterdam wel een nadeel gaat hebben. Dat is het feit dat waarschijnlijk je de auto niet meer mee kunt nemen in Dusseldorf neem ik aan?

    1. Dries Molenaar schreef:

      Wat bedoelt u? De auto kan met de autotrein mee maar dit start ergens in het Ruhrgebiet. In Amsterdam kun je de auto beter niet bij Centraal proberen te parkeren. Vertrek uit Nederland is er niet meer bij daar men liever niet over het spoor rijdt wat erg duur schijnt te moeten zijn.

      1. Thomas schreef:

        Bedoelde meer dat via de diverse boekingssites de optie om je auto vanuit dusseldorf mee te nemen niet meer te boeken is. Dus vandaar bij mij het vermoeden dat door de verlenging naar/van Amsterdam die optie is komen te vervallen.

  9. Jacobus schreef:

    ik zal wel eens een rechtstreekse nachttrein willen zien van Amsterdam – Zagreb / Split.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik ook, maar een reële wens lijkt het mij niet.

  10. Jan-Willem Tinselboer schreef:

    Niet geheel nieuw maar desondanks erg interessant om kennis van te nemen.
    Zie http://www.railwaygazette.com
    gebruik de zoekterm
    ‘strengthen overnight services’
    en lees het bericht van ’19 August 2019′

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.