20.000 reacties op Treinreiziger.nl

Sinds de lancering van de vernieuwde Treinreiziger.nl in februari 2017 is de reactiefunctie 20.000 keer gebruikt. De 20.000e reactie is maandagavond geplaatst. Gemiddeld wordt er 800 maal per maand gereageerd.

Vragen en discussies

Treinreiziger.nl bestaat al 14 jaar, maar reageren is pas sinds twee jaar mogelijk. Bij artikelen over goedkope treinkaartjes wordt de reactiefunctie vooral gebruikt om vragen te stellen. Bij nieuwsartikelen worden juist vaak hele discussies over het onderwerp gevoerd.

Laagdrempelig

Treinreiziger.nl heeft er bewust voor gekozen om de reacties laagdrempelig te houden. “Zo kunnen mensen makkelijk een vraag stellen. Daarom is het niet nodig om een account aan te maken, en zelfs naam en e-mailadres zijn geen verplichte velden”, legt eigenaar Hildebrand van Kuijeren uit.

Let op taalgebruik

De reactiefunctie wordt in vergelijking met de eerste maanden in 2017 nu veel vaker gebruikt. “We zien helaas ook dat het aantal grove reacties toeneemt. We willen iedereen vragen om op zijn taalgebruik te letten. Ook is het niet de bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen op hun mening”, vertelt Van Kuijeren. “Treinreiziger.nl wil vooral zijn tijd stoppen in het vergaren van nieuws en acties, en we willen ons zo min mogelijk bemoeien met het modereren van reacties. Dat lukt als iedereen een beetje rekening houdt met elkaar”.

Meeste reacties
Meeste reacties zijn binnengekomen op het artikel
Treinactie: Enkele reis voor € 12,50 per stuk: ruim 400. Dat zijn vooral vragen (en antwoorden). Ook op andere artikelen over goedkope treinkaartjes komen veel reacties binnen, bijvoorbeeld op een artikel over een AH-treinactie (bijna 250). Een artikel over een Kruidvat-treinactie scoort evenveel reacties.
In 2018 werd er gestaakt bij de bus. Ook daar kwamen veel reacties op – ook toen de staking toch niet door ging (179).

Voorstellen

Ben je vaste lezer op Treinreiziger.nl? Dan kun je jezelf als je wil onder dit artikel voorstellen, en vertellen wat je met het openbaar vervoer hebt. Mocht je wensen of opmerkingen hebben voor Treinreiziger.nl, dan kun je die ook kwijt.

Treinreiziger.nl is een initiatief van Hildebrand van Kuijeren. Een team van vrijwilligers helpt bij het redigeren van artikelen. Erwin Wessels helpt ook bij het beantwoorden van vragen. Dat gebeurt in de regel na publicatie. Denk je ook een bijdrage te kunnen leveren aan Treinreiziger.nl? Neem dan gerust contact op met hildebrand@treinreiziger.nl.

Gallerij: de eerdere websites van Treinreiziger.nl, toen reageren nog niet mogelijk was.

This post was last modified on 26 maart 2019 14:24

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug