youtube treinreiziger zoeken zoeken

OV-staking gaat (toch) niet door

UPDATE 1 JULI 23:00: ER IS EEN AKKOORD, de staking vanaf maandag van de baan. Aanvankelijk hadden de vakbonden aangekondigd dat de staking doorging, alleen niet tijdens de spits. Onderstaande tekst is daarop gebasseerd. Meer over het einde van de staking.

Bussen gaan weer rijden: staking (voorlopig) voorbij

De staking in het openbaar vervoer gaat door. Ook komend weekend zullen in grote delen van Nederland minder (of geen) bussen rijden. Vanaf maandag zullen alle bussen in Nederland tijdens de spitsuren gewoon rijden. Tussen 6:00 en 10:00 uur en tussen 15:00 en  19:00 uur zullen buschauffeurs niet staken. Dat heeft vakbond FNV bekend gemaakt. Buiten de spits blijft de vakbond buschauffeurs oproepen het werk neer te leggen.

Rechter

De rechter bepaalde bij eerdere langdurige stakingen in 2008 dat staken tijdens de spits onevenredig veel hinder veroorzaakte in de samenleving. De staking werd toen tijdens de spitsuren verboden. Treinreiziger.nl heeft overwogen om nu opnieuw om zo’n verbod te vragen, maar daar vanaf gezien omdat Treinreiziger.nl (juridisch) geen belang heeft in het conflict. De vakbonden laten het dit keer niet op een rechtzaak aankomen, en hebben besloten uit zichzelf de acties vriendelijker te maken.

U-OV

Paula Verhoef van FNV: “Werknemers in het openbaar vervoer zijn dienstverlenend ingesteld en willen de passagiers het liefst zo goed mogelijk ten dienste zijn. Ook om dat te kunnen doen staken zij.” Ondanks de staking ligt het openbaar overigens niet in heel Nederland plat. Zo weet U-OV in Utrecht redelijk goed te rijden volgens een zomerdienstregeling, zeker in de streek. In de stadsdienst is er zeker nog uitval. CNV steunt de staking komend weekend niet, alleen FNV roept dit weekend chauffeurs op het werk neer te leggen.

Onderhandelingstafel

De werkgevers roepen de vakbonden op de acties te onderbreken en terug te keren naar de onderhandelingstafel. “Onze deur staat wagenwijd open”, aldus directeur Cees Anker van Keolis tegenover RTV Oost. Volgens de vervoerders willen de vakbonden dat alleen als hun eisen vooraf worden ingewilligd, en zijn er geen open onderhandelingen mogelijk. Volgens Anker is de staking tegenover reizigers lastig uit te leggen. “We laten de reiziger toch in de kou staan.” Hij snapt de chauffeurs, maar hij heeft vooral kritiek op de bonden. “De werkgevers worden weggezet als absolute onbetrouwbare halve criminelen. Daar heb ik grote bezwaren tegen, dat vind ik ongepast”, aldus Anker over de vakbonden. Voor chauffeurs heeft hij heel wat meer waardering. “Ik heb veel respect voor onze chauffeurs, ze doen onder soms moeilijke omstandigheden prima werk. En dat doen ze om de reiziger te vervoeren.”

179 gedachten over “OV-staking gaat (toch) niet door”

  1. henk schreef:

    En t blijft maar doorgaan,buschauffeurs zijn beledgd als passagiers onbeleefd tegen ze zijn,nou ze intimideren andere collega s die wel werken of blokkeren busroutes,nemen de werkwilligen op de foto.nee dit is gewoon kleine kinderengedrag,opgejut door de Fnv.

    1. annoniem schreef:

      nie tevreden zeggen ze met de kleine plaspauze dan moeten ze zekers nie ruim 20 minuten buiten staan te roken als dat nie hebben gezeik ik moet nu ook alle afspraken afzeggen in ziekenhuis vanwege me ziekte dus ik heb geen ander vervoer dan de bus bedankt arrogante chauffeurs worden het met staken en onvriendelijk

      1. steun schreef:

        wat een gezeik, ik geef de chauffeurs gelijk.Ik sta 100 % achter de staking Mensen die weinig of helemaal niet met de bus gaan die geven overal commentaar op en klagen over alles. Ik moet 3 dagen in de week met de bus naar mijn werk en mij hoor je ook niet klagen erover.

        1. anoniempje schreef:

          Staken prima..maar ontzie de gewone man.
          Ik heb geen auto, zit in de schuldsanering en ben afhankelijk van mijn werkuren.
          Ik krijg nu niets betaald en moet nu naar de bijstand,..wat een kutgedoe!
          50 euro pw, zieke man 2 kinderen!
          Gvd!
          Nu jij weer!

    2. Anoniem schreef:

      weet je wat nu heel nederlan moet doen als de bussen weer gaan rijden wij als alle Nederlanders gaan staken en massaal de bus negeren

    3. Anoniem schreef:

      Er wordt alleen gesproken over stakingen in het busvervoer, maar Arriva Limburg heeft sinds woensdag 27 juni ook alle treinen stil gezet! Hoe zit het dan met het treinvervoer in de spitsuren vanaf maandag 2 juli? Als werkende die afhankelijk is van de trein is elke stakingsdag er een te veel!

    4. Janny Ligthart.. schreef:

      Zo jammer… ik ben 72 en helemaal fhangkelijk van het openbaar vervoer… Zit nu al meer dan 5 dagen aan huis gekluisterd….Ja jullie hebben hier alleen de gewone man en vrouw te pakken …..en zeker degene die niet fietsen en ver lopen kunnen ….Ik vind dit te lang duren. Kon ook niet met de bus naar het Ziekenhuis in Zaandam waar ik een afspraak had..Ik begrijp het heus wel. maar …..ben er niet erg blij mee…..

  2. versluis schreef:

    En hoe zit het met alle bejaarden?

    Wanneer kunnen die er weer eens op uit.

    Maden waren de laagste levens vorm, nu zij het buschauffeurs.

    1. Jur schreef:

      Bejaarden maken anno 2018 nauwelijks nog gebruik van de bus. Het overgrote deel heeft een auto, de rest gaat met de gesubsidieerde wmo-taxi. Busvervoer is er in feite alleen nog maar voor scholieren en studenten.

      1. Piet schreef:

        Je zou raar opkijken hoeveel bejaarden/ouderen nog met de bus gaan, ik kom ze nog dagelijks tegen.

      2. Marja schreef:

        ik ben 75 en ga zeker 4 dagen per week met het ov. Baal dat ik nu al vanaf woensdag thuis zit ook voor boodschappen halen ben ik afhankelijk van het OV

      3. Henk 50 schreef:

        Wat is bejaard? Ik ben 65 plus en reis zeker vijf dagen per week met het OV. Een auto heb ik niet. Om voor gesubsidieerd vervoer in aanmerking te komen moet je een aanzienlijk aantal mankementen hebben.

      4. Miep schreef:

        Ik ben geen scholier en ook geen student. Ik ben een werknemer die 5 dagen per week met de bus reist om op het station te komen waar ik verder ga met de trein. Met mij zijn er heel veel werkende mensen die afhankelijk zijn van de bus. Ben zwaar gedupeerd en mijn werkgever is ook niet blij.

      5. Margriet schreef:

        Nooit met de bus zeker?Dan was het gelijk duidelijk dat er ook veel anderen gebruik maken van de bus. Trouwens willen bejaarden ook de deur uit.Dus is die staking heel vervelend. Plus dat ze de verkeerde doelgroep te pakken hebben.

      6. jane schreef:

        Nou echt niet. Ik heb niet genoeg kwalen over zo een taxi. Jammer dat ik op 65-jarige leeftijd nog gezond ben hè want een auto kan ik niet betalen dus laat deze “bejaarde”(alleen dat achterhaalde woord al) nou toevallig wel afhankelijk zijn van het OV

      7. Ken schreef:

        Jur zit niet vaak in de bus!

      8. Rex Rotary schreef:

        Zo JUR nog meer van die ongenuanceerde opmerkingen?

  3. lezer schreef:

    Is hij in de positie om te zeggen dat de overheid te weinig geld beschikbaar stelt. Of heeft hij, en zijn bedrijf, dan een probleem?

  4. Kees schreef:

    Mijn lidmaatschap heb ik al opgezegd, de FNV kan na de staking hun borst natmaken want er gaat een gepeperde rekening komen van elk uur dat ik verlof op moet nemen, mocht het zo ver komen dat ik hierdoor mijn werk ga verliezen krijgen ze sowieso een rechtszaak aan hun broek, ben het helemaal spuugzat met deze kliek.

    1. Ricardo schreef:

      Ik snap je woede en frustratie heel goed,
      want ik maak hetzelfde mee.
      Maar helaas kan je geen geld eisen omdat het je eigen risico is om
      met het openbaar vervoer te gaan en ga zo maar door.
      Ben het zelf ook echt meer dan zat.
      Keer op keer kan ik niet op school/werk verschijnen omdat ALWEER
      die bussen moeten staken.
      En dat terwijl ze het HELEMAAL niet slecht hebben!!
      Ze moeten maar in afrika wonen of ander werk zoeken als dit ze niet bevalt. Maar dat doen ze toch niet omdat dit goed betaald en het is een redelijk leuk baantje.

      Mijn woede is heel groot.
      Ik kan niks en ben afhankelijk van het o.p.b.v HELAAS!
      Ik weet ook wel zeker dat dit aapje zijn staartje nog wel krijgt.

      :@ :@ :@ :@ :@ :@ :@

  5. Jan schreef:

    Dus als ik het goed begrijp rijden ze wel in de spits in de ochtend, maar hoe zit het met mensen die halve dagen werken, vanwege ziekte of iets dergelijks en om 12 uur naar huis willen? Die moeten maar zien hoe ze het redden, ik hoop heel erg dat de fnv net zo afgestraft gaan worden als de pvda met de laatste verkiezingen, weg met de fnv!!!

    1. Ricardo schreef:

      Volledig met je eens!
      WEG MET DE FNV!!!

  6. Anoniem schreef:

    ga verdomme weer aan het werk zielepieten

  7. Frida ban Roijen schreef:

    Wat een reacties! Er zijn nog nooit werkomstandigheden verbeterd zonder dat er actie voor gevoerd moest worden. En ja, we hebben er last van maar anders hadden de acties ook geen zin! Ik hoop dat ze snel tot een goed gesprek komen. En de vakbond, zij heeft voor jouw welzijn gestreden door de jaren heen. Jouw verbeteringen heb je aan de actiebereidheid van je medelanders te danken!

    1. J.A. schreef:

      Ze voeren al 30 jaar lang actie.
      nog nooit gehoord van een staking bij banken Of verzekering bedrijven.

      Maar de schade die zij veroorzaken is voor de gewone man.

      Want die heeft geen alternatief.

    2. Luc schreef:

      Het is prima dat ze staken, maar het is triest dat men heel bewust kiest voor een methode die de reiziger in de problemen brengt. Er zijn immers genoeg (creatieve) stakings/protest mogelijkheden te bedenken waar de reiziger nauwelijks last van heeft, en die echt niet per se minder effectief zijn. Denk aan stiptheidsacties, gratis vervoer, de vervoerders op andere manieren op kosten jagen (niet zuinig rijden), van mijn part hoofdkantoren bezetten, of voor de verandering de medeschuldigen bij de provincies eens aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Maar nee, men kiest er bij het OV weer voor om de reiziger te straffen en hoopt stiekem dat die zich tegen de vervoerders keert. Jammer genoeg voor het FNV zijn er in dit land steeds minder voorstanders van staken. Het zal me ook niet verbazen als deze stakingen de samenleving meer kosten dan dat het de buschauffeurs op moet leveren.

      Daarbij vraag ik me af of het wel zo slim is van de buschauffeurs om hun bestaansrecht (de klant) het OV uit te jagen. Ik denk dat ze op deze manier zowel bij de vervoerders als bij de reizigers de behoefte voor zelfrijdende bussen/treinen alleen nog maar verder aanwakkeren.

      1. Ricardo schreef:

        En hoe lossen die creatieve acties het probleem op voor de reiziger? Stiphteidsacties gaan niet werken, want dan moet je al een rooster hebben dat haalbaar is, gratis OV is door de rechter al eens afgeschoten, niet zuinig rijden doen ze nu al om de tijden te kunnen halen, en hoofdkantoren bezetten is helemaal een grap, want dan rijden de bussen ook niet.

        1. Luc schreef:

          Gratis OV is inderdaad officieel verboden, wat niet betekend dat men het niet alsnog deels kan doen. Ik wens de vervoerders succes om hard te maken welke chauffeurs over een lange periode een deel van de reizigers niet heeft laten betalen, en welke niet? Zoals ik al zei, creativiteit.
          En het hoofdkantoor bezetten zouden de personeelsleden kunnen doen op een vrije dag, en daar zijn ook echt niet alle stakers voor nodig.

          Ik geloof ook niet dat de huidige (strakke) dienstregeling zuinig rijden onmogelijk maakt, aangezien bepaalde vervoerders hierop met succes hebben aangestuurd. Dus het tegenovergestelde moet ook zeker mogelijk zijn, en kan een vervoerder brandstof kosten.

          Er kleven inderdaad haken en ogen aan om de reiziger (zoveel mogelijk) te ontzien, maar waar een wil is is een weg.

      2. Anoniem schreef:

        Alle bovengenoemde vormen van protest zijn helaas verboden.

    3. Jan schreef:

      Er word ook niet beweerd dat er geen goede dingen zijn geweest in het verleden, maar je kunt niet in het verleden blijven hangen, het gaat om de tegenwoordige tijd en nu maken de vakbonden er een potje van om te voorkomen dat ze gezichtsverlies lijden. Het is altijd geven en nemen van beide kanten en in dit geval wil de FNV er niet aan meewerken, ze willen de eisen ingewilligd hebben die zij stellen en hebben geen oor naar andere meningen dan wel oplossingen. Hoeveel mensen zijn er gedupeerd door hun ? Mensen die hun werk kunnen verliezen omdat het niet meer uit te leggen is waarom het OV niet rijd en zo kun je nog wel even doorgaan, het word tijd dat er water bij de wijn gedaan word anders hoop ik van harte dat de FNV hierop afgerekend gaat worden, wat mij betreft mag het zo’n afstraffing gaan worden als met de PVDA tijdens de laatste verkiezingen.

    4. Tim schreef:

      De FNV denkt dat het nog steeds 1975 is en Joop Den Uijl nog in Den Haag zit om geld uit te delen.

  8. Anoniem schreef:

    Dit is niet fijn meer om naar centrum te gaan

  9. Susan schreef:

    Prima dat ze staken, hopelijk dan ook klantvriendelijker naar de reizigers als ze hun doel bereiken. Een aardige groet als je in- of uitstapt is voor vele busschauffeurs moeilijk. Als ze zo doorgaan, dat geeft ook geen vertrouwen meer en zoeken mensen als alternatief een ander vervoermiddel en mijden het OV.

    1. Otto schreef:

      Beste Susan,de reactie dat er veel buschauffeurs niet groeten bij binnenkomst,zal ik je uitleggen,ik ben zelf heel lang buschauffeur geweest,en begroete iedereen,ik had heel veel plezier in mijn werk,het is alleen jammer dat er ook veel passagiers zijn die de buschauffeur niet eens zien ztten,en niks terug zeggen ,dan voel je je eigenlijk een stuk vuil,ik liet mijn humeur hier door niet verpesten,de buschauffeur doet zijn uiterste best,omdat het een prachtig beroep is,verplaats je zelf achter het stuur,dan zie je dat de telefoon van veel passagiers belangrijker is dan de buschauffeur,gelukkig zijn er ook nog veel mensen die wel heel vriendelijk zijn,en dat hield mij op de been.

      1. Luc schreef:

        Het is inderdaad jammer dat steeds meer mensen (ook reizigers) zo veel met zichzelf bezig zijn, en te asociaal zijn om de buschauffeur te begroeten. Dat gezegd hebbende kun je de positie van de buschauffeur en de klant in deze zin niet gelijkstellen, de buschauffeur is immers betaald personeel en de reiziger is de betalende klant. Dus het zou wel zo klantvriendelijk en servicegericht zijn als de buschauffeur in zo’n geval toch het initiatief neemt. Veel buschauffeurs lijken zich nog te weinig te realiseren dat het beroep buschauffeur meer omvat dan de bus besturen. In de toekomst zal het ook juist op het klantcontact zijn dat de buschauffeur een voordeel heeft ten opzichte van de zelfrijdende bus.

      2. Kees schreef:

        Beste Otto, ik groet elke morgen de chauffeur, man of vrouw maakt me niet uit, zodra 1 chauffeur de moeite niet eens neemt om mij terug te groeten neem ik de 2e keer niet eens de moeite om goedendag te zeggen, de chagrijnige chauffeurs haal je er dan al snel uit, sommige vergeten blijkbaar dat ze wel het visitekaartje zijn van het bedrijf, ik ben het er wel mee eens dat er inderdaad ook reizigers zijn die een blik of groet naar de chauffeur niet doen, maar dat zegt dan meer over de reiziger dan over de chauffeur en vind ik persoonlijk dat de chauffeur daar boven moet staan en door moet gaan met groeten, hoe moeilijk het soms ook kan zijn.

      3. Erwin Wessels schreef:

        Ik groet de chauffeur altijd vrolijk als ik instap, en als ik uitstap zeg ik altijd: “Bedankt en een fijne dag verder.” En het gebeurt zeer zelden dat de chauffeur niet terug reageert. In Friesland (in ieder geval Leeuwarden) hebben we zeer vriendelijke chauffeurs.

      4. Mvr valk schreef:

        Ik wilde laatst uit de bus in herhugowaard lang genoeg van tevoren gebeld om de bus te laten stoppen het was zover en de chauffeur deed de achterdeur niet open na hard en veel roepen ook van medepassagiers moest ik zo boos worden dat de chauffeur er van schrok en bijna wegreed mij er niet uit wilde laten dit op het nippertje toch maar wel deed is dit pesterij of hoe zit dat ik. En 69 jaar en vind dat ik zo niet hoef te worden behandeld

      5. steun schreef:

        dat de bus chauffeurs niet groeten, dat klopt niet. Als ik de bus instap zeg ik v riendelijk goedemoergen of middag en dan krijg ik altijd een vriendelijke groet terug.Dit is al jaren zo. Het zijn vaak de passagiers die niet weten wat beleefdheidsvormen zijn omdat ze meer met hun mobiel bezig zijn als ze de bus instappen

        1. Karel schreef:

          @Steun, als je nu eens de reacties goed doorleest kun je veel nare reacties voorkomen.

  10. Amalire schreef:

    Jongens, hoe lang gaat dit nog duren? Kan iedereen gewoon weer aan het werk gaan?

  11. E. Alberts schreef:

    Wat moeten de chauffeurs wanneer er straks geen reizigers meer zijn omdat zij het vertrouwen hebben opgegeven? Kinderen en ouderen hebben middels abonnementen veel geld betaald…..

    1. Ruud schreef:

      Er zijn straks alleen nog maar scholieren en studenten over (gedwongen winkelnering). Het enige probleem: die betalen vrijwel niets

  12. www.rhido.net schreef:

    Het is voor mij heel erg lastig om in Laren te komen, waar helemaal geen treinen rijden moet ik met die stomme bus. gelukkig heb ik alternatief vervoer kunnen regelen om naar de dagbesteding te gaan. Eerst dacht ik dat het een topje van de ijsberg was, maar blijkt meer van een mug een olifant te worden. Het stomme daarvan is dat het CAO niet hetzelfde is als het stadsvervoer van het GVB of RET nee dit is een complete hel geworden! Nee er rijden geen bussen, misschien dat er beter paarden met huifkarren kan worden ingezet of is dit meer paarden voor de zwijnen???

  13. Ivo schreef:

    Zuid Limburg ligt helemaal plat. Geen Arriva treinen, nauwelijks bussen. Ik groette de chauffeurs altijd beleefd maar dat is nu wel over.

  14. Anoniem schreef:

    Mooi om te zien dat er wat meer aan de reizigers wordt gedacht en dat er in ieder geval in de spits bussen rijden. Dit scheelt al zeer veel, echter blijf ik het ongelofelijk vervelend vinden dit hele geheel.

    Naar mijn mening wordt niemand beter van deze stakingen, er zijn al afspraken over een loonsverhoging, 8.3% in 3 jaar! Ik heb ergens gelezen dat een buschauffeur ongeveer €2.300 verdient per maand. Wanneer hier 8.3% bij komt is dit een maandelijkse verhoging van €190 euro. En dat is nog niet genoeg? Als het aan de FNV ligt niet in ieder geval. Die willen maar meer meer meer. Meer pauze meer loon meer dit meer dat, totdat er geen busbedrijven meer zijn, of geen reizigers.

    De loonsverhoging, extra pauzes en alle andere dingen die geëist worden kosten extreem veel geld, reken maar uit enkel en alleen al 190 euro per chauffeur meer per maand, maal 12.000 chauffeurs = 2.280.000 per maand! Dus richting de 27.5 miljoen per jaar.

    En dan wil de FNV nog meer loonsverhoging. Al dit geld moet verdiend worden, daarbij kunnen er meerdere dingen gebeuren. Het onderhoud aan bussen verslechterd (nog erger), er wordt gekort in het personeel of in de dienstregeling of de prijs voor het Ov wordt nog hoger.

    Ik vind het werkelijk schandalig dat de FNV enkel en alleen 1 richting op kan kijken en niet wil wijken of in overleg wil gaan. Enkel en alleen haar doel ziet het FNV nog, de rest bestaat niet meer. De vervoerbedrijven worden genegeerd en miljoenen reizigers worden gekort in hun bewegingsruimte. Daarnaast ontstaan er nu ook spanningen onder de chauffeurs die wel rijden en de chauffeurs die niet rijden. Dit moet toch niet de bedoeling zijn? Waar gaat het heen mensen? Kunnen ze nu niet gewoon als volwassenen gaan praten in plaats van met modder te gooien en stakingen te houden. Het kan toch niet zo moeilijk zijn.

    Ik hoop echt dat de FNV wat flexibeler word, misschien kunnen ze eens Yoga proberen dat schijnt te werken. Maar ik hoop vooral dat er een oplossing komt en dat iedereen weer gebruik kan maken van de bussen, buschauffeurs tevreden zijn en vervoerbedrijven rond kunnen komen.

    1. Anoniem schreef:

      Helemaal mee eens!

  15. Jerroen schreef:

    Hahahaha maarehh jhaa, mijn ouders betalen de auto wel hehe

    1. Aysen schreef:

      Totdat je alles op een dag zelf moet betalen en je je handjes niet meer
      kan ophouden bij pappie en mammie.
      Want die zullen echt niet alles voor je blijven betalen.
      Of stel dat ze komen te overlijden..

      Weet je, ik zou me diep en diep doodschamen, als ik bij mijn mama en papa geld voor geld moet aan kloppen omdat ik zo’n luie hond ben die niet wilt werken. Ik zou dat geld niet eens accepteren.
      Ik zal alles voor mijn ouders doen en heb never 1 rooie cent van ze gevraagd. tja, toen ik klein was bij de snoepwinkels en speelgoedwinkels.

      Maar je moet je echt diep schamen dat je zo even denkt:

      Het geld komt toch wel aanwaaien en hoef er niks voor te doen.
      Nou vriendje ik zal je ff 1 ding duidelijk maken:

      Geld komt niet vanzelf en je zal er zelf keihard voor moeten gaan werken. Maar die realiteit zie jij niet in.

      1. Kees schreef:

        @Aysen, laat gaan, dit soort kerels zijn de toekomst van Nederland, wen er maar vast aan. Zolang papa en mama alles betalen lopen ze de mooie meneer te spelen, wacht maar zodra deze persoon er alleen voor komt te staan, kijken hoe ze dan reageren..

        1. Aysen schreef:

          Tja kees. Daar heb je helemaal gelijk in.
          In de jeugd van tegenwoordig zit helemaal niks.
          Ook al ben ik zelf 21 jaar.. merk ik dat deze jeugd totaal geen ballen heeft en liever lui dan moe zijn. Ik vind het echt belachelijk hoe het tegenwoordig gaat.

      2. piet lut schreef:

        In vervolg reactie hierop. Ga werken wordt eens buschauffeur!

  16. Marie-Josee Servage schreef:

    Hoe staat met passagiers die onregelmatige werkuren werken zoals ik?Al mijn geld gaat naar de taxi bedrijf. KKan toch niet? Moet inkopen voor mijn moeder doen 1x per week. Hoe ga ik dat doen als de bussen hier in Leiden blijft staken ? Het is heel vervelend. Ga met elkaar graag aan tafel

  17. Annemarie schreef:

    De reden van de staking begrijp ik….. een dag staken is lastig, maar heb ik begrip voor!
    Nu wordt het te gek…. echt niet leuk meer!
    Zij brengen de reiziger in problemen…. sommigen kunnen echt niet naar school of werk en anderen via een veel duurdere mogelijkheid.
    Bedenk eens een actie waarbij je minder mensen nadelig treft….laat bijv. niemand betalen voor de rit, lijkt mij een betere oplossing.

    1. WOEDEND!!!!!!! schreef:

      ik begrijp de reden HELEMAAL niet!
      Ze hebben het maar al te goed.
      Oke, werkdruk is soms hoog, maar heb je dat niet bijna overal?
      Denk aan Domino’s waar ik werkte met enorm veel klanten en zeikende klanten en je maar aanvallen terwijl je gewoon een medewerker bent.
      En een plaspauze om de 2uur? Diegenen met blaas onsteking oke.. maar dit word gewoon gebruikt als rookpauze/vreetminuutje en daarbij hebben ze heel vaak de tijd bij stations om te zeiken.. ze moeten zovaak wachten.

  18. Petronelleke schreef:

    Toe maar: 8,3%. Het bustarief zal dan omhoog gaan, maar mijn pensioen gaat al jaren niet omhoog, als het even tegenzit gaat dit zelfs omlaag. Voordeel is dan weer wel dat ik nu geen geld kan uitgeven, want ik kan immers de deur niet meer uit (geen auto of fiets). Gelukkig worden de boodschappen via AH online bezorgd, anders zou ik niet eens te eten hebben de komende dagen.

    1. Kees schreef:

      Onze cao loopt van 2015 tot eind 2018, we hebben welgeteld er dan pakweg 4% erbij gekregen, dat is net 1% per jaar. De fnv vonden dat ze het maximale eruit hadden gehaald en stonden zich zelf op de borst te slaan op een manier alsof ze wilden zeggen, kijk dat hebben we mooi voor jullie geregeld. De werkgevers willen de chauffeurs 8,3% geven voor 3 jaar, dat is 2,75% per jaar, de plaspauzes zouden geregeld worden en nog vinden ze het niet genoeg.

      1. Wilco schreef:

        Een CAO van 2015 is iets anders als een CAO van 2018. Jullie nieuwe CAO zal dit (ov volgend jaar) ook wel beter uitvallen. Wat mij voornamelijk tegen de borst stuit is dat het voor de OV reiziger onnoemelijk veel zwaarder aankomt dan wat in mijn ogen acceptabel is. Natuurlijk is het weer de FNV die deze asociale maatregelen verzint en geen enkele beweging in de onderhandelingen toestaat die anders is dan wat zij eisen. Dat is de typisch linkse houding: “wij hebben de waarheid en de weisheid in pacht” en schuwen er niet voor de zwakkeren in de maatschappij te treffen en te benadelen. Er zijn zoveel andere manieren om te protesteren, manieren die de zwakkeren niet treffen, maar juist de sterken (busmaatschappijen).
        Daarnaast heb ik wel enig begrip voor de chauffeurs: Door de wisselingen van maatschappijen ( U-OV bijvoorbeeld) worden ze werkloos en kunnen tegen een lager loon dan bij de nieuwe maatschappij in dienst en met mindere secundaire voorwaarden zoals plaspauzes ed.

        1. Kees schreef:

          @Wilco, Zodra we eventueel een nieuwe cao hebben kom ik erop terug, maar geloof me als ik zeg dat het niet veel beter zal worden dan nu.

  19. RubyBlue schreef:

    Ik kan geen sympathie meer opbrengen voor de acties. Het FNV doet aan chantage over de rug van de reizigers en stelt zich op als een klein kind. CAO-onderhandelingen (met nadruk op ONDERHANDELEN) houden geven en nemen in maar het FNV wil bij voorbaat dat alle eisen voor de volle 100% worden ingewilligd zonder ook maar in iets tegemoet te komen of ruimte te geven om de gevolgen van hun eisen te laten berekenen. Ze gaan nu in de spits rijden omdat ze een rechtszaak, zodat dat een paar jaar geleden ook is gebeurd, te voorkomen, niet om de reiziger tegemoet te komen.

  20. Jan van Kollem schreef:

    Het is maar goed dat binnenkort de chauffeur overbodig wordt!

    1. Piet schreef:

      Dan het liefst met een robot achter het stuur want die zeiken niet.

    2. Jordy (tre schreef:

      Zeg dat wel. Onbetrouwbare honden zijn het.

  21. Dog lover schreef:

    Triest dat de mensen die niet genoeg geld hebben voor een auto, of er te jong voor zijn op deze manier worden getroffen. Schandelijk. En dan vriendelijkheid verwachten, straks! Ben niet van plan ooit nog goeiemorgen te zeggen. Iedereen wil meer verdienen en het is nou niet zo dat jullie het minimum hebben. Hoe vaak zie ik niet dat er naast de bus gerookt wordt door de chauffeur, dat er passagiers niet mee worden genomen, dat er uitval is, weigeren de deur open te doen, onbeschoft gedrag tegen studenten, dan hebben we het nog niet over een half uur in de regen te moeten wachten omdat de aansluiting weer eens te vroeg was. . Nee geen begrip. Woede! Er zijn mensen die hun werk kwijtraken, door jullie. Denk daar maar aan als je een uurtje moet wachten voor je kunt plassen. Jemig zeg, nooit ècht hard gewerkt zeker. Doe dan een gratis reizen actie. Heeft de (grof betalende) reiziger geen last van.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik ben niet voor staken, maar ik denk dat we wel vriendelijk mogen blijven voor de buschauffeur. Vergeet niet dat deel van de chauffeurs, in veel regio’s weliswaar minderheid, blijven werken. Moeten we die ook minder vriendelijk behandelen omdat er stakers geweest zijn?

      1. Melissa zwart schreef:

        Opgetieft met vriendelijkheid. Zelf zijn ze vaak ook totaal niet vriendelijk!!! Ik was altijd heel beleefd voor ze.. maar dat hebben ze nu verpest. vooral de FNV!!!!!! Ik kan helemaal niks en ben afhankelijk van het openbaar vervoer!!!!!!

      2. Piet schreef:

        @Hillebrand, De chauffeurs die doorwerken worden wel door hun eigen collega’s minder vriendelijk behandeld, daar hebben ze de reizigers niet voor nodig.

      3. Erwin Wessels schreef:

        We mogen altijd wel vriendelijk zijn tegen de buschauffeurs, ook al is het een chauffeur van wie we weten dat hij gestaakt heeft. Ze staken niet om de reiziger te pesten.
        Ik ben (ook) van mening dat de staking nu wel erg lang duurt, maar daar zit zeker ook druk van de vakbonden achter. Als je al hebt meegedaan aan de staking dan is het niet zo makkelijk om ineens te zeggen: “Ik staak niet meer en ga weer aan het werk.”

  22. Jolanda van Dijk. schreef:

    Ik ben heel erg verdrietig..
    Ik ben door mijn baas ontslagen omdat ik niet op mijn werk kon komen hier door. Ik heb hier zo veel buikpijn van. Het was zon leuke baan die ik nog maar net had en dat terwijl ik mijn best deed. Nooit te laat of een dag ziek. Alleen door deze dagen! Ik ben het helemaal zat. Ik stap naar de rechter hier mee en gaan alle dagen dat ik niet heb gewerkt maar vergoeden!!

    1. Anoniem schreef:

      Ik zou voornamelijk je werkgever voor de rechter slepen. Want iemand ontslaan omdat je enkele dagen niet op je werk kon komen door schuld van een ander (FNV) is natuurlijk niet de bedoeling. Ik denk dat je dan een grote kans hebt dat je je baan terug krijgt.

      1. Wilco schreef:

        Als ze in haar proeftijd is ontslagen, kun je hier niets tegen doen.
        Misschien maar goed ook dat je ontslagen bent: een werkgever die hier geen begrip voor heeft, of probeert samen met jou aan een oplossing te werken, is geen goede werkgever.

      2. Opa Jansen schreef:

        Veel werkgevers ondervangen dat juridisch al lang dat door bij sollicitaties de eis te stellen dat je moet beschikken over eigen vervoer.

  23. Jolanda van Dijk.. schreef:

    Ik ben heel erg verdrietig..
    Ik ben door mijn baas ontslagen omdat ik niet op mijn werk kon komen hier door. Ik heb hier zo veel buikpijn van. Het was zon leuke baan die ik nog maar net had en dat terwijl ik mijn best deed. Nooit te laat of een dag ziek. Alleen door deze dagen! Ik ben het helemaal zat. Ik stap naar de rechter hier mee en gaan alle dagen dat ik niet heb gewerkt maar vergoeden!!

  24. JordyB schreef:

    Al de dagen dat ik niet op mijn werk kon verschijnen werden niet betaald.
    En dat was puur en alleen de schuld van het openbaar vervoer nederland.
    Maar denk maar niet, dat ik het hier bij laat hoor. Ik moet door mijn gebroken hand, met het openbaar vervoer naar mijn werk maar het is dus niet eens mogelijk om met de bus te gaan, door dat ze zo nodig moeten staken. De FNV moet zich zeer doodschamen hier voor! Maar dat doen ze heus niet. Ik ben het helemaal zat en heb daarom ook serieus mijn ov chipkaart in de prullenbak gegooid, puur omdat ik het zat ben en dat ik ze mijn geld niet meer gun. Ik heb god zij dank, kunnen regelen dat mijn schoonmoeder me steeds kan brengen voor de gewone benzineprijs. En daar had ik zeer geluk mee omdat zij een tijdje uit de ban is.

    AL MOET IK WEER EENS VOOR NOOD MET HET OPENBAAR VERVOER, ZAL IK DAT ZEKER NIET GAAN DOEN!!! IK BEN HET SPUUG MAAR DAN OOK SPUUGZAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  25. Anoniem schreef:

    gezien het baby gedrag van de chauffeurs, en dat ze schermen met fnv/cnv, heb ik wel een passende oplossing voor hun plas pause probleem zodat ze allemaal weer per direct aan het werk kunnen.
    PAMPERS!!!!!!!

    1. Wilco schreef:

      Je moet ze ook weer niet gaan verwennen met pampers.
      Als de chauffeur buiten zijn toedoen (file) te laat is komt daardoor zijn plaspauze te vervallen. Soms zelfs voor meerdere ritten omdat hij de achterstand eerst moet inlopen. Probeer je eens in die situatie in te leven. Ik denk dat die plaspauze zelfs hoger op de lijst staat als de loonsverhoging (eigenlijk achtergesteld inhalen van loonsverlaging doordat men bij een nieuwe maatschappij moest beginnen). Schuld daarvan is de EU met zijn aanbestedingsregels. Hoe kan het zijn dat een nieuwe maatschappij met nieuwe bussen goedkoper kan werken dan de bestaande maatschappij mat de oude bussen? Dat is simpel: personeel (veel) minder betalen. Deze concurrentie wordt u gebracht door de EU die continu geprezen wordt om zijn goede daden. Als u dit een goed beleid vindt, moet u zich eens wat beter inleven denk ik.

      1. Tim schreef:

        U leest te veel uit het sprookjesboek vande FNV.

        1. Gerard schreef:

          Dit is geen sprookje maar pure werkelijkheid

      2. Luc schreef:

        Het is wel zo makkelijk om de EU de schuld hiervan te geven, maar in Nederland was de eerste openbare aanbesteding voor busvervoer al in 1994 (Vancom in Zuid-Limburg) nog voor de euro en nog voor de eerste OV aanbestedingswetten van de EU.
        En ook nu zoveel jaren later verplicht de EU het echt niet om personeel uit te knijpen in een aanbesteding. Uiteindelijk is dit probleem toch echt veroorzaakt door onze eigen regering die op het streek OV wilde bezuinigen, en de provincies die hier niet financieel voor op achteruit willen gaan (waar ik best in kan komen). Het was prima mogelijk geweest om een aanbesteding te doen met eisen over arbeidsvoorwaarden.

        Ik erger me er wel eens aan hoe de EU door veel mensen te pas en te onpas als zondebok wordt gebruikt. De EU is echt niet perfect, maar de echte verantwoordelijken in Den Haag blijven zo altijd lekker buiten schot.

        1. Peter schreef:

          Helemaal mee eens!
          Aanbestedingen in het openbaar vervoer zijn volgens Europese wet – en regelgeving – en dus ook volgens Nederlandse wet – en regelgeving – helemaal niet verplicht.
          Dus dat “moet helemaal niet van Brussel”!
          Vraag maar aan de Consument en Markt (ACM).

          Kijk ook maar naar het vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Daar is geen sprake – nooit geweest ook – van ov – aanbestedingen en daar zijn dan ook geen stakingen.
          Ziet u het verband?

          En van de krokodillentranen van de regionale vervoerders/werkgevers/concessiehouders ben ik niet onder de indruk. Een eerste vereiste voor een oplossing is, dat de vervoerders een indringend gesprek moeten gaan voeren met de provincies die in deze de concessieverleners zijn. Samen zijn zij op de eerste plaats verantwoordelijk voor de situatie in het openbaar vervoer, dus zij zijn het die met oplossingen moeten komen.

        2. Opa Jansen schreef:

          Ook zonder aanbesteding komt er echt niet meer geld. De politiek en de belastingbetaler vinden nu al dat er absurd veel subsidie naar het OV gaat.

      3. Peter schreef:

        @ Opa Jansen
        Ik vertel u wat ik persoonlijk vind, ook al vertelt u eigenlijk niet wat u zelf persoonlijk vindt. Bovendien hebt u volgens mij toch een vertekend/verkeerd beeld van het aantal mensen, dat gebruik maakt – wil maken of moet maken (ook in Brabant) – van het openbaar vervoer. Daarvoor hoeft u alleen maar bovenstaande reacties goed te lezen.

        Ik vind, dat het openbaar vervoer een basisvoorziening en een nutsvoorziening is (vergelijkbaar met de eerstelijns gezondheidszorg,
        Ik vind, dat de regionale vervoerders zich niet alleen bezig moeten houden met rendabele lijnen en de niet – rendabele lijnen links laten liggen – zoals nu al jarenlang het geval is – maar de inkomsten – de WINST – op rendabele lijnen ook gebruiken voor het in stand houden van onrendabele lijnen,
        Ik vind, dat zolang de overheid voor het openbaar vervoer verantwoordelijk is – voor het streekvervoer zijn dat hoofdzakelijk de provincies – deze overheid – dus de provincies inclusief de provinciale politiek – daar op een goede manier voor moet zorgen (ook financieel).
        Ik vind, dat als de provincies dat niet meer kunnen of willen, ze daar dan ook maar mee moeten stoppen en gauw iets anders moeten gaan doen,
        Ik vind dat idem dito voor de regionale vervoerders,
        Ik vind, dat de regionale vervoerders maar eens moeten gaan publiceren hoeveel WINST ze eigenlijk maken,
        Ik vind, dat deze vervoerders ook de reizigersaantallen maar eens moeten gaan publiceren en dan niet een keer, maar periodiek, bijvoorbeeld per kalenderjaar (zoals de NS dat doet).

        Ov – reizigers zijn volgens mij óók belastingbetalers! En ze betalen voor hun ov – reis (ik herhaal het voor de volledigheid) met hun ov – chipkaart, ov – abonnement of ov – studentenkaart in tegenstelling tot automobilisten op de autowegen en fietsers op de fietspaden.

        Ikzelf ben een autoloze ov – reiziger die ook nog eens belasting betaalt. En kom bij mij niet aan met een verhaaltje hoe ik me van A naar B dien te verplaatsen, want dat zeg ik ook niet voor een ander (want daar ben ik te netjes voor).

  26. Luson schreef:

    Jullie geven allemaal zo af op het FNV en de buschauffeurs, maar vergeten het sneaky achterbakse aandeel van de werkgevers en provincies (opdrachtgevers) in dit hele verhaal. Al jaren zijn stiekem iedere keer weer ritten ingekort, pauzes ingekort, wordt er geen rekening gehouden met het steeds drukker wordende verkeer. Gevolg: de chauffeur wordt noodgedwongen een Fī coureur, raakt gefrustreerd, wordt oververmoeid door te korte pauzes (!), maakt rijfouten en krijgt meer ongevallen. En dan nog ‘s een keer alle shit van jullie over zich heen.
    Ga jezelf eerst ‘s goed informeren en vorm dan een oordeel voordat je zo vanuit je emoties reageer. LEG DE SCHULD DAN MAAR BIJ DE WERKGEVER EN PROVINCIES NEER. DIE HEBBEN DIT OP HUN GEWETEN!

    1. Simon schreef:

      Het officiële advies aan allen die een voertuig besturen luidt nog steeds; Twee uur rijden en dan een kwartier rust.

    2. Kees schreef:

      Als jij bovenstaand filmpje eens gaat bekijken denk ik dat je anders gaat praten, het verhaal wat deze werkgever verteld neem ik eerder voor waar dan dat gelul van de fnv.
      Het is geven en nemen van beide kanten zoals vaker het geval is en dat word gemist in dit conflict, ik ben nog nooit een voorstander geweest van de fnv en zal dat nooit worden.

    3. Opa Jansen schreef:

      Nou, dan ga je toch bij een touringcarbedrijf of op de vrachtauto werken. Eh, alleen liggen de uurlonen daar 25% lager dan in het streekvervoer.

  27. Peter schreef:

    Staken hier, staken daar. De bonden en personeel begrijpen schijnbaar niet dat hierdoor heel veel mensen gedupeerd zijn. Woon/werk-school vervoer, mensen die OV nodig hebben om boodschappen te doen, mensen die OV nodig hebben voor dokter/ziekenhuis bezoek.

    Zo zijn er nog vele dingen te bedenken. Zal zelf ook nooit lid worden van een vakbond, ze zorgen voor veel meer overlast dan dat ze voor oplossingen zorgen.

  28. Anoniem schreef:

    Ga gewoon je werk doen idioten! Kansloze idioten

  29. Reiziger schreef:

    ja, kansloos dat tuig met stuurtje ook de reacties al jaren van klantenservices en dan dit maal ach ja ach ja, wij hopen toch een sterke positie te hebben in de onderhandelingen naast dat chauffeurs en ander personeel van servicepunten, klantenservices of treinen grof gebekt en anti sociaal te bestempelen is, dat zij nu in zon zitten met salaris, of op de taxi bijklussen of andere baantjes zwart aan het uitvoeren zijn

    1. klaasvaak schreef:

      en maar klagen over geweld in de bus…. Ik vind geweldsmisbruik in welke vorm of situatie onacceptabel. Tòch kan ik me voorstellen dat mensen soms boos worden. Veel (helaas) chauffeurs zijn ronduit hufters. Ze zien je aankomen, doen met een valse grijns vlak voor je neus de deur dicht en rijden weg.

  30. Joris schreef:

    Het is een kwestie van uitzitten.

    Gezien de reacties in de pers en op tv hebben er maar heel weinig mensen last van de staking. De rol van het busvervoer is anno 2018 ook niet veel meer dan die van een veel te dure vorm van schoolvervoer dat touringcarbedrijven aanzienlijk goedkoper kunnen organiseren.

    De werkgevers bewegen niet meer (de financiële grenzen zijn bereikt) en maken de staking daarmee steeds meer tot het probleem van de vakbonden. Die moeten de chauffeurs maar blijven overtuigen dagelijks geld in te leveren om te staken met het grote risico dat het uiteindelijk niets wordt. Ik zou niet graag in de schoenen van Paula Verhoef staan.

    Opvallend overigens dat ook de politieke vrienden van de FNV in Den Haag (SP, GL, PvdA) muisstil zijn.

    1. Piet schreef:

      Het is al jaren bekend dat FNV bestuurders naar de PVDA verhuizen en andersom, soms zou je denken dat het 1 pot nat is, PVDA = FNV en FNV = PVDA.

    2. Anoniem schreef:

      Ik lees hier anders heel wat klachten, kennelijk hebben veel mensen echt wel last van de staking. Dat zie je alleen niet terug in de pers of tv. Verder heb ik niet het idee, dat jij gebruik moet maken van de oh zo gezellige bus.

      1. Ruud schreef:

        In Brabant is het marktaandeel van bus nog maar 2% waarbij een groot deel van de busreizigers ook nog de fiets als alternatief heeft. Zoals Joris terecht opmerkt is het inderdaad maar een hele kleine groep mensen die last heeft van deze staking.

        1. Perez schreef:

          Ik woon in brabant en kan je vertellen dat vrij veel mensen met het ov gaan.dus dat bijna niemand gaat is complete bullocks. Weet niet waar jullie je info vandaan hebben maar de bussen zitten meestal overvol en er gaat om de 10 min een bus en dan heb ik het niet over de stadsdienst want ik woon in een klein dorp in de middle of nowhere

        2. anoniem schreef:

          Ik wil niet zeiken, maar ik als student ben voor 5 dagen in de week afhankelijk van het OV. Ik kan dan wel naar het station in Eindhoven fietsen vanuit mijn woonplaats, maar ik zal in Nijmegen toch echt vanaf het station naar de faculteit moeten komen. En er zijn wel meer studenten in Brabant die niet op kamers wonen en elke dag een eind moeten reizen.

          OT: ik word inmiddels hartstikke ziek van die stakingen. Elk tentamen weer datzelfde gezeik – ze weten het precies uit te kienen. En wie gaat die ratten bij de FNV eens op het matje roepen?

    3. Karel schreef:

      Deze partijen hoor je alleen als het in hun belang is of in hun straatje past en dan durven ze zich sociaal te noemen, dit noem ik hypocriet zijn.

  31. klaasvaak schreef:

    vakbonden zijn er (al lang) niet meer voor de werknemers, het zijn machtsinstituties geworden die omwille van hun instandhouding (blijven) acties bedenken. De focus wordt gelegd op te korte/weinig plaspauzes, het momentum wordt ge(mis)bruikt om tevens meer loon te eisen: dat spreekt de leden aan en dáárvoor willen ze wel in beweging komen. Verdiend een chauffeur te weinig? What about andere branches… verdienen die ook te weinig? Als je vind dat je te weinig verdiend ga je toch wat anders doen?

  32. Anoniem schreef:

    Ik heb het ook helemaal gehad.
    Bijv ik heb vele mee gemaakt dat ik
    Op het station op mij bus te wachten
    Staat er op 3 tot 8 min vertraging
    De bus staat al op het station al de
    Chaffeur is dan aan het roken en
    Koffie aan het drinken.
    En plas pause nou hier stop de chaffeur
    Bij bushalte ga hij/zij horeca
    Pand naar binnen.

    1. Gerard schreef:

      Een buschauffeur heeft wettelijke verplichte pauzes die hij/zij moeten nemen. Komt de bus te laat en de chauffeur heeft pauze dan vertrekt hij weer met een grotere vertraging. Dat is ook de reden dat er gestaakt wordt voor reële rijtijden.

      1. Henk 50 schreef:

        Dan gaan we het op mijn werk in het vervolg ook zo doen. Behandeling van patiënten loopt uit, ik neem gewoon uitgebreid pauze, laatste patiënten worden niet geholpen, want mijn werkdag duurt acht uur.

        1. Gerard schreef:

          In Nederland heb je te maken met de rijtijdenwet

        2. Gerard schreef:

          Buschauffeur rijdt zijn dienst, met vertragng gewoon,uit.

  33. Ricardo schreef:

    Mijn steun hebben ze, al zal het voor heel veel mensen wel fijn zijn dat er niet meer gestaakt wordt tijdens de spits.

    Voor de mensen die er echt zo een last van hebben, heb ik de vraag, hebben jullie echt geen alternatieven? Geen buren, familie of collega’s die kunnen helpen? Of zitten jullie zo vast in het systeem van “ik ga met de bus” dat jullie die alternatieven niet eens overwegen? En wat doen jullie als er langdurige werkzaamheden zijn waardoor niets rijdt?

    1. Karel schreef:

      @Ricardo, ik heb er zeker last van, heb een ernstige longziekte waardoor fietsen geen optie is, mijn buren zijn ergens in de 80 en lopen achter een rollator, die zullen mij zeker niet weg kunnen brengen, vrienden en familie hebben zelf ook hun werkzaamheden en afhankelijk van hun auto, ploegendiensten en noem maar op, niet dat ze me niet willen wegbrengen en/of halen, maar gewoonweg er geen tijd voor hebben vanwege hun drukke bestaan op het werk etc etc. Zo zie je dus dat er mensen zijn die totaal afhankelijk zijn van het ov.

      1. Ricardo schreef:

        Dat is zeker vervelend voor u, en er zijn inderdaad mensen voor wie geen alternatieven zijn, maar ik zie hier ook mensen die reageren dat ze hun baan kwijt zijn geraakt omdat ze een paar dagen niet naar werk konden komen door deze stakingen, en dat vind ik dan toch wel apart. Dat mensen zo afhankelijk zijn van het OV, maar vervolgens geen alternatieven hebben als het een keer niet rijdt om wat voor reden dan ook.

        1. Karel schreef:

          @Ricardo, ik spreek uiteraard voor mezelf, ik kan niet oordelen hoe de situatie is bij anderen, als ik een andere mogelijkheid had nam ik die met plezier aan, maar helaas.. Wat betreft de mensen die hun werk kwijtraken of dreigen kwijt te raken zou die werkgever eens bij zichzelf te raden te gaan of hij/zij wel een goede werkgever is. Ook kan het misschien gebeuren dat iemand totaal afhankelijk van het ov omdat die persoon misschien helemaal geen familie of vrienden heeft, klinkt vergezocht, maar ook zulke mensen zijn er.

    2. Pollux schreef:

      Ik ben door mijn epilepsie verdomme volledig afhankelijk van het OV.
      Autorijden is volgens de wet verboden en fietsen is vanwege de veiligheid geen optie.
      In het gezin waar ik woon zijn we niet lui, maar werken we allemaal. Doordat mijn vader en zijn vrouw om 7 uur al de deur uit zijn heb ik geen vervoer om om 11 uur op mijn werk te zijn. En een uur te vroeg daar zijn en moeten wachten zie ik niet zitten.
      Daar komt ook bij: wat als ik met spoed naar de dokter moet omdat ik een 3e graads brandwond heb opgelopen? Ik ben niet van plan de €385,- eigen risico te moeten betalen aan een ritje naar de SEH.

      1. Ricardo schreef:

        Dan bent u een keer een uurtje eerder aanwezig omdat u een lift krijgt i.p.v. met de bus te komen, dan bent u er ten minste. Maar niet alleen familie, heeft u geen collega’s of buren die u kunnen helpen?

        En met de bus naar de dokter? Dan heeft u ten minste geluk dat die bij u zo vaak gaat dat dat een optie is bij noodgevallen. Ik kom uit een omgeving waar de bus maar eens per uur gaat, en alleen de hoofdweg volgt…

    3. Wouter schreef:

      Je hebt altijd mensen die geen alternatief hebben.

      Toch snap ik de maatschappij niet. Toen ik op het middelbaar onderwijs zat, had ik klasgenoten die iedere dag 10 km moesten fietsen en ook 10 km terug. Ook had ik klasgenoten die 2 km van school woonde en altijd met de bus kwamen. Op het mbo was dit niet anders. Mensen die dichtbij school woonde kwamen met de bus terwijl een aantal klasgenoten die ver van school woonde met de fiets kwamen.

      Nu ik ouder ben zou je zeggen dat mensen toch wat meer verantwoordelijkheid gevoel hebben en de fiets pakken. Ik vind dat iedereen binnen een straal van 5 km van een eindbestemming woont makkelijk kan fietsen. Ongeacht de omstandigheden.

      1. Piet schreef:

        @Wouter, ik hoop dat jij nooit in die situatie terecht komt dat jij geen andere alternatief hebt. Jij komt over als iemand die vind dat er altijd een alternatief aanwezig is, vergeet dat maar.. Ik ging “vroeger” ook altijd op de fiets, door weer en wind, we hadden geen mobiels om even naar huis te bellen of ze ons wilde ophalen, hadden geen busabonnementen etc etc, het was fietsen of lopen. De tijd is nu zodanig veranderd dat mensen liever lui dan vlug zijn en het liefst alles bij zich gebracht willen hebben en veel mensen hebben inderdaad een ander alternatief, maar hou er rekening mee, er zijn meer mensen die geen alternatief hebben.

        1. Wouter schreef:

          Ik weet dat ik met sommige ideeën te ver door schiet in mijn opvattingen. Ongeacht het onderwerp.

          Ook ik loop tegen beperkingen aan. In mijn eigen omgeving doe ik veel dingen op de fiets (in die positie ben nog). Als ik nu naar een onbekende buurt ga dan heb ik ook een probleem omdat ik van het treinstation niet op het eindpunt kom. En ook ik moet dan extra kosten maken door eventueel een taxi te gebruiken.

          Toch denk ik dat een deel van de mensen het overdrijven. Ik lees hier alleen maar reacties van mensen die in de problemen komen door de staking maar ik lees nauwelijks een bericht van iemand die toch een oplossing heeft.

  34. P.Heesakkers schreef:

    Is het niet opvallend hoe stil het blijft bij de werkgeversorganisaties?? Neem toch aan dat bedrijfsleiders en directies wensen dat hun medewerkers tijdig en dagelijks op hun werkplek kunnen verschijnen. Waarom komen zij niet in het geweer? Zij kunnen veel machtiger zijn dan het FNV en CNV bij elkaar. Bovendien: De bonden maken zich steeds minder populair, als je enige middel is, staken.

    1. Jur schreef:

      Er zijn nog maar heel weinig mensen die met de bus naar hun werk gaan.

      1. Kees schreef:

        @Jur, ik vind het knap dat jij dat denkt, heb je er onderzoek naar gedaan? Ik kan je nu al vertellen dat als ik met de bus bij het industrieterrein aankom dan ineens de bus voor drie kwart leegt loopt, dus jou bewering dat er weinig mensen met de bus naar het werk gaan klopt niet. Misschien dat dit in jou gemeente zo is wil nog niet zeggen dat dit ook in andere gemeentes is.

    2. Ricardo schreef:

      Staken is een recht dat gelukkig goed geregeld is in de wet, dus de werkgevers hebben op dit vlak helemaal niet zoveel macht dat ze even met de vuist op tafel kunnen slaan en dat het dan afgelopen is met de staking.

  35. Melvin schreef:

    Ik ben zelf buschauffeur bij connexxion en
    tot nu toe is er 3 keer gestaakt, sinds ik daar werkzaam ben.

    Ik ben daarentegen elke keer werkwillend geweest en heb me daarom ook ingezet om de passagiers toch van a naar b te brengen.

    En dat word over het algemeen gewaardeerd, maar er blijven toch ALTIJD een paar zeikerds die helemaal niks kunnen waarderen.

    En dan laat ik me nog van mijn beste kant zien door professioneel te blijven en begrip te tonen voor de ellende die uit deze acties voorkomt.

    Scheer dus niet elke chauffeur over 1 kam, want sommigen doen wel hun best om de belangen van de passagiers te behartigen, boven hun eigen belangen.

    Ik begrijp volkomen welke vervelende situaties deze stakingen met zich meebrengt, want ik maak het zelf mee, maar toon aub een beetje respect daarvoor, want dat doe ik persoonlijk ook naar iedereen.

    En ik voel me uiteraard aangesproken, omdat het nu lijkt alsof elke chauffeur word uitgekotst, terwijl ik het werk met liefde doe voor jullie allemaal…

    Als ik er persoonlijk een einde aan kon maken zou ik dat doen. Maar die macht heb ik helaas niet.

    Ze zeggen dat een goed milieu bij jezelf begint, dus in die zin doe ik dat ook voor de passagier door staking te weigeren.

    Ik zou het zeer op prijs stellen als de passagier dat ook s zou proberen, door in ieder geval de waardering op te brengen voor degenen die wel rijden of daartoe bereid zijn…

    Dank u..

    1. Gangboord schreef:

      Ik krijg de indruk dat Melvin een matennaaier en zich beter voordoet dan hij is. Ook weer zo’n dom figuur.

      1. Melvin schreef:

        Dankuwelmeneer Gangboord…, want u slaat hiermee de spijker op zijn kop door op deze onsmakelijke manier te reageren. Op grond waarvan heeft u het inzicht verworven mijn intelligentie te toetsen? Laat me mezelf niet verlagen tot uw niveau en u een verbale afgang besparen.

        Voor zover ik weet heb ik nog altijd het recht om uit te komen voor mijn mening.

        Ik heb alle diensten in bezit om te bewijzen dat ik gereden heb. Wat voor baat heb ik erbij mezelf voor de gek te houden???

        Dit is dus exact wat ik bedoel met gebrek aan waardering. Ik word als verrader bestempeld, omdat ik BLIJKBAAR meer begaan ben met mijn medemens dan degene die mij stenigt, omdat hij wel liever aan zichzelf en zijn loon denkt.
        Wie is hier dan de Judas te noemen…

        Misschien is overboord toepasselijker dan gangboord.

        Ik handel naar eer en geweten…, maar bij sommige mensen is dat blijkbaar ver te zoeken.

        Heel jammer dit…

      2. Piet schreef:

        @Gangboord, ik ben blij dat ik jou hersens niet heb, normale praat komt er bij jou niet uit geloof ik.

      3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        @Gangboord: Waarom vind u het nodig om lekker achter uw pc/telefoon mensen te beledigen? Ik zie het nut er niet van in.

    2. alice schreef:

      wij gaan altijd met bus of trein
      want ik mag niet fietsen
      waarom is het gene wat er geboden werdt niet goed
      nu krijgen ze minder de gene die nu staken en alles gaat gewoon door je rekekeningen dat jullie meer naar de wc moeten kunnen klopt laat ze dan bij de eind punten mobielen wc nier zetten waar jullie de sleutels van hebben want het kan ook zo zijn dat het chaufeurs zijn die meer naar de wc gaan als andere in verband met een ziekten

    3. anoniem schreef:

      Hartstikke fijn dat niet iedereen bezwijkt onder de druk van de FNV, maar niet iedereen denkt als jij.

      Als ik op de heenweg een bus kan pakken, wie kan mij dan garanderen dat ik ook nog thuis kom, 4 uur later? Ik reis dagelijks de afstand Eindhoven-Nijmegen, en niet veel mensen zijn zo’n gekke henkie die mij even komt ophalen 50 km verderop (en zeker niet als het mijn ouders zijn, die daar nog eens 40 km bij op moeten tellen). Dan kun jij wel rijden met je klantvriendelijkheid, maar dan heb ik daar alsnog weinig aan, helaas.

  36. Laurens Smid schreef:

    Ik ben het helemaal eens met Melvin niet iedere bus chauffeur is klant onvriendelijk er zijn ook die vriendelijk zijn naar de reiziger. Maar ik lees in een reactie dat de FNV de staking uitroept maar wat dacht men van de CNV die doet even hard aan de actie mee en dat verbaasd mijn enorm want deze bond staakt niet zo gauw. maar ik vindt de opmerking van Luson een staaltje arrogantie er is een goed loon bod gedaan door de werkgevers en goed gekeurd door de bonden. Maar de achterban vond de voorstellen slecht en opgehitst door zowel de FNV als de CNV om dit akkoord toch maar van tafel te vegen en nog meer te eisen. Ik hoop dat er snel een einde komt aan deze arrogante acties van de bonden! want deze acties kosten namelijk reizigers! men kan ook acties voeren met gratis ritten aan te bieden daar hebben de reigers meer aan dan deze onzinnige acties want dit dupeert de reiziger.

    1. Ricardo schreef:

      Dat CNV mee doet met de staking geeft al aan dat er wel serieus iets aan de hand is. En helaas hebben werknemers weinig andere middelen om druk te zetten (gratis reizen is afgeschoten door de rechter).

      Verder lijkt het erop dat u niet snapt hoe de onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers verlopen. Dat werkt hetzelfde als politieke partijen die een coalitie willen smeden. De vakbonden sturen een paar onderhandelaars die onderhandelen namens de vakbonden, en die leggen het resultaat voor aan de achterban. En in dit geval was de achterban het niet eens met het behaalde resultaat. De voorstellen waren helemaal niet goedgekeurd door de bonden, aangezien de bonden (=leden) het verworpen hebben.

    2. Gerard schreef:

      Wie zegt dat het een goed loonbod is? Misschien kunt u zich wat beter in de materie verdiepen. Google even op gratis vervoer. Als u dat gedaan heeft dan kunt u lezen dat passagiers gratis vervoeren niet mag.

  37. Melvin schreef:

    Dankjewel Laurens voor je begrip!

  38. Wijo schreef:

    Ik krijg de indruk dat de intelligentie van de meeste schrijvers niet veel groter is dan van de gemiddelde aap. Er is bijna niemand die met een doordachte vraag of antwoord komt maar alleen beledigend naar de werknemers van de busondernemingen. Alleen eigen belang, wat een heerlijk volk zijn we toch.

  39. Gangboord schreef:

    Ik krijg de indruk dat de intelligentie van de meeste schrijvers niet veel groter is dan van de gemiddelde aap. Er is bijna niemand die met een doordachte vraag of antwoord komt maar alleen beledigend naar de werknemers van de busondernemingen. Alleen eigen belang, wat een heerlijk volk zijn we toch.

  40. Hans schreef:

    Ik maak best veel gebruik van de bus. Ben 42. Heb geen rijbewijs of auto – veel te duur en in dat drukke verkeer is niks voor mij. Waar geen trein komt, moet ik dus met de bus. Ook naar het werk. Want niet alles is te fietsen, als ik ergens aan de rand van de stad moet zijn is het de bus – of anders lang lopen. Ik kan niet met collega’s meerijden, want in onze diensten werk je grotendeels alleen.

  41. Anouk schreef:

    Ik ben ook afhankelijk van de bus. Ik heb nu de vanaf woensdag naar school moeten fietsen. 32 km heen en 32 km terug!!

    1. Gangboord schreef:

      Is goed voor jou, krijg je niet zo’n dikke komt.

      1. Kees schreef:

        @Gangboord, jij spoort volgens mij ook NIET helemaal..

  42. Melvin schreef:

    Dankuwel meneer Gangboord…, want u slaat hiermee de spijker op zijn kop door op deze onsmakelijke manier te reageren. Op grond waarvan heeft u het inzicht verworven mijn intelligentie te toetsen? Laat me mezelf niet verlagen tot uw niveau en u een verbale afgang besparen.

    Voor zover ik weet heb ik nog altijd het recht om uit te komen voor mijn mening.

    Ik heb alle diensten in bezit om te bewijzen dat ik gereden heb. Wat voor baat heb ik erbij mezelf voor de gek te houden???

    Dit is dus exact wat ik bedoel met gebrek aan waardering. Ik word als verrader bestempeld, omdat ik BLIJKBAAR meer begaan ben met mijn medemens dan degene die mij stenigt, omdat hij wel liever aan zichzelf en zijn loon denkt.
    Wie is hier dan de Judas te noemen…

    Misschien is overboord toepasselijker dan gangboord.

    Ik handel naar eer en geweten…, maar bij sommige mensen is dat blijkbaar ver te zoeken.

    Heel jammer dit…

  43. Melvin schreef:

    Wijo…, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen…

    Een zeer treffende mening! Met kibbelen en met de vinger wijzen kom je inderdaad ook niet erg ver.

    Ik vind dat iedereen in zijn waarde moet worden gelaten. En ik kan de ellende hieromtrent helaas niet opheffen, maar vind het zeer spijtig voor elke gedupeerde passagier en bied daarom namens mezelf mijn oprechte excuses aan voor alle ongemakken welke hieruit voortkomen…

    De oplossing is zorg voor de betrokken partijen die dit kunnen beëindigen.

    Mocht u ooit bij mij in de bus belanden, dan zal u altijd met respect en een glimlach behandeld worden.

    Mvg

    Melvin

  44. Gert Ruyer, Hilversum schreef:

    Besef dat sinds de “privatisering” buitenlandse partijen (Keolis, Beutsche Bahn, Connexxion) het er ALLES aan gelegen is de Nederlandse werkgelegenheid in het OV voor hun goedkoopst verkregen concessie UIT TE WRINGEN. De medewerkers worden op de minuut afgerekend om hun bussen op tijd te laten rijden, met veel te krappe roosters. En nu staken deze medewerkers om een mensenrecht: menswaardige behandeling. Ga zelf maar eens 4 uur niet naar het toilet, of tijdens je werk regelmatig met agressie, geweld te maken hebben. Is de boodschap aangekomen? Ook zo dol op nul-urencontracten of pas na 3 jaar een vast contract of “gewoon” voor die tijd ontslagen te worden? Of nog steeds amper loonsverhoging, terwijl de economie goed gaat? Laat het OV staken!

    1. Ruud schreef:

      Ha, Daar hebben we het gezeur weer over buitenlandse vervoerders die Nederland leeg roven. Regelrecht uit het grote sprookjesboek van de FNV/SP.

      Overigens hebben bejaarden er al 11 jaar geen cent bij gekregen, dus werknemers hebben niets te klagen.

  45. Tonnie schreef:

    Wat jammer , er word gestaakt omdat wij geen last van onze nieren willen krijgen .
    Ik wil genoeg kunnen drinken als buschauffeur en als je drinkt moet je ook de tijd hebben om te kunnen plassen .
    Mijn nieren worden om de drie maanden nagekeken omdat ze niet stabiel zijn .
    En je nieren zorgen ervóór dat je jezelf niet vergiftigd.
    Maar dat is wat mij aangaat nu wat mijn passagiers aangaat , ik wil jullie op een normale manier kunnen begroeten, jullie rustig kunnen laten zitten voordat ik moet gaan rijden en nog belangrijker !
    Jullie veilig willen vervoeren !
    En niet zoals een Koerier moeten rijden omdat ik daar te weinig tijd voor krijg in mijn rit , jullie zijn toch geen pakjes ?
    Met pakjes kun je misschien race máár ik ben met personenvervoer bezig en ben verantwoordelijk voor u , u kinderen , en u ouders !
    Oftewel de passagiers, daar draait het om !
    Als ik Koerier had willen worden had ik daar wel gaan solliciteren!
    Wij willen niet vliegen over de weg maar u een veilig gevoel blijven geven .
    Dank u voor u aandacht !

    1. Tim schreef:

      Niemand zegt dat chauffeurs geen recht op pauzes hebben maar waarom moeten al die pauzes worden doorbetaald als werktijd? Andere werknemers krijgen ook geen doorbetaalde lunch-en koffiepauzes.

      1. Gerard schreef:

        Tim, er zijn heel veel vacatures in het OV. Doe er je voordeel mee. Trouwens in de meeeste bedrijven heb je twee maal 10 minuten gegarandeerde doorbetaalde koffiepauzes. En een lunchpauze van 30 minuten. In het streekvervoer maar 2 x 15 minuten etenspauze.

        1. ivo schreef:

          Uh???? Bij welk bedrijf heb je doorbetaalde koffiepauzes en lunchpauzes? Ik ben er nog nooit een tegengekomen.

    2. Marrit schreef:

      Oké, in eerdere postings heb ik dit al gezegd maar ik ga dit nu voor de derde en tevens laatste keer herhalen.
      Het valt me op dat velen van jullie buschauffeurs nogal tunnelvisie hebben voor wat betreft je baan. Het is de bus voor en se bus na. Maar er is zoveel meer. Enkele voorbeelden hier netjes opgesomd:
      – taxichauffeur
      – je eigen taxibedrijf beginnen of met enkele collega’s
      – Schiphol vervoer
      – buschauffeur op touringcar voor schoolreizen of ouderenreizen denk aan bijv. Zonnebloem
      – Taxichauffeur voor schoolvervoer bijzonder onderwijs
      – Buschauffeur in het buitenland voor vakantiegangers. Bijv. Spanje. Vaak mooi weer lekker zonnetje manjana sfeertje en bijna altijd vrolijke passagiers.

      Ik ben geen voorspeller maar ik benijd jullie niet. Stel dat er een akkoord komt, dan zijn jullie voor de komende jaren onder de pannen voor wat betreft meer pauzes en hoger salaris. Hoezee!!! Maar wat gebeurt er over 3 jaar? Precies hetzelfde als dit jaar en dan? Met andere woorden dit is niet de eerste keer. Den vooral voor jezelf na: wil je hier blijven werken??? Kies toch voor jezelf! Zoek iets anders! Nu zeg ik dit ook voor de laatste keer: bevalt deze baan niet. Kijk verder en ga solliciteren. Doe je dit niet, en blijf je dit werk doen dan zie ik dat als je eigen keus. Dan kun je verzwelgen in zelfmedelijden en op dit forum lopen janken dat je nierklachten hebt maar dit heb je toch echt zelf in de hand! Jij bent de regisseur van je eigen leven.
      In eerdere postings werd ik al afgedaan als grapjas. Dit raakt met totaal niet.
      Of je neemt mijn advies serieus en kijkt verder dan de je huidige baan, of je neemt dit niet serieus maar dan ben ik uitgepraat. Maar dan neem ik ook jullie postings niet meer serieus.
      Zo, ik heb mijn compassionele daad weer verricht en ga genieten van de zon. Fijne dag allemaal!

      1. Joris schreef:

        Het probleem met de alternatieven die je noemt: chauffeurs in die sectoren verdienen een kwart minder dan die in het OV.

  46. Hans Blokker schreef:

    gewoon zielige als je medewerkers die Schiphol draaiend houden tegen houd om naar hun werk te komen staken oke maar laat dan om het uur een bus rijden heb je 14 uur gevlogen moet je maar kijken hoe je thuis komt en alle toeristen staan verdwaalt op Schiphol we zijn het lachertje van Europa om een plas pause pas die roosters aan en laat die mensen plassen het zijn ook maar gewoon mensen maar dit is gewoon niet normal hoe moeilijke kan het zijn om tot elkaar te komen kom op nou af tikken en vast leggen

    1. Ricardo schreef:

      Die medewerkers worden niet tegen gehouden om op Schiphol te komen, of hebben de chauffeurs de wegen en het spoor afgesloten?

      Daarnaast zijn wij het lachertje geworden dankzij al die Europese busbedrijven die hierheen zijn gekomen via de aanbestedingen.

      En het is blijkbaar heel moeilijk om dit even af te tikken, anders had dat allang gebeurd.

  47. Peter schreef:

    Waar ik ondertussen wel helemaal klaar mee ben is het beeld, dat het openbaar vervoer een subsidie – schrokop is en alleen maar geld kost.

    Ik draai de boel om: alleen in het ov is er sprake van “rekeningrijden”. Reizigers betalen voor hun vervoer van A naar B via hun ov chipkaart, hun ov – abonnement, hun ov – studentenkaart. Bij mijn weten hoef je bij de A1 en A2 niet in of uit te checken en is dus gratis En idem dito bij het eerste het beste fietspad.

    Ik heb daar geen problemen mee, maar de aanleg en onderhoud van autowegen en fietspaden kost ook geld. Is dat dan geen subsidie?

    Wat mij verder opvalt, is dat organisaties als de ANWB en de Fietsersbond vaak deel uitmaken van de reizigersorganisaties.
    Wat doen zij daar? Is het openbaar vervoer als automobilisten en als fietsers überhaupt wel hun prioriteit?
    De reizigersorganisaties zijn tot nu toe wel opvallend zwijgzaam gebleven. Wanneer gaan zij hun stem verheffen?

    Tot slot: een idee voor een ludieke actie voor de buschauffeurs en hun bonden FNV en CNV: het plaatsen van een “mobiel toilet” voor het provinciehuis in Den Bosch – de provincie waar ik woon – en voor de andere provinciehuizen in Nederland.
    Het mes snijdt dan aan twee kanten: Gedeputeerde en Provinciale Staten van de provincies met de neus op de feiten drukken m.b.t. HUN verantwoordelijkheid als aanbesteders/concessieverleners – die in mijn ogen – even groot is als die van de regionale vervoerders als werkgevers/concessiehouders voor dit arbeidsconflict en geeft meteen de buschauffeurs en hun vakbondsvertegenwoordigers de gelegenheid een “sanitaire stop” in te plannen. Ook het publiek kan daar een plaspauze inlassen. En leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten en provinciale ambtenaren mogen daar ook komen ZEIKEN!

    1. Opa Jansen schreef:

      De Provincie Brabant geeft jaarlijks 150 miljoen uit aan het busvervoer dat daarvoor een marktaandeel realiseert van 2%. Het houdt wel ergens op met de subsidies.

      1. Peter schreef:

        Een marktaandeel van 2% van wat?
        En hoeveel van de BETALINGEN door de ov – reizigers (via hun ov – chipkaarten, hun abonnementen, hun ov – studentenkaarten) + de genoemde 150 miljoen wordt als winst uitgekeerd aan Arriva en Hermes en vloeit terug naar de provincie Noord Brabant?

        Arriva maakt inderdaad deel uit van Deutsche Bahn, het Duitse staatsspoorbedrijf en Hermes/Connexxion is eigendom van Transdev SA, een gigantische staatsmultinational in handen van de Franse staat – ik beperk me tot de twee ov – monopolisten in Brabant onder het goedkeurend oog van het provinciebestuur van Noord Brabant en van het Reizigersoverleg Brabant (ROB), het “officiële adviesorgaan” blijkbaar namens de reizigers (welke reizigers?) – als reactie op de bijdrage van @Gert Kuyer en @Ruud. Hoezo marktwerking???

        Het zou zo maar kunnen, dat Deutsche Bahn en Transdev S.A óók profiteren van het afschaffen van de dividendbelasting? Wie kan hier uitsluitsel over geven? Mark Rutte? het ministerie van Financiën, de Autoriteit Consument en Markt (ACM)? de provinciebesturen verenigd in het Interprovinciaal Overleg? Of Arriva/Deutsche Bahn en Hermes/Connexxion/Transdev zelf?

        Wat ik constateer is, dat het openbaar vervoer in de afgelopen jaren in de provincie Noord Brabant – maar ook in de rest van Nederland – op een zodanige manier afgebroken is, dat ik me afvraag of de Arrivas, Connexxions, e.a. van deze wereld niet beter kunnen gaan verkassen, naar Noord Korea bijvoorbeeld, waar ze dan bussen aangedreven door kernenergie kunnen gaan exploiteren. Daar zijn volgens mij ook geen vakbonden.
        En het openbaar vervoer in Nederland overlaten aan de échte markt!

        Overigens: Connexxion – dat eigenaar is van Hermes en ook van Breng – staat (volgens de Volkskrant) in de top 100 van de grootste bedrijven in Nederland en zet VRIJWILLIGERS in bij haar (commerciële) activiteiten. Geen enkel Nederlands bedrijf komt hiermee weg!
        Zelfs Shell, Unilever en Philips niet!

        1. Opa Jansen schreef:

          2% van alle verplaatsingen (uitgezonderd lopen) vinden volgens gegevens van de Provincie Brabant met de bus plaats. En dan is 150 miljoen per jaar dus wel erg veel zeker als je bedenkt dat een fors feel van die 2% net zo goed met de fiets of de auto kan. Er zal de komende jaren dan ook sowieso een discussie gaan komen of je nog wel op deze manier nog met busvervoer moet verder gaan.

  48. Laurens Smid schreef:

    We hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar als ik lees wat Gangboord zegt met zijn beledigde opmerking. ik ben van mening dat je eerst na denk voordat je iets opschrijft en niet mensen gaat beledigden zoals met de opmerking dat de intelligentie van de meeste schrijvers niet groter is dan van een gemiddelde aap. Daar bereikt je niets mee Ik ga mijn niet verlagen tot uw niveau maar u beledigd met uw opmerking wel diversen schrijvers met uw opmerking.

    1. Piet schreef:

      @Laurens Smid, en dan vind ene Hildebrand dat ik Gangboord beledig omdat ik een reactie geef op zijn reacties, tja zegt genoeg dacht ik zo.

    2. Ricardo schreef:

      Types als Gangboord moet je gewoon niet serieus nemen. Overal waar op het internet anoniem gereageerd kan worden komen zulke types boven drijven, die het gewoon leuk vinden om te stoken en er met gestrekt been in gaan.

      @Piet: Als ik kijk, zie ik Hildebrand reageren op een reactie van Gangboord en niet van u, dus ik ga er vanuit dat die terechtwijzing waarvan u meent dat die tegen u gericht is, werkelijk tegen Gangboord gericht is.

      1. Piet schreef:

        @Ricardo, mocht Hildeband Gangboord bedoeld hebben dan bied ik hierbij mijn excuus aan, maar het kwam wel even in mij op dat Hildebrand mij bedoelde. Het is ook logisch als je op iemand reageert om dan even dit symbool @ te gebruiken zodat je weet voor wie de boodschap bestemd is, zo voorkom je veel misverstanden.

        1. Piet schreef:

          @Ricardo, daarbij zie ik nu dat een reactie van Gangboord hetzelfde is als van ene Wijo, dezelfde persoon misschien?

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Excuus voor het misverstand, ik pas het nog even aan.

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Beste Piet: nee hoor, dat vind ik niet. De reactie van Ricardo klopt. Excuses dat dit niet duidelijk is. We reagerden beide op de reactie van Galgboord. Als ik op u had gereageerd, was de reactie nog verder naar rechts gesprongen. Omdat we beide op Galgboord reageerden, staan onze reacties onder elkaar maar op hetzelfde inspringniveau. Ik zal mijn reactie verduidelijken.

        1. Piet schreef:

          @Hildenbrand, no hard feelings, we houden het er maar op dat zoiets kan gebeuren, goed dat je het aangepast hebt en nogmaals mijn excuus dat ik ook misschien te snel was met mijn oordeel. Wat mij betreft is het opgelost.

  49. Zeikwijf! schreef:

    De chauffeurs zullen weleens dag op het Malieveld or where ever acties houden met leuzen en spandoeken. Ik ken er ook eentje:
    Hey buschauffeur! De hele bus moet plassen! Hey buschauffeur! De hele bus moet plassen! Hey buschauffeur! De hele bus moet plassen! Hey buschauffeur de hele bus moet plassen!

  50. henk schreef:

    Maar als we dan toch medelijden moeten hebben met buschauffers,laten we dan de mensen van TCR,pouw vervoer en van oeveren nemen,die vallen natuurlijk onder de touringcar/taxi cao,maar doen wel dagelijks t zelfde werk voor een stuk minder.

  51. gerard schreef:

    werkstress in het OV

    In het openbaar vervoer geldt een speciaal voor het openbaar vervoer aangepaste versie van de zogenaamde “rijtijdenwet”. Heel globaal: op een dienst van 9 uur hebben wij een pauze van een half uur, en dit half uur mag gesplitst worden in 2 keer een kwartier. Wetgeving uit eind vorige eeuw die gebaseerd is op een compléét andere werkelijkheid dan de werkelijkheid waarin we nu leven.

    Internet bestond nauwelijks, dus ook niet de overal rondzoemende pizzakoeriers die hun best doen in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk adressen af te werken om zo nog in ieder geval wát te verdienen.

    Mobiele telefoons waren voor de happy few, nu ontwijken we dagelijks vele telefonerende voetgangers en fietsers die onder de bus lijken te willen kruipen, zich volledig onbewust van hun omgeving.

    “Bejaarden” zaten opgesloten in wat we toen bejaardenhuizen noemden, maar doen nu weer volledig mee, mét rollators, scootmobielen en andere hulpmiddelen.

    Vliegen was onbetaalbaar, nu vervoeren we dagelijks toeristen uit de hele wereld en spreken minder nederlands dan engels, frans, duits, italiaans, spaans, gebarentaal ……

    “De spits” betekende dat je bus vol was met scholieren of forenzen, nu dat de stad vol is met verkeer en je geen kant meer op kan.

    En tenslotte, ook zwartrijden bestond toen, lijm op de strippenkaart was een bekende, en vervalste abonnementen, maar het domweg instappen en niet betalen (“bel de politie maar, ik ga er toch niet uit”) is écht nieuw en dagelijks aan de orde.

    Ontwikkelingen waar je van alles van kunt vinden, ontwikkelingen ook die wij best aankunnen, maar één ding staat vast: het kost tijd, en het vraagt aandacht!

    Ook de organisatie van het openbaar vervoer zelf was in de vorige eeuw compleet anders. Het OV was nog een “overheidsbedrijf”, concurrentie speelde geen rol, veiligheid en dienstverlening (vervoersplicht), de passagier….dáár ging het om. Nu bevechten private partijen elkaar om de opdrachten binnen te halen, soms zelfs onder de kostprijs: de winstmarges zijn minimaal en marktaandeel is soms belangrijker dan winst. De afspraken met de opdrachtgever, dáár gaat het nu om. En dat met de verouderde wet- en regelgeving als één van de kaders.

    Tenslotte: de IT heeft ook binnen het OV zijn intrede gedaan. Werden vroeger de ritten, de rijtijden, de roosters, de dienstregeling hoofdzakelijk handmatig in elkaar gedraaid met uiteraard de nodige ruimte, inefficiëntie en gekozen ‘reserves’ op alle aspecten, nu zoekt (en vindt) software feilloos de meest efficiënte variant, zijn gemiddeldes ineens ‘de altijd geldige waarheid’, wordt iedere beweging gemeten en verwerkt en zijn afwijkingen op de afspraken hooguit “onderwerp van rapportages”. En ook dat tegen de achtergrond van verouderde wet- en regelgeving.

    De rijtijden op de ritten worden bepaald door de IT. Niet de werkelijke rijtijden, maar exact díe tijden waarbij er niet meer dan een van te voren afgesproken percentage buiten die tijden valt. En, je begrijpt het al: die afwijking, dat is de spits. Voor werkgever en opdrachtgever niet meer dan een van te voren afgesproken afwijking die binnen een marge valt, maar voor mij en mijn collega’s gewoon de dagelijkse werkelijkheid: wij rijden de spits altijd, elke dag, en beginnen dus onze dienst altijd, elke dag, met deze afwijking. Het is alsof we voor een brede rivier staan, en de werkgever roept ons bemoedigend toe: “toe maar, het gaat makkelijk, de gemiddelde diepte is niet meer dan 1.20 meter”. Dat het midden in de rivier even 4 meter diep is, en wij allemaal even kopje onder gaan, de één volledig, de ander zwemmend, is onze werkelijkheid. Iedere dag! De vroege dienst s morgens, de late dienst s avonds, de gebroken dienst twee keer. En de marge….is je pauze. Die van 15 minuten.

    De gevolgen voor mij als chauffeur zijn groot. Het werk vind ik nog even mooi als ooit, maar het lukt me niet meer. Niet meer op tijd, niet meer comfortabel, en, en die weegt voor mij heel zwaar, niet meer veilig!

    -Het rijden in de stad, in de huidige drukte, hou ik 2,5 uur aan één stuk goed en makkelijk vol, misschien 3 uur. Maar daarna zit ik in de “reservetijd”. Ik maak kleine foutjes, een stoepje hier, daar een fietser die ik eigenlijk wat laat zie…..en hoe meer foutjes ik maak, hoe sneller dat gaat, hoe vermoeider ik raak. Daar zit een omslagpunt. En dan is 15 minuten pauze niet voldoende en al helemaal niet als ik hem op moet eisen omdat van die 15 minuten al 5 minuten voorbij zijn omdat ik te laat ben….die keuze kost óók energie!

    -Ik probeer rustig te blijven onder vertraging, weet ook dat ik geen invloed heb qua rijden. Ik wil niet balen omdat er een passagier met rollator bij de halte staat, kribbig reageren omdat iemand zijn chipkaart niet kan vinden, blij zijn met een stremming “omdat het nu tenminste helemaal uit de hand loopt”, vloeken op een collega die me bij het station in de weg staat…. En toch gebeurt het….. mezelf rustig houden kost ook energie!

    -Veiligheid, de mogelijkheid een ongeluk te veroorzaken, het zit onbewust volledig in mijn systeem. De hele tijd, de hele dienst. Ik ben me dat niet bewust, maar het is wel zo. En ik merk dat pas op het moment dat er iets nét goed gaat. Maar óók als een passagier hard op de ruit slaat om te zwaaien naar een vriendje buiten, iemand het leuk vindt een sneeuwbal of waterballon tegen mijn bus te gooien. “*$@* was dat een kind???” is dan mijn eerste reactie op die klap en mijn hart ligt dan ergens tussen mijn benen. Een collega begrijpt dat, feilloos. Dat kost energie en het gebeurt vaak.

    Het laatste jaar heb ik regelmatig dat ik op een kruising afrijd met een bus vol passagiers, en niet weet waar ik ben. Niet welke lijn, niet welke stad, niet welke plek. Het is een fractie van een seconde helemaal weg, alles. In het begin raakte ik ervan in paniek, nu weet ik, en vertrouw ik daar ook op, dat als ik maar niet nadenk mijn automatische piloot (ander hersendeel) het overneemt. En die rijdt de route goed, vanzelf. Maar…..het is een teken en dat teken is niet goed. Ik schaamde me hiervoor, dacht even dat ik dement werd, en zweeg er dus over, ook naar collega’s. Nu blijkt echter dat veel meer collega’s dit hebben (en erover zwijgen).

    De grens is bereikt. Wij hebben marges nodig om de idiotie van de dag ‘weg te werken’ én wij hebben pauzes nodig die echte pauzes zijn, geen 15 minuten. Allebei!

    Niet een afgedwongen “plaspauze” van 10 minuten, die slaat de plank volledig mis. Ridiculiseert ons, demoniseert de werkgever en…..is onevenredig duur zonder echt soelaas te bieden. Ook niet een enorme salarisverhoging om deze werkdruk te compenseren. En óók niet alleen op lager niveau vastgelegd, zodat marktpartijen elkaar later nog steeds op dit aspect kunnen beconcurreren.

    -Op een dienst langer dan acht uur twee keer 15 minuten pauze is gewoon te weinig. Minimaal ergens een half uur aan 1 stuk.

    -Langer dan 3,5 uur aan één stuk rijden is gewoon te lang. Minimaal dan een pauze van een half uur.

    Dit zijn geen vreemde eisen, dit is gewoon noodzaak. Voor mij, als ervaren chauffeur, maar ook zeker voor de jongere minder ervaren chauffeurs, de chauffeurs van de toekomst.

    En ja, dat kost geld. En nee, niet alleen de werkgever is daarvoor verantwoordelijk. Er is geen ‘vijand’: er is een veranderde werkelijkheid en verouderde wetgeving. Over veiligheid onderhandel je niet. Waar het over veiligheid gaat schiet je niet hoog en hard in op ‘zomaar iets’ in de hoop dat er iets anders uitkomt. Veiligheid “verkoop” je niet.

    Ik wist niet of ik wilde staken of niet, ik kwam er niet uit. Staken voor een plaspauze, voor een hoger salaris? Echt niet! Toch is dat de boodschap die ik afgeef als ik staak, is dat het wat ter onderhandeling op tafel ligt. Dan maar gewoon werken, en daarmee de boodschap afgeven dat er niets aan de hand is? Ook echt niet!

    Het is staken geworden. Staken zonder lid van de bond te zijn of worden. En waarom? Om te slapen, te slapen en te slapen…. en dit op papier te zetten. Een dure grap maar…ik ben moe!

    1. Janneke 1 schreef:

      Gerard, bedankt voor deze mooie bijdrage, ik snap het helemaal, werk zelf voor een schoonmaakbedrijf, dat gaat op dezelfde manier, heeft met schoonmaken niks te maken, maar alles met geld, tijd, contracten enz. De tijd die je krijgt voor bv een kantoorpand is berekend door te bedenken hoeveel seconden je nodig hebt voor 1 bureaublad [leeg] of 1 vensterbank [leeg]. Je snapt dat dat in de praktijk nooit zo uitkomt, maar dat is mijn probleem.Tot zover de overeenkomst. Het grote verschil is natuurlijk dat als ik een foutje maak of een stukje oversla, er geen man overboord is [morgen weer een dag], maar dat is bij jou wel anders.Ik zou het vreselijk vinden om zo te moeten werken als je beschreef.Jammer dat het tegenwoordig zo gaat, ook in de zorg en het onderwijs. Ik zie dat bij mijn moeder in het verzorgingshuis en op de basisschool waar ik schoonmaak.Ik wil je laten weten dat ik blij ben met chauffeurs als jij en hoop dat deze situatie gauw wordt opgelost en je nog heel lang met plezier op de bus mag rijden.

  52. henk schreef:

    Kan dr eventueel iemand in samenspraak met Hildebrand een rooster op deze pagina zetten?

  53. henk schreef:

    Gerard,je hebt een mooi punt,en toch denk ik dat de provincie als opdrachtgever de schuldige is,door de concessies aan de laagst beidende te geven,als een klus 20 miljoen kost en een vervoerder zegt ,dat kan ik voor 18 miljoen,moet je je als overheid achter de oren krabben,maar dat doen men niet,men denkt,oh weer 2 miljoen verdient.

    1. Ruud schreef:

      Of je trekt de conclusie dat deze dienst gezien de kosten zijn geld niet meer waard is en dat je er mee stopt. Er is niet onbeperkt geld, niet voor onderwijs, niet voor de politie, niet voor de zorg en ook niet voor het OV. En dat betekent dat een bus met pakweg minder dan gemiddeld 25 Of 30 reizigers financieel niet meer kan.

  54. Marrit schreef:

    Beste Gerard, als ik jou een advies mag geven. STOP EN MELD JE ZIEK!!! Als ik jouw verhaal zo lees, steven je af op een burnout, als je er al niet middenin zit. Niet weten waar je bent, op welke buslijn zijn duidelijke symptomen van een burnout! Ga naar de huisarts vervolgens naar de bedrijfsarts en meld je ziek bij je leidinggevende. Nu ging het al die tijd goed. Als je zo doorgaat, komt er een dag waarin je betrokken raakt bij een (zwaar) ongeval al dan niet buiten jouw schuld om. Dit wil jij niet! Dit wil niemand niet! Wees verantwoordelijk voor jezelf en anderen!

    1. Gerard schreef:

      Beste Marrit, ik heb geen enkele reden om mij ziek te melden. Dit is een stukje van een buschauffeur die uiteenzet hoe zijn dag eruit ziet. Ik plaats dit om aan te geven waarom chauffeurs staken.

  55. Zoee schreef:

    Henk, Piet, Gerard, Tonnebaasje en Hildebrand, waarom beginnen jullie niet met zijn vijven een taxicentrale? Zij jullie van het gezeur af!

    1. Piet schreef:

      @Zoee, graag zelfs, alleen heb ik de leeftijd er niet meer voor om aan zoiets te beginnen, maar anders wist ik het wel.

      1. Zoee schreef:

        Ach Pieterman, het klinkt zo leuk: Taxicentrale Pieterman en Tonnebaas. Ieder uur met een Glimlach achter het stuur!

  56. Rob schreef:

    Kom op stelletje JANKBEKKIES!!!
    Gewoon stoppen met dit zielige stakingsgedoe en braaf jullie ritjes rijden.
    Stelletje verwende nesten!!!!
    Elke dag dat de bussen staken haal ik mijn abonnementsgeld terug bij EBS.

  57. Arjan schreef:

    Ik vind de staking oke. Helemaal goed maar mensen praat en handel en kom tot eeen goed gesprek en goede arbeidsvoorwaarden. Management eruit dure auto’s en kantoren eruit want daar zit wel geld. Geef de harde werkers hun goede arbeidsvoorwaarden maar ga weer rijden! De onvrede naar de OV wordt alleen maar groter op deze manier. Respect voor de chauffeurs maar sorry jullie zijn het gezicht welke als eerste onvrede krijgen. Bij ons afgedwongen dat management meewerkt op de vloer zodat ze zien hoe het echte leven eruit ziet. Ga rijden maar laat de reizigers niet betalen dat voelt men nog veel meer en dan strijd nederland met jullie mee! Laten we beginnen met een paar maandjes en dan gaan ze wel buigen met respect voor jullie allen maar tevens respect dat jullie ondanks alles wel achter je beroep staan. Denk even aan werkplezier! Lekker muziekje op in de bus en blije niet betalende reizigers dat wordt een feestje. Houd even in de achterhoofd dat mensen echt afhankelijk zijn. Ik zie extreme problemen als iemand wie in de zorg werkt en zie hoe mensen nu verschalen. Zet de koers om op een positieve manier en een ieder krijgt steun! Succes en ik strijd mee als jullie weer rijden! Vader van 3 kinderen, zonder auto en werkende in de zorg waar mensen afhankelijk zijn van het OV omdat ze door beperking niet zelfstandig kunnen reizen met een eigen middel! Bedankt zet m op!

  58. henk schreef:

    Apart is eigenlijk dat je de stakers niet ziet,ze hangen rond de garage en daar hangt een spandoek,Fnv in actie,en dat is t.
    Ga voor t provinciehuis staan of op een plein in t centrum.
    Raar hoor.

  59. Tineke schreef:

    Ik persoonlijk word een beetje moe van dat gezeur over de stakingen. Ik begrijp best dat er heel veel mensen afhankelijk zijn van het open vervoer, dat er ouderen zijn, die nu even niet met het openbaar vervoer kunnen, maar laten we wel even rieel zijn, we mogen staken , maar niemand wil er last van hebben, zo typisch Nederland. Ga zelf ook altijd met het openbaar vervoer, maar nu dus even niet. Minder roken, minder dit, minder dat, ik zeg hou op
    Met het gezeur, iedereen mag staken, als wij er maar geen last van hebben,
    maar zo werkt het niet. HET IS ONS RECHT.

    1. Jur schreef:

      En het is het RECHT van de belastingbetaler om eventueel te besluiten om het busvervoer niet langer te subsidieren.

      1. Karel schreef:

        @JUr, prima dan breng jij de mensen die afhankelijk zijn van het OV toch naar plaats van bestemming, dar klus jij er wel even bij toch? Nog meer aparte opmerkingen?

  60. henk schreef:

    Nou ja gezeur over stakingen,ze staken,niet meer en niet minder,maar ik heb toch heel wat streekbussen gezien vh weekeinde,de een rydt wel,de ander niet.
    Ik denk dat t vooral t feesteje vd Fnv en mindere mate van Cnv is,kijk eens hoe machtig we zyn.

  61. ruud schreef:

    Jammer dat ik een hoop reacties heb gelezen door mensen die niet eens weten waar het over gaat. Zelf zit ik niet op de bus maar als ik zie en hoor onder welke werkdruk ze moeten werken.. vraag ik me af of al die mensen die hierboven klagen ook graag elke dag 4 uur achter elkaar willen sturen in hete zon, geen mogelijk om je been te strekken. Niet naar de wc kunnen en met slechte stoelen moeten rijden. Ik snap dat het een probleem is dat men niet met de bus kan.. maar er zijn ook alternatieve zoals een fiets of zoals ik las dat oudere naar de supermarkt moeten.. kunnen deze voor deze periode ook kiezen om het thuis te laten bezorgen. En dan heb ik het niet eens over het verkeer wat steeds agressiever word.
    Ik geef de buschauffeurs groot gelijk.. Op een moment houd het op. De werkgevers stellen elke keer routes op waarvan ze weten dat deze niet goedgekeurd worden omdat ze niet voldoen aan de afgesproken punten.. waarbij er steeds meer druk word gelegd bij de chauffeur. en dan rekken ze de tijd dat ze weer een jaar verder zijn en een nieuw rooster maken wat wederom niet voldoet aan de afspraken maar de chauffeurs moeten deze toch rijden.. Dit lijkt me gewoon door de werkgevers een vooropgesteld plan .. en tja dan houd het op een moment op.. Maar mensen.. mopperen kan iedereen.. maar wat als de bonden er niet waren geweest en je 25% van je inkomen moet inleveren… omdat de werkgevers je niets erbij geven? en aow leeftijd niet bestaat? maar goed we kunnen ook wel weer terug gaan naar een 12urige werdag met hetzelfde salaris .. of zelfs minder.. en alles thuis pro deo mag doen.. .
    maar goed.. het lijkt tegenwoordig de trent om alleen maar aan je eigen kop te denken en niet in eventuele oplossingen of begrip als het op een moment de spuigaten uit loopt bij een werkgever/s en dan geen andere keuze meer heeft.

    1. Jur schreef:

      Zullen we dan maar stoppen met het busvervoer in Nederland en dat verder aan de particuliere sector overlaten zonder subsidie en zonder overheidsbemoeienis?

  62. Fabienne schreef:

    Ik vind het allemaal heel naar dat buschauffeurs zo’n nare omstandigheden hebben dat ze moeten staken. En heus, wij reizigers weten echt wel dat buschauffeur zijn niet alleen maar met je vinger in je neus aan een stuur draaien is en toch zijn de reizigers hier de dupe van. De werkgevers hebben toch hun eigen auto en hebben geen last van het niet rijden van de bussen. Ik zit middenin tentamenweken op mijn studie die al voor genoeg stress zelf zorgen en de enige manier om naar mijn studie te komen met het ov (de bus) rijdt nu net deze tijd niet! En tuurijk, ik heb uiteindelijk wel alternatieve manieren gevonden en een hoop gunsten van mensen gevraagd, maar ik baal enorm van deze staking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.