Home

In 2025 8x per uur IC Den Haag – Rotterdam

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim 300 miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag – Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Nu rijden er zes* intercity’s en vier Sprinters per uur.

Volgens de staatssecretaris kunnen reizigers tussen Den Haag, Delft en Rotterdam straks elke 5 minuten een trein nemen. “De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden” meldt Van Veldhoven.

Komende tien jaar

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit. Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten.”

Rijswijk – Delft Zuid 4 sporig

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Programma Hoogfrequent Spoor

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds de dienstregeling 2018, die is ingegaan in december 2017, is het eerste traject waar zo’n ‘tienminutentrein’ rijdt een feit: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur.

Schiphol – Nijmegen en Breda – Eindhoven

Vorige week maakte Van Veldhoven bekend dat ProRail 43,3 miljoen extra krijgt voor twee andere trajecten. Het gaat om de trajecten tussen Schiphol en Nijmegen en tussen Breda en Eindhoven. Eind 2021 moet de tienminutentrein gaan rijden tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Vanaf eind 2024 moeten er dan meer intercity’s rijden tussen Breda en Eindhoven. De NS draagt 27 miljoen bij om het te realiseren. Het geld is bedoeld om onder meer sporen en perrons aan te passen.

* Tot april rijden er zeven intercity’s per uur tussen Den Haag en Rotterdam, vanaf april worden dit er zes. De treinen rijden nu niet gespreid over het uur.

This post was last modified on 5 februari 2018 12:05

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

23 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug