Home

In 2025 8x per uur IC Den Haag – Rotterdam

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim 300 miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag – Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Nu rijden er zes* intercity’s en vier Sprinters per uur.

Volgens de staatssecretaris kunnen reizigers tussen Den Haag, Delft en Rotterdam straks elke 5 minuten een trein nemen. “De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden” meldt Van Veldhoven.

Komende tien jaar

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit. Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten.”

Rijswijk – Delft Zuid 4 sporig

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Programma Hoogfrequent Spoor

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds de dienstregeling 2018, die is ingegaan in december 2017, is het eerste traject waar zo’n ‘tienminutentrein’ rijdt een feit: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur.

Schiphol – Nijmegen en Breda – Eindhoven

Vorige week maakte Van Veldhoven bekend dat ProRail 43,3 miljoen extra krijgt voor twee andere trajecten. Het gaat om de trajecten tussen Schiphol en Nijmegen en tussen Breda en Eindhoven. Eind 2021 moet de tienminutentrein gaan rijden tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Vanaf eind 2024 moeten er dan meer intercity’s rijden tussen Breda en Eindhoven. De NS draagt 27 miljoen bij om het te realiseren. Het geld is bedoeld om onder meer sporen en perrons aan te passen.

* Tot april rijden er zeven intercity’s per uur tussen Den Haag en Rotterdam, vanaf april worden dit er zes. De treinen rijden nu niet gespreid over het uur.

This post was last modified on 5 februari 2018 12:05

Share

Recent Posts

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

19 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

23 uur terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug

Geen treinen van Hengelo naar Enschede – eerste van vier stremmingen deze zomer

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…

2 dagen terug

Veel extra treinen van en naar Nijmegen voor Vierdaagse

NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…

2 dagen terug

Nieuwe directe snelle trein tussen Kopenhagen en Praag

De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…

3 dagen terug