30 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Trenitalia, ook geschikt voor Nederland

Trenitalia mag rekenen op 30 nieuwe hogesnelheidstreinen die ook in Nederland ingezet kunnen worden. De nationale spoorvervoerder van Italië tekende daarvoor een contract met Hitachi, meldt de fabrikant in een persbericht. Trenitalia speelt al langer met de gedachte om in Nederland treindiensten te gaan exploiteren.

Het gaat om hogesnelheidstreinen van het type ETR1000, die al langer rondrijden in Italië en sinds vorig jaar ook Spanje. Daarvan zijn er nu 58 in dienst. De treinen kunnen maximaal 350 kilometer per uur, al zullen ze in de meeste landen niet veel sneller gaan dan 300 per uur. De nieuwe treinen kunnen ook ingezet worden op het Franse, Duitse, Spaanse, Oostenrijkse, Zwitserse, Belgische én Nederlandse spoor en daarmee werkt Trenitalia meer en meer toe naar uitbreiding van haar Europese spoornet.

Vernieuwd interieur

De 30 bestelde treinen hebben – behalve uitgebreide toelatingen voor andere landen – ongeveer dezelfde kenmerken als de al bestaande ETR1000’s, al worden ze wel voorzien van een vernieuwd interieur. De treinstellen worden gebouwd in de Italiaanse fabrieken van Hitachi in Pistoia en Napels. De Japanse treinenboer nam in 2015 AnsaldoBreda over, in Nederland vooral bekend van het Fyra-debacle.

Populaire spoorlijn

Trenitalia heeft eerder dit jaar laten weten te azen op de Nederlandse spoormarkt. Via dochterbedrijf Qbuzz wil Trenitalia treinen laten rijden tussen Amsterdam, Parijs en Berlijn. In augustus maakte Carlo Palasciano Villamagna, het hoofd van de internationale tak van Trenitalia, in de Britse krant Financial Times nog eens extra duidelijk waar zijn ambities liggen: “Brussel – Amsterdam is gewoon een enorm populaire spoorlijn.”

De nieuwe hogesnelheidstreinen worden naar verwachting vanaf 2026 geleverd aan Trenitalia. Vanaf 2027 willen de Italianen in Nederland gaan treinen. Volgens Hitachi-baas Luca D’Aquila kunnen reizigers zich verheugen op het nieuwe materieel: “Ik ben er zeker van dat de passagiers deze geavanceerde treinen zullen waarderen.”

This post was last modified on 11 november 2023 01:58

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug