NS-dochter moet de lucratieve concessie Greater Anglia deels verkopen door strengere eisen van Minister Dijsselbloem. Veertig procent van de concessie komt nu in handen van het Japanse Mitsui. Dat meldt OV-Magazine op basis van een brief van Minister Dijsselbloem aan de Tweede Kamer.
Het is amper een half jaar geleden dat de NS-dochter de omvangrijke concessie in Groot-Brittannië wist te winnen. Minister Dijsselbloem heeft de regels voor Abellio aangescherpt, om zo de risico´s van de dochter te beperken. Het dochterbedrijf mag maximaal 1 miljard euro investeren in het Verenigd Koninkrijk, 500 miljoen voor daarbuiten.
Om aan de nieuwe regels te voldoen verkoopt Abellio veertig procent van de concessie Greater Anglia aan de Japanse multinational Mitsui. Dijsselbloem zegt verder dat er bewust voor gekozen is dat NS niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden van Abellio. Dijsselbloem komt ook in beeld als er een inverstering gedaan moet worden van meer dan 50 miljoen euro.
This post was last modified on 11 juni 2018 14:02
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…