Home

Alleen bij regionale en buitenlandse concessies nog Ierse NS-treinen

Alle treinen van de NS die over het Nederlandse spoor rijden, staan voortaan in Nederland geregistreerd. Voorheen gebruikte NS een constructie  waarbij vierhonderd treinen werden gehuurd van een NS-dochter in Ierland. Daardoor liep de Nederlandse schatkist miljoenen euro’s mis.

De opzet kwam de NS op veel kritiek te staan, omdat het bedrijf volledig in handen van de staat is. Indirect kwam het geld overigens alsnog bij de staat: een derde van de winst wordt als dividend uitgekeerd aan de staat. De “verhuizing” naar Nederland zou eigenlijk pas in 2033 gebeuren, maar NS heeft na overleg met Ierland en Nederland besloten om dat eerder te doen.

NS moet zich inspannen om 5 procent rendement te behalen. De constructie via Ierland vergrootte de winstgevendheid. “Het is een constructie die in de jaren negentig is opgezet. Toen was dat heel normaal. De tijden zijn veranderd, en ik vind het ook als belastingbetaler volkomen logisch,” zegt financieel topman Bert Groenewegen.

Abellio-treinen in Duitsland worden nog wel via de Ierland-route geleased. “Dat is zo omdat je daar kortlopende concessies hebt.” legt Groenewegen uit. Daardoor kunnen de treinen na de concessie aan een andere partij worden verhuurd. Ook andere partijen in Duitsland passen soortgelijke constructies toe. In Nederland gaat NS in de toekomst ook weer meedoen met regionale aanbestedingen. Gaat NS daar de Ierland-route gebruiken? Groenewegen: “Dat is een dilemma. Als je de Ierland-constructie dan niet toepast, en anderen doen dat wel, dan zet je jezelf op achterstand. Dus ik denk dat het heel belangrijk is dat concessieverleners gaan kijken, hoe kunnen we dit soort situaties voorkomen.”

This post was last modified on 1 maart 2018 20:41

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug