‘Alleen samenwerking maakt internationale treindiensten succesvol’ – drie maatschappijen achter snelle treindiensten Duitsland – Italië

De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat van een unieke samenwerking van treinmaatschappijen Trenitalia, Deutsche Bahn en ÖBB. Alleen samenwerking kan het complexe internationale treinverkeer succesvol maken, zei het hoofd van DB’s tak voor langeafstandsverkeer Michael Peterson woensdag bij de presentatie van de plannen.

Drie treinmaatschappijen presenteerden woensdag in München hun plannen voor vijf nieuwe routes tussen Duitse en Italiaanse steden. Het project maakt deel uit van een pakket van tien proefprojecten van de Europese Commissie om internationale treinreizen verder te brengen. Ook de European Sleeper nachttrein naar Barcelona maakt deel uit van dit pakket.

Uitbreiding verbindingen topprioriteit

Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas voor duurzaam vervoer en toerisme zei via een videoverbinding dat ’de uitbreiding van hogesnelheidstreinen, met name grensoverschrijdende spoorverbindingen, topprioriteit is’. ’’Deze nieuwe verbinding tussen Duitsland, Oostenrijk en Italië is een sterk voorbeeld van vooruitgang op dit pad’’, aldus Tzitzikostas.

Het Europese project geeft de geselecteerde tien spoorplannen geen financiële steun maar probeert de plannen verder te brengen door bureaucratische barrières te slechten met de macht van de commissie. Internationale verbindingen zijn complex door regels, eisen en infrastructuur die per land verschillen. ’’Te vaak mislukken deze verbindingen nog steeds door de eigenaardigheden van nationale regelgeving en technische beperkingen’’, zei de Duitse parlementariër Ulrich Lange. ’’Deze moeten nu zo snel mogelijk gezamenlijk worden aangepakt.’’

Groeiende vraag naar internationale treinreizen

’’Door de complexe randvoorwaarden kan succesvol grensoverschrijdend langeafstandsvervoer in Europa alleen worden bereikt door samenwerking”, zei Michael Peterson tijdens de bijeenkomst. DB ziet nog altijd een groeiende vraag naar internationale reizen. “Europa groeit steeds meer naar elkaar toe op het spoor. We zien dat mensen steeds vaker milieuvriendelijk over de grens willen reizen per spoor.’’

De nieuwe verbindingen zijn niet alleen belangrijk voor Duitsland en Italië, ook Oostenrijk krijgt een betere aansluiting. “Met deze nieuwe verbinding worden Oostenrijk en Tirol voor het eerst aangesloten op het Italiaanse hogesnelheidsnet’’, aldus Sabine Stock van ÖBB Personenvervoer. ’’Vooral in het kwetsbare Alpengebied is elke reiziger die de trein kiest in plaats van de auto of het vliegtuig, een winst voor het milieu en het klimaat.”

Frecciarossa ‘compatibel’ met Europese hogesnelheidsnet

Topman Gianpiero Strisciuglio van Trenitalia beaamde woensdag dat de nieuwe verbindingen mogelijk zijn geworden door de steun van ÖBB en DB. Trenitalia gaat de nieuwe diensten rijden met Frecciarossa ETR 1000-hogesnelheidstreinen. Volgens Strisciuglio is deze trein ’compatibel met de meeste Europese hogesnelheidsnetwerken’.

De Italiaans treinen moeten nog wel goedkeuring krijgen voor het rijden op het spoor in Duitsland en Oostenrijk. Fabrikanten Hitachi en Almost zijn momenteel Frecciarossa-treinen aan het aanpassen waarna er test- en goedkeuringsritten volgen door de drie landen.

De nieuwe verbindingen:

  • Vanaf december 2026: München – Milaan en München – Rome. Tussen München en Milaan stopt de trein onder meer ook in Bolzano, Trento, Rovereto, Verona en Brescia. In de richting Rome stopt de trein in dezelfde plaatsen minus Brescia. Na Verona volgen stops in Bologna en Florence.
  • Vanaf juni 2027: Berlijn – Milaan.
  • Vanaf december 2027: München – Napels
  • Vanaf juni 2028: Berlijn – Napels

Er komt dagelijks een rit in iedere richting. De reistijd tussen München en Milaan is 6,5 uur en tussen München en Rome is de reistijd 8,5 uur. Na opening van de nieuwe Brennertunnel worden deze reistijden met een uur verkort.

Vanuit Nederland aansluiting naar Milaan en Rome

Reizigers uit Nederland kunnen, volgens de huidige dienstregelingen, in München aansluiting hebben op de Frecciarossa’s naar Milaan en Rome. Naar Milaan (vertrektijd München vermoedelijk rond 16.30 uur) zal de verbinding tot maximaal twee uur langer duren dan de huidige snelste optie via Zwitserland. Maar er is maar een enkele overstap terwijl de andere opties meerdere (zeer krappe) overstappen hebben.

Naar Rome (vertrektijd in München vermoedelijk rond 14.30 uur) is de verbinding met de Frecciarossa’s evenmin sneller dan de huidige opties via Zwitserland maar ook aantrekkelijk omdat er minder vaak overgestapt hoeft te worden. De exacte aansluitingen en reistijden zullen pas bekend zijn bij de vaststelling van de dienstregelingen voor 2027.

Foto Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 21 mei 2025 23:20

Share

Recent Posts

TEE-trein maandag op transport naar Leek

De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van…

4 uur terug

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden…

4 uur terug

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

1 dag terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

1 dag terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

1 dag terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

2 dagen terug