Amersfoort en Eindhoven krijgen titel ‘Centraal’. Kosten: 2 ton (per station)

Vanaf de nieuwe dienstregeling wordt de naam van station Amersfoort gewijzigd naar Amersfoort Centraal. Dat gebeurt op verzoek van de Gemeente Amersfoort. Die zal ook de kosten van de naamswijziging – circa 2 ton – betalen.

Station Amersfoort is niet het enige station dat de titel centraal krijgt, meldt het Financieele Dagblad. Ook station Eindhoven krijgt de titel Centraal

8x Centraal

Amersfoort en Eindhoven worden daarmee het zevende en achtste station in Nederland met de titel Centraal. Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Leiden, Rotterdam en Utrecht hebben op dit moment als enige een ‘Centraal’ station. Aan de titel ‘Centraal’ zitten een aantal voorwaarden, al lijken die voorwaarden wel versoepeld.

Voorwaarden

Volgens ProRail moet een stad minstens 100.000 inwoners hebben, het station minimaal 40.000 reizigers per dag hebben en moeten er nog minimaal twee andere stations zijn. In 2015 – toen Arnhem de titel Centraal kreeg – werd nog gesproken dat een station minstens 50.000 in- en uitstappers zou moeten hebben, en een internationale treinverbinding.

Speciale commissie

De aanvragen van de gemeenten Amersfoort en Eindhoven zijn door een speciale commissie van NS en ProRail beoordeeld, en goedgekeurd. Dat is zeker in het geval van Eindhoven opvallend: er stopt momenteel geen internationale trein, en er is slechts één ander station. Wel is er zicht op een toekomstige internationale verbinding naar Düsseldorf.

Reizigersaantallen

Bij de naamswijziging komt heel wat kijken. Niet alleen de stationsborden moeten vervangen worden, maar ook de systemen moeten aangepast worden. En ook op de gevel staat de stationsnaam. In Arnhem is dat bijna vier jaar na datum nog steeds niet aangepast. Amersfoort verwerkt momenteel dagelijks 44.000 reizigers van NS, en nog eens een aantal reizigers van vervoerder Connexxion. Eindhoven verwerkt 65.000 in- en uitstappers.

Kosten? Circa 2 ton

Een naamswijziging kost veel geld: in Arnhem kostte dat twee ton. NS en ProRail bevestigen tegenover Treinreiziger.nl dat dit naar schatting ook het kostenplaatje voor Amersfoort zal zijn*. Die kosten zullen doorberekend worden aan de gemeente. Die stelt overigens dat het nog niet duidelijk is hoe duur de naamswijziging zal uitpakken. Desgevraagd zegt de gemeente dat het minder dan twee ton zal worden. “Maar als je het precieze bedrag wilt weten, moet je over een poosje de vraag nog een keer stellen”, reageert de woordvoerder. Dat zou wel eens kunnen kloppen, want tegenover andere media noemt ProRail ook andere bedragen. Tegenover NU.nl spreekt ProRail over meer dan een ton, en tegenover het FD gaat de spoorbeheerder uit van een kostenpost van snel 150.000 euro.
Een woordvoerder van de gemeente Eindhoven laat aan het FD weten dat de kosten van de naamswijziging nog niet in de gemeentebegroting zijn opgenomen.

* Op dat moment was nog niet duidelijk dat ook Eindhoven de titel Centraal krijgt.

This post was last modified on 9 september 2019 21:52

Bekijk reacties

  • Het station van Amersfoort lijkt echter totaal NIET op een station, als je er binnengaat zie je alleen maar een tunnel naar de overkant richting een gebouw dat exact lijkt op het "hoofdstation", de spoorlijn van Amersfoort richting Ede bij Barneveld is ontzettend verouderd, het station bestaat vrijwel alleen maar uit winkels en kantoren en het igt een heel eind van het centrum vandaan.
    Ik vrees dat die 2 ton om het te veranderen in Amersfoort Centraal niets anders is dan een hele hoop geldverspilling!

    • Ja, is een devaluatie van het 'merk' Centraal.
      Alles is goedkoop aan het station Amersfoort. Lijkt van spaanplaat.

      Is weer illustratief voor de apekolder in OV.

      Willekeurige 'commissies' die zelfbedachte (en willekeurige) regels zelf weer (willekeurig) wijzigen toont aan dat OV melkertbanen levert voor disfunctionele hoogopgeleiden.

      Is nuttig, houdt ze van de straat.

      Stel voor dat ze een nieuw merk bedenken 'Amersfoort Galactic' of zoiets. Nog meer mega om ze het idee te geven belangrijk bezig te zijn.

      Wat was er in Godsnaam lieve Commissie, lieve meneer Van Boxtel, Pier, Hettinga, wethouders, ambtenaren, politici, communicatie-strategen, journalisten en alle andere vak-experts mis met de toevoeging CS (Centraal Station)??

      Die toevoeging snapt iedereen, van jong tot oud, en bespaart geld en hoofdbrekens, want paste op alle informatiedragers waar letters schaars zijn (bijv. bestemmingen op voorzijde bussen ('via CS'), of op de beeldschermen op treinperrons).
      En wordt door iedereen gesnapt, en herkend. Ja ook door de hoogbejaarde oma van Van Boxtel. Ja zelfs door disfunctionele commissieleden. Is zelfs internationaal (Central Station).

      Nee, zover denken dat soort hoogopgeleiden niet.

      Is niet voor niets dat het in de volksmond, en op bussen gewoon Amsterdam CS blijft, en zal blijven.
      Welke apekool ook in de werkverschaffing bedacht wordt. OVerbodigheid in optima forma.

    • Het wordt nog vechten om de 'Centraal' toevoeging. Gezien de omvang van de stad en drukte op het station zal Almere zijn 'Centraal' ook wel terug willen.

  • Inmiddels is bekend geworden dat ook Eindhoven de titel Centraal mag gaan voeren, ook al heeft de stad vooralsnog maar één ander station (Strijp-S). Zo strikt zijn die regels dus ook niet...

    • Dan vind ik dat ook Nijmegen, Tilburg, Breda, Oss en Den Bosch de titel Centraal toegevoegd moeten krijgen.

    • Voor Eindhoven is deze regel minder strikt toegepast, zegt Prorail zelf (artikel ED). Logisch: het is immers wel het drukste station buiten de Randstad (wat ook logisch: de 5e stad van het land). Eindhoven had er natuurlijk al lang minstens 3 moeten hebben en eigenlijk 5 (Eindhoven Airport thv Acht, Tongelre/'t Hofke aan de lijn ri. Helmond en Berckelbosch aan de lijn ri. Geldrop) ;-)

    • Ook Leiden, dat maar 1 ander station heeft (Lammenschans) heeft al de titel "Centraal". Terwijl Helmond, toch een van de grotere plaatsen in Brabant en met drie andere stations, dat niet heeft.

  • Je zou denken dat die 200.000 euro aan betere dingen kunnen worden besteed dan aan de egotrip van een stel ambtenaren.

    Zomaar uit de losse pols: de voedselbank, scholen, dierenambulance, bejaardenzorg, repareren van fietspaden of gewoon terug geven aan de belastingbetaler...

    Krijgen wij straks ook een Almelo Centraal, Driehuis Centraal en Boxmeer Centraal?

  • Groningen moet Hoofdstation
    /Hbf als naam krijgen net zoals het daar ook mooi wordt afgekort tot HS. Nijmegen, Tilburg, Hengelo en Enschede kunnen wat mij betreft ook Centraal heten. Er was ooit sprake dat Breda en Zwolle ook Centraal zullen gaan heten, maar daar lijkt het voorlopig niet naar toe te gaan.
    Station Arnhem Centraal kent deze naam alleen op de perronborden, maar niet op het stationsgebouw en de witte keermuur, waar de trein naar Utrecht Centraal en verder stopt, Wist je dat deze even de keermuur een andere naam gekregen heeft? Dat was Herman het anagram van deze Gelderse hoofdstad. Ook in de Arriva-treinen wordt Arnhem afgeroepen in plaats van Arnhem Centraal. Wel de bestemmingdisplays op deze regionale dieseltreinen geven Arnhem Centraal aan!

    • Tuffy (de automatische stationsomroep) roept ook nog steeds ‘Arnhem’ om. Zou me niks verbazen als Eindhoven en Amersfoort hierin ook niet worden aangepast

    • Neem dan liever een voorbeeld aan Kopenhagen en noem het 'Groningen H'.
      Dat voorkomt ook nog eens verwarring met 'Hoogezand-Sappemeer'
      e.w.d.m.z. Wat de Friezen met Ljouwert willen, moeten ze zelf weten, maar
      laten we de inflatie van 'Centraal' maar onder de rivieren houden, dat
      past beter bij de cultuur daar.

    • Groningen moet helemaal niets. Wij hebben gewoon een Hoofdstation, niks CS of Centraal of Hbf. Alleen dat weten ze niet bij NS/rail - en dat houden we zo.

  • Station Dordrecht wordt misschien ook Dordrecht Centraal. Deze stad heeft ook twee voorstadsstations namelijk[ Zuid en Stadspolders. Station Almere Centrum heette ooit Almere Centraal. Daar bleef het aantal reizigers buiten de norm, vandaar station Centrum. Het kan ooit weer omgedraaid worden tijdens of na de Floriade 2022 die dan in deze Flevostad zal plaatsvinden.

    • Dordrecht had in 2018 24.483 (NS) in- en uitstappers, daar zal nog wat van Arriva bijkomen. Ik heb er een hard hoofd in dat er genoeg zijn om de 40.000 te halen ;-)

  • Nog even en stations als Enschede, Maastricht, Heerlen en 's-Hertogenbosch worden Centraal. Dan wordt het een geval als in Nordrhein Westfalen. Daar is bijvoorbeeld Lünen Hbf, terwijl intercity's het station passeren.

    • Wat mij betreft betekent 'hoofdstation' het belangrijkste station van de
      plaats, of het nu centraal ligt of niet. Als er verder geen stations in
      de plaats zijn, bijv. alleen maar stopplaatsen langs de vrije baan, dan
      is zelfs die benaming nog dubieus: gebruik 'station'. 'Enschede station'
      bekt toch prima?

      En daar hebben we het diepere probleem: de inflatie van het begrip
      'centraal' is enigzins nieuw, maar hetzelfde is eerder gebeurd met
      'station'. Wat is er mis met 'halte' als algemene aanduiding? Of gewoon
      het rituele 'Station $p' inkorten tot simpelweg '$p', natuurlijk.

      • Een halte is wel echt wat anders. Dat is namelijk een plek waar een vervoersmiddel alleen stopt op verzoek, zoals een bus of tram doet. Treinen in Nederland stoppen altijd op het station dat in de dienstregeling staat. Daarom heet het een station. Daarom zijn het treinstations, metrostations, bushaltes en tramhaltes.

        • Niet noodzakelijk. 'Halte aan de vrije baan' is een bekend
          spoorwegbegrip, en zegt helemaal niks over het stopgedrag van de treinen
          die er komen.

          Ook internationaal gezien is het met gelijkstellen van "halte" met "stoppen
          op verzoek" behoorlijk uitkijken.

    • Met 's-Hertogenbosch neem je het verkeerde voorbeeld. Met bijna 48000 in/uitstappers is 's-Hertogenbosch nog drukker dan bijv Arnhem Centraal, drukker dan Amersfoort Centraal, drukker dan Nijmegen, drukker dan Haarlem, drukker dan Zwolle, drukker dan Breda, drukker dan Tilburg.... zo kan ik nog even doorgaan, want:

      's-Hertogenbosch is na Eindhoven het drukste station buiten de Randstad. Dus als je een punt probeert te maken dat allerlei kleine stations 'Centraal' heten, moet je dus niet 's-Hertogenbosch als voorbeeld nemen. Juist 's-Hertogenbosch zou dan de toevoeging Centraal wel verdienen gezien de knooppunt-functie en nog twee andere stations in de gemeente.

      (Alleen zal de gemeente hier nooit voor willen opdraaien)

  • Leuk voor Amersfoort en Eindhoven als toevoeging "Centraal" krijgen.

    @Treinreiziger.nl: Ook Zwolle en Breda verdienen inmiddels deze extra toevoeging.

    Maar anno 2019 vind ik 1 treinstation die toevoeging "Centraal" niet meer waard: Treinstation Leiden Centraal.
    Leiden Centraal is met Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal teveel en te overbodig geworden in die regio.

    @Treinreiziger.nl: Kan / mag een treinstation door verandering van o.a. andere dienstregelingen en andere regels, zijn toevoeging "Centraal" ook kwijtraken (iets wat waarschijnlijk geldt voor Leiden Centraal)?

    • Naar mijn weten raken stations niet zomaar de titel centraal kwijt. Ook dat kost weer geld, maar kan niet gedeclareerd worden bij de gemeente.
      Zwolle en Breda willen graag een centraal.

      • Ik hoop dan maar dat in alle nieuwe contracten w`el de bepaling is
        opgenomen, dat bij het verliezen van de Centraal-status de kosten van
        de naamswijziging voor de gemeente zijn...

        Ik ken Breda niet (anders dan van naam), maar Zwolle Centraal had zo
        gekund -- als Stadshagen een station was. Of als men Veerallee niet had
        gesloten (wie sluit nu het station bij de IJsselhallen *foetert*), al
        was dat, voor zover ik weet, op het laatst ook maar een stopplaats.

        .nl weer. Eerst centraliseren we alles dood, en dan gaan we roepen dat
        die plekken toch echt 'Centraal' moeten heten. Komt op mij over als een
        reddingspoging van een zekere Kapitein Overduidelijk...

    • Leiden heeft ook maar één ander station, LDL Leiden Lammenschans. DVNK heet alleen maar De Vink.

      Er is ook LEDT Leiden Transferium? Is dat in aanbouw ergens?

      • @Cole: Inderdaad, treinstation Leiden heeft 1 ander officieel treinstation, meer niet.

        Zoals ik eerder aangaf, Leiden had ooit het kleine geluk om met minder regels, "Centraal" als toevoeging te krijgen. Maar tegenwoordig is het de toevoeging niet meer waard.

        En dan vind ik dat Prorail / NS die "ere" titel mag afnemen van Leiden en bijvoorbeeld het dan aan Zwolle, Breda, Roosendaal, Groningen en/of Leeuwarden gunnen.

      • De Vink heeft alleen niet het voorvoegsel Leiden, omdat het station precies bovenop de gemeentegrens tussen Leiden en Voorschoten ligt. Maar is wel vernoemd naar de aangrenzende Leidse wijk De Vink,

        • > Maar is wel vernoemd naar de aangrenzende Leidse wijk De Vink,

          Eigenlijk naar het buurtschap De Vink, wat later AAN de gemeente Leiden is toegevoegd. En toen kwam daar die nieuwbouwwijk.
          De Oude Rijn was vroegere de stadsgrens, voor zover ik weet.

        • Leiden heeft geen wijk die De Vink heet. Station De Vink grenst aan Leidse kant aan de wijk Stevenshof.

    • Heel strikt genomen heeft Leiden eigenlijk nooit zinvol de toevoeging Centraal gehad. Niet voor niets dat het meer dan tien jaar heeft geduurt voordat NS de moeite heeft genomen om die toevoeging op de bestemmingsdisplays erbij te zetten. En niet zelden wordt het station nog altijd gewoon met "Leiden" aangeduidt. Het is, net als Amersfoort en Eindhoven nu, destijds doorgevoerd op verzoek van de gemeente Leiden, die nooit te beroerd is om (net als alle Leidenaren trouwens) net te doen alsof hun ballendorp vijf keer groter is dan dat het werkelijk is. Want laten we eerlijk zijn, zonder Katwijk (eveneens niet een megastad maar wel de grootste Nederlandse stad zonder treinstation) zou station Leiden al onder de benodigde reizigersaantallen kelderen en zoals genoemd heeft Leiden slechts een ander station (anderhalf als je De Vink meetelt, wat immers niet volledig in Leiden ligt). Jarenlang heeft de IC Amsterdam - Brussel zelfs op volle snelheid dwars door het station heen gereden. Ik ben er best voorstander van dat het station weer gewoon Leiden gaat heten, of misschien zelfs Katwijk-Leiden om meer recht te doen aan de reizigersafkomst.

  • Waarom horen we niemand over de nog veel onzinnigere hernoeming van Delft Zuid naar Delft Campus (terwijl je vanaf Delft Zuid nog bijna een kwartier moet lopen om bij de Campus van de TU Delft te komen)?

    • Enschede Drienerlo naar Enschede Kennispark.
      We geven een half pluimpje voor het vermijden van verwerpelijke anglicismen als "Campus" of "Science Park"

      • Ze hadden er idd beter nog een paar o's achter kunnen zetten, wat een
        lelijke naam is dat, 'Kennispark'...

        Stopploats Drienerloooo!

        Bekt toch prima? =)

      • Wetenschapswijk is ook wel een mooi woord voor op de borden. Alleen spreekt men in zo'n wijk nog nauwelijks Nederlands en wordt het er nog nauwelijks gedoceerd.

        • Ja, op veel plekken is men gewoon te nuchter voor een geldverslindend
          bolwerk van indoctrinatie, arrogantie, carrierestrijd, onethische
          methoden zoals het gruwelijk verminken van levende wezens, en
          overmoedigheid.

          Dan toch liever het boerenverstand, samen met een goede dosis echte
          leergierigheid.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

2 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

6 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

7 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

7 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

1 week terug