Losse onderdelen oude Sprinters te koop

Vanaf december zullen de oude generatie Sprinters (SGMm) steeds minder vaak te zien zijn. Door de instroom van nieuwe Sprinters zullen de oude treinen geleidelijk plaats. Onderdelen van de oude sprinters worden zonder winstoogmerk aan bedrijven verkocht. NS zegt op die manier 11 miljoen kilo afval te willen besparen.

SNG vervangt SGMm

NS heeft in totaal 30 tweedelige en 60 driedelige Sprinters, die zijn samen goed voor circa 15.000 zitplaatsen. De inmiddels 40 jaar oude Sprinters worden nog altijd op diverse trajecten in Nederland ingezet. Ze voldoen echter niet meer aan de huidige kwaliteitsstandaard. Zo hebben de treinen geen airco, wifi en stopcontacten. Door de instroom van nieuwe moderne Sprinters van het type SNG kunnen de oude Sprinters straks ter zijde worden gesteld. De oude sprinters hebben ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd.

Verkoop treinonderdelen

Zakelijke kopers kunnen straks losse onderdelen van de oude Sprinters kopen. Dan gaat het om prullenbakken, zijwanden, kapstokhaken, ramen, klapstoelen, luidsprekers, handremmen, tafels en uiteraard 1e en 2e klas treinbanken.

Geen winstoogmerk

NS stelt dat de verkoop zal geschieden zonder winstoogmerk. Alleen de noodzakelijk te maken kosten voor het verkrijgen van de onderdelen, zoals demontage en logistiek, worden doorberekend aan de kopers. “Per item is daarom een minimum stukprijs en minimum aantal bepaald. Op die manier kunnen wij een financieel duurzame bedrijfsvoering borgen”, legt NS in een folder uit.

Minimale afname

Bij veel producten geldt een minimale afname van 100 stuks. Bijvoorbeeld 1e klas treinbanken. Bij 2e klas treinbanken en bij klapzittingen is de minimumhoeveelheid zelfs 200. Maar er zijn ook producten die in kleinere hoeveelheden gaan. Bijvoorbeeld schuifdeuren die gebruikt worden tussen twee bakken van een trein. Die gaan per 20 stuks.

Renovatie

Alhoewel de treinen veertig jaar oud zijn, zijn niet alle onderdelen zo oud. Zo hebben de treinen tussen de zomer van 2003 en eind 2006 een renovatie gekregen. Toen zijn veel onderdelen, zoals de treinbanken, vervangen.

Verkoop aan particulieren

Particulieren die oude treinmaterialen willen kunnen terecht bij kaNS centraal. Echter, sinds maart 2018 heeft kaNS Centraal geen locatie meer, waardoor er geen vaste verkoop- en afhaaldagen meer zijn. Toch is er binnenkort een mogelijkheid: KaNS Centraal is op 21 september aanwezig bij de opendag van NS Treinmodernisering in Haarlem, ter gelegenheid van 180 jaar spoor.

This post was last modified on 10 september 2019 15:28

Bekijk reacties

  • Kun je het vroegere populaire Sprinter computerspel met echte Sprinter spullen thuis of op het werk spelen! Nu in de realiteit, dus zonder game over! Oude tijden gaan weer herleven! Ik hoop dat er van dit bijna antieke treinmaterieel wat naar de Hoekse Lijn gaat. Daar hebben deze treinstellen tot april 2017 gereden en op 30 september 2019 rijdt hier eindelijk de metro! Deze thans getransformeerde spoorverbinding langs de Nieuwe Waterweg, verdient zeker ook wat nostalgie van deze oude werkpaarden! Het was tenslotte in 1975/1976 het eerste proeftraject, waar toen deze toen nieuwkomers hun spoorloopbaan begonnen! Ik woon ook aan deze lijn namelijk in Maassluis!

      • Dat staat toch ook in het bericht: "Zakelijke kopers kunnen straks losse onderdelen van de oude Sprinters kopen. Dan gaat het om prullenbakken, zijwanden, kapstokhaken, ramen, klapstoelen, luidsprekers, handremmen, tafels en uiteraard 1e en 2e klas treinbanken."

  • Deze zin is onduidelijk: "Die hebben die ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd."
    Gaat het hier over de nieuwe of de oude Sprinters? Als het over de oude Sprinters gaat, moet het wellicht miljard zijn.

  • Gaan de oude gele DD sprinters (zoals tussen Apeldoorn-Almelo) ook de laan uit per december 2019?

    • Nee. Dat zijn ook geen sprinters, maar dubbeldekkers.

      Sprinter is tegenwoordig de naam van een dienst, die vroeger stoptrein werd genoemd. En toen was een sprinter nog een treintype. Dat type gaat er nu uit.

    • Ja die gaan er ook uit tegen die tijd, ze zijn nu vervangen voor SNG/DDZ sprinter harde wijk.
      De volgende reeks zal einde van jaar worden op dat traject, wat er voor in de plaatst precies komt geen idee.

      • Het is een bron van problemen en NS zou beter geen WiFi meer aanbieden maar alleen nog een G4 en/of G5 repeater. Opladen is ook nergens voor nodig hoelang zit men gemiddeld in de trein?
        Zijn er mensen die zich via zo'n contact in de trein scheren. Vrouwen genoeg die zich zitten op te maken.

        • Voor een laptop zou het behoorlijk fijn zijn. Buiten tekstverwerken kan 2+ uur wel krap worden. Das voor mij net tot Utrecht.

          Grootste ergernis: Welke idioot vond stopcontacten in het plafond van Koplopers een strak plan?
          Andere stopcontacten ken ik niet: VIRM 1e klas, forget it.

        • Ik denk dat je de vraag naar USB opladen en stopcontacten behoorlijk onderschat, zeker onder jongeren.

  • In Leeuwarden was/is er een modelbouwwinkel met treintjes. Daar stond volgens mij ook een origineel NS bankje. Nu kunnen ze een sprinter zitje kopen.

  • NS geeft overal aan dat ze 100% willen recycelen en/of willen verkopen. Nu zijn er ondernemers die graag de ATB-kasten willen kopen, maar die worden dan weer niet verkocht... Dus 100% dat verkocht wordt van de trein is onzin en bedrog.

    • Flauwekul bewering. Ze verkopen wat ze zelf niet meer kunnen gebruiken. Duidelijk dat de universele electronica bewaard zal worden voor hergebruik. Dat is nog veel beter verkopen.

  • Ik dacht dat eerst de tweewagenstellen zouden verdwijnen en DAARNA pas de drietjes, maar dan pas in 2021 of daar omtrent. Gaan de drietjes er toch uit in december?

Share

Recent Posts

Spoorgebruik wordt 12% duurder (en daardoor ook het treinkaartje)

De Nederlandse Spoorwegen en andere vervoerders moeten in 2023 gemiddeld 12 procent meer gebruiksvergoeding betalen…

23 uur terug

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

3 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

3 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

4 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

5 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

7 dagen terug