Amersfoort en Eindhoven krijgen titel ‘Centraal’. Kosten: 2 ton (per station)
03 sep 2019 16:33
Vanaf de nieuwe dienstregeling wordt de naam van station Amersfoort gewijzigd naar Amersfoort Centraal. Dat gebeurt op verzoek van de Gemeente Amersfoort. Die zal ook de kosten van de naamswijziging – circa 2 ton – betalen.
Station Amersfoort is niet het enige station dat de titel centraal krijgt, meldt het Financieele Dagblad. Ook station Eindhoven krijgt de titel Centraal
8x Centraal
Amersfoort en Eindhoven worden daarmee het zevende en achtste station in Nederland met de titel Centraal. Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Leiden, Rotterdam en Utrecht hebben op dit moment als enige een ‘Centraal’ station. Aan de titel ‘Centraal’ zitten een aantal voorwaarden, al lijken die voorwaarden wel versoepeld.
Voorwaarden
Volgens ProRail moet een stad minstens 100.000 inwoners hebben, het station minimaal 40.000 reizigers per dag hebben en moeten er nog minimaal twee andere stations zijn. In 2015 – toen Arnhem de titel Centraal kreeg – werd nog gesproken dat een station minstens 50.000 in- en uitstappers zou moeten hebben, en een internationale treinverbinding.
Speciale commissie
De aanvragen van de gemeenten Amersfoort en Eindhoven zijn door een speciale commissie van NS en ProRail beoordeeld, en goedgekeurd. Dat is zeker in het geval van Eindhoven opvallend: er stopt momenteel geen internationale trein, en er is slechts één ander station. Wel is er zicht op een toekomstige internationale verbinding naar Düsseldorf.
Reizigersaantallen
Bij de naamswijziging komt heel wat kijken. Niet alleen de stationsborden moeten vervangen worden, maar ook de systemen moeten aangepast worden. En ook op de gevel staat de stationsnaam. In Arnhem is dat bijna vier jaar na datum nog steeds niet aangepast. Amersfoort verwerkt momenteel dagelijks 44.000 reizigers van NS, en nog eens een aantal reizigers van vervoerder Connexxion. Eindhoven verwerkt 65.000 in- en uitstappers.
Kosten? Circa 2 ton
Een naamswijziging kost veel geld: in Arnhem kostte dat twee ton. NS en ProRail bevestigen tegenover Treinreiziger.nl dat dit naar schatting ook het kostenplaatje voor Amersfoort zal zijn*. Die kosten zullen doorberekend worden aan de gemeente. Die stelt overigens dat het nog niet duidelijk is hoe duur de naamswijziging zal uitpakken. Desgevraagd zegt de gemeente dat het minder dan twee ton zal worden. “Maar als je het precieze bedrag wilt weten, moet je over een poosje de vraag nog een keer stellen”, reageert de woordvoerder. Dat zou wel eens kunnen kloppen, want tegenover andere media noemt ProRail ook andere bedragen. Tegenover NU.nl spreekt ProRail over meer dan een ton, en tegenover het FD gaat de spoorbeheerder uit van een kostenpost van snel 150.000 euro.
Een woordvoerder van de gemeente Eindhoven laat aan het FD weten dat de kosten van de naamswijziging nog niet in de gemeentebegroting zijn opgenomen.
* Op dat moment was nog niet duidelijk dat ook Eindhoven de titel Centraal krijgt.
Het station van Amersfoort lijkt echter totaal NIET op een station, als je er binnengaat zie je alleen maar een tunnel naar de overkant richting een gebouw dat exact lijkt op het “hoofdstation”, de spoorlijn van Amersfoort richting Ede bij Barneveld is ontzettend verouderd, het station bestaat vrijwel alleen maar uit winkels en kantoren en het igt een heel eind van het centrum vandaan.
Ik vrees dat die 2 ton om het te veranderen in Amersfoort Centraal niets anders is dan een hele hoop geldverspilling!
Ja, is een devaluatie van het ‘merk’ Centraal.
Alles is goedkoop aan het station Amersfoort. Lijkt van spaanplaat.
Is weer illustratief voor de apekolder in OV.
Willekeurige ‘commissies’ die zelfbedachte (en willekeurige) regels zelf weer (willekeurig) wijzigen toont aan dat OV melkertbanen levert voor disfunctionele hoogopgeleiden.
Is nuttig, houdt ze van de straat.
Stel voor dat ze een nieuw merk bedenken ‘Amersfoort Galactic’ of zoiets. Nog meer mega om ze het idee te geven belangrijk bezig te zijn.
Wat was er in Godsnaam lieve Commissie, lieve meneer Van Boxtel, Pier, Hettinga, wethouders, ambtenaren, politici, communicatie-strategen, journalisten en alle andere vak-experts mis met de toevoeging CS (Centraal Station)??
Die toevoeging snapt iedereen, van jong tot oud, en bespaart geld en hoofdbrekens, want paste op alle informatiedragers waar letters schaars zijn (bijv. bestemmingen op voorzijde bussen (‘via CS’), of op de beeldschermen op treinperrons).
En wordt door iedereen gesnapt, en herkend. Ja ook door de hoogbejaarde oma van Van Boxtel. Ja zelfs door disfunctionele commissieleden. Is zelfs internationaal (Central Station).
Nee, zover denken dat soort hoogopgeleiden niet.
Is niet voor niets dat het in de volksmond, en op bussen gewoon Amsterdam CS blijft, en zal blijven.
Welke apekool ook in de werkverschaffing bedacht wordt. OVerbodigheid in optima forma.
Het wordt nog vechten om de ‘Centraal’ toevoeging. Gezien de omvang van de stad en drukte op het station zal Almere zijn ‘Centraal’ ook wel terug willen.
Inmiddels is bekend geworden dat ook Eindhoven de titel Centraal mag gaan voeren, ook al heeft de stad vooralsnog maar één ander station (Strijp-S). Zo strikt zijn die regels dus ook niet…
Dan vind ik dat ook Nijmegen, Tilburg, Breda, Oss en Den Bosch de titel Centraal toegevoegd moeten krijgen.
Voor Eindhoven is deze regel minder strikt toegepast, zegt Prorail zelf (artikel ED). Logisch: het is immers wel het drukste station buiten de Randstad (wat ook logisch: de 5e stad van het land). Eindhoven had er natuurlijk al lang minstens 3 moeten hebben en eigenlijk 5 (Eindhoven Airport thv Acht, Tongelre/’t Hofke aan de lijn ri. Helmond en Berckelbosch aan de lijn ri. Geldrop) 😉
Ook Leiden, dat maar 1 ander station heeft (Lammenschans) heeft al de titel “Centraal”. Terwijl Helmond, toch een van de grotere plaatsen in Brabant en met drie andere stations, dat niet heeft.
Je zou denken dat die 200.000 euro aan betere dingen kunnen worden besteed dan aan de egotrip van een stel ambtenaren.
Zomaar uit de losse pols: de voedselbank, scholen, dierenambulance, bejaardenzorg, repareren van fietspaden of gewoon terug geven aan de belastingbetaler…
Krijgen wij straks ook een Almelo Centraal, Driehuis Centraal en Boxmeer Centraal?
Groningen moet Hoofdstation
/Hbf als naam krijgen net zoals het daar ook mooi wordt afgekort tot HS. Nijmegen, Tilburg, Hengelo en Enschede kunnen wat mij betreft ook Centraal heten. Er was ooit sprake dat Breda en Zwolle ook Centraal zullen gaan heten, maar daar lijkt het voorlopig niet naar toe te gaan.
Station Arnhem Centraal kent deze naam alleen op de perronborden, maar niet op het stationsgebouw en de witte keermuur, waar de trein naar Utrecht Centraal en verder stopt, Wist je dat deze even de keermuur een andere naam gekregen heeft? Dat was Herman het anagram van deze Gelderse hoofdstad. Ook in de Arriva-treinen wordt Arnhem afgeroepen in plaats van Arnhem Centraal. Wel de bestemmingdisplays op deze regionale dieseltreinen geven Arnhem Centraal aan!
Tuffy (de automatische stationsomroep) roept ook nog steeds ‘Arnhem’ om. Zou me niks verbazen als Eindhoven en Amersfoort hierin ook niet worden aangepast
Neem dan liever een voorbeeld aan Kopenhagen en noem het ‘Groningen H’.
Dat voorkomt ook nog eens verwarring met ‘Hoogezand-Sappemeer’
e.w.d.m.z. Wat de Friezen met Ljouwert willen, moeten ze zelf weten, maar
laten we de inflatie van ‘Centraal’ maar onder de rivieren houden, dat
past beter bij de cultuur daar.
Groningen moet helemaal niets. Wij hebben gewoon een Hoofdstation, niks CS of Centraal of Hbf. Alleen dat weten ze niet bij NS/rail – en dat houden we zo.
Stad bepaalt dat idd maar mooi zelf 🙂
Station Dordrecht wordt misschien ook Dordrecht Centraal. Deze stad heeft ook twee voorstadsstations namelijk[ Zuid en Stadspolders. Station Almere Centrum heette ooit Almere Centraal. Daar bleef het aantal reizigers buiten de norm, vandaar station Centrum. Het kan ooit weer omgedraaid worden tijdens of na de Floriade 2022 die dan in deze Flevostad zal plaatsvinden.
Dordrecht had in 2018 24.483 (NS) in- en uitstappers, daar zal nog wat van Arriva bijkomen. Ik heb er een hard hoofd in dat er genoeg zijn om de 40.000 te halen 😉
Nog even en stations als Enschede, Maastricht, Heerlen en ‘s-Hertogenbosch worden Centraal. Dan wordt het een geval als in Nordrhein Westfalen. Daar is bijvoorbeeld Lünen Hbf, terwijl intercity’s het station passeren.
…en terwijl Göttingen en Fulda geen Hbf achter de naam hebben, maar wel ICE-stop zijn.
Wat mij betreft betekent ‘hoofdstation’ het belangrijkste station van de
plaats, of het nu centraal ligt of niet. Als er verder geen stations in
de plaats zijn, bijv. alleen maar stopplaatsen langs de vrije baan, dan
is zelfs die benaming nog dubieus: gebruik ‘station’. ‘Enschede station’
bekt toch prima?
En daar hebben we het diepere probleem: de inflatie van het begrip
‘centraal’ is enigzins nieuw, maar hetzelfde is eerder gebeurd met
‘station’. Wat is er mis met ‘halte’ als algemene aanduiding? Of gewoon
het rituele ‘Station $p’ inkorten tot simpelweg ‘$p’, natuurlijk.
Een halte is wel echt wat anders. Dat is namelijk een plek waar een vervoersmiddel alleen stopt op verzoek, zoals een bus of tram doet. Treinen in Nederland stoppen altijd op het station dat in de dienstregeling staat. Daarom heet het een station. Daarom zijn het treinstations, metrostations, bushaltes en tramhaltes.
Niet noodzakelijk. ‘Halte aan de vrije baan’ is een bekend
spoorwegbegrip, en zegt helemaal niks over het stopgedrag van de treinen
die er komen.
Ook internationaal gezien is het met gelijkstellen van “halte” met “stoppen
op verzoek” behoorlijk uitkijken.
Met ‘s-Hertogenbosch neem je het verkeerde voorbeeld. Met bijna 48000 in/uitstappers is ‘s-Hertogenbosch nog drukker dan bijv Arnhem Centraal, drukker dan Amersfoort Centraal, drukker dan Nijmegen, drukker dan Haarlem, drukker dan Zwolle, drukker dan Breda, drukker dan Tilburg…. zo kan ik nog even doorgaan, want:
‘s-Hertogenbosch is na Eindhoven het drukste station buiten de Randstad. Dus als je een punt probeert te maken dat allerlei kleine stations ‘Centraal’ heten, moet je dus niet ‘s-Hertogenbosch als voorbeeld nemen. Juist ‘s-Hertogenbosch zou dan de toevoeging Centraal wel verdienen gezien de knooppunt-functie en nog twee andere stations in de gemeente.
(Alleen zal de gemeente hier nooit voor willen opdraaien)
IJdelheid, net als met autokentekens in diverse landen.
Leuk voor Amersfoort en Eindhoven als toevoeging “Centraal” krijgen.
@Treinreiziger.nl: Ook Zwolle en Breda verdienen inmiddels deze extra toevoeging.
Maar anno 2019 vind ik 1 treinstation die toevoeging “Centraal” niet meer waard: Treinstation Leiden Centraal.
Leiden Centraal is met Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal teveel en te overbodig geworden in die regio.
@Treinreiziger.nl: Kan / mag een treinstation door verandering van o.a. andere dienstregelingen en andere regels, zijn toevoeging “Centraal” ook kwijtraken (iets wat waarschijnlijk geldt voor Leiden Centraal)?
Naar mijn weten raken stations niet zomaar de titel centraal kwijt. Ook dat kost weer geld, maar kan niet gedeclareerd worden bij de gemeente.
Zwolle en Breda willen graag een centraal.
Ik hoop dan maar dat in alle nieuwe contracten w`el de bepaling is
opgenomen, dat bij het verliezen van de Centraal-status de kosten van
de naamswijziging voor de gemeente zijn…
Ik ken Breda niet (anders dan van naam), maar Zwolle Centraal had zo
gekund — als Stadshagen een station was. Of als men Veerallee niet had
gesloten (wie sluit nu het station bij de IJsselhallen *foetert*), al
was dat, voor zover ik weet, op het laatst ook maar een stopplaats.
.nl weer. Eerst centraliseren we alles dood, en dan gaan we roepen dat
die plekken toch echt ‘Centraal’ moeten heten. Komt op mij over als een
reddingspoging van een zekere Kapitein Overduidelijk…
Leiden heeft ook maar één ander station, LDL Leiden Lammenschans. DVNK heet alleen maar De Vink.
Er is ook LEDT Leiden Transferium? Is dat in aanbouw ergens?
@Cole: Inderdaad, treinstation Leiden heeft 1 ander officieel treinstation, meer niet.
Zoals ik eerder aangaf, Leiden had ooit het kleine geluk om met minder regels, “Centraal” als toevoeging te krijgen. Maar tegenwoordig is het de toevoeging niet meer waard.
En dan vind ik dat Prorail / NS die “ere” titel mag afnemen van Leiden en bijvoorbeeld het dan aan Zwolle, Breda, Roosendaal, Groningen en/of Leeuwarden gunnen.
De Vink heeft alleen niet het voorvoegsel Leiden, omdat het station precies bovenop de gemeentegrens tussen Leiden en Voorschoten ligt. Maar is wel vernoemd naar de aangrenzende Leidse wijk De Vink,
> Maar is wel vernoemd naar de aangrenzende Leidse wijk De Vink,
Eigenlijk naar het buurtschap De Vink, wat later AAN de gemeente Leiden is toegevoegd. En toen kwam daar die nieuwbouwwijk.
De Oude Rijn was vroegere de stadsgrens, voor zover ik weet.
Leiden heeft geen wijk die De Vink heet. Station De Vink grenst aan Leidse kant aan de wijk Stevenshof.
Heel strikt genomen heeft Leiden eigenlijk nooit zinvol de toevoeging Centraal gehad. Niet voor niets dat het meer dan tien jaar heeft geduurt voordat NS de moeite heeft genomen om die toevoeging op de bestemmingsdisplays erbij te zetten. En niet zelden wordt het station nog altijd gewoon met “Leiden” aangeduidt. Het is, net als Amersfoort en Eindhoven nu, destijds doorgevoerd op verzoek van de gemeente Leiden, die nooit te beroerd is om (net als alle Leidenaren trouwens) net te doen alsof hun ballendorp vijf keer groter is dan dat het werkelijk is. Want laten we eerlijk zijn, zonder Katwijk (eveneens niet een megastad maar wel de grootste Nederlandse stad zonder treinstation) zou station Leiden al onder de benodigde reizigersaantallen kelderen en zoals genoemd heeft Leiden slechts een ander station (anderhalf als je De Vink meetelt, wat immers niet volledig in Leiden ligt). Jarenlang heeft de IC Amsterdam – Brussel zelfs op volle snelheid dwars door het station heen gereden. Ik ben er best voorstander van dat het station weer gewoon Leiden gaat heten, of misschien zelfs Katwijk-Leiden om meer recht te doen aan de reizigersafkomst.
En Centraal weglaten bij alle stations, is dat niet handiger?
Waarom horen we niemand over de nog veel onzinnigere hernoeming van Delft Zuid naar Delft Campus (terwijl je vanaf Delft Zuid nog bijna een kwartier moet lopen om bij de Campus van de TU Delft te komen)?
Enschede Drienerlo naar Enschede Kennispark.
We geven een half pluimpje voor het vermijden van verwerpelijke anglicismen als “Campus” of “Science Park”
Ze hadden er idd beter nog een paar o’s achter kunnen zetten, wat een
lelijke naam is dat, ‘Kennispark’…
Stopploats Drienerloooo!
Bekt toch prima? =)
Wetenschapswijk is ook wel een mooi woord voor op de borden. Alleen spreekt men in zo’n wijk nog nauwelijks Nederlands en wordt het er nog nauwelijks gedoceerd.
Wetenschap in het Tukkers? Waar kan in me inschrijven? =)
In sommige regio’s zul je inderdaad niet snel een wetenschapswijk kunnen vinden.
Ja, op veel plekken is men gewoon te nuchter voor een geldverslindend
bolwerk van indoctrinatie, arrogantie, carrierestrijd, onethische
methoden zoals het gruwelijk verminken van levende wezens, en
overmoedigheid.
Dan toch liever het boerenverstand, samen met een goede dosis echte
leergierigheid.
What’s in a name? Belangelijk is voldoende, snelle en comfortabele treinen en prettige en goed toegankelijke stations.
Elke verandering is nog geen verbetering, dus zal de toevoeging Centraal, of afgekort …C nog geen verbetering hoeven gaan vormen voor de kwaliteit van een station. Hoeveel méérwaarde mag de reiziger verwachten als een station straks de naam Centraal krijgt als het geheel van voorzieningen, verbindingen niet nog meer geoptimaliseerd wordt om deze “titel” te rechtvaardigen ? Als de naam te pas en te onpas aan een stationsnaam wordt toegevoegd kan dat leiden tot “devaluatie” van de naam en uiteindelijk zijn doel voorbij schieten. De reiziger wilt uiteindelijk een station waar alles goed functioneert of het wel of niet de naam Centraal meegekregen heeft of zal krijgen…
Als de wijziging doorgaat, ga ik Centraal mooi opvatten als ‘ze hadden
2 ton om aan daklozen, radeloze jongeren (en hun ouders), en
oudjes-in-hun-eigen-uitwerpselen te besteden, maar ze hebben het in een
langere ***** voor het gemeentebestuur gestoken.’
Waarom? Omdat het nu eenmaal zo is…
(De bovenstaande reactie is iets aangepast: één woord is vanwege het taalgebruik vervangen door *** door de redactie.)
Hmm, kun je er misschien 5 sterretjes van maken? Nu denkt men wellicht
dat ik in plaats van de anatomische term, een minder net woord heb
gebruikt…
Bij voorbaat dank :^)
Omdat je het zo netjes vraagt, heb ik er vijf sterretjes van gemaakt… 🙂
Dankjewel. Ik hoop dat het nu een beetje over is, en we het weer over de
inhoud kunnen hebben.
Twee ton zou voor opvang van daklozen klein bier (sic) zijn. Genoeg voor een weekje. Wanneer er ook nog omgevingsonderhoud en bejaardenzorg af moet is het met weekend wel op.
Het punt blijft dat je er ook iets nuttigs mee kunt doen, en misschien
is zo’n uitgave ook wel indicatief voor veel meer geldverspilling van de
betreffende gemeente (maar dat heeft verder weinig met treinen te
maken…).
Grr, doe ik m’n best om me plastisch uit te rukken, ‘verdwijnt’ m’n
reactie alsnog. Tabee.
Zucht, s/rukken/drukken/… goed dat ik toch nog even keek.
Ik heb geen reactie van je verwijderd.
Dat is dan heel vreemd, want hij werd gewoon geplaatst, en toen
verdween hij.
We zullen het nog maar een keer proberen. Ik hoop dat je meekijkt en het
verdwijnen dit keer voorkomt.
Je reactie was niet verwijderd, alleen in afwachting van moderatie gezet. Vanwege je woordkeuze wilde ik er nog iemand anders naar laten kijken, en deze zolang niet open en bloot bij de reacties laten staan.
Let wel een beetje op je woordkeuze.
Aha, dank voor de uitleg.
Op m’n woordkeuze let ik, zoals ik al zei: ik doe m’n best om het
plastisch te houden als ik meen zo’n metafoor te moeten gebruiken.
Ah, ik had niet bij wachtend gekeken, wel in de prullenbak. Ik heb de reactie nu goedgekeurd, maar is het taalgebruik met bepaalde lichaamsdelen echt nodig? Ik heb de nieuwe reactie nu weggehaald, omdat één keer betreffende reactie wel voldoend is. En betreffend woord vervangen door ***.
Dank voor je hulp om op de woordkeuze te letten. Wordt gewaardeerd.
Ik zie gewoon niet wat er aan een keurige, anatomische term zo
aanstootgevend is. Maar jij je zin, dank voor het alsnog afhandelen.
Vreemd, in het stukje staan vijf sterretjes en in de uitleg van Hillebrand drie. DAt maakt het raden wat er stond wel moeilijk hoewel drie dan makkelijker is dan vijf.
@Zeurkous: Wat is de meerwaarde van jouw uber domme reaktie?! Ik wil je duidelijk maken, dat ik als serieuze trein spotter, jou in ieder geval nooit wil tegen komen. Fatsoenlijk taalgebruik is niet aan jou besteed.
Oef. Letten op het taalgebruik ben ik mee eens. Maar laten we proberen aardig voor elkaar te blijven. Duidelijk maken dat je taalgebruik niet akkoord vindt en dit geen meerwaarde heeft, prima. Maar dat je iemand nooit hoeft tegen te komen op basis van een reactie gaat toch ook wel ver? Ik dacht dat Zeurkous in Tsjechië woont, dus de kans is klein dat je hem tegen komt.
Waarom die flame toch? Is de waarheid je nu echt teveel?
En zolang je niet in Silezie komt, is de kans dat je me tegen het lijf
loopt tegenwoordig heel klein 😉
@Zeurkous: Als je dan zonodig in Tsjechië moet wonen, bemoei je dan met het armzalige treinvervoer in dat land en niet met Nederland. Jouw mening is nu nog meer onzin! Duidelijk toch?!
Ik ga Hildebrand maar weer eens een plezier doen en niet meer op dat
getrol ingaan.
Er komt we meer internatinal treinverkeer. Wellicht is een verbinding met Silezië een optie? Dan zie we u hier ook eens op het spoor.
En geloof het of niet, maar terwijl Praag z’n nachttrein naar .de kwijt
is, hebben we nu een Silezische nachttrein van Wenen via Ostrau en
Breslau naar Berlin!
Koerswagens naar Hamborg lijken me helemaal geen slecht idee .
Koerswagens? En Hamborg is Hamburg? Een vlotte en betaalbare verbinding naar Hamburg is voor iedereen een mooi ding.
Ja, Hamborg heet in het Hoogduits “Hamburg”. En een koerswagen is een
wagen, die van de ene trein op de andere wordt overgezet, en dus een
eigen koers voert. In ABN heet dat volgens mij een ‘doorgaand rijtuig’.
Een directe nachtverbinding van bijv. Gn met Silezi”e kan zeker een
optie zijn (Breslau was ook lid van de Hanze, en Kattowitz is een
zusterstad), maar dat moet zoals alle verbindingen goed worden
onderzocht. Gedurende de dag is een overstap in Hamborg voldoende.
Eigenlijk is Centaal ook voor Nijmegen, Hilversum, Haarlem, Dordrecht en Breda wel misschien toepasselijk. Maar dat het 2 ton kost wordt zeker weer op de kosten van de reizigers achterhaald of niet?
In het bericht staat dat de gemeentes dat moeten betalen. Uit de gemeentemiddelen.
Zeurkous moet niet zeuren en geen “Enter” intoetsen aan het eind van een regel op zijn computerscherm. Dan komt zijn tekst ook netjes op een ingekorte regel op dat van ons.
Het eerste is natuurlijk een onmogelijke taak, en de website moet niet
met mijn newlines rommelen 😉
O, en misschien kun je het verschil tussen ‘enter’ en ‘return’ eens
opzoeken, dan leer je er zelf ook nog wat van…
Ik word zo moe van die communistische Zeurkous.
Anarchistisch! =)
En wat heeft dit nu weer met treinen te maken?
Lelystad heeft een station (en een nooit gebruikt station Lelystad zuid): Lelystad Centraal.
De Flevolandse hoofdstad voldoet aan geen enkele voorwaarde.
Is hier wellicht rekening gehouden met de ooit verwachtte groei van de stad, die nu ruim 80.000 inwoners heeft?
Lelystad heeft geen Centraal, alleen een Centrum.
Mijn conclusie vooraf: aanduiding “centraal” alleen gebruiken voor stations waar hogesnelheidstreinen stoppen. Anders is het einde zoek.
Andere stations kunnen gewoon de aanduiding “centrum” hanteren zodat er voldoende onderscheid is met andere stations in dezelfde gemeente.
Zie ook het wikipedia-artikel “Centraal Station”!
Centraal station was vroeger gereserveerd voor steden waar daarvoor de onpraktische situatie bestond van meerdere hoofdstations in dezelfde stad. Amsterdam kreeg in de 19e eeuw zijn Centraal Station door de toen omstreden en zeer ambitieuze verbinding lang het IJ. Bij Utrecht volstonden korte verbindingsbogen en het kort doortrekken van de lokale sporen uit Amersfoort en Hilversum. Rotterdam kreeg in de wederopbouw door verlegging van de spoorlijn uit Utrecht een centraal station. En Den Haag in de jaren ’70 door de nodige verbindingsbogen en de aanleg van een veel groter station.
Deze situatie van meerdere hoofdstations in één stad speelde uiteraard in de grootste steden van het land. Denk ook aan de term ‘union station’ in de VS. INDIRECT gaf de status “Centraal station” daarmee aan dat het om een grote plaats gaat.
@lezer: Wat is jouw gedachte over Leiden Centraal? Heeft het anno 2019 nog recht op die toevoeging?
Ik denk dat nu leiden niet die naamswijziging zou hebben gekregen, maar die wijziging is al een feit. Voor mij mogen alle knooppunten de titel centraal geven, net zoals Hbf in Duitsland ook een gebruikelijke naam is voor knooppunten.
Ik heb niet gekeken wat de criteria zijn om haubtbahnhof te mogen voeren maar dan kom je op veel stations uit, en niet alleen omdat Duitsland een veel groter land is (ook plaatsen waar ik nog nooit van gehoord heb).
https://de.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Hauptbahnhof_in_Deutschland
Het knooppunt-criterium is een begrijpelijk criterium maar het is moeilijk om een harde grens te hanteren die niet arbitrair is (bij hoeveel overstappers leg je de grens?).
Voor Den Haag heb ik nog een diplomatieke oplossing: die mag vanuit de oude criteria m.b.t. het een centraal station zijn nog de benaming voeren. Almere is tevreden met “Almere Centrum” dus waarom Leiden niet. Er hebben voor zover ik weet ook nooit internationale treinen gestopt sinds het nieuwe station en nieuwe dienstregeling voor de Oude Lijn. Het functioneert als Weesp: om het kwartier cross-plattform overstappen maar dan met Intercity’s i.p.v. Sprinters. Maar een aantrekkelijke woonstad als je een mega-groot centrum niet belangrijk vind.
Een andere mogelijkheid is dat je als eis stelt dat je in minstens vijf richtingen een IC- of internationale dienst moet aanbieden. Zwolle en Arnhem komen zo bovendrijven. Den Haag kan zijn status handhaven als we de norm verlagen naar vier (Haarlem, Schiphol, Utrecht, Rotterdam).
Arnhem bied trouwens maar vier richtingen. En met vier richtingen vallen Eindhoven en Amersfoort binnenboord maar kunnen ook Leiden en Almere (Schiphol, Amsterdam Centraal, Utrecht, Lelystad) een beroep doen op de term centraal. Ook de Brabantse steden en een station als Alkmaar (Hoorn, Den Helder, Amsterdam, Haarlem).
Genoeg illustraties:
Drie los van elkaar staande criteria:
1) Hoeveelheid reizigers: is het het niveau van Den Haag Centraal?
2) Stoppen er internationaal erkende hogesnelheidstreinen?
3) bedient het minstens 5 intercity-richtingen?
Daar gaat Den Haag Centraal. Dat heeft immers geen hogesnelheidstrein.
Zie mijn reactie hierboven.
Waarom wordt Lelystad dan aangeduid als ‘Lelystad Centrum’ i.p.v. gewoon ‘Lelystad’?Er is hier immers maar één station.In het geval van Almere kan ik het begrijpen met z’n zes stations.