fbpx

AnsaldoBreda: Fyra V250 is veilig

04 jun 2013 17:50

AnsaldoBreda, de fabrikant van de Fyra V250, verwerpt de beschuldigingen van NS en de Belgische spoorwegen dat er van alles mankeert aan de treinstellen en dat de treinen niet veilig zijn. Dat heeft het bedrijf dinsdag in een verklaring laten weten.

Volgens de Italiaanse treinenbouwer hebben de V250-treinen alle internationale testen doorstaan en voldoen ze aan alle veiligheidsnormen, getuige ook de certificaten die door de Nederlandse en Belgische inspecties zijn afgegeven. 

Toelichting
De topman van AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, zal donderdag in een persconferentie in Napels het verweer van het bedrijf toelichten.

Andere reden
Volgens de Italiaanse firma zijn de problemen die zijn ontstaan door de sneeuwval, enkel een excuus geweest om de verdere levering te blokkeren, met name door de Belgische spoorwegen. De werkelijke reden voor de Belgen om het contract te verbreken en voor de positie die de Nederlanders hebben ingenomen, heeft volgens de Italianen een andere oorzaak, geen technische.

Acceptabel
"Reizigers moeten weten dat de treinen veilig zijn en zijn gecertificeerd en geverifieerd door internationale bedrijven”, schrijft AnsaldoBreda. Het project is als ´acceptabel´ bestempeld door NS in hun brief van 3 juni aan de staatssecretaris van Transport en die van het ministerie van Financiën, aldus de treinenbouwer.

25 jaar ervaring
AnsaldoBreda benadrukt volgens persbureau ANP dat het bedrijf al ruim 25 jaar ervaring heeft in de bouw van hogesnelheidstreinen. Het bedrijf heeft echter zelf niet eerder alleen hogesnelheidstreinen gemaakt. Wel heeft het bedrijf samen met andere fabrikanten een bijdrage geleverd aan diverse Italiaanse hogesnelheidstreinen.

Oslo
AnsaldoBreda staat echter vooral bekend om de vertragingen en problemen. In Scandinavië kunnen ze er over meepraten. Zo was het dit jaar in april raak in Oslo, waar plotseling 32 van de 72 trams in de Noorse hoofdstad tegelijk in onderhoud moesten. De AnsaldoBreda-trams (SL-95) produceerden ineens een angstaanjagend geluid bij een snelheid van meer dan 28 kilometer per uur. De oorzaak: roest.

Zomerse dagen
Voor de Italiaanse trams golden al 2 jaar extra snelheidsbeperkingen in Oslo. Ze waren niet opgewassen tegen te veel zomerse dagen, scherpe bochten, het Noorse stroomnet en blaadjes op de rails.

Noorse spoorwegen
Ook bij de Noorse spoorwegen (NSB) ging het mis. In 2007 regende het via het ventilatiesysteem in de coupés van 36 nieuwe AnsaldoBreda-treinen. Het aanbrengen van een goot hielp.

Problemen in Zweden
In de Zweedse stad Göteborg roestten 39 van de 65 Sirio-trams weg die tussen 2002 en 2009 door AnsaldoBreda voor 138 miljoen euro werden geleverd. De fabrikant saneerde in april vijf wagens voor 11.000 euro per stuk, maar botste daarna met de stadsvervoerder over geld, kwaliteitsgaranties en afspraken. Gevolg: 34 trams staan inmiddels 3 maanden stil en er dreigt een langslepend juridisch conflict.

Eerdere problemen
Göteborg haalde in 2012 de nieuwe trams ook al van de straat, wegens slijtage aan de wielringen bij 100.000 in plaats van de beloofde 200.000 kilometer. Tevens hapert de klimaatregeling aan boord.

Denemarken
In Denemarken moest de directeur van het baanonderhoudsbedrijf van de staatsspoorwegen (DSB) wegens AnsaldoBreda-treinen opstappen. 83 nieuwe IC4-intercity´s (960 miljoen euro) werden in de winter van 2011-2012, een jaar na invoering, buiten dienst gesteld wegens falende remmen en veel kleinere mankementen. Het lukte de voorman niet snel orde op zaken te stellen. Inmiddels rijdt na reparaties een deel van de Deense AnsaldoBreda-treinen weer en betalen de Italianen 420 miljoen euro schadevergoeding aan de Deense spoorwegen.

22 maanden 
Het is niet voor het eerst dat AnsaldoBreda zegt dat de problemen met de Fyra wel meevallen. De fabrikant liet in januari al weten dat er met de V250 niets mis was. Volgens het bedrijf zouden de problemen binnen drie dagen zijn opgelost. Nu vier maanden later, is de fabrikant daar nog steeds niet in geslaagd. Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat er minimaal 17 tot 22 maanden nodig zijn om alle defecten op te lossen. Op die feiten heeft de fabrikant verder niet inhoudelijk gereageerd. In 2005 beloofde de fabrikant de treinstellen zeker voor 2010 te zullen leveren, anders zou AnsaldoBreda wel haar deuren kunnen sluiten. 

Juridische strijd
In de dinsdag uitgegeven verklaring hint de treinenbouwer op gerechtelijke stappen, zonder verder in detail te treden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.