Arriva: CO2 uitstoot treinen jaarlijks 2% omlaag

Arriva, na NS de grootste treinvervoerder van Nederland, heeft bekend gemaakt vanaf 2022 jaarlijks 2% minder CO2 uit te stoten. Eerdere plannen om dieseltreinen om te bouwen tot hybride treinen met accu’s zijn echter gesneuveld.

CO2 barometer

De ambitie om de CO2 uitstoot te verminderen blijft wel staan. Het gaat om de uitstoot uit het hele keten: vanaf het moment dat de trein wordt gemaakt tot en met het uiteindelijke uit bedrijf nemen, recyclen van de trein. Arriva brengt de uitstoot in de nieuwe concessie van de Noordelijke lijnen, die vanaf 2020 start en tot 2035 duurt, in beeld met een CO2 barometer. Deze wordt in samenwerking met de TU Delft. 

Effectieve maatregelen

De CO2 barometer maakt zichtbaar welke verschillende factoren een rol spelen in de gehele emissie-keten van regionaal treinverkeer. Volgens de vervoerder kan het bedrijf met de monitor bijvoorbeeld haar koolstofdioxide-uitstoot monitoren en precies zien welke maatregelen effectief zijn.

Boete

Mocht Arriva de beloofde CO2 reductie niet halen, dan zegt het bedrijf zichzelf een boete op te leggen. Topman Anne Hettinga: “Als wij dat doel als Arriva niet halen dan geven we onszelf een boete die we inbrengen in een ontwikkelfonds ten behoeve van duurzaamheid.” 

Ombouw dieseltreinen gaat niet door

Aanvankelijk had Arriva plannen om de dieseltreinen om te bouwen tot hybride treinen met accu’s. Dat gaat niet door. Als de bestaande treinen omgebouwd zouden worden, zou de procedure tot toelating vijf tot zeven jaar duren. Daardoor zou de terugverdientijd voor Arriva tekort zijn. Wel krijgen de bestaande treinen een opknapbeurt en worden de treinen uitgerust met een batterijpakket om de remenergie op te slaan.

De WINK

18 nieuwe treinstellen

De oude dieseltreinen worden weliswaar niet omgebouwd tot hybride treinen, maar er komen wel zoals eerder aangekondigd 18 nieuwe treinstellen van het type WINK van Stadler. Deze treinen zullen ingezet worden in Noord-Nederland.

Co2-barometer Arriva – TU Delft 31 Oktober 2019 from Arriva Nederland on Vimeo.

This post was last modified on 5 juni 2020 19:10

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug