Arriva in verweer tegen nieuwe afwijzing ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat opnieuw in verweer tegen het afwijzen van extra sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen. Aan het einde van 2024 wees spoorbeheerder ProRail door Arriva aangevraagde ritten opnieuw af. De spoorbeheerder moest op aanwijzen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een heroverweging maken van het eerdere besluit.

Arriva heeft toestemming om van maandag tot en met donderdag vier ritten en op vrijdag dertien ritten te rijden tussen Groningen en Zwolle. De vervoerder vindt dit niet rendabel en is ervan overtuigd dat meer ritten mogelijk zijn op het traject. Omdat ProRail extra ritten heeft afgewezen, stapte Arriva naar de ACM die begin december oordeelde dat ProRail opnieuw een besluit moest nemen en dit besluit beter moest onderbouwen.

Arriva: ‘besluit verbaast ons’

Op 30 december nam ProRail eenzelfde besluit. Er komen geen extra ritten en wederom wijst de spoorbeheerder de ritten af vanwege overwegveiligheid, baanstabiliteit en de energievoorzieningen. Hoewel wel geëist door de ACM, bleef een verdere onderbouwing door ProRail volgens Arriva achterwege.

Arriva is niet te spreken over de gang van zaken en kondigt aan weer in verweer te gaan. Dat zal waarschijnlijk weer bij de ACM zijn, al zegt Arriva nog te onderzoeken wat de beste vervolgstap is. ’’We laten het er niet bij zitten’’, zegt woordvoerster Nikki Smit. ’’Deze gang van zaken verbaast ons, want dit is niet in lijn met het besluit van de ACM. Daarnaast zijn we als Arriva teleurgesteld over het feit dat reizigers extra treinen worden ontzegd zonder dat daar duidelijk aanwijsbare redenen voor worden opgegeven.’’

Smit wijst erop dat op verschillende andere trajecten in het land wel meer treinen rijden. Waarom dat daar wel veilig kan en tussen Zwolle en Groningen niet, maakt ProRail volgens haar niet duidelijk.

Directe concurrent NS

Arriva heeft eerder al laten weten de wel toebedeelde ritten niet te gaan rijden. Het aantal ritten is volgens de vervoerder te klein voor een rendabele treindienst. Had Arriva wel gaan rijden, dan had de NS voor het eerst een directe concurrent gehad op het hoofdrailnet.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:38

Share
Tags: Arriva

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

5 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug