Vanaf 16 december zal Arriva één keer per week een nachttrein Maastricht – Schiphol introduceren. De trein gaat rijden in de nacht van vrijdag op zaterdag. Ook vanaf Groningen komt er een nachttrein, deze zal echter enkele weken later van start gaan.
Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om verbindingen op basis van open toegang aan te bieden. Daarmee kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruik gaat maken. De vervoerder zegt ambitieuze plannen voor de toekomst te hebben.
Vanuit Maastricht gaat de nachttrein om 01.01 uur vertrekken richting Schiphol. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt de trein om 03.15 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein terug, de terugrit vertrekt om 05.40 uur vanaf Schiphol. Om 7.57 uur komt de intercity zaterdagochtend aan in Maastricht.
Een ticket voor de nachttrein gaat tien euro kosten, ongeacht de afstand. Reizigers kunnen echter geen gebruik maken van de ov-chipkaart, omdat niet alle stations Arriva-poortjes hebben en omdat er een speciaal tarief geldt voor de trein. Treintickets zullen verkocht worden via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend.
Het tarief van tien euro is fors goedkoper dan het reguliere NS-tarief. Voltarief kost een treinkaartje Maastricht – Schiphol € 27,90. Reizigers met een kortingskaart betalen bij NS € 16,74.
Arriva wilde vanaf 16 december oorspronkelijk ook een nachttrein Groningen – Schiphol laten rijden. De start van deze nachttrein is enkele weken uitgesteld. Een precieze startdatum is er nog niet, maar er wordt gemikt op januari 2023.
De reden dat de nachttrein vanuit Groningen later van start gaat heeft te maken met de stremming op de Hanzelijn. Er rijden momenteel geen treinen tussen Zwolle en Dronten. Daardoor kan Arriva de nieuwe verbinding niet testen. De bedoeling is dat het treinverkeer half december wordt hervat.
Arriva wil ook vijf keer per werkdag een open-accesstrein Amersfoort – Apeldoorn laten rijden, die vervolgens verder gaat naar Zutphen. Die trein zou uurlijks overdag in de daluren moeten gaan rijden als er in Apeldoorn geen aansluitende intercity is op de trein naar Zutphen. Deze trein is om technische redenen echter uitgesteld.
Met de nachttrein wil Arriva ook de aanval openen op het hoofdrailnet. Het kabinet wil dat opnieuw onderhands gunnen aan NS. Hier heeft de Europese Commissie kritiek op, en ook Arriva en andere concurrenten van de geel-blauwe vervoerder willen dit dwarsbomen. Anne Hettinga, directeur Arriva Nederland: “Het is fantastisch dat de eerste trein in open toegang nu ook daadwerkelijk gaat rijden. Een historisch moment wat mij betreft. Zo moeten we ook omgaan met het hoofdrailnet.¨
This post was last modified on 17 december 2022 15:26
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…