Bankpas als ov-chipkaart: vanaf nu in de trein bij NS, Arriva en Qbuzz
26 jan 2023 8:43
Reizigers kunnen vanaf dinsdag 31 januari bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), Arriva en Qbuzz in heel het land inchecken met hun bankpas bij de trein. De nieuwe mogelijkheid is vooral bedoeld om het treinreizen makkelijker te maken voor mensen die niet zo vaak reizen.
Pasje uit de portemonnee
Reizen kan alleen tegen vol tarief. De afgelopen maanden deden ruim 3000 reizigers bij NS mee aan een proef. Ook bij andere vervoerders zijn er proeven geweest. De techniek is vergelijkbaar met contactloos betalen in de supermarkt. Betalen met OVpay , zoals het programma heet, kan nog niet bij elke trein. De treinen die onder Blauwnet vallen doen bijvoorbeeld nu nog niet mee. De bedoeling is dat OVpay uiterlijk 31 maart overal gebruikt kan worden. Niet alleen in de trein, maar ook in de bus.
Inchecken kan met de bankpas en met de creditcard. De OV-bedrijven adviseren reizigers wel hun pasje uit de portemonnee te halen. Als er meerdere pasjes in de buurt van het poortje worden gehouden kan het zijn dat er meerdere keren wordt betaald voor dezelfde reis. Inchecken kan niet alleen met een fysieke bankpas, maar ook met een bankpas op de smartphone.
Geleidelijke uitrol
‘’Het in- en uitchecken voor de trein is vanaf vandaag net zo makkelijk en snel als het contactloos afrekenen van boodschappen. Het draait om gemak. Zo kun je zonder eerst een kaartje te moeten kopen, gebruikmaken van de trein”, vertelt Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS.
De invoering van OVpay is twee jaar geleden in Lelystad begonnen. Daarna zijn de mogelijkheden geleidelijk ingevoerd. Zo kan er al langer met de betaalpas worden ingecheckt bij Arriva in Noord-Nederland en de Achterhoek. Vanaf 31 januari volgt ook Arriva Limburg en Qbuzz Merwede-Lingelijn. Daardoor kan er bijna overal per trein met de bankpas gereisd worden. Uitzondering betreft de treinen die onder Blauwnet rijden.
Alleen voltarief
De prijs van een reis met je betaalpas is gelijk aan de prijs van een reis met een OV-chipkaart vol tarief, tweede klas. De kosten van gemaakte reizen worden per dag bij elkaar opgeteld en zijn de volgende dag voor de reiziger zichtbaar op het betaaloverzicht van de bank of creditcardverstrekker.
Volgens NS zijn er geen concrete plannen om het reizen met kortingsproducten mogelijk te maken via de bankpas. Wel wijst het bedrijf erop dat de huidige ov-chipkaart vervangen gaat worden en er dan nieuwe mogelijkheden ontstaan.
Wat een techniek! Ook mooi als in de nieuwe sprinters de WIFI altijd werkt, oude IC meestal wel.
Inderdaad lezer AD, hoe kontroleert de HC de reiziger nu? Leest je kaart af?
Jep, ze kunnen je betaalpas uitlezen, en zien of je in/uit gecheckt bent. Verder niks anders. En helemaal geen saldo’s o.i.d.
Als je incheckt, wordt je bankrekeningnummer geregistreerd. Een conduc met uitleesapparatuur kan vervolgens die informatie opvragen in de datebase van NS, daarvoor hoeft de conduc geen contact te maken met je bank. Zo weet de conduc dus of je ingecheckt hebt.
Kleine correctie: je bankrekeningnr in combi met je pasnummer wordt geregistreerd. Je kan niet inchecken met mobiel en uitchecken met bankpas. In en uitchecken moet met dezelfde pas.
Misschien zit ik er helemaal naast maar wat ik me afvraag hoe het zit met een gezamenlijke rekening waarbij beide rekeninghouders een pinpas hebben.
In het geval dat beide rekeninghouders met hun pinpas inchecken dan zou een rekeningnummer twee keer geregistreerd worden. Is dit mogelijk of is het eerder de pinpas die geregistreerd wordt in plaats van een rekeningnummer?
Bankrekeningnr, met pas nummer, dus geen zorgen, dit zou gewoon moeten werken
Maar wel nog steeds omchekcen als je met een andere vervoerder reist ?
Waarom schaffen ze dat niet af ?
Omdat ze dan niet weten naar welke vervoerder het geld toe moet. De bankpas weet niet of jij in een trein van Arriva of NS zit.
Dat is aan de hand van het vertrek en aankomstpunt te bepalen. Voor een paar redundante trajecten (Arnhem-Tiel, kan zowel met Arriva direct of met NS via Utrecht) kun je een verdeelsleutel bepalen.
Wel zo makkelijk voor de reiziger.
Rover is niet voor niets tegen deze achterlijke regel van omchecken.
Die verdeelsleutel was er dus altijd al, totdat de OV-chipkaart kwam, die juist ingevoerd is om van de verdeelsleutel af te komen en iedere vervoerder tot op de cent nauwkeurig te geven waar ze recht op hebben. Met als gevolg dat mensen maar in- en uit moesten checken met alle bijkomende fratsen en soms (dure) lessen. Voor je het weet doe je je zelf tekort of reis je zwart.
Het gaat niet over een paar punten. Een voorbeeld: van Sittard naar Nijmegen kan via Venlo maar ook via Den Bosch. Dat laatste is wel bijna 50 km om en dat betekent dat je over grote bedragen praat.
Wat een gezeur. Als ik bij de bus overstap moet ik ook inchecken en dan klaagt dagreiziger niet
Volgens de website van OVpay werkt het op een aantal stations straks niet bij NS. Bijv. Groningen, Arnhem en Zutphen.
Op community.ns.nl (topic OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas ) lees ik een reactie van Lorena_NS:
“Dit heb ik even moeten navragen, maar dat is niet het geval. Vanaf 31 januari zal het op alles stations mogelijk zijn om in- en uit te checken bij NS met je betaalpas.”
Zeker is dat het bij BlauwNet niet werkt. Daarnaast geeft de site van OVpay zelf aan dat het bij NS niet werkt op stations als Groningen, Arnhem of Zutphen.
De informatie die NS en de OVpay site geven is op een aantal plaatsen tegenstrijdig.
Daarvoor willen tzt reizen met GPS. Voor diegene, die niet hun mobiel wil of kan gebruiken om te reizen blijft aan het omchecken vast zitten.
Slechte zaak dat dit niet op een andere manier opgelost kan worden.
Wordt aan gewerkt. Ligt wat gecompliceerder dan het lijkt (verschillende tariefberekeningen)
Wordt aan gewerkt? Al 10 jaar zeker? 😉
Als ik met KPN naar vodafone, T-Mobile of wie dan ook belt krijg ik toch ook geen aparte tarieven. Waarom kan het bij telecom wel wat bij het OV kennelijk niet lukt. Namelijk fatsoenlijke afspraken maken over tarievering.
@Baardstaart. Dat komt doordat NS voor andere vervoerders wil bepalen wat die verdeelsleutel moet zijn en dat die andere vervoerders NS daarin (terecht) niet vertrouwen.
Vooral de verdeling van de opbrengsten van het oude groepsretour heeft de andere vervoerders op scherp gezet.
@Baardstaart
Zo’n verdeling werkt alleen als die door een onafhankelijke organisatie gebeurt. En dus niet door NS want dan weet je van tevoren dat NS de kluit belazert.
@Annemiek @Realisme graag
Wie is de aandeelhouder van de NS? Het Ministerie van financien. Dus dan kan de eigenaar (het kabinet – Staat der Nederlanden – publiek bezit) ook bepalen dat de verdeelsleutel op een andere manier moet en evt ondergebracht moet worden bij een derde partij. Dus dit is eigenlijk geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen. Of wellicht hier voor geen meerderheid kunnen vinden. In Duitsland kan je wel met een kaartje terecht bij alle regionale vervoerders (zelfs bus en trein (max RE)). Ook De Lijn in Belgie krijgt dit met OV (bussen/trams) voor elkaar. Dus dit is echt geen rocketscience.
@Baardstaart. Dat is een vreemde gevolgtrekking. Aandeelhouders dienen zich namelijk niet te bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering. Iets anders is dat de overheid concessieverlener is en op basis daarvan kan de overheid eisen stellen aan NS, maar dan moeten die eisen wel vastgelegd zijn in de concessie. De wijze waarop het NS wordt toegestaan de concessie vrij te interpreteren, biedt geen enkele garantie dat NS zoiets ook daadwerkelijk uitvoert.
En dan nog moeten de overige vervoerder akkoord gaan met de plannetjes die NS bedenkt voor de verdeling van de inkomsten. Aangezien NS de andere vervoerders eerder heeft genaaid middels verdeelsleutels, garandeert dat die niet staan te springen om akkoord te gaan met wat NS ooit van plan is.
@baardstaart
Verdiep je eerst even in de wetgeving alvorens maar iets te roepen. Aandeelhouders mogen zich in Nederland volgens de wet niet met het bedrijfsbeleid bemoeien.
Hoe download je een overzicht ivm declareren bij werkgever?
Je kan je bankpas of koppelen aan je mijnns, of je kan de betalingen terugvinden op de OVpay website o.b.v. het bankafschriftnummer en het bedrag.
Wat nou als je niet genoeg saldo hebt op je OV-chipkaart?
Dan mag / kan je niet inchecken, net zoals “vroeger” met een ov-chipkaart zonder genoeg saldo
Met de bankpas gaat het anders worden. Daar kan je op een dag net zoveel reizen als je wilt ongeachte wat je banksaldo is.
Het probleem bij onvoldoende banksaldo is dat ze het geldbedrag de volgende dag niet kunnen afschrijven. In dit geval zal je de volgende dag niet kunnen inchecken omdat je nog een schuld hebt.
Tot voor kort werd bij TfL bij de eerste incheck op een dag een reservering op het saldo gemaakt. In de nacht werden dan de kosten voor de daadwerkelijke reizen berekend, waarna het bedrag van de reservering gecorrigeerd werd.
Tegenwoordig werkt het anders. Dan wordt bij de eerste incheck bepaald of er voldoende saldo aanwezig is. Het saldo waarvoor gecheckt wordt, is gelijk aan de eerdere reservering. Wanneer het in de nacht volgend op de reisdag niet lukt het saldo af te schrijven, wordt de pas geblokkeerd voor gebruik totdat de afschrijving wel slaagt.
Ik verwacht dat de in Nederland ook een saldocheck tot 20 euro gedaan wordt bij de eerste incheck op een dag.
Ik las vanmorgen dat je bankpas bij een negatief saldo binnen maximaal drie uur op een blokkerlijst komt te staan zodat je het kunt gaan reizen.
En wat gebeurt er met kortingsproducten van de NS en/of een andere vervoerder die nu op je persoonlijke ov – chipkaart staan?
Want de laatste alinea is misschien wel “een addertje onder het gras”: namelijk
“Volgens NS zijn er geen concrete plannen om het reizen met kortingsproducten mogelijk te maken via de bankpas. Wel wijst het bedrijf erop dat de huidige ov-chipkaart vervangen gaat worden en er dan nieuwe mogelijkheden ontstaan”.
Probleem is dat abonnementen persoonlijk zijn en je bij een bankpas de identiteit van de reiziger niet kunt zien.
Dat kan wel als ze de reiziger toestemming laten geven dat als hij met bankpas NLXXRABO0312345678 en pasnummer zoveel reist dat dat op zijn naam staat en dus wel een persoonlijk treinkaartje heeft.
Ja,maar als ik die bankpas aan jou uitleen kun jij er ook op reizen.
Op elke bankpas staat naast een rekeningnummer en pasnummer een naam van de rekeninghouder. In combinatie met een id kaart zou je kunnen controleren of een pinpas bij de persoon hoort.
Het lijkt me vooral onhandig bij kaartcontrole, op een persoonlijke ov-chipkaart staat een pasfoto en kan de conducteur in één oogopslag zien dat deze bij de juiste persoon hoort. Met een bankpas zonder pasfoto zou dat extra werk zijn voor de conducteur.
@Wouter
Dat lijkt me onwerkbaar.
@Annoniem: hoe moet je identiteit controleren bij een etiket? Juist met een identiteitsbewijs . Zo onweerstaanbaar is het niet.
Een conducteur kan natuurlijk niet bij iedere reiziger uitgebreid zijn identiteitskaart gaan controleren. Dat is kolder,werkt in de praktijk niet en vraagt om fraude.
Heb al vaak met E-ticket gereisd: zelden controle en als die er is, wordt er vrijwel nooit om een ID-kaart gevraagd. Ze geloven het wel….
@Realisme graag Ik denk dat er meer mogelijk is dan je denkt.
Vroeger werd met enige regelmaat om mijn id kaart gevraagd als ik reisde met een e-ticket. Als ik zag dat er kaartcontrole was zocht ik daarom automatisch mijn id kaart op naast mijn treinkaartje.
Als het opzoeken van een id kaart bij iedereen een gewoonte wordt denk ik dat er veel gecontroleerd kan worden
@wouter
Het is totaal onpraktisch om steeds bij iedereen zijn identiteitskaart te moeten controleren. Betalen met de bankpas is bedoeld voor incidentele reizigers, wie dagelijks reist schaft maar gewoon een OV-chipkaart aan. De vergelijking met etickets is onjuist, ook die wordt slechts door incidentele reizigers gebruikt. Je moet de fraude niet uitlokken.
Evolutie.
Alweer een nieuwe reisopties, leuker kunnen ze het niet maken, maar wel makkelijker ?
Op BNR radio hoorde ik dat Nederland uniek is in de wereld, omdat men met alle gangbare betaalpassen veilig kan in- en uitchecken en het systeem zelfs verder gaat dan in Hong Kong en Singapore waar een vergelijkbaar systeem is, hoe uniek werd niet verder toegelicht.
Ofschoon iedere bankpas “persoonlijk” is, want het staat op naam en bij twijfel kan een controleur altijd nog naar je identiteitspas of paspoort vragen, dat gebeurt nu soms ook weleens als men met een persoonlijke OV chipkaart reist heb ik eens meegemaakt, kan men z’n reishistorie niet verder inzien zoals ik dat nu met mijn persoonlijke OV chipkaart wel kan en deze eventueel uitprinten.
DAT men ook met de creditcard kan in- en uitchecken is vooral voor buitenlandse en incidentele reizigers handig werd er gezegd en dat merk ik in de grensstreek bijvoorbeeld bij Arriva lijn 350 van Aken naar Maastricht. Deze categorie heeft het nu met de gangbare OV chipkaart criteria al moeilijk genoeg en dan biedt de bankpas optie reisvoordelen. Het blijft wel zaak GOED naar je bankafschriften te kijken hoeveel en wanneer men met de pas gereisd heeft. Ik begrijp ook wel dat kortingen niet van toepassing zijn, maar of men met voltarief óók de 35 minuten regeling hanteert bij het overstappen van tram op bus of metro bij dezelfde vervoerder en de vervolgreis iets goedkoper uitvalt zoals men die nu kent, kwam in dat artikel en hierboven niet tot uitdrukking. Hoe privacygevoelig e.e.a. is zal de toekomst moeten uitwijzen.
In 62 jaar tijd zag ik de reisopties evolueren van de bekende en nu authentieke kartonnen en papieren vervoersbewijzen nu ook met QR code, al zijn hier ook addertjes onder het gras viel mij pas geleden op, naar de strippenkaart en de vervanger de ook alweer (deels) verouderde OV chipkaart, naar de bankpas en smartphone. Dat men bij wisseling van vervoerder steeds moet uit- en inchecken blijft een irritante kwestie, maar of dat geschiedenis wordt is te hopen.
Hoe men het ook bekijkt, er zijn vele bomen in het bos waar men doorheen moet kijken als men in Nederland met het OV wilt of moet reizen.
Leuk dat dit allemaal kan maar wat het voegen al die verschillende betaalopties nu eigenlijk toe behalve een hoop kosten?
Het antwoord is dat het niks toevoegt. Alleen extra kosten voor NS die uiteindelijk in de tarieven verwerkt gaan worden.
Alweer mis. Is voor NS in principe iets goedkoper als het ook flinke kosten veroorzakende chipkaartgebeuren. Al kan dat wat verschuiven als vooruitbetaald saldo weer wat meer rente gaat opleveren-al is dat dan weer niet direkt voor NS van nut.
Onzin, tien verschillende manieren van betalen maken het steeds duurder. Overigens is er voor bankpassen en smartwatches ook de hele infrastructuur nodig, dat geeft geen enkele kostenreductie.
Voor zover ik kan zien werkt het precies hetzelfde als een OV-chipkaart zonder abonnementen.
En het zou me niets verbazen als abonnementen er binnenkort ook aan toegevoegd worden. Stapje voor stapje :).
Na heeft nou juist laten weten geen plannen te hebben om abonnementen aan bankkaarten te gaan koppelen.
Het gebruik van de bankpas is vooral bedoeld als vervanging van de anonieme OV-chipkaart, van de losse kaartjes uit de automaat en een deel van de etickets.
Geldt dus niet voor de eerste klas.
Nee, want er zijn geen bankpassen eerste en tweede klas.
Nu nog het “van huis tot huis” tarief invoeren. Dus geen extra opstaptarief bij overstappen op voor voor- en natransport. Het is idioot dat de bus/metro/tram reis voor en na de treinreis als aparte reis gezien wordt. Bij een auto is er ook geen onderscheid tussen voor en na de autosnelweg.
Leuk, maar dat heeft grote fonanciele consequenties door gederfde inkomsten.
Oh, het is dus om reizigers onnodig nog eens extra te laten betalen…… extra geld binnenharken. Geen wonder dat het ov zo duur wordt gevonden.
Dat is niets nieuws. In de tijd van de strippenkaart en de aparte treinkaartjes betaalde je bij overstap van trein/bus ook al twee keer een basistarief. Wil je dat afschaffen dan zal er toch ergens anders verhoogd moeten worden anders ontstaat er een groot financieel gat. De peperdure CAO’s moeten wel ergens van betaald worden.
Top-idee. Makkelijker maken om incidenteel te reizen, waaronder ook met sommige smartwatches zelfs is echt een supergoed idee.
Ook voor touristen. Bankpas op de chipkaart-pad, en gaan!
Ik heb het idee (nog geen statistieken gezien) dat de bussen hier in de buurt veel voller zitten (vooral met internationale studenten), sinds dat ze betalen met de bankpas hebben toegevoegd.
Het OV dat toebeweegt naar de gebruikers, daar kunnen we toch alleen maar blij mee zijn?
Smartwatches, nog meer hobbyisme. Dit dient geen enkel doel.
Een smartwatch heeft vaak toch gewoon dezelfde functionaliteit als een bankpas?
Ik hoor vaak van automobilisten dat ze al tien jaar niet van het OV gebruik hebben gemaakt en dat ze geen idee hebben hoe het allemaal werkt met de OV-chipkaart. Als je nu kunt vertellen dat ze gewoon met hun bankpas (of iets wat als zodanig fungeert) kunnen reizen, is die drempel in elk geval weg.
Helemaal eens met je, dit is een erg fijne ontwikkeling, vooral voor toeristen en incidentele reizigers.
Een smartwatch, smartphone en bankpas hebben gewoon dezelfde functionaliteit. Prima dat mensen zelf kunnen kiezen wat ze gebruiken.
Dat van BNR snap ik niet zo goed, ze zullen wel weer verwarren met de aldaar ooit als 1e ingevoerde chipcard. Tja-een omroep die vooral hun eigen AUTOshow flink uitblaast.
NL is bij mijn weten wel het eerst land waar dit systeem in heel het land geldt. Al is het her en der in beperktere gebieden allang van kracht-bekendst natuurlijk LONdon als Oyster-vervang, maar bvb ook op Mallorca is Spanje en sinds 1/1 stadsvervoer Sofia (met daily cap als dagkaart-vervang). En nog veel meer idem dito.
En ja-de overstap regeling binnen 35 min is van toepassing-gedurend de dag worden enkel alle in/uitsjeks geregistreerd en dan pas later totaal te betalen-net als bij ROR/FLEX. Al dit soort vragen had je zelf allang beantwoord kunnen zie door niet meteen te roepen maar eerst wat verder te lezen.
Hoe zit het met de andere vervoerders breng Keolis cxx?
De zijn ongeveer halverwege. Zo kunnen bij Arriva in het noorden wel met de bankpas betalen maar bij Blauwnet weer niet. Dat maakt het er allemaal niet duidelijker op.
Vol tarief, Betekent dat dat Dalurentarief niet mogelijk is?
Nee, want dalurentarief vereist een koppeling met een abonnement. Omdat abonnementen persoonlijk zijn en bankpassen geen foto hebben is controle op misbruik dan nogal omslachtig.
Met name de 65+ers snappen er met OVpay nu helemaal niets meer van!
Sommigen weten nog niet eens hoe ze met de OV chipkaart kunnen reizen.
Laat het toch gewoon zo, zoals het was.
Op deze manier jaag je de oudere garde het OV uit!!
Het is mijns inziens vooral technisch hobbyisme met weinig toegevoegde waarde. Daarnaast heeft u gelijk dat steeds meer mensen door de bomen het bos niet meer zien en afhaken.
Toch denk ik dat deze specifieke ‘nieuwigheid’ het wel makkelijker maakt, ook voor ouderen. Iedereen heeft wel een pinpas. Je hoeft niets extra’s te doen of vooraf te activeren. De pinpas werkt straks gewoon direct voor al het openbaar vervoer.
1. Haal de pas bij het in- en uitchecken uit de portemonnee.
2. Hou de pas bij het inchecken tegen de kaartlezer.
3. Check uit met dezelfde pas.
4. Het totaalbedrag staat de volgende dag in het bank- transactie overzicht.
Hopelijk wordt dit straks ook simpel en duidelijk door ze gecommuniceerd in een campagne.
Ouderen moeten dan wel de volle mep gaan betalen.
Prima, de meeste ouderen kunnen prima meer betalen.
Daar heb je wel een punt, dat is inderdaad zeker een nadeel. Voor een incidenteel ritje met de tram zal het niet zoveel uitmaken, maar voor frequente en/of lange treinreizen kom je (voorlopig) toch nog bij de ov-chipkaart uit dan.
Niet alleen ouderen, want je kunt alleen zo reizen voor de volle mep.
Ook niet voor welgestelden die graag wat meer comfort willen, want eersteklas is niet mogelijk met de bankpas.
Gemakkelijker kan toch niet? ik ben 71 jaar en reis niet zo veel met de trein maar ben blij dat ik nu met mijn pinpas in en uit kan checken!
Waarom zouden ze er nu opeens helemaal niets meer van snappen? Pinnen bestaat al vele jaren en bijna iedereen heeft een pinpas, overal staan bij uitgangen van het OV poortjes of paaltjes en de nodige waarschuwingen om uit te checken. Het is ook wel de verantwoordelijkheid van de “oudere garde” om enigszins bij te blijven hoe de wereld functioneert.
Het is met name veelheid aan betaalopties met allemaal weer eigen regels en voorschriften die er voor zorgt dat steeds meer mensen door de bomen het bos niet meer zien. Dat geldt niet specifiek voor ouderen.
1.Lees ook het artikel in de NRC van donderdag 26 januari 2023 met als titel : De bankpas wordt een vervoerbewijs.
2.Nieuw “werkwoord” PINchecken, naast inchecken.
We mogen eigenlijk niet zeuren want wereldkampioen voetballen zijn we nog niet geworden, kan altijd nog gebeuren, maar we zijn wel uniek in de wereld en tevens kampioen in een drietal zaken.
1) De grootste fietsenstalling ter wereld met plaats voor 12.500 fietsen te Utrecht Centraal, 2) De eerste onder water fietsenstalling ter wereld met plaats voor 11.000 fietsen, voor 7000 en achter het Amsterdamse Centraal station voor 4000 fietsen te betalen met pinpas en feestelijke opening op zaterdag 28 januari 2023.
3) Het eerste land ter wereld waar men met ALLE pinpassen en creditcard vol tarief 2e klas kan treinreizen.
Wat zijn we soms toch een zeurderig volkje terwijl we zulke mooie dingen hebben en men in het buitenland best weleens jaloers op is, laten we er gewoon van genieten en de nieuwe verworvenheden of je jonger of ouder dan 60 of 65 plus bent er van nemen. Ik ga de pincheck zeker uit nieuwsgierigheid een keer uitproberen, je leeft per slot van rekening maar 1 keer dus gaan we maar dubbel genieten !
Beste Frans,
je bent een puur sang optimist. Denk toch dat je praktisch gezien je wereldbeeld moet bijstellen. Uitsluitend betalen met een bankpas is en blijft A-sociaal, niet alleen van NS!
Hoezo is betalen met een bankpas “asociaal”? Het is geen lomp gedrag, waarbij je anderen stoort.
Je hebt zo’n kaart toch nodig om geld op te nemen dat op jouw rekening wordt gestort.
Hoe het betaalverkeer er in de toekomst gaat uitzien, in het algemeen en voor de aanschaf van een vervoerbewijs, is koffiedik kijken. “…misschien ook wordt afgeschaft…”, is nogal vaag.
Frans Eekhout heeft gelijk, dat dit systeem een oplossing is voor veel problemen die reizigers uit het buitenland ondervinden. Frans kan het weten, want hij woont niet ver van de grens.
Er staat ,,UITSLUITEND betalen met de bankpas is asociaal”. Lijkt mij ook lastig aangezien er bij mij meestal niet veel op staat. Als ik met de trein reis koop ik een kaartje bij de automaat of een E-ticket. Dan betaal je de hele reis vooraf en weet je waar je aan toe bent. Ik zou het fijn vinden als je de keus houdt hoe je betaalt.
Als het aan mij ligt wordt 2e klas reizen afgeschaft !
Verkeerskundigen komenuit heel de wereld naar Nederland om te zien hoe de fietsers in het wegverkeer beschermd worden.
Ook de super-rotonde trekt wereldwijde aandacht. Dan nog de Zuiderzeewerken en Deltawerken. Of de vele civiele werken. In tegenstelling tot het gelul van velen gaat het juist veelal goed en binnen budget.
Alleen defensie mag wel eens een flinke stimulans krijgen. En de orde handhaving in de maatschappij, drugproductie-aanpak. De effectieviteit van de politie en justitie is zwaar onder de maat.
Betalings-efficientie gaat hier boven mensen. Velen kunnen zich geen bankpas permiteren of krijgen.
De OVkaart biedt dan nog enige uitkomst, maar als die in 2025 misschien ook wordt afgeschaft, evenals contant betalen, blijft lopen en fietsen over voor Jan met de Pet. Kennelijk is dit dan ook de bedoeling van NS.
Je hebt toch een bankpasje nodig om saldo op de OV-kaart te leden.
Wie een OV-kaart met reisgeld erop overneemt, of kadoo krijgt, heeft zelf uiteraard geen bankpas nodig. Als de OV-kaart definitief verdwijnt en plaats maakt voor de efficientie van alleen betalen met een bankpas, blokkeert gelijkertijd voor velen ook het reizen voor de banklozen. Niet iedereen leeft binnen het comfort van een bankrekening. Zonder OV-kaart dus geen reizen voor niet rekeninghouders. Geen goed vooruitzicht. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds meer zichtbaar.
@Curly
Je kunt inderdaad een OV-kaart met saldo erop overnemen.
Als je er echter mee reist zal het saldo snel aangevuld moeten worden.
Als je het artikel even had gelezen, dan had je gezien dat de OV-chipkaart niet afgeschaft, maar vervangen gaat worden.
Voor zover ik gelezen heb (op andere sites) wordt deze dan vervangen voor een nieuwe pas die op dezelfde techniek gestoeld is als de bankpas, zodat bij de poortjes niet twee verschillende contactloze technieken onderhouden hoeven te worden.
Leuk allemaal maar ik heb er niks aan. Heb een vrijreizen dalurenabonnement en zit gewoon vast aan de ovchipkaart. De meeste vaste reizigers zullen wel een of ander abonnement hebben zodat dat betaalpas-inchecken echt iets is voor incidentele reizigers. Maar als het mis gaat hoe krijg je je geld dan terug?
Eigenlijk is de bankpas een onding omdat het onduidelijk is welke person/personen bij de pas horen. Wat je wil is een unieke identificatie van de persoon zodat op een centrale computer de reisproducten kunnen worden opgeslagen. Het is dus het wachten op een ID met chip. Vanaf dat moment kan je inchecken met de ID die sowieso in het OV verplicht is.
Dit is ook specifiek bedoeld voor incidentele reizigers zonder abonnement. Dat wordt er ook duidelijk bij verteld.
@Hildebrand: ik snap dat je naar een passende foto op Shuttershock aan het zoeken was, maar deze is nu wel misleidend: AMEX lijkt als enige credit card nu juist niet met OVPay compatible te zijn.
Het is allemaal wel handig, maar ik vind het wel jammer. Ik heb altijd al in- en uitgecheckt met de OV-Chipkaart, en misschien klinkt het kinderachtig, maar de OV-Chipkaart is voor mij een speciaal iets. In een artikel van NU.nl staat er dat de OV-Chipkaart in 2024 helemaal afgeschaft zou kunnen worden.
Voor mij zijn er veel nadelen. Het enige voordeel is dat het handig is als ik mijn OV-Chipkaart niet mee heb. Want anders moest je een kaartje kopen en ik hoef vaak maar een paar haltes.
De OV-chipkaart wordt weliswaar in 2024 afgeschaft, maar in plaats daarvan komt er een OVpay-kaart (verkrijgbaar als fysieke kaart voor €6 of in een digitale vorm voor de “Wallet” op je telefoon of smartwatch voor €3).
@Bert Sitters, Bedankt voor je begripvolle opmerking van 28 Januari, want als grensbewoner van ” Pinkpop city ” ervaar ik regelmatig hoe buitenlandse lees vooral Duitse toeristen moeite hebben met het unieke Nederlandse OV chipkaart systeem. Toen Arriva met de Flirt treinen naar Aken ging rijden EN de OV chipkaart ook gebruikt kon worden, werden zelfs Duits talige folders uitgegeven hoe men MET de OV chipkaart naar Nederland moest reizen. Ook op de frequente buslijn 350 tref je regelmatig buitenlandse reizigers aan en kost het buschauffeurs soms moeite om hen uit te leggen dat men NIET met contant geld een kaartje kan kopen en alleen met Latte. De toevoeging van de pinpas is ook voor zeer individuele reizigers die bijna nooit met het OV reizen een uitkomst, het is een stukje gereedschap, een toegevoegde waarde om te kunnen reizen.
Ik ben met mijn Aziatisch en Europees bloed een OPTIMISTISCH mens die ook vele “ups en downs” in mijn leven gekend heeft en daarom het leven met een zonnige en hoopvolle kant probeert te kijken. Of zoals ze het in Aruba en Curaçao zeggen : als het regent is het gewoon Natte Zonneschijn en als het niet regent dan is het Droge zonneschijn !
Ook heb ik pakweg een jaar geleden per ongelijk met mijn pinpas in de bus proberen in te checken wat natuurlijk niet kon, maar dat hoeft vanaf 31 januari geen probleem te zijn. Ik geniet van het leven omdat ik letterlijk elders op de wereld gezien heb hoe betrekkelijk alles kan zijn. Laten we daarom de zegeningen van het leven respectvol met elkaar omarmen en daar het nieuwe Pinchecken aan toevoegen !
Tja, het unieke tariefsysteem van de Duitse Verkehrsverbunde is voor veel buitenlanders ook ondoorgrondelijk.
…Latte moet zijn Karte oftewel kaart.
en ” per ongelijk” moet zijn :per ongeluk of pet abuis.
Voordeel van dit nieuwe systeem is ook dat het een einde maakt aan aan de (vaak peperdure) enkele-reiskaartjes in het stads- en streekvervoer. Die moeten nu toch ook met bankpas of creditcard worden betaald. Het systeem moet dan wel landelijke dekking hebben en dat is nu nog niet het geval.
Kan ook een nadeel zijn als de enkele reiskaartjes worden afgeschaft. Ik maak bij de RET nog wel eens gebruik van dit soort kaartjes. Voor lange afstanden zijn ze erg interessant
Dat laatste speelt natuurlijk maar voor een hele enkeling.
Blijft de leeftijdskorting (65+) ook bij inchecken met betaalpas of creditkaart gelden?
Nee, dat blijkt ook duidelijk uit het artikel.
Nee, want een bankpas bevat geen leeftijd dus hoe zou dat dan moeten?
Een hoop positieve geluiden over het nieuwe OVpay – systeem. In het algemeen een hoop positieve geluiden over het Nederlandse openbaar vervoer (met uitzondering van een kleine anti – ov – lobby c.q. anti – NS – lobby, maar een minderheid in onze pluriforme samenleving moet ook een stem hebben en houden).
De vraag die ik heb: waarom wordt er niet gekozen voor VPAY (in plaats van OVpay)met een uitcheckmogelijkheid?
Dan is elke transactie een normale bancaire transactie zonder extra transactiekosten?
Verder een hoop zinnige vragen, zoals:
– wat gebeurt er met een gezamenlijke bankrekening van twee pashouders? Is het inchecken REKENINGgebonden of PASgebonden,
– het per vervoerder apart in- en uitchecken is niet de verantwoordelijkheid van de ov – reizigers, maar van de vervoerders onderling. En van de overheid/politiek
– Wat gebeurt er met meerjarige contracten – voorbeeld Dalurenabonnementen tussen ov – reizigers enerzijds en bijvoorbeeld de NS anderzijds? Worden die dan eenzijdig opgezegd door de NS?
Ik voorzie een massa restitutieclaims/schadeclaims en ook groepsclaims als een stel clevere advocaten hiermee aan het werk gaat.
2e versus 1e klas?
Wat gaat er gebeuren met de algemene BTM 65+ korting?
Wat gaat er gebeuren met de algemene korting binnen de 35 minuten?
Wat gaat er gebeuren met de korting tijdens de daluren waarvoor je een abonnement bij de meeste regionale vervoerders kunt kopen waarvoor je per definitie dus ook betaald hebt? Restitutie of kun je fluiten naar je centen? Ook hier een hoop gedoe door claims van ontevreden consumenten!
Wat heeft dit allemaal voor gevolgen voor de prijzen in het openbaar vervoer?
Het lijkt me wel handig om pas over te stappen op een nieuw systeem als ALLE vervoerders in Nederland zover zijn en niet eerder. En tot dat moment – en nog een flinke tijd daarna – de ov – chipkaart te handhaven.
Het openbaar vervoer kenmerkt zich door ZELFREGULERING bij de ververvoerders en DEREGULERING bij de overheid.
En de ov reizigers hebben niks in te brengen!
Wanneer gaat DAT eens veranderen?
Heel veel woorden om te vertellen dat je werkelijk totaal geen moeite hebt gedaan om de plannen te begrijpen.
Of je hebt je er niet in verdiept of je snapt er niets van.
V: Waarom wordt er niet gekozen voor VPAY?
A: Omdat reizigers met Maestro dan niet kunnen reizen.
“Dan is elke transactie een normale bancaire transactie zonder extra transactiekosten” – Dat is het nu ook, alleen wordt deze eenmaal per dag afgeschreven in plaats van per transactie.
V: wat gebeurt er met een gezamenlijke bankrekening van twee pashouders? Is het inchecken REKENINGgebonden of PASgebonden?
A: Dit is PASgebonden, dus je moet ook met dezelfde pas uitchecken als waarmee je ingecheckt hebt.
V: Wat heeft dit allemaal voor gevolgen voor de prijzen in het openbaar vervoer?
A: Dat is een goede vraag, waar nog geen antwoord voor is. OVPay is mogelijk aangezien de techniek achter de OV-chipkaart binnenkort mogelijk niet meer ondersteund gaat worden (voornamelijk op hardware-vlak) en dus vervangen moet worden. Dat zou geen kostenverhoging mogen opleveren, maar helaas is dat geen garantie dat dat ook werkelijk gaat gebeuren…
Daarnaast zal ik, om het gebrek aan leesvaardigheid maar even te negeren, al je vragen even beantwoorden die je gewoon uit het artikel kon halen:
V: Wat gebeurt er met meerjarige contracten – voorbeeld Dalurenabonnementen tussen ov – reizigers enerzijds en bijvoorbeeld de NS anderzijds?
A: Dat kan (nog) niet met de bankkaart, dus daarvoor blijft de OV-chipkaart en zijn opvolger gebruikt worden.
V: 2e versus 1e klas?
A: Met bankkaart 2e klas-tarief, dus de overige tarieven nog steeds met OV-chipkaart.
V: Wat gaat er gebeuren met de algemene BTM 65+ korting?
A: Niets, blijft zoals het is
V: Wat gaat er gebeuren met de algemene korting binnen de 35 minuten?
A: Niets, blijft zoals het is
V: Wat gaat er gebeuren met de korting tijdens de daluren waarvoor je een abonnement bij de meeste regionale vervoerders kunt kopen waarvoor je per definitie dus ook betaald hebt?
A: Niets, blijft zoals het is
“V”: Het lijkt me wel handig om pas over te stappen op een nieuw systeem als ALLE vervoerders in Nederland zover zijn en niet eerder. En tot dat moment – en nog een flinke tijd daarna – de ov – chipkaart te handhaven.
A: Dat is dan ook het geval. De OV-chipkaart blijft gewoon bruikbaar.
Helder.
Danjewel!
Moet natuurlijk DANKJEWEL zijn.
Ik heb betaald voor de ov chipkaart en is geldig tot 2026.
Waarom zou ik dan de bankpas gebruiken.
Ik vertrouw dit ook niet zo.
Trouwens dat kan ook niet eens, want ik heb een abonnement bij Keolis Blauwnet.
Is ook niet betrouwbaar! Checkte in met ov, krijg ik later afschrift dat ik een uitcheck heb gemist met de betaal pas?! Mijn betaal pas zat gewoon in mijn jas of in mijn tas. 🙁
Ik heb 2 mensen in praag op die nieuwerwetse manier zien betalen. Lukte niet de 1e keer, verschillende pogingen ondernomen. Blijkbaar lukte het dan toch 1 minuut of meer bij de cico staande. Wat een onzeker gevoel krijg je dan of het wel goed gegaan is!,
Ik had gewoon een ticket, afgestempeld en fijn in mijn portemonnee!
Die ontwikkelaarscen managers willen/moeten zich onmisbaar maken met iedere keer nieuwe onzinnigegadgets, uitvoering waar niemand op staat te wachten.
Ze stelen gewoon je geld!!! Ik check altijd netjes in en uit met OVchip en kom nooit in de buurt met m’n pinpas. Hebben ze toch 40€ eraf gehaald, omdat ik zogeheten twee keer “een incheck heb gemist”. Ik reis met studenten ov dus dit is alleen maar duur voor mij. Ze moeten die poortjes controleren!!! Want m’n pinpas zat gewoon in mijn tas of jaszak
Wordt er 1 bedrag afgeschreven ongeacht met hoeveel vervoerders je gereist hebt?