fbpx

In-en uitchecken met je bankpas: het kan al bij Arriva in Lelystad

10 mrt 2021 17:20

Reizigers in de stadsbussen van Arriva in Lelystad kunnen vanaf vandaag voortaan in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditcard. Het gaat om een proef, in aanloop naar de introductie van nieuwe betaalvormen in het openbaar vervoer in heel Nederland.

Nieuwe betaalvormen

De techniek van de huidige OV-chipkaart is verouderd. Daarom wordt het systeem de komende jaren vernieuwd en komen er nieuwe betaalvormen. In- en uitchecken kan straks ook met een betaalpas, creditcard of met een mobiel. De reiziger bepaalt dan zelf hoe hij betaalt. Reizen met het openbaar vervoer wordt daardoor nog makkelijker.

De nieuwe betaalvormen in het OV worden tussen 2021 en 2023 gefaseerd ingevoerd, onder de overkoepelende naam OVpay. Translink, de uitgever van de ov-chipkaart, heeft geleerd van de eerdere flop met reizen via de smartphone: gebruikersgemak staat deze keer wel voorop.

Stapsgewijs

Om eventuele problemen te voorkomen worden de nieuwe betaalvormen eerst op kleine schaal en stapsgewijs getest en beproefd, achter de schermen én in de praktijk. “In dat stadium gaat waarschijnlijk niet alles in een keer goed; de proef is bedoeld om inzicht te krijgen in de ervaring van de reiziger en de werking van de techniek, om het nieuwe OV-betalen verder te verbeteren” vertelt Translink in een persbericht.

De landelijke introductie vindt plaats op het moment dat alles soepel en simpel werkt. In de tussentijd blijft de huidige OV-chipkaart gewoon bruikbaar.

Ook buitenlandse creditcards

Reizigers die in Lelystad inchecken met een bankpas of creditcard betalen het reguliere OV-chipkaarttarief, zonder korting of
abonnement. Specifiek gaat het om contactloze betaalpassen of
creditcards van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN of ICS.

Het kan ook met een mobiel (smartphone) die de reiziger voor contactloos betalen heeft gekoppeld aan één van de eerdergenoemde kaarten. Daarnaast kunnen alle buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard en Visa worden gebruikt.

De kosten van gemaakte reizen worden de volgende dag als één totaalbedrag afgeschreven. Dat bedrag is zichtbaar op het betaaloverzicht van de betreffende bank of creditcardverstrekker.

Meer proeven

Tijdens de proef is het niet mogelijk met korting of abonnement te reizen, dat volgt later. Wanneer de proef eindigt is nog niet duidelijk. In 2019 werd er al een proef uitgevoerd tussen Leiden en Den Haag, waarbij treinreizigers met een bankpas konden reizen.

Gerelateerde berichten

15 gedachten over “In-en uitchecken met je bankpas: het kan al bij Arriva in Lelystad”

  1. Rogier de Wit schreef:

    Wat een goed nieuws! Als ik het goed begrijp, worden Google Pay en Apple Pay ook ondersteund, toch? Dat is pas echt handig, ook voor toeristen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat had ik nog niet op die manier begrepen, maar misschien heb ik het mis. Ik dacht de app van ING en dergelijke werd bedoeld.

  2. Hans schreef:

    Hoeveel tientallen miljoenen kost dit straks weer om alles aan te passen en in te voeren? En wie betaalt dat uiteindelijk? Gevoelsmatig Het lijkt me ook niet heel erg veilig om in en uit te checken met bankpas of telefoon. Frauderisico’s? Het is toch iets anders dan een apart chipkaartje. Ik vind het allemaal onnodig. Steek het geld in nuttiger zaken rondom OV, namelijk bus, trein, spoor, dienstregeling zelf. Maar goed, ik ben dan ook al wat ouder….

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het oude systeem is juist afgeschreven en is aan vervanging toe. Over frauderisico’s gesproken: het is aangetoond dat de OV-chipkaart heel makkelijk te kraken is. Ook zijn er trucjes mogelijk door een persoonlijke OV-chipkaart te bestellen met een volwassene op de foto en geboortedatum van een kind met Kids Vrij op de chipkaart, oplettende conducteur heeft het door maar SBS6 heeft ooit programma gemaakt waar conducteurs minder oplettend waren. Frauderisico is dus geen argument.
      Miljoenen mensen hebben een OV-chipkaart, maar nog eens miljoenen mensen die incidenteel reizen hebben het niet.
      Bent u bij de supermarkt bang als u pint voor frauderisico’s?

      Mij betreft prima ontwikkeling.

  3. Tonny schreef:

    Interessante ontwikkeling. Maar werkt dit wel veilig? Een OV chip-paal is geen pinautomaat, voldoet het wel aan alle normeringen daarvan?

    Mijn argwaan komt van de afgelopen 10 jaar aan chipkaartellende. Maar in beginsel, als dit zonder zeik en volgens geldende normen, kan werken, is het top!

    Benieuwd of en hoe abonnementhouders in de toekomst ook zo kunnen werken.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De banken zijn erbij betrokken en het is een nieuwe generatie chipkaart paaltjes. In stokoude bussen in Roemenië kon ik al inchecken per pin. In Londen werkt het ook al.

  4. Paul Lamote schreef:

    Ik vraag me af wat dit gaat toevoegen behalve extra IT-kosten.

  5. Frans EEKHOUT schreef:

    Bedenkingen…
    1) Goed dat men ook aan buitenlanders denkt die met een Creditcard kunnen inchecken, MAAR als men géén creditcard heeft zorg dan dat ook buitenlandse pinpassen gebruikt kunnen worden. Ik woon aan de grens en zie vaak dat men niet altijd wijs wordt uit het Hollandse OV chipkaart systeem. Dat men in Duitsland geen landelijke OV chipkaart heeft willen invoeren komt mede door de privacy gevoeligheid.
    2) Worden er wel voldoende waarborgen gemaakt en gegeven dat het systeem veilig is en of er een maximum bedrag zit waarop men op een dag kan reizen zoals met contactloos betalen het geval is?
    3) Indien men zijn pinpas kwijtraakt blokkeert men die snel bij zijn of haar bank, m a a r als men geen OV chipkaart meer heeft of hanteert, dan wordt reizen onmogelijk want er is geen alternatief indien reizen straks alleen nog met bankpas of telefoon kan plaatsvinden en niet iedereen heeft een smartphone.
    4) Wordt deze reisoptie aanvullend of ter volledige vervanging van de OV chipkaart ?
    5) Reizen met verschillende vervoerders kost geld, wat zijn de gevolgen bij dit pinpas betalings systeem ?
    6) Als dit complementaire is, wat zijn dan de consequenties voor abonnement kaart houders, want die staan niet op de pinpas ?
    7) Men moet geen oude schoenen wegwerpen voordat men nieuwe heeft (=je moet niet iets al afdanken zonder dat er een vervanger voor is) is een bekend gezegde, m.a.w. vervang de OV chipkaart niet voordat men een betrouwbaar goed werkend (aanvullend) pinpas systeem gaat invoeren. Reizen met het OV en de diverse reisopties is zeker voor de incidentele reiziger al moeilijk genoeg, maak het dan nog niet ingewikkelder dan het al is. Wat als iemand rood staat op zijn bankrekening, krijgt men dan een boete bij de afrekening ?
    8) Ik ben afwachtend positief, eerst zien dan geloven. Minpunt van de huidige OV chipkaart is dat men een rit niet bij vertrek kan inchecken en bij de eindbestemming uitchecken en als één tarief rekent ongeacht het aantal vervoersmodaliteiten, het geheel bestaat uit mootjes, blokken en dat is niet prettig voor de reiziger.
    9) In de zestig jaar dat ik op deze Aardkloot rondloopt is het al het vierde systeem waarmee men met het openbaar vervoer moet of kan reizen. In de jaren zestig losse papieren, bij NS kartonnen kaartjes, toen de Strippenkaart, nu een OV chipkaart en straks misschien alleen nog betalen met pinpas, het moet niet gekker worden en in de verre toekomst loopt iedereen misschien met een geïmplanteerde chip in zijn lichaam rond en heeft men helemaal geen kaart meer voor nodig,”Science fiction”, soms fictie maar sneller werkelijkheid dan men vaak denkt …

  6. Hans schreef:

    Van mij hoeft het allemaal niet. Het is ook heel iets anders dan pinnen in de supermarkt. Die OV-chip had ook niet gehoeven. Had en heeft ook de nodige beperkingen en complexiteit. Het internet staat er vol mee. Je zult zien dat je met dit nieuwe systeem ook weer veel gedoe gaat krijgen wanneer er abonnementen en combinaties daarvan ook op de bankpas of mobiel moeten. Gedoe waar je dan zelf weer achteraan moet om op te lossen en recht te trekken. Waarom moet toch alles steeds weer anders en moet alles via telefoons en chips?

    1. Johan schreef:

      Het systeem achter de OV-chipkaart zit fundamenteel zo verkeerd in elkaar, dat je de bestaande problemen en beperkingen het gemakkelijkst kunt oplossen door helemaal opnieuw beginnen.

      De grote vraag is natuurlijk of er niet weer dezelfde (of soortgelijke) fouten worden gemaakt bij de ontwikkeling van een nieuw systeem. Zonder abonnement losse ritten afrekenen ging ook bij die eerste proeven met de OV-chipkaart nog goed. Het probleem was dat ze toen meteen zijn begonnen met de uitrol: paaltjes neerzetten en dergelijke. Pas later merkten ze op dat het systeem slecht overweg kon met spitstarieven en niet overweg kon met trajectabonnementen. Toen konden ze alleen nog maar pleisters plakken en hoepels ophouden waar reizigers doorheen moeten springen.

      Pas als er een systeem is getest (met positieve uitkomst) waarbij je rustig 4 abonnementen van 3 verschillende vervoerders naast elkaar kunt gebruiken, zowel traject- als tijdgebonden, zonder meerdere pasjes te gebruiken en zonder te veel te betalen, is het klaar om uit te rollen. Dat ze het nu hebben over gefaseerd invoeren tussen 2021 en 2023 en dit jaar al 60000 poortjes aanpassen terwijl ze qua testen nog in de luierfase zitten, lijkt akelig veel op het verhaal van de ezel en de steen.

  7. Frans EEKHOUT schreef:

    Ben het met je eens Hans, elke verandering is nog geen verbetering zei mijn vader zaliger.

    1. Annemiek schreef:

      Volgens mij was de overgang van Oyster naar bankpas/creditcard in Londen voor de meeste mensen een kwestie van dagen/weken. Ik kwam in de periode waarin het betalen met bankpas werd ingevoerd ongeveer wekelijks in Londen. Het leek wel alsof de Oyster van de ene op de andere dag ouderwets was. Het biedt aldaar, volgens mij, wel mogelijkheden voor de lokale aanbieders. Bijvoorbeeld voor reizigers met c2c, waarvan het spoor tot in de extension zones van zone 9 te bereizen was met de Oyster. Voor hen wordt het bijvoorbeeld mogelijk om met een enkele bankpas mogelijk om van Southend via Fenchurch Street naar ieder (metro)station in Londen te reizen, zonder moeilijk te doen over check-in/outs.

  8. M. schreef:

    Ik vraag mij af wat een controleur kan zien bij het scannen van je bankpas? Bij de ov-chipkaart ziet de controleur wat je daarmee hebt gereisd, maar kan men met de bankpas ook andere gegevens inzien die op die kaart staan? Dat klinkt niet heel veilig naar mijn mening…

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat lijkt mij dan ook niet. Hij zal niet je saldo zien, of andere afschrijvingen. Maar alleen dat die kaart is ingecheckt, met tijd en locatie.

  9. Martin2 schreef:

    Krijgen alle bankpassen nu ook een foto of moet bij controle altijd de ID kaart of Paspoort getoond gaan worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.