Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) van openbaar vervoer op schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Hester Veltman (VVD). In plaats van een verplichte basisdienstregeling wil Aartsen kijken naar de opties voor een vrijwillige variant.

Veltman wilde van Aartsen weten of het mogelijk is om een basisdienstregeling verplicht te stellen bij stakingen. Volgens Aartsen hebben werknemers een, in een Europees verdrag vastgelegd, recht op staken. Het verplicht stellen van een basisdienstregeling zou betekenen dat een deel van het personeel verplicht wordt af te zien van dit stakingsrecht. Aartsen noemt dat ’juridisch en praktisch een heel vergaande stap’. “Het stakingsrecht maakt een interventie in de uitoefening hiervan een complexe afweging.”

Wel gesprek met NS over dienstregeling

Aartsen zei onlangs al in de Tweede Kamer dat hij met de NS wil gaan praten over een vrijwillige basisdienstregeling. “Gezien het minder vergaande karakter, geniet deze aanpak mijn voorkeur, waarbij het belang van de reiziger nadrukkelijk wordt meegenomen. Tegelijkertijd moet worden onderkend dat dergelijke afspraken niet afdwingbaar zijn, en dat vakbonden mogelijk terughoudend zullen zijn indien zij dergelijke afspraken als een beperking van de effectiviteit van het stakingsmiddel beschouwen.”

Kijken naar andere landen

In andere landen, zoals België, rijden de treinen tijdens spoorstakingen wel volgens een alternatieve dienstregeling. Aartsen schrijft dat hij met interesse kijkt naar de voorbeelden uit andere Europese landen. De staatssecretaris wil van die ervaringen leren en ook die voorbeelden wil hij voorleggen aan de NS. “Tegelijkertijd verschillen juridische kaders, arbeidsverhoudingen en de organisatie van het spoor per land, waardoor die voorbeelden niet zonder meer toepasbaar zijn op de Nederlandse situatie.”

Vragen over de economische gevolgen van de vier stakingen bij NS in juni kon Aartsen niet beantwoorden omdat die ’lastig exact te kwantificeren zijn’. Het is volgens de staatssecretaris niet mogelijk een bedrag te noemen en ook het aantal mensen dat getroffen is, is niet vast te stellen.

Nog steeds stakingsdreiging

In juni waren er vier stakingsdagen bij NS, twee keer reden er daardoor in het hele land geen treinen van NS. Bonden FNV en VVMC dreigen momenteel opnieuw met stakingen als NS niet met een beter loonbod komt.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 16 juli 2025 12:30

Share
Tags: Staking

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug