Staatssecretaris gaat kijken naar basisdienstregeling bij stakingen
27 jun 2025 11:57
Staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) gaat de mogelijkheden onderzoeken voor een basisdienstregeling tijdens treinstakingen. De VVD en NSC zetten de nieuwe demissionair staatssecretaris hiertoe aan in een debat op donderdag.
De VVD en NSC roerden zich al tijdens de treinstakingen, die eerder deze maand het treinverkeer van de NS platlegden. De partijen vinden het niet kunnen dat er tijdens stakingen helemaal geen treinen rijden en willen, net zoals in sommige andere landen het geval is, een minimale dienstregeling op stakingsdagen.
‘Onacceptabel dat land wordt ontwricht’
“We zien zoveel mensen, die zoveel last hebben gehad. De VVD vindt het onacceptabel dat zo’n staking het land ontwricht”, zei VVD-Tweede Kamerlid Hester Veltman die de staatssecretaris verzocht te gaan onderzoeken of er een minimale dienstregeling kan komen. Olger van Dijk van NSC sloot zich bij dat verzoek aan.
Aartsen zegde toe dat hij naar de mogelijkheden gaat kijken. De staatssecretaris zei blij te zijn dat de stakingen over lijken te zijn. “Over de minimale dienstregeling ben ik wel terughoudend. Het stakingsrecht is een fundamenteel recht. Het is aan de NS om dit te regelen”, aldus Aartsen die zei in gesprek te gaan met het spoorbedrijf.
Ook pleidooi Treinreiziger.nl
Aan het begin van de stakingen pleitte Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren in een commentaar al voor een basisdienstregeling. Ook reizigersvereniging Rover pleit ervoor. “Het openbaar vervoer is van vitaal belang, dat kun je niet zomaar dagenlang stilleggen”, betoogt Rover.
Veltman informeerde eerder al in schriftelijke vragen aan de staatssecretaris over de mogelijkheden voor een basisdienstregeling bij stakingen. Ze vraagt onder meer of het mogelijk is om in concessies een basisdienstregeling bij stakingen te regelen. De vragen moeten nog beantwoord worden. Momenteel is er in de concessie voor het hoofdspoornet niets afgesproken over stakingen.
(c) Treinreiziger.nl
De spoorwereld bestaat niet alleen uit NS. Het is wel het belangrijkste bedrijf in de spoorwereld van Nederland.
Stakingen op het spoor is niet altijd van NS. ProRail zal ook wel eens staken.
Maar met spoorwegmaatschappijen (NS en FMN vervoerders), goederenspoorvervoerders, ProRail en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het aandeel van NS het grootste.
Het zal niet zo moeilijk moeten zijn om een aantal medewerkers van NS Reizigers te laten werken als er gestaakt wordt. Vooral op vitale verbindingen zoals Amsterdam Centraal – Schiphol.
Kijk je hebt al jarenlang dat er bij staking een verplichte pendeldienst tussen schiphol en amsterdam is.
Je kan het prima landelijk uitbreiden, helemaal met het belgische model, waar een landelijke nooddienstregeling verplicht is.
Heb je ideeën hierover? In spitsuren zou zoal een basis dienstregeling moeten zijn. Want forenzen zijn meer dan dagjesmensen en toeristen echt afhankelijk van de trein.
De frequentie waarmee een basis dienstregeling uitgevoerd zal worden kan ook verschillen. In spitsuren in de Randstad zoal 2 keer per uur. Hoe ze dat in daluren doen is dan minder belangrijk. Al blijven bepaalde reizigers zoals ouderen, invaliden afhankelijk van de trein.
Om te beginnen moet de stakingsaanvraagtermijn omhoog. In belgie bijvoorbeeld moet een staking 8 dagen vantevoren aangekondigd worden, dat is al een stuk beter dan in nederland.
Een idee is om te zeggen een staking halveert de frequentie van treinen (halfuurdiensten worden uurdiensten etc). Net zoals nu gebeurd bij schiphol (tijdens de stakingen gingen er 4 treinen per uur ipv 8).
Of je voert een minimumfrequentie in bij stakingen voor alle verbindingen (zoals in italie in de spits).
Maar ik kon niet zo snel even de precieze, wettelijke defenieties van minimumdienstregelingen in belgie vinden.
Het is meestal niet duidelijk hoe groot de stakingbereidheid echt is omdat NS tegenwoordig al vooraf alle treinverkeer in het stakingsgebied stillegt. Dat bij de FNV en de VVMC de meerderheid voor staken stemt zegt ook niet zoveel omdat vooral degenen die willen staken aan zo’n stemming meedoen. Daarnaast is lang niet iedereen lid van een vakbond.
…noodaggregaat…
Het is goed als er een basisdienstregeling komt wanneer de NS of lokale vervoerder staakt en geen treinen rijden. Ook bij calamiteiten dient er altijd een noodplan klaar te liggen om de boel waar mogelijk nog enigszins op gang te houden, vergelijk het met een noodaggregaat dat men kan gebruiken wanneer in een gebouw de stroom uitvalt.
Dat men een “stakingsrecht” heeft hoe vervelend dat ook is, is tot daar aan toe, maar daar moet men ook géén misbruik van maken die meer schade oplevert dan een mens, of in dit geval reiziger lief is !
Dat geldt overigens niet alleen voor treinen, maar ook voor het gehele openbaar vervoer. En bovenal dat onder alle omstandigheden GOEDE communicatie is tussen het vervoersbedrijf en de klanten de reizigers dus, want daar ontbreekt het wel eens aan !
Dat het vertrouwen na al die treinstakingen weg is en verprutst moge wel duidelijk zijn. Men gaat nu met gemengde gevoelens een reis plannen en dat kan gevolgen hebben als men bijvoorbeeld een treinkaartje een dag voorafgaand wilt kopen in de hoop dat men daags erna niet voor joker komt te staan omdat er geen trein rijdt.
Laat de nieuwe staatsecretaris meer doen dan alleen “op-de-winkel-passen” zeker nu het land en de gebruikers van het OV recht hebben op een betrouwbaar bus, trein, tram en metro vervoer want die categorie kun je niet langer in de steek laten na al die stakingen !
Frans, als deze staatssecretaris dit weet te regelen zal ik dit jaar niets negatiefs meer over hem zeggen, maar waarschijnlijk gaat hij praten met NS en daar zullen ze zeggen dat het te ingewikkeld is.
Dit regelen door een VVD staatssecretaris????
Gaat niet gebeuren dus.
De heer Aartsen heeft als pensioenwoordvoerder van de VVD (mede) geregeld dat u geen inspraak krijgt in uw pensioen, als hij wil kan hij echt wel iets regelen.
Het is aan NS om te regelen dat het stakingsrecht ingeperkt wordt… wat is dat voor domme redenering? De overheid is verantwoordelijk voor de balans tussen rechten en plichten, niet een commercieel bedrijf.
Een basisdienstregeling lijkt me overigens een natuurlijk iets in een beschaafd land.
Volledig mee eens. Je kunt het OV als essentiele dienst zien, net zoals zorg, veiligheid (politie , militairen) etc en die hebben ook stakingsrecht of een ingeperkt stakingsrecht. Zo simpel kan het eigenlijk al zijn. Politie doet bij acties bijv. geen boetes uitschrijven en in de zorg draait men zondagsdiensten.
Is het geen mogelijkheid om tijdens stakingen alleen met sprinters te rijden? Het is irritant, maar in elk geval kun je overal (in: de nabije omgeving) nog heen en het punt wordt duidelijk gemaakt.
NS had naar de rechter kunnen stappen om deze te laten verbieden. Er wordt naar mijn mening teveel misbruik van het stakingsrecht gemaakt. De politiek moet dat recht maar eens gaan herzien en met regels komen: zoveel stakingsdagen/jaar, reden moet gegrond zijn, vakbonden meer voor gevolgschade laten opdraaien.
Met dezelfde redenatie als het traject Amsterdam – Schiphol kan de NS ook dezelfde vraag voorleggen voor de rest van het land. Alleen de NS wil alleen maar positief in het nieuws komen. Ze durven de vraag niet voor te leggen aan de rechter. Het is makkelijker om de oplossing via de reiziger te laten lopen. Daarom lopen de reizigers ook langzaam weg bij de NS.
De vakbond zal wel akkoord kunnen gaan.
Maar dat betekent dat de mensen op die dag / trajecten vrij reizen krijgen/ hebben.
Heel leuk, mensen gratis laten reizen in een uitgedunde dienstregeling. Daarbij zullen de vakbonden dat nooit doen, want zij draaien op voor de personeelskosten van zo’n dag.
Hoezo?
De vakbonden gaan slechts akkoord met minimale dienstverlening op voorwaarde gratis reizen voor de reizenden.
Anders meldt iedereen zich ziek voor die dag.
Nee, de vakbonden gaan nooit akkoord met gratis reizen. Als dat namelijk aangekondigd wordt is dat onderdeel van een staking. Er ligt een uitspraak dat dat dan een onevenredige benadeling is van de werkgever. De rechter heeft geoordeeld dat de werkgever op dat moment het personeel niet hoeft te betalen. Daarmee komen ALLE personeelskosten bij de vakbond te liggen.
Persoonlijk vraag ik mij af of de bonden überhaupt akkoord zullen gaan met een minimale dienstverlening op een stakingsdag, aangezien dit de enige sector is waar ze nog publiekelijk kunnen laten zien wat ze “waard” zijn.
Dat gaan onveilige drukke treinen worden in zo’n basisdienstregeling 😉