Het toelaten van Arriva’s Drielandentrein op Belgisch spoor is te duur. België concentreert zich daarom liever op het oplappen van eigen oud materieel voor de verbinding tussen Maastricht en Luik. Dat schrijft dagblad De Limburger op basis van een brief van de Belgische spoorminister François Bellot.
Volgens Bellot hebben de Belgische spoorwegen berekend dat de kosten voor de verbinding hoger uitvallen dan die voor de huidige verbinding Luik-Maastricht. Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus reageert in de krant verbaasd op de uitlatingen van Bellot. “Er is op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva hier gaat rijden. Daar kan dus eigenlijk geen discussie over zijn.”
De nieuwe treinen zijn veiliger dan de oude treinen. De oude treinen rijden in Nederland vanaf Maastricht Randwyck zonder enige vorm van beveiliging, terwijl de Drielandentrein is uitgerust met zowel het Nederlandse als Belgische beveiligingssysteem. Ook worden de treinen in de toekomst met ERTMS uitgerust. ERTMS is nog niet aanwezig op het baanvak Maastricht – Luik, maar de Belgen eisen wel dat alle nieuwe treinen zijn uitgerust met ERTMS.
In Nederland worden binnenkort de specificaties voor ERTMS bekendgemaakt. Als dat duidelijk is, kan ERTMS in de drielandentrein worden ingebouwd.
This post was last modified on 12 april 2019 12:34
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…