België vindt Drielandentrein te duur: oude treinen oplappen

Het toelaten van Arriva’s Drielandentrein op Belgisch spoor is te duur. België concentreert zich daarom liever op het oplappen van eigen oud materieel voor de verbinding tussen Maastricht en Luik. Dat schrijft dagblad De Limburger op basis van een brief van de Belgische spoorminister François Bellot.

Verbaasd

Volgens Bellot hebben de Belgische spoorwegen berekend dat de kosten voor de verbinding hoger uitvallen dan die voor de huidige verbinding Luik-Maastricht. Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus reageert in de krant verbaasd op de uitlatingen van Bellot. “Er is op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva hier gaat rijden. Daar kan dus eigenlijk geen discussie over zijn.”

Nieuwe treinen veiliger

De nieuwe treinen zijn veiliger dan de oude treinen. De oude treinen rijden in Nederland vanaf Maastricht Randwyck zonder enige vorm van beveiliging, terwijl de Drielandentrein is uitgerust met zowel het Nederlandse als Belgische beveiligingssysteem. Ook worden de treinen in de toekomst met ERTMS uitgerust. ERTMS is nog niet aanwezig op het baanvak Maastricht – Luik, maar de Belgen eisen wel dat alle nieuwe treinen zijn uitgerust met ERTMS.

ERTMS

In Nederland worden binnenkort de specificaties voor ERTMS bekendgemaakt. Als dat duidelijk is, kan ERTMS in de drielandentrein worden ingebouwd.

This post was last modified on 12 april 2019 12:34

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug