Waardering ov stijgt opnieuw: NS en regionale trein scoren gelijk

Het rapportcijfer voor het openbaar vervoer is dit jaar voor het zevende jaar op rij gestegen naar een 7,7. Reizigers op het hoofdrailnet, waar vervoerder NS rijdt, waarderen hun rit gemiddeld met een 7,6. Dat is gelijk aan de gemiddelde waardering bij de regionale treinen. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV.

Nieuw in de ov-klantenbarometer

Het is voor het eerst dat het hoofdrailnet onderdeel uitmaakt van de OV-Klantenbarometer. Van alle reizigers geeft 87% tenminste een 7. Ook de reizigers die gebruik maken van de regionale trein beoordelen die treinrit met een 7,6. Eveneens nieuw in de OV-Klantenbarometer zijn de vier Friese Waddenveren die allen hoger dan een 8 scoren. De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is vorig jaar na de opening in juli eenmalig gemeten en scoort maar liefst een 8,4.

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

De waardering van het openbaar vervoer door de jaren heen.

Top 3

De top-3 van het hoogst gewaardeerde openbaar vervoer van 2018 bestaat uit de veerdienst Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden (8,5), het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,4) en het stadsvervoer Leeuwarden (8,2). Arriva wijst erop bij de complete top drie betrokken te zijn. Van alle onderzoeksgebieden maakt Leeuwarden de grootste sprong ten opzichte van 2017 (+0,9), hetgeen wellicht de danken is aan het vernieuwde busstation en voorplein en aan de vele bezoekers in het kader van de culturele hoofdstad van Europa. Ondanks een winst van 0,2 punt staat de treindienst Nijmegen–Roermond met een 7,2 onderaan in de rangorde. Ook slecht scoort de trein Sittard – Kerkrade (7,4). Daarmee heeft Arriva niet alleen de top drie in handen, maar ook de twee hekkensluiters.

20 onderzoeksitems

Van alle meer dan 20 onderzoeksitems scoren toegankelijkheid (+0,1 naar 8,7), kans op een zitplaats (blijft 8,4) en veiligheid tijdens de rit (+0,3 naar 8,4) het hoogst en prijs (+0,2 naar 5,7) en informatie bij vertragingen (-0,4 naar 5,5) het laagst.

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

Regionale treindiensten

  • De best beoordeelde regionale treindiensten van 2018 zijn Zwolle–Kampen met een 7,9 (+0,3 rapportpunt), Gouda–Alphen aan den Rijn, Vechtdallijnen (Zwolle – Emmen en Almelo – Hardenberg) en Arnhem–Doetinchem (allen een 7,8).
  • Meest opvallend is de sprong die de treindienst Zwolle–Enschede heeft gemaakt. Van de laatste plaats in 2017 naar plek 31 met een 7,7 (+0,8). Net als op de lijn Zwolle–Kampen rijdt hier in 2018 nieuwe vervoerder Keolis met nieuwe treinen op in 2017 geëlektrificeerde baanvakken. In 2017 reed NS er nog met dieseltreinen.
  • Slechtste regionale treindienst is de Maaslijn, Nijmegen – Roermond (7,2). Sterker: het is het slechtste onderzoeksgebied.

Stadsvervoer

  • Het stadsvervoer van Den Haag blijft het goed doen. Zowel bus als tram scoren een 7,9. Voor de tram is het de vijfde stijging op rij. Van een plaats 74 in de rangorde van onderzoeksgebieden is nu plaats 12 bereikt.
  • Ook de Rotterdamse tram blijft met dezelfde score van een 7,9 hoog gewaardeerd (+0,1).
  • Met + 0,3 rapportpunt zijn de grootste stijgers de metro in Amsterdam (naar 7,7) en RandstadRailtram Den Haag Zoetermeer (naar 7,8). Ook de tram in Amsterdam groeit verder, met + 0,2 naar 7,7.

Streekvervoer

  • De concessies Twente en Waterland staan bovenaan in de ranking van het streekvervoer. Hun valt rapportcijfer 7,9 ten deel. Voor Waterland (EBS) betekent het een verlies van 0,1 punt, terwijl Twente juist 0,2 punt wint.
  • Met +0,3 rapportpunt zijn West-Brabant (7,9), Midden-Overijssel (7,8) en Rivierenland (7,6) de grootste stijgers in deze categorie.

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

Hoofdrailnet

  • Reizigers in de intercity’s waarderen de trein gemiddeld met een 7,6. Dat maakt per regio nauwelijks uit. In Landsdeel Oost is de waardering nog een tiende hoger.
  • In Sprinter is de waardering iets lager: 7,5. In Landsdeel Oost is de waardering het laagst: een 7,3. Dat hangt wellicht samen met de inzet van oude dubbeldekstreinen, die o.a. tussen Apeldoorn en Enschede en tussen Utrecht – Zwolle worden ingezet. De Sprinters in Groningen, Drenthe en Friesland worden juist het beste gewaardeerd (7,7).

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

113.909 ov-reizigers

In totaal hebben in dit jaar 113.909 ov-reizigers tijdens 7.689 ritten de vragenlijst met ruim 30 vragen ingevuld. Nog nooit deden zoveel reizigers mee aan het onderzoek. Dat record is te verklaren doordat er nu op vier momenten door het jaar wordt gepeild. “Het resultaat is een veel betere afspiegeling van de staat van het ov”, aldus Paul van Beek, namens Goudappel projectleider van de OV-Klantenbarometer. Goudappel voert de OV-Klantenbarometer in opdracht van het CROW-KpVV. In het verleden werd er alleen gepeild in november.

Engelstaligen waarderen ov beter

In 2018 was de ov-klantenbarometer ook voor het eerst beschikbaar in het Engels. Deze werd door 8,4 procent van de ondervraagden ingevuld. Hoge uitschieter was de tram in Amsterdam, waar meer dan een vijfde van de enquêtes in het Engels werden afgenomen. Ook in de concessie Amstelland-Meerlanden (rond Schiphol), Zaanstreek, de Waddenveren en het ov op de Waddeneilanden zelf vulden relatief veel mensen de Engelstalige vragenlijst in. “Dat waren lang niet allemaal toeristen, maar ook mensen die hier werken of studeren”, Van Beek. Het blijkt dat mensen met een Engelstalige vragenlijst een hoger gemiddeld oordeel geven dan Nederlandstaligen.

Minder slechte cijfers

Het valt op dat het percentage reizigers dat een 7 of lager geeft door de jaren fors is gedaald. Dit jaar geeft bijna iedereen het openbaar vervoer een 7 of hoger. In 2007 gaf nog zeker een derde van de reizigers het een ov een 7 of lager.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:12

Share

Recent Posts

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

11 uur terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

15 uur terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

3 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

4 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

4 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

4 dagen terug