Belgische spoorwegen promoot reizen naar Portugal, maar hoe kom je er?

Reis budgetvriendelijk naar Porto of Lissabon. Die tip geeft de Belgische spoorwegen NMBS. Maar hoe kom je er? Dat vraagt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl zich af.

Opinieartikel

35 uur treinen

Budgetvriendelijk reizen. Wie houdt er niet van? Op talloze websites kun je tips vinden. Ook op onze website en zo ook bij de Belgische spoorwegen. Tot zover niets bijzonders maar de keuze voor de bestemmingen Porto en Lissabon is wel opvallend: ze zijn op z’n zachtst gezegd niet optimaal met de trein bereikbaar, en ook niet voor een budgetprijs.

De treinreis Brussel – Porto of Brussel – Lissabon duurt al snel 35 uur en is ook verre van rechtstreeks. Eén of twee keer overstappen is voor veel treinreizigers misschien nog te doen maar vijf of zes keer wordt wel vervelend, om dan nog te zwijgen over het feit dat er een overnachting in Madrid nodig is.

De bereikbaarheid van Portugal per trein kun je daarom het best beschrijven als beroerd. Voordat de coronacrisis uitbrak, duurde het ook lang maar was het dankzij de nachttrein Hendaye – Lissabon nog een beetje te doen. Die trein rijdt echter al geruime tijd niet meer.

Champagne en taart?

Maar goed, misschien moet je zeggen: wie budget wil, moet er iets voor over hebben. Dus als je een voordelig internationaal treinticket kunt kopen, is het wellicht nog de moeite waard. Alleen een klein detail: de NMBS verkoopt helemaal geen treintickets naar Lissabon of Porto. En om eerlijk te zijn ken ik geen enkele aanbieder die een dergelijk ticket verkoopt. Tenzij je een Interrail-ticket neemt, maar dan heb je vervolgens reserveringen nodig.

Al met al een blunder, als ik dat zo mag noemen. Het idee en de tekst zijn duidelijk afkomstig van een tekstschrijver die meer oog heeft voor zoekoptimalisatie dan voor treinreizen. Nu de tekst toch online staat, wil ik de NMBS wel graag uitdagen om ook treinkaartjes naar Portugal te gaan aanbieden. Als ze dat lukt, kom ik graag met taart en champagne naar Brussel voor felicitaties.

Hildebrand van Kuijeren is initiatiefnemer van Treinreiziger.nl. Hij is voornemens vaker te gaan schrijven over wat hem opvalt.

This post was last modified on 29 november 2021 21:52

Bekijk reacties

  • Dus wie zegt dat mensen minder moeten gaan vliegen, als er veel Europese bestemmingen zijn die met een budget airline goedkoper en vooral doelmatiger, lees soms rechtstreeks, bereikbaar zijn. Of je moet een avonturist zijn die een zee aan tijd heeft om 35 uur lang te boemelen naar Portugal, of je moet een giga vliegangst hebben zoals eertijds Dennis Bergkamp om een langdurige treinreis voor over te hebben. En apropos, als je de Belgen met een taart en champagne gaat verwennen, neem dan zelf een flinke portie Belgische patat mee naar huis van een of andere frietkot, dan je je zelf ook niets te kort... en kot niets kots!

    • Ooit ging je op reis, heden ten dage ga je op vakantie. De gedachte dat de reis een wezenlijk onderdeel van je vakantie is, is - door de meesten - verlaten.

  • Hou van reizen met trein. Maar wel binnen één dag. Anders reizen in drie dagen naar Portugal. En dan liefst behoorlijk "goedkoop". Dat gaat het niet worden.

    Dan maar liever een vliegtuig. Er zijn grenzen.

  • Mensen praten altijd over de prijzen van Vliegtuig vs Trein... maar dit is de echte probleem...
    1.Het duurt lang
    2. Vaak moeten overstappen
    3. Geen directe route

    En ik vind dat er een trein naar elke bestemming van een Vliegtuig hier in europa moet rijden.
    Als je echt wil dat mensen met de trein gaan..

    • Brussel - Porto of Brussel - Lissabon is in principe gewoon te ver om met de trein concurrerend te kunnen aanbieden met het vliegtuig, helemaal met deze infrastructuur. Amsterdam - Berlijn / Hamburg / Lyon / Parijs / Londen / Frankfurt, daar heeft de trein de potentie om fors te groeien, en eventueel naar München, Marseille, Bordeaux, Wenen, Zürich, Basel en Barcelona. Maar bij deze steden blijft het wel echt een niche, maar kan de niche misschien iets groter worden.

      • Natuurlijk zouden ze bij Belgische spoorwegen moeten weten dat de trenhotels momenteel niet rijden ivm de coronapandemie, maar anders reis je in 24u van Utrecht via Hendaye/Irun naar Lissabon. Vanuit Utrecht 3x overstappen, overnachting onderweg in een trenhotel (een aanrader).

    • Andere tijden, andere normen. Ooit reisde ik door geheel Europa per trein. Dat je meer dan een dag nodig had om van Amsterdam in Sarajevo te komen was gewoon normaal. Het is allemaal erg subjectief. Als er geen vliegtuigen meer vliegen, dan gaan we langzamer reizen.

      Trouwens de reis van Zagreb naar Sarajevo was een belevenis. In ieder dorp liep de bevolking uit om de trein te zien. Het was hun verbinding met de buitenwereld.

      Met Corona end Climate Change zijn weer andere tijden aangebroken.

  • Klinkt als een reis die je maakt om het reizen. dat de NMBS er niks voor aanbiedt is zonde, tegen een schappelijk laag tarief is zoiets misschien nog een leuk avontuur.

    • Dat wordt lastig, deels gaat de reis per TGV, daar betaal je vaak de hoofdprijs voor. Ik heb het niet onderzocht, maar ik ga er vanuit dat je lastminute € 250-300 kwijt bent voor enkeltje, en vroeg boeken ook al snel € 100-120

  • Zijn het soms 1 april aanbiedingen?

    Wellicht binnenkort in de aanbieding: een treinreis naar Ierland (Dublin).

    PS... trein he - een boot is geen trein.

  • Hildebrand suggereert Interrail: een ideaal ticket. Voor Portugal zijn er voor de diehards twee opties: 1. Zoveel mogelijk nòg langzamer toeslagvrij reizen met lokale treinen (te vergelijken met van Vlissingen naar Delfzijl met alleen sprinters).
    2. Met snelle treinen zoals TGV’s en dergelijke. De grensoverschrijdende Frankrijk-Spanje TGV (verplicht reserveren) heeft een beperkt contingent voor interrailreizigers. Dus van tevoren online reserveren noodzakelijk. Het is al heel knap als iemand het klaarkrijgt daarvoor een reservering te bemachtigen, en als het lukt moet het op papier(!!) per post toegestuurd worden. Leuke aanmoediging om duurzaam te reizen in het Europese jaar van de trein!

    • "Hildebrand suggereert Interrail: een ideaal ticket". Volgens mij suggereer ik dat helemaal niet. Ik kan geen enkele aanbieder bedenken die tickets verkoopt van Brussel of Nederland naar Portugal. Enige ticket dat gehele reis geldig is, is Interrail. Er staat direct bij zonder daarop in te zoemen dat je dan ook nog reserveringen nodig hebt.

  • Waarom is er eigenlijk geen fatsoenlijke directe spoordienst tussen Madrid en Porto/Lissabon en heb je nu 1x per dag een eindeloos lange stoptreinverbinding met 4 of 5 overstappen? Waarom is hier nooit werk van gemaakt om dit allemaal te upgraden? Geen geld of bang dat er geen markt voor is?

    • Die trein reed, maar is door de Spaanse spoorwegen afgeschaft, want die haten alles wat geen volgeboekte hogesnelheidstrein is.
      Volgens mij is hij verdwenen, omdat ze, nu er concurrenten bijkomen tusen Madrid en Barcelona, niet meer hoge ticketprijzen voor dat stuk kunnen vragen en daarmee de rest kunnen sponsoren.

      • Deze trein deed er erg lang over. Bochtig traject, veel enkel spoor en niet geëlektrificeerd. Onderweg in Extremadura zijn met uitzondering van Caceras, Merida en Badajos nauwelijks plaatsen van enige betekenis. Extremadura is ongeveer net zo groot als Nederland, maar heeft slechts iets meer dan een miljoen inwoners.
        Er is echter een HSL in aanbouw. Zou in 2025 klaar moeten zijn.
        Er ging ook een keer per dag een trein van Irun aan de Frans-Spaanse grens via Salamanca naar Lissabon.

        • Quote:

          Er is echter een HSL in aanbouw. Zou in 2025 klaar moeten zijn.

          Het lijkt wel of ze in Spanje en Portugal geen kosten en baten discussie hebben. Blijkbaar hebben ze de mentaliteit: Er moet een verbinding zijn omdat het nodig is. Een heel andere benadering dan in Nederland. In Spanje en Portugal zou zoiets als Lelylijn & Wunderlinie allang aangelegd zijn.

  • Doet mij een beetje denken aan de 'het kan weer'-campagne van NS International eerder dit jaar, waarin het ging om lekker shoppen in Londen (hij was/is er ook voor Pariis en Brussel). Dat was in een periode waarin reizen naar Londen zo goed als onmogelijk was vanwege verplichte quarantaine.

  • In plaats van Lissabon zou ik gekozen hebben voor Brussel - Bordeaux. Dat is een verbinding die nu al goed te doen is, en waar ik toch ook nog opmerkingen bij zou kunnen plaatsen.

    Uit Brussel vertrekt om 6.17 de rechtstreekse TGV, aankomst Bordeaux om 12.02. Bij deze verbinding zit men dus 5 uur 45 minuten in de trein.

    Deze reistijd is relatief lang. De losse trajecten via Parijs zijn veel sneller. Want Brussel - Paris Nord is 1 uur 22 minuten en Paris Montparnasse - Bordeaux is 2 uur 4 minuten. Bij de route via Parijs zit men dus slechts 3 uur 26 minuten in de trein.

    De rechtstreekse TGV Brussel - Bordeaux is dus maar liefst 2 uur en 19 minuten langzamer dan de losse trajecten Brussel - Parijs en Parijs -Bordeaux. De trein rijdt wel hard, maar het snelheidsrendement is laag.

    Of anders gezegd: de 5 kilometer ontbrekend treinspoor tussen Paris Nord en Paris Montparnasse kost de reiziger in dit geval 2 uur en 19 minuten. In Madrid is de tunnel tussen beide stations voor doorgaande treinen bijna klaar. Het zou goed zijn als er ook in Parijs tussen Nord en Montparnasse zo’n verbinding zou komen. Dit zou een grote verbetering zijn zowel voor reizen binnen Frankrijk, als voor reizen richting San Sebastian, Madrid, Malaga, en hopelijk over enige tijd ook naar Lissabon.

    • De tunnels liggen er al. De RER heeft spoorwegprofiel en bovenleiding. Alleen rijden er geen doorgaande treinen over de RER sporen.

      In Duitsland was men vooruitstrevender. Daar werden voor de oorlog al de S-bahn sporen gebruikt om doorgaande verbindingen te realiseren. In Duitsland is de scheiding tussen S-bahn en Fernverkehr lang niet zo strikt.

      • @Rudy,
        Er zijn veel tunnels in Parijs. Alle tunnels zijn druk, vaak honderdduizenden reizigers per dag. Het lijkt me niet handig om daar doorgaande treinen over te laten rijden. Op het gecombineerde traject RER B en D rijden tot 32 treinen per uur per richting.

        De tunnel voor doorgaande treinen in Madrid waarnaar ik verwees is speciaal aangelegd voor doorgaande treinen. Parallel daaraan liepen al twee eerder aangelegde tunnels. Zie Spaanse Wikipedia: Túneles ferroviarios Atocha-Chamartín

      • De S-bahn in Berlijn heeft wel een eigen systeem met een "derde rail" voor de voeding van de stroom.
        Overigens heeft Berlijn ook een Metro: de U-Bahn.
        In overige stedelijke gebieden is dat weer anders en doet de S-Bahn feitelijk Sprinter-diensten.
        België kent de S-treinen rond de grote agglomeraties, die gebruikmaken van de infrastructuur voor de overige treinen.

    • Madrid heeft al meer dan dan 59 jaar een spoorwegtunnel tussen de stations Chamartin in het noorden en Atocha net ten zuiden van het centrum

      • Maar niet voor doorgaande langefstandstreinen toch? Alleen voor de stadstreinen toch?

        • Ee gingen behalve Cercanias,(zie de link) https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Cercan%C3%ADas_Madrid_Map.svg die overigens op gewoon breed spoor rijden tussen andere treinen, ook doorgaande treinen naar een paar bestemmingen verder weg. Overigens gaan de Cercanias tot bijvoorbeeld Guadelajars op 65 km van Madrid.
          In Madrid-Charmartin vertrekken de Cercanias op maaiveld-niveau tussen de andere sporen en in Madrid-Atocha beneden.
          In de tunnel ligt breed spoor, maar er komen ook normale sporen, zodat er ook hogesnelheidstreinen van noord naar zuid kunnen
          Nadrid-Atocha is een gecompliceerd station met diverse terminals. In de monumentale hal zijn geen vertreksporen meer. Deze zijn naar achteren geplaatst geplaatst. In deze hal is nu horeca tussen weelderige planten.
          Daarnaast kent Madrid ook een stadspoor: de metro.
          Madrid-Chamartin ligt vrij ver van het centrum af: nog noordelijker dan het stadion van Real Madrid.

        • Tussen Atocha en Chamartin zijn er op dit moment twee bestaande breedspoorlijnen, de originele via Recoletos uit 1967, en de nieuwere via Sol uit 2008. De normaalspoortunnel voor de hogesnelheidstreinen gaat naar verwachting volgend jaar open.

    • RH&DR-fan
      Die rechtstreekse TGV van Brussel-Zuid naar Bordeaux heeft een aantal stops die veel tijd kosten.
      Zo maakt de trein een ommetje via Rijsel voor een kopstop.
      De trein stopt ook in Saint-Pierre-des-Corps en moet voor de stations van Poitiers en Angouleme al een stuk voor deze steden van het snelle spoor af.
      De snelle TGV van Paris naar Bordeaux stopt onderweg niet en raast in een keer door naar Bordeaux.
      Overigens is de vertrektijd van de TGV van Brussel van Bordeaux om 6:17 niet gunstig voor Nederlanders.

  • De onbeholpen hype van internationale (nacht)treinen krijgt er op deze wijze een nieuwe dymensie bij. Continue spreken van een comfortabel bed en uitgerust aankomen (in een aftandse ligwagen van 50 jaar oud), wordt nu doornietwetende communicatie ondeskundigen een dergelijke tocht aan de argeloze reiziger aanbevolen.
    Resultaat: na 1 keer zo iets te hebben beleefd, kom je nooit meer terug.
    En dat is voor in de basis een prachtig vervoermiddel al de trein natuurlijk is, hopeloos

    • Als je wilt slapen zoals thuis gewoon thuis blijven dan maar. Zelden in de jaren 70/80/90 die kul gehoord van nooit meer slaaptrein want enz. Zijn we allemaal zo broos geworden? Overigens zou ongebreideld recreatief vliegen voor de hele wereldbevolking op rood moeten. Tis gewoon voorbij.
      Bezopen gewoon dat gevlieg voor de lol naar Bali, Egypte, Nieuw Zeeland.

      • Jij vindt dat het voorbij is. Ga eens op Schiphol kijken, zou ik zeggen. Dan zie je dat er heel veel mensen zijn die jouw stalinistische mening iet delen.

      • @treingraag Mee eens, dat ongebreidelde vliegen moet maar eens afgelopen zijn. Stalinistisch of niet, als er te weinig mensen bewuster kiezen voor alternatieven of voor minder vliegen, dan maar van hogerhand ingrijpen.
        Maar zeker ook zorgen voor goede treinverbindingen, die net zo betaalbaar zijn als vliegen nu is.

    • De reis kan helemaal niet verkocht worden. De advertentie is voor een niet bestaande optie/

    • Er zijn mensen die het erg vinden tegen vallen. Anderen zijn er juist tevreden mee. Het comfort in de ligrijtuigen is vrij basic.

      • De recensies op bijvoorbeeld Trustpilot zijn natuurlijk ook een beetje vertroebeld, omdat GreenCityTrip vouchers van 50 euro in het vooruitzicht aan een ieder die daar een positieve recensie plaatst. Zonder recensies met doorverwijzing, scoren ze daar een hele dikke onvoldoende.

Share

Recent Posts

Ultimatum spoorvakbonden: NS krijgt week de tijd, anders acties

De Nederlandse Spoorwegen ontvangen vrijdag een ultimatum van de spoorvakbonden. De vakbonden geven de NS…

6 dagen terug

Oeps. Station Amsterdam Zuid per abuis afgesloten

Door miscommunicatie zijn de rolluiken op Amsterdam Zuid vanmorgen gesloten gebleven. Daardoor konden reizigers het…

1 week terug

FNV: stakingen bij NS lijken onafwendbaar

Acties en stakingen op het spoor lijken onafwendbaar, stelt vakbond FNV Spoor. Met een ruime…

1 week terug

Treinverkeer Rotterdam en Dordrecht uren plat door storing ProRail

Het treinverkeer rond Rotterdam en Dordrecht is zondagavond rond 20:30 uur stil komen te liggen…

1 week terug

Thalys-reizigers uren vast door botsing met een dier

Het treinverkeer van Thalys is vrijdag op meerdere trajecten flink ontregeld nadat in de middaguren…

2 weken terug

Ook Thalys kampt met materieelproblemen: treinen geschrapt

Door materieelproblemen worden er al dagenlang hogesnelheidstreinen van Thalys opgeheven. Dat blijft ook de komende…

2 weken terug