Rhätische Bahn presenteert nieuwe trein (en dit keer niet in het rood)

De Rhätische Bahn, bekend om haar rode treinen, heeft voor de verandering een trein gepresenteerd in een andere kleur: champagne. Reden: het is de 500e trein die in de Stadler-fabriek van Altenrhein is geproduceerd. Het is voor de Rhätische Bahn het 22e treinstel van het type Capricorn dat in gebruik genomen wordt.

Grootste aankoop

De Zwitserse treinbouwer heeft meerdere fabrieken, de fabriek in Altenrhein werd in 1960 geopend. De fabriek is gelegen tussen Sankt Gallen (Zwitserland) en Bregenz (Oostenrijk). De nieuwe Capricorn werd donderdag gepresenteerd in Landquart.

Er zijn in totaal 56 Capricorn door de Rhätische Bahn besteld, de grootste materieelaankoop uit de geschiedenis van de spoorwegmaatschappij. Elk treinstel biedt plaats aan 164 reizigers, waarvan 35 in de eerste klas. De treinen kunnen worden ingezet als zogenoemde vleugeltrein. Dat wil zeggen dat de treinen gecombineerd en gesplitst kunnen worden.

Wifi

Waar Nederland al jaren vele treinen met wifi rondrijden is dat voor de smalspoorwegmaatschappij in de provincie Graubünden een bijzondere innovatie. Dat komt omdat niet elk traject beschikt over een mobiel netwerk. De nu gepresenteerde trein is de eerste reguliere trein met wifi.

De Capricorn-treinen die nog geleverd moeten worden krijgen eveneens wifi. De reeds geleverde treinen krijgen op een later moment ook internet.

Vernoemd naar Bergen

Tot nu toe werden RhB-treinstellen altijd vernoemd naar een dorp in Graubünden maar omdat er al naar bijna elk dorp een trein is genoemd, is besloten de treinen nu een naam van een berg te geven. Het nu gepresenteerde treinstel – de 3133 – draagt de naam van de Piz Palü (3.899 m) die tussen St Moritz en Alp Grüm ligt.

Met dank aan Mart Hopman

This post was last modified on 29 november 2021 21:56

Bekijk reacties

  • Vage kleurstelling, onveilig(e neus). Mocht wel met internationaal ticket mee stukje naar Chur, sympatisch.

  • In de sneeuw?
    Het is een gebied met volop schnee in de lange winter, zelfs nu met al die opwarming. Lijkt me voorbode voor wat NS met de overwegen ging merken: een ''signaalkleur'' is gewenst. En dat kan je wel zeggen van rot im weiss.

  • Volgens mij zijn de rest van deze Capricorntreinen wél gewoon rood. Als ik google op Rhätische Bahn capricron" krijg ik in ieder geval allemaal rode stellen te zien. Het lijkt me dan ook zeer waarschijnlijk dat deze trein (2133) de uitzondering is en blijft.

    • Klopt. Reden: het is de 500e trein die in de Stadler fabriek van Altenrhein is geproduceerd. Dus inderdaad een alleen deze trein.

Share

Recent Posts

NS schrapt fors in de dienstregeling vanwege ziekteverzuim

De Nederlandse Spoorwegen laat vanaf 7 februari minder treinen rijden omdat er steeds meer medewerkers…

4 uur terug

Arriva test in februari WINK-treinen op batterij

Spoorvervoerder Arriva wil volgende maand experimenteren door dieseltreinen deels op batterij te laten rijden. Op…

1 dag terug

Franse spoorwegen wijzigt opnieuw internetadres (gebruikers weinig enthousiast)

De Franse Spoorwegen lijken er inmiddels een traditie van te maken: om de paar jaar…

2 dagen terug

Deutsche Bahn start testen met batterijtrein (met reizigers)

Vanaf maandag kunnen treinreizigers in Duitsland reizen met de eerste volledig goedgekeurde batterijtrein. De trein…

2 dagen terug

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

1 week terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

1 week terug