fbpx

Interrail: reserveringen en toeslagen

23 nov 2021 20:23

Onbeperkt reizen met de trein door Europa? Dat kan met de Interrail-pas. Bij de meeste treinen kun je direct instappen, maar voor een aantal treinen – met name hogesnelheidstreinen en nachttreinen – is een toeslag verschuldigd of is reserveren verplicht.

Zitplaats reserveren aanbevolen of verplicht?

Voor sommige treinen is reserveren verplicht. Bijvoorbeeld voor de Franse TGV, de Italiaanse hogesnelheidstrein of de Spaanse AVE. Maar er zijn nog meer treinen waarvoor je niet hoeft te reserveren. Toch is het als je een lange reis maakt – zeker in het hoogseizoen – fijn als je een gegarandeerde zitplek hebt. Dus reserveren is vaak wel slim, ook al is het niet verplicht.

In dit artikel proberen we zo compleet en actueel mogelijk alle mogelijkheden te benoemen. Eventuele opmerkingen of aanvullingen kun je onder het artikel kwijt of sturen naar [email protected]

Nachttreinen

Reis je met Interrail? Dan zijn er reserveringskosten voor het gebruik van de Europese nachttrein. Voor nachttreinen is reserveren in de regel altijd verplicht. De reserveringskosten hangen af van het soort zitplaats of slaapaccommodatie. De meeste nachttreinen hebben zitrijtuigen, ligrijtuigen (couchettes) en slaaprijtuigen. De toeslagen zijn per persoon. Handig: alleen de vertrekdag telt mee als reisdatum! Daardoor kun je bijvoorbeeld op één Interrail-reisdag reizen van Nederland tot aan Boekarest of Rome. (Deze regel is van toepassing op de Interrail-tickets met vier, vijf, zeven, tien of vijftien reisdagen binnen een of twee maanden.)

Vanaf begin december kun je ook bij Treinrondreis.nl een Interrail ticket kopen. Treinrondreis.nl is een initiatief van Treinreiziger.nl. Bij Treinrondreis.nl lanceren we begin december ook een module waarmee je gemakkelijk Interrail-reserveringen kunt aanvragen, en welke kosten daaraan verbonden zijn. Met name handig voor de TGV, Eurostar, Nightjet, Thalys en de EuroCity naar Italië.

Reserveringen voor veel Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse treinen kun je vaak eenvoudig zelf regelen via Deutsche Bahn (bahn.de/nl), Tsjechische spoorwegen (cd.cz) en de de Oostenrijkse Spoorwegen (oebb.at). Bij de Tsjechische spoorwegen betaal je € 3 per trein en kun je de Interrail-reservering in de regel ook tot vijftien minuten voor vertrek kosteloos annuleren. Bij andere partijen kan dat niet. Maak je op één reisdag gebruik van meerdere treinen waarvoor je wilt reserveren? Dan kan Deutsche Bahn relatief goedkoop zijn.

Reserveren nachttrein Interrail

Reserveren Interrail: van en naar Nederland

Reserveren Interrail: van, naar en in België

Reserveren Interrail: van, naar en in Frankrijk

Reserveren Interrail: van, naar en in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland

Reserveren Interrail: van, naar en in Italië

Van, naar en in Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden

Van, naar en in Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Kroatië, Slovenië

De informatie is met zorg samengesteld maar het kan zijn dat we per abuis een foutje hebben gemaakt of dat tarieven gewijzigd zijn. Geef dit gerust aan ons door, dan passen wij het aan. Voor dit overzicht is gebruik gemaakt van de website van Interrail, maar ook van de websites van verschillende spoorbedrijven.

16 gedachten over “Interrail: reserveringen en toeslagen”

  1. Dries Molenaar schreef:

    Leuk, weer op reis. Wel water later plannen want de COVID beperkingen zullen weer opspelen en wellicht tot mei juni vigeren.

  2. Martijn schreef:

    Voor alle IC, TLK en EIC trein in Polen is reservering verplicht.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank. Onze bron was de website van Interrail, maar het zou goed kunnen dat die informatie onjuist is. Ik dacht zelf dat er ook een reserveringsplicht gold. Ik pas het aan.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Die reserveringsplicht was vervallen maar met de coronacrisis heringevoerd.

  3. Amy schreef:

    Oh ik krijg nu zo’n zin om te gaan reizen door Europa met de trein. Super handig artikel voor iemand zoals ik die nog nooit heeft geinterraild.

  4. W schreef:

    Als je de eurail/interrail-communitysite bekijkt blijken er (in volgorde van toenemende irritatie Italië, Frankrijk, Spanje) veel problemen te zijn bij het online reserveren. Zodanig dat in combinatie met de prijzen van verplichte reserveringen èn de onmogelijkheid online te reserveren Spanje als Interrailland praktisch gesproken weggelaten kan worden. Dat zou wel fantastisch zijn als er één centraal punt zou bestaan voor reserveringen. Interrail zèlf lukt het niet.
    Hildebrand: wordt het in Italië weer mogelijk om een specifieke zitplaats te reserveren, zoals dat op mijn interrailreizen vroeger zo makkelijk via de Trenitalia-app. kon?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Eens inderdaad dat het in Frankrijk en Italië te lastig is om zelf je reservering te regelen. SNCF biedt het soms aan (binnen Frankrijk), maar soms ook weer niet.
      Ik kan aangeven of ik een raamplek voorkeur wil, raamplek dwingend, of gang voorkeur. Bij de Nightjet (zitrijtuigen) weet ik dat dit af en toe wordt genegeerd, maar ik heb het net getest en lijkt in Italië goed te werken. De optie om precies een stoel aan te geven, werkt helaas momenteel niet. Hier kan ik alleen nummers invoeren, terwijl de stoelplek in Italië combinatie van nummer+letter is. (En zonder letter werkt het ook niet). Dus specifiek een stoel gaat niet lukken.
      In Italië is de beschikbaarheid in de regel niet zo’n probleem, in Frankrijk is dat nog wel een dingetje. De tool die we bouwen controleert niet live de beschikbaarheid, de reserveringen worden handmatig vooralsnog gemaakt. Voor alleen losse reserveringen zullen we waarschijnlijk boekingskosten rekenen. In combinatie met Interrail is de intentie zonder boekingskosten, maar de praktijk zal wel moeten uitwijzen of dit voldoende haalbaar is, maar dat zal in elk geval de start zijn.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Waarom zou Interrail dat tussendoor moeten regelen terwijl anderen dat al niet eens kunnen

  5. vissers schreef:

    Net als W als meldt, de vragen in community.eu/interrail over vooral Fr-ES zijn legio en het antw. meestal erg teleurstellend-gaat enkel aan een loket in ES of de automaat in FR. SNCF heeft ook beperkte quota voor IR-houders en de toeslagen voor INternational zijn enorm hoog.
    In NO is bij mijn weten RES WEL verplicht in alle long-distance, iedereen doet het dus elke plaats kan bezet zijn.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Helaas kunnen we Frankrijk – Spanje niet aanbieden, mogelijk gaat daar in de loop van 2022 daar iets aan veranderen. De toeslag is inderdaad erg fors en de beperkte beschikbaarheid is wel een dingetje. In 2007 heb ik heel veel met Interrail in Frankrijk gereisd. Toen was de standaard toeslag binnen Frankrijk slechts € 3 en op piek momenten € 10.

  6. Kees Boer schreef:

    ik verheug mij lange tijd op Interrail doch de corona gooit iedere keer roet in het eten

  7. Jes. schreef:

    Dit is wat reizen per trein in het buitenland zo onaantrekkelijk maakt. Al die regeltjes.
    Met de auto kan er gewoon de weg opgereden worden. Hooguit zijn er wat toltarieven, maar de automobilist hoeft niet vooraf een plaatsje op de weg te reserveren.
    Reserveren is fijn als extra mogelijkheid om zeker een zitplaats te hebben. Reizen zonder plan is voor velen echter ook prettig. Dan is het misschien een keertje staan, maar ook staand komt de reiziger op diens bestemming.

    Maak het treinreizen toch simpeler. Dat zou ook een mooi concurrentievoordeel kunnen zijn ten opzichte van het vliegtuig.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat Interrail beetje lastig is, eens. Maar met de auto en vliegtuig lukt het heel moeilijk om voor deze prijs door 33 landen te reizen. Elk land bepaald daarnaast zijn eigen regels. Fransen zijn eraan gewend. Dat heeft te maken met de enorme afstanden en snelheden. Ook bij het vliegtuig, waarmee de TGV zeker ook concurreert moet je vooraf een reservering hebben. Het is vooral jammer dat de beschikbaarheid voor Interraillers bij de SNCF familie beperkt is, en de kosten naar mijn smaak zeker internationaal te hoog.

  8. vissers schreef:

    vervolg: na doorlezen van meer items en eigen ervaring tijdens 2 mnd IR sept-begin non, dus net afgelopen.
    LET OP!! In veel landen gelden momenteel OOK nog extra covid maatregelen en die kunnen per dag wijzigen! bvb in DE moet je nu in elk OV een 3g met digitale code bij je hebben (print of op fone).
    FR, TGV, incl naar LU: MIn is nu 10 eur, bij TGV rondom paris, dus ook naar LUX mestal echter 20-MITS binnen quotum, +10 of +20 indien buiten quotum.
    Zoals al gemeld; in heel Scandi, niet enkel NO is RES voor seat in alle long-distance verplivht en ten sterkste af te raden dat te na te laten. Dus VR/SJ/Vy. DK is uitzondering- in 1e kl wel sterk aangeraden, inbegrepen daar fre cf of OJ.
    de RailJet van Oebb gaat ook van/naar FRA inmiddels-ben daar zelf mee gereisd.
    MISsend zijn de latstelijk tot IT toegetreden 3 baltiosche landen; EE/LV/LT. Daar is amper nog RES nodig, behalve de toch gecancelde treinen naar Mockba. In LT mogelijk de sneltreine Vilnius-Klaipeda. maar IR is vanwege de lage prijzen aldaar eigenlijk niet lonend.
    In PL bij PK is in principe al jarenlang verplicht RES, ook voor seats. Al is dat nog lang niet echt doorgedrongen tot vele Polski. Ter plaatse gratis aan loket-neem zo’n ouderwets papier+pen mee en schrijf op-er wordt meestal enkel pools geklapt/muvam. Ontbreekt; de nogal moeizame RES in de direkt Ic VAN PL naar Berlin.
    In ITaly zijn de ICs al enkele jaren nu ook verplicht met RES en de voorheen wel gedulde uitzondering voor Ir schijnt teruggetrokken. Wehsn COVID zijn momenteel o0ok veel R en IR treinen RES plciht-tot hooguit 50% van de zitjes.
    Het grote manco in dit overzicht is echter voor mij WAAR al die RES te doen-vooral FR/ES blijft dat een bezoeking.
    Volgend topic; het passeren van poortjes in bvb NL/FR/ES-cercanias/PT-loal Lisboa/IT/UK. Dat kan nog vele hobbels opleveren!
    goed nws tot eind; er schijnt nu weer-of vanaf 1/12 10% reuctie op Interrail geboden te worden!

  9. vissers schreef:

    Vliegen: foei, foei, maar ik doe het zo af en toe weer-dit jaar nu 3x-en dat kostte me (naar BUD, naar VIE en naar BCN, terug met treinen op die IR)-totaal onder de 60 eur. Ik reis met heel weinig bagage, jarenlange ervaring en hoef niks te kopen aan boord-doe ik in die peperdure trein ook vrijwel nooit.

  10. vissers schreef:

    Nog een opm: RegioJet: de INT treinen en eigen rekening in CZ-naar SK/HU/AT/PL: elke seat is RES en veel treinen zijn geheel vol. Uit een folder opgepikt in hun kantoor in Praha:
    met IR kan je in DIE treinen enkel low-budget reizen, ook al heb je 1e klas. Wel verplicht plaatsje regelen-in elk groot stopstation hebben ze een kantoortje.
    RJ heeft sinds dit jaar ook enkel contract-lijnen overgenomen van CD en daar geldt IR net als bij CD. dat is overigens naast CD de enige CZ treinenrijder die dat doet, de inmiddels vele andere niet en dat beperkt dus ook je reismogelijkheden.
    In PL is door de verbrokkeling en regionalisatie van PolRegio ook reismogelijkheid met IR sterk afgenomen op de lokale lijnen. m.n. uittreden van KM=mazowieckie rond om WAW hapt heel wat weg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.