Interrail: reserveringen en toeslagen
23 nov 2021 20:23
Onbeperkt reizen met de trein door Europa? Dat kan met de Interrail-pas. Bij de meeste treinen kun je direct instappen, maar voor een aantal treinen – met name hogesnelheidstreinen en nachttreinen – is een toeslag verschuldigd of is reserveren verplicht.
Zitplaats reserveren aanbevolen of verplicht?
Voor sommige treinen is reserveren verplicht. Bijvoorbeeld voor de Franse TGV, de Italiaanse hogesnelheidstrein of de Spaanse AVE. Maar er zijn nog meer treinen waarvoor je niet hoeft te reserveren. Toch is het als je een lange reis maakt – zeker in het hoogseizoen – fijn als je een gegarandeerde zitplek hebt. Dus reserveren is vaak wel slim, ook al is het niet verplicht.
In dit artikel proberen we zo compleet en actueel mogelijk alle mogelijkheden te benoemen. Eventuele opmerkingen of aanvullingen kun je onder het artikel kwijt of sturen naar redactie@treinreiziger.nl.
Nachttreinen
Reis je met Interrail? Dan zijn er reserveringskosten voor het gebruik van de Europese nachttrein. Voor nachttreinen is reserveren in de regel altijd verplicht. De reserveringskosten hangen af van het soort zitplaats of slaapaccommodatie. De meeste nachttreinen hebben zitrijtuigen, ligrijtuigen (couchettes) en slaaprijtuigen. De toeslagen zijn per persoon. Handig: alleen de vertrekdag telt mee als reisdatum! Daardoor kun je bijvoorbeeld op één Interrail-reisdag reizen van Nederland tot aan Boekarest of Rome. (Deze regel is van toepassing op de Interrail-tickets met vier, vijf, zeven, tien of vijftien reisdagen binnen een of twee maanden.)
Vanaf 2022 kun je ook bij Treinrondreis.nl een Interrail ticket kopen. Treinrondreis.nl is een initiatief van Treinreiziger.nl.
Reserveringen voor veel Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse treinen kun je vaak eenvoudig zelf regelen via Deutsche Bahn (bahn.de/nl), Tsjechische spoorwegen (cd.cz) en de de Oostenrijkse Spoorwegen (oebb.at). Bij de Tsjechische spoorwegen betaal je € 3 per trein en kun je de Interrail-reservering in de regel ook tot vijftien minuten voor vertrek kosteloos annuleren. Bij andere partijen kan dat niet. Maak je op één reisdag gebruik van meerdere treinen waarvoor je wilt reserveren? Dan kan Deutsche Bahn relatief goedkoop zijn.
Reserveren nachttrein Interrail
Zitplaats: € 14 p.p.
Couchette met zes bedden: € 34 p.p.
Couchette met vier bedden: € 44 p.p.
Slaaprijtuig met drie bedden: € 74 p.p.
Slaaprijtuig Double: € 94 p.p.
Slaaprijtuig Single: € 144 p.p.
Ontbijt is bij een couchette en het slaaprijtuig inbegrepen. Het slaaprijtuig heeft ook deluxe cabines. Hier heeft elke cabine een eigen douche en wc. Deze zijn per persoon € 20 duurder dan de genoemde tarieven. De nachttrein Amsterdam – Wenen rijdt in principe dagelijks. Je kunt reserveren via Treinrondreis.nl of via de website van de ÖBB. De couchettes voor zes personen worden momenteel niet aangeboden (vanwege corona).
Zitplaats: € 4 p.p. (rijdt als ‘Intercity’)
Couchette met zes bedden: € 34 p.p.
Couchette met vier bedden: € 44 p.p.
Slaaprijtuig met drie bedden: € 74 p.p.
Slaaprijtuig Double: € 94 p.p.
Slaaprijtuig Single: € 144 p.p.
Ontbijt is bij een couchette en het slaaprijtuig inbegrepen. Er zijn in deze nachttrein géén Deluxe coupés. De nachttrein Amsterdam – Zürich rijdt dagelijks vanaf 12 december. Zijn de rijtuigen naar Zürich vol? Probeer dan te reserveren naar Basel. Een deel van de rijtuigen wordt namelijk in deze Zwitserse grensplaats afgekoppeld. Je kunt reserveren voor de Nightjet via Treinrondreis.nl of via de website van de ÖBB. De couchettes voor zes personen worden momenteel niet aangeboden (vanwege corona).
Voor Nightjet-treinen binnen Oostenrijk betaal je vaak een lagere toeslag. De genoemde toeslagen zijn van toepassing bij reizen tussen Wenen – Bregenz / Graz – Feldkirch.
Zitplaats: € 6.
Couchette met zes bedden: € 26
Couchette met vier bedden: € 36
Slaaprijtuig met drie bedden: € 46
Slaaprijtuig met twee bedden: € 66
Slaaprijtuig met een bed: € 116
Alle prijzen zijn per persoon. Wil je in een slaaprijtuig een cabine met eigen wc en douche? Dan boek je een deluxe compartiment, dit is € 20 duurder (per persoon). Bij couchettes en het slaaprijtuig is het ontbijt inbegrepen. Reserveren kan via Treinrondreis.nl of de website van de ÖBB. De couchettes voor zes personen worden momenteel niet aangeboden (vanwege corona).
Zitplaats: € 14
Couchette gedeeld met zes personen (lig 6): € 34
Couchette gedeeld met vier personen (lig 4): € 44
Slaaprijtuig gedeeld met drie personen (slaap 3): € 54
Slaaprijtuig gedeeld met twee personen (double): € 74
Slaaprijtuig volledig privé (één persoon, single): € 124
Alle prijzen zijn per persoon. Een cabine met eigen douche en wc? Dan betaal je € 20 extra (per persoon). Dit is alleen mogelijk in het slaaprijtuig. Ontbijt is bij een couchette en het slaaprijtuig inbegrepen. Reserveren is mogelijk via Treinrondreis.nl en de website van de ÖBB. De couchettes voor zes personen worden momenteel niet aangeboden (vanwege corona).
De kosten voor een zitplaatsreservering bedragen € 14 voor een couchette met zes bedden 34 euro en met couchette met vier bedden € 44. Voor een reservering in het slaaprijtuig wordt € 54 gerekend in een driepersoonscabine, € 74 in een tweepersoonscabine en € 114 in een eenpersoonscabine. Alle prijzen zijn per persoon.
Zitplaats: € 9
Couchette met zes bedden: € 29
Couchette met vier bedden: € 39
Slaaprijtuig met drie bedden: € 44
Slaaprijtuig met twee bedden (double): € 59
Slaaprijtuig privé met een bed: € 119
Voor een cabine met douche geldt een toeslag van € 20 (alleen beschikbaar in slaaprijtuig). Alle prijzen zijn per persoon.
Er rijdt een dagelijkse nachttrein van Wenen naar Boekarest via Boedapest, Arad en Brasov. Dit betreft de EuroNight Dacia Express, Daarnaast rijdt er nog een EuroNight Boedapest – Boekarest, Ister. Voor beide nachttreinen gelden de volgende toeslagen:
Zitplaats: € 3
Couchette met zes bedden: € 13,40
Couchette met vier bedden: € 20
Slaapcoupé met drie bedden: € 28
Tweepersoons slaapcoupé: € 42
Eenpersoons slaapcoupé: € 98
Je kunt de reservering maken via de oebb.at, het ticket dien je in Oostenrijk af te halen.
Toeslag bedraagt € 29 per persoon voor een zespersoons couchette.
Route: Berlijn – Praag – Wenen en Berlijn – Praag – Bratislava – Boedapest
zitplaats: € 14
Couchette met zes bedden: € 34 p.p.
Couchette met vier bedden: € 44 p.p.
Slaaprijtuig met drie bedden: € 54 p.p.
Slaaprijtuig met drie bedden inclusief wc en douche: € 64 p.p.
Slaaprijtuig met twee bedden: € 74 p.p.
Slaaprijtuig met twee bedden inclusief wc en douche: € 94 p.p.
Eenpersoons slaapcoupé: € 114
Eenpersoons slaapcoupé inclusief wc en douche: € 134
Te reserveren via Treinrondreis.nl
Verstelbare stoel: € 9
Couchette met zes bedden (2e klas): € 19
Couchette met vier bedden (1e klas): € 19
Zitplaats: € 3
Couchette met vier bedden: € 41 p.p.
Coupé met drie bedden: € 48 p.p.
Tweepersoons slaapcoupé: € 58 p.p.
Eenpersoons slaapcoupé: € 122
Te reserveren via Treinrondreis.nl.
Zitplaats: € 5,40 (gratis reservering voor houders van een 1e klaspas)
Tweepersoons slaapcoupé: € 102
Reserveren is verplicht voor slaapcoupés. Reserveren voor zitplaatsen is niet verplicht, maar wordt wel aanbevolen.
Zitplaats: € 10
Tweepersoons slaapcoupé: € 40 p.p.
Tweepersoons slaapcoupé met eigen badkamer: € 45 p.p.
Eenpersoons slaapcoupé: € 100
Eenpersoons slaapcoupé met eigen badkamer: € 110
Bij reservering op een Fins treinstation wordt € 1 aan kosten in rekening gebracht.
Voor de Veolia nachttrein op de route Malmö – Stockholm – Åre geldt een toeslag van € 29 p.p. in een ligrijtuig met zes bedden. Voor de SJ-nachttreinen Göteborg – Stockholm – Luleå en Stockholm – Narvik, Stockholm – Östersund en Malmö – Stockholm:
Zitplaats: € 4,70
Couchette met zes bedden: € 22,30 p.p.
Slaapcoupé met drie bedden: € 43,60 p.p.
Een reservering kan gemaakt worden via de website van de SJ, je moet wel je Interrail pasnummer kunnen invoeren.
Niet van toepassing, rijdt niet meer.
Niet van toepassing, rijdt niet meer.
Bijvoorbeeld voor de ICN Zagreb – Split. Of voor de ICN Zagreb – Rijeka / Osijek. Reserveren is verplicht. Kosten 2e en 1e klas omgerekend circa € 3,60 op basis van een zitplek.
Reserveren Interrail: van en naar Nederland
Reserveren voor de Thalys is verplicht. Voor een reis naar Antwerpen en Brussel bedraagt de toeslag € 20. Voor een reis Amsterdam – Parijs bedraagt de toeslag € 30. De genoemde bedragen zijn voor de 2e klas. Voor de 1e klas geldt een hogere toeslag. Niet alle zitplaatsen zijn beschikbaar voor reizigers met Interrail. De reservering kun je online regelen via Treinrondreis.nl of de Belgische spoorwegen.
De toeslag bedraagt € 35 in de 2e klas en € 43 in de 1e klas. Niet alle zitplaatsen zijn beschikbaar voor reizigers met Interrail. De reservering kun je online regelen via Treinrondreis.nl of de Belgische spoorwegen.
Reserveren is niet verplicht, maar wel mogelijk. Bij Deutsche Bahn kun je online reserveren voor € 4 per reis (2e klas). Je kunt dit vaak ook reserveren via de Tsjechische en/of Oostenrijkse spoorwegen, die rekenen € 3 per trein. Bij de Tsjechische spoorwegen kun je de reservering tot kort voor vertrek kosteloos annuleren.
Zie kopje nachttreinen.
Er is geen toeslag verschuldigd met een internationaal treinkaartje, dus ook niet met Interrail. Reserveren is niet mogelijk.
Reserveren Interrail: van, naar en in België
Alleen een toeslag; is te koop op het station, in de trein of online via www.belgianrail.be. Kosten 2e en 1e klas: € 4,50.
Toeslag Brussel – Parijs: € 25
Toeslag Brussel – Amsterdam: € 20
Toeslag Brussel – Keulen / Dortmund: € 25
Toeslag Amsterdam – Parijs: € 30
Niet alle zitplaatsen zijn beschikbaar voor reizigers met Interrail.
Reserveren voor Eurostar is verplicht.
Brussel – Amsterdam: € 10 2e klas, € 15 1e klas
Brussel – Londen: € 30 2e klas, € 38 1e klas
Amsterdam – Londen: € 35 2e klas, € 43 1e klas
Niet alle zitplaatsen zijn beschikbaar voor reizigers met Interrail.
Reserveren is niet verplicht, maar wel mogelijk. De kosten via DB bedragen € 4 (per reis) in de 2e klas. De Oostenrijkse en Tsjechische spoorwegen rekenen € 3 euro per trein (per persoon).
Reserveren is verplicht. Toeslag bedraagt € 20 in de 2e klas en € 30 in de 1e klas. Niet alle zitplaatsen zijn beschikbaar voor reizigers met Interrail.
Reserveren Interrail: van, naar en in Frankrijk
Reserveren is verplicht. De kosten hangen af van de route, datum en de trein en variëren tussen de € 10 en € 20. Er zijn een beperkt aantal plekken voor reizigers met Interrail. Tijdig reserveren is dus noodzakelijk.
Reserveren is verplicht. € 20 in de 2e klas en € 30 in de 1e klas. Er zijn een beperkt aantal plekken voor reizigers met Interrail.
Reserveren is verplicht. Er rijden TGV-treinen van Parijs naar Stuttgart, München en Karlsruhe. De toeslag bedraagt € 13 in de 2e klas en € 30 in de 1e klas. Er zijn een beperkt aantal plekken voor reizigers met Interrail.
De TGV rijdt op de route Parijs – Milaan. Reserveren is verplicht. De kosten bedragen € 31 in de 2e klas en € 45 in de 1e klas. Er zijn een beperkt aantal plekken voor reizigers met Interrail.
Reserveren voor de TGV is altijd verplicht. Er zijn slechts een beperkt aantal plekken voor Interrailers. Reserveren kan via Treinrondreis.nl.
Voor de route Parijs – Basel / Zürich betaal je € 35 per persoon in de 2e klas en € 68 in de 1e klas. Voor de route Parijs – Genève / Lausanne betaal je € 27 in de 2e klas en € 57 in de 1e klas. Bespaartip: als je met TGV Lyria binnen Frankrijk reist, betaal je het binnenlandse tarief van € 10 tot € 20 (2e klas). Je kunt vervolgens per regionale trein de grens passeren.
Reserveren is verplicht, de kosten bedragen € 10. Er zijn een beperkt aantal plekken voor reizigers met Interrail.
Reserveren is verplicht. De toeslag bedraagt € 34 in de 2e klas en € 48 in de 1e klas. Er zijn een beperkt aantal plekken voor reizigers met Interrail.
Reserveren is verplicht.
Parijs – Brussel: € 25
Parijs – Amsterdam: € 30
Parijs – Dortmund: € 30
Er zijn een beperkt aantal zitplaatsen voor reizigers met Interrail.
Reserveren is verplicht. De toeslag bedraagt € 30 in de 2e klas en € 38 in de 1e klas. Niet alle zitplaatsen zijn beschikbaar voor reizigers met Interrail.
Reserveren is verplicht. De toeslag bedraagt € 34 in de 2e klas en € 48 in de 1e klas. Beperkt aantal plekken beschikbaar.
Reserveren is verplicht, de toeslag bedraagt in de 2e klas € 13 en in de 1e klas € 30.
Reserveren Interrail: van, naar en in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
Reserveren verplicht, beperkte capaciteit voor Interrailers.
Dortmund / Keulen – Parijs: € 30
Dortmund / Keulen – Brussel: € 25 (alternatief: ICE, zonder toeslagplicht)
Reserveren voor de TGV is altijd verplicht. Er zijn slechts een beperkt aantal plekken voor Interrailers. Reserveren kan via Treinrondreis.nl.
Voor de route Parijs – Basel / Zürich betaal je € 35 per persoon in de 2e klas, en € 68 in de 1e klas. Voor de route Parijs – Genève / Lausanne betaal je € 27 in de 2e klas en € 57 in de 1e klas. Bespaartip: als je met TGV Lyria binnen Frankrijk reist, betaal je het binnenlandse tarief van € 10 tot € 20 (2e klas). Je kunt vervolgens per regionale trein de grens passeren.
Reserveren is verplicht. Er rijden TGV-treinen van Parijs naar Stuttgart, München en Karlsruhe. De ICE rijdt van Parijs naar Frankfurt. De toeslag bedraagt € 13 in de 2e klas en € 30 in de 1e klas. Er zijn een beperkt aantal plekken voor reizigers met Interrail.
Reserveren is in de regel niet verplicht (uitgezonderd naar Frankrijk), maar wel mogelijk. Wil je reserveren? Bij Deutsche Bahn betaal je per reis in de 2e klas € 4 en in de 1e klas € 5,30. Bij de Oostenrijkse spoorwegen en Tsjechische Spoorwegen betaal je € 3 per trein. Bij de Tsjechische spoorwegen kun je vaak tot vijftien minuten voor vertrek kosteloos annuleren. Bij de Tsjechische spoorwegen kun je bijvoorbeeld ook een zitplek Amsterdam – Berlijn of Amsterdam – Basel reserveren.
Er rijden verschillende internationale treinen naar Italië. Van, naar of in Italië is reserveren van doorgaande treinen (EuroCity’s, InterCity’s) altijd verplicht.
Er rijden EuroCity-treinen van München via Innsbruck naar Bolzano, Verona, Milaan, Bologna en Venetië. Volgens Interrail bedragen de reserveringskosten van, naar of binnen Italië € 14,50 voor de 2e klas en € 20,90 voor de 1e klas. Treinrondreis.nl rekent momenteel een bedrag van € 5 per reservering.
Daarnaast zijn er ook treinen tussen Zwitserland en Italië. Via deze route rijdt ook de ECE (EuroCity Express) van Frankfurt naar Milaan. De reserveringskosten van, naar of binnen Italië bedragen € 11 per persoon in de 2e klas en € 13 per persoon in de 1e klas. Deze reserveringen zijn te maken via Treinrondreis.nl.
Railjet rijdt op verschillende routes. Voor de Railjet is reserveren in de regel optioneel, tenzij je naar Hongarije reist. De reserveringskosten bedragen € 3 via de ÖBB. Voor de Business Class (1e klas ticket vereist) bedragen de reserveringskosten € 15.
De Railjet rijdt onder andere tussen:
* Zürich – Innsbruck – Wenen (- Boedapest)
* München – Wenen (- Boedapest)
* Wenen – Praag
Reserveren is in het hoogseizoen (juni t/m half september) verplicht, daar buiten is het optioneel. Reserveren kan via Deutsche Bahn voor € 4 in de 2e klas en € 5,30 in de 1e klas.
In Zwitserland is Interrail gewoon geldig op de routes van de Bernina Express, Glacier Express, Gotthard Panorama Express en Golden Pass Panoramic. Echter, als je in een panoramarijtuig wilt plaatsnemen dien je wel vaak een toeslag te betalen.
De Glacier Express heeft alleen panoramarijtuigen. Daarvoor betaal je een toeslag: 39 CHF in het laagseizoen en 49 CHF in het hoogseizoen. Voor een paar korte routes betaal je 10 CHF minder.
Ook als je in de Bernina Express wilt plaatsnemen in de panoramarijtuigen dien je te reserveren en een toeslag te betalen. Vanaf 2022 wordt de toeslag verhoogd naar circa 25 CHF. De Bernina Express rijdt gecombineerd met een regionaal treinstel. Deze is toegankelijk zonder toeslag of reservering.
Voor de Golden Pass Panoramic is reserveren niet verplicht, maar wel mogelijk. Voor de Gotthard Panorama Express is reserveren verplicht, 16 CHF voor het treindeel. Let op: deze trein heeft alleen 1e klasrijtuigen. Een 1e klasticket is dan ook een vereiste.
Neem je vanuit Duitsland de EuroCity naar Polen? Dan moet je verplicht reserveren. De reserveringskosten bedragen € 4 per persoon per trein.
Reserveren Interrail: van, naar en in Italië
Reserveren voor de TGV is altijd verplicht. Dit is te reserveren via Treinrondreis.nl.
Voor de EuroCity’s tussen Zwitserland en Italië geldt: reserveren verplicht. De reserveringskosten van, naar of binnen Italië bedragen € 11 per persoon in de 2e klas en € 13 per persoon in de 1e klas. Dit is te reserveren via Treinrondreis.nl.
Reserveren is verplicht voor de EuroCity-treinen van Italië naar Oostenrijk en het Duitse München. De reserveringskosten van, naar of binnen Italië bedragen in de regel € 14,50 voor de 2e klas en € 20,90 voor de 1e klas. Treinrondreis.nl vraagt momenteel € 5 voor een reservering.
Interrail is geldig bij Trenitalia, maar niet bij concurrent Italo. De reserveringskosten voor hogesnelheidstreinen bedragen in de regel € 10 per trein (en per persoon). Dit is te reserveren via Treinrondreis.nl.
Reserveren in de Italiaanse intercity kan vaak voor € 3 in zowel de 1e als 2e klas.. Dit is te reserveren via Treinrondreis.nl.
De Bernina Express rijdt van Tirano in Italië naar St. Moritz, Chur en Davos / Landquart. Voor de panoramarijtuigen is reserveren verplicht. Kosten zijn per 2022 circa 25 CHF. Er rijdt ook een Bernina Bus, hiervoor betaal je tussen de 10 en 16 CHF aan reserveringskosten. Reserveren kan via Treinrondreis.nl en de RhB.
Zitplaats: € 3
Couchette met vier bedden: € 41 p.p.
Coupé met drie bedden: € 48 p.p.
Tweepersoons slaapcoupé: € 58 p.p.
Eenpersoons slaapcoupé: € 122
Te reserveren via Treinrondreis.nl.
Van, naar en in Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden
Reserveren wordt aanbevolen. Kosten 2e en 1e klas: € 4 (DKK 30)
Reserveren wordt in Finland aanbevolen, prijs is afhankelijk van de afstand.
Kosten 2e klas: € 5 – € 10
Kosten 1e klas: € 10 – € 15
Bij reservering op een Fins treinstation wordt € 1 aan kosten in rekening gebracht.
Reserveren wordt voor Noorse treinen aanbevolen. Komfort-klas beschikbaar voor houders van een 1e klas-pas zonder bijbetalen als er ter plekke wordt gereserveerd.
Houders van een 2e klas-pas betalen € 10,80 (NOK 100) voor een upgrade naar de Komfort-klas. Reserveringskosten 2e klas: circa € 6. Reserveringskosten 1e klas: gratis.
InterCity’s en regionale treinen:
Reserveren wordt aanbevolen. Reserveren is mogelijk via sj.se.
Kosten 2e en 1e klas: € 3
SJ-hogesnelheidstrein
Reserveren is verplicht. 1e klas is inclusief ontbijt vóór 9 uur ‘s ochtends en de hele dag door wifi, fruit, koffie en thee. Reserveren is mogelijk via sj.se.
Kosten 2e klas: € 7
Kosten 1e klas: € 17
Inlandsbanan (mooie route)
Reserveren wordt aanbevolen. De kosten bedragen € 5, zowel in de 1e als 2e klas.
Snälltåget (Malmö – Stockholm)
Reserveren is verplicht. 1e klas is inclusief een lichte maaltijd.
Kosten 2e klas: € 5
Kosten 1e klas: € 15
Reserveren is in het hoogseizoen (juni t/m half september) verplicht, daarbuiten is het optioneel. De kosten bedragen € 4 per persoon in de 2e klas.
Van, naar en in Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Kroatië, Slovenië
Maak je een internationale treinreis naar Polen? Vanuit Tsjechië is reserveren verplicht. Ook bij de EuroCity Berlijn – Poznan – Warschau en Berlijn – Gdansk – Gdynia is reserveren verplicht. De reserveringskosten bedragen € 4.
Reserveren is voor zover Treinreiziger.nl weet ook verplicht voor Intercity’s (IC), sneltreinen (TLK) en Express Intercity’s (EIC). Volgens de website van Interrail is de reservering echter optioneel. De reservering kan volgens Interrail.eu gratis ter plekke gemaakt worden en in het buitenland tegen een vergoeding van € 3,50 per trein / per persoon.
In de Express Intercity Premium (EIP) is reserveren in verplicht. Je dient een toeslag te betalen van € 10 (PLN 43).
Polen heeft ook binnenlandse nachttreinen. Reserveren is hiervoor verplicht,. Voor een gedeelde ligplek in een couchette met zes personen betaal je € 13,25 (PLN 53). De duurste toeslag is voor een eenpersoonsslaapcoupé, € 68,25 (PLN 273).
Binnen Tsjechië wordt bij gebruik van InterCity’s en EuroCity’s reserveren aanbevolen. Bij de snelle SuperCity is reserveren verplicht. Reserveren voor de IC en EC kost € 3, ongeacht klasse en kun je regelen via cd.cz. Voor de SuperCity bedraagt de toeslag € 8. In de 1e klas is dat inclusief catering en een Tsjechische krant. Reis je naar Polen? Dan is reserveren verplicht, en bedragen de reserveringskosten €4.
Maak je gebruik van RegioJet? Dan is reserveren niet verplicht, maar wel mogelijk. Voor een 2e klas reservering betaal je € 3, 1e klas (relaxed) € 5, en business class € 10.
Reis je binnen Hongarije dan dien je te reserveren. Dit geldt voor alle langeafstandstreinen. De reserveringskosten bedragen € 1,50 in de 2e klas en € 3,50 in de 1e klas.
De meeste binnenlandse treinen zijn in Slovenië toegankelijk zonder reservering of toeslag. Uitzondering betreft de ICS treinen. Hiervoor bedraagt de toeslag tot 60 kilometer € 2 en bij meer dan 60 kilometer € 4.
In InterCity treinen is reserveren verplicht. De kosten in de 2e klas variëren tussen de € 3 en € 9. In de 1e klas betaal je € 7 tot € 13 bij. Een enkele trein tussen Bratislava en Košice beschikt ook over Premium 1 Plus zitplaatsen. Hiervoor geldt een extra toeslag van € 5. In dat geval is een kleine snack inbegrepen. Een eersteklasticket is noodzakelijk.
Voor zowel de nachttrein Dacia Express (Wenen – Boekarest) als de nachttrein Ister (Boekarest – Boedapest) gelden de volgende toeslagen:
Zitplaats: € 3
Couchette met 6 bedden: € 13,40 p.p.
Couchette met 4 bedden: € 20 p.p.
Slaapcoupé met 3 bedden: € 28 p.p.
Tweepersoonsslaapcoupé: € 42 p.p.
Eenpersoonsslaapcoupé: € 98
Gaat om de EuroNight Metropol.
Standaard dagzitplaats: € 14
Couchette met 6 bedden: € 34 p.p.
Couchette met 4 bedden: € 44 p.p.
Slaapcoupé met 3 bedden: € 54 p.p.
Luxe slaapcoupé met 3 bedden en eigen badkamer: € 64 p.p.
Tweepersoonsslaapcoupé: € 74 p.p.
Luxe tweepersoonsslaapcoupé met eigen badkamer: € 94 p.p.
Eenpersoonsslaapcoupé: € 114
Luxe eenpersoonsslaapcoupé met eigen badkamer: € 134
Zitplaats: € 3,60
Couchette met 6 bedden: € 13,40 p.p.
Couchette met 4 bedden: € 20 p.p.
Slaapcoupé met 3 bedden: € 20 p.p.
Tweepersoonsslaapcoupé: € 30 p.p.
Eenpersoonsslaapcoupé: € 70
Luxe eenpersoonsslaapcoupé: € 80
Zitplaats: € 9
Couchette met 6 bedden: € 29 p.p.
Couchette met 4 bedden: € 39 p.p.
Slaapcoupé met 3 bedden: € 44 p.p.
Tweepersoonsslaapcoupé: € 59 p.p.
Tweepersoonsslaapcoupé met douche: € 79 p.p.
Eenpersoonsslaapcoupé (1e klas): € 119
Eenpersoonsslaapcoupé met douche (1e klas): € 139
Tarieven geldig voor de volgende nachttreinen:
* München – Boedapest
* München – Zagreb
* Zürich – Boedapest
* Zürich / München – Zagreb (via Innsbruck – Villach – Ljubljana)
Zitplaats: € 14
Couchette met 6 bedden: € 34 p.p.
Couchette met 4 bedden: € 44 p.p.
Slaapcoupé met 3 bedden: € 54 p.p.
Tweepersoonsslaapcoupé: € 74 p.p.
Eenpersoonsslaapcoupé: € 114
Via Treinrondreis.nl kun je de meeste nachttreinen van en naar Boedapest reserveren, maar niet naar Zagreb.
Bij RegioJet is reserveren niet verplicht, maar wel mogelijk. Voor een 2e klas reservering betaal je € 3, 1e klas (relaxed) € 5, en business class € 10. RegioJet rijdt vanuit Praag onder andere naar Wenen, Bratislava, Budapest en Kosice,
De informatie is met zorg samengesteld maar het kan zijn dat we per abuis een foutje hebben gemaakt of dat tarieven gewijzigd zijn. Geef dit gerust aan ons door, dan passen wij het aan. Voor dit overzicht is gebruik gemaakt van de website van Interrail, maar ook van de websites van verschillende spoorbedrijven.
Leuk, weer op reis. Wel water later plannen want de COVID beperkingen zullen weer opspelen en wellicht tot mei juni vigeren.
Voor alle IC, TLK en EIC trein in Polen is reservering verplicht.
Dank. Onze bron was de website van Interrail, maar het zou goed kunnen dat die informatie onjuist is. Ik dacht zelf dat er ook een reserveringsplicht gold. Ik pas het aan.
Die reserveringsplicht was vervallen maar met de coronacrisis heringevoerd.
Oh ik krijg nu zo’n zin om te gaan reizen door Europa met de trein. Super handig artikel voor iemand zoals ik die nog nooit heeft geinterraild.
Als je de eurail/interrail-communitysite bekijkt blijken er (in volgorde van toenemende irritatie Italië, Frankrijk, Spanje) veel problemen te zijn bij het online reserveren. Zodanig dat in combinatie met de prijzen van verplichte reserveringen èn de onmogelijkheid online te reserveren Spanje als Interrailland praktisch gesproken weggelaten kan worden. Dat zou wel fantastisch zijn als er één centraal punt zou bestaan voor reserveringen. Interrail zèlf lukt het niet.
Hildebrand: wordt het in Italië weer mogelijk om een specifieke zitplaats te reserveren, zoals dat op mijn interrailreizen vroeger zo makkelijk via de Trenitalia-app. kon?
Eens inderdaad dat het in Frankrijk en Italië te lastig is om zelf je reservering te regelen. SNCF biedt het soms aan (binnen Frankrijk), maar soms ook weer niet.
Ik kan aangeven of ik een raamplek voorkeur wil, raamplek dwingend, of gang voorkeur. Bij de Nightjet (zitrijtuigen) weet ik dat dit af en toe wordt genegeerd, maar ik heb het net getest en lijkt in Italië goed te werken. De optie om precies een stoel aan te geven, werkt helaas momenteel niet. Hier kan ik alleen nummers invoeren, terwijl de stoelplek in Italië combinatie van nummer+letter is. (En zonder letter werkt het ook niet). Dus specifiek een stoel gaat niet lukken.
In Italië is de beschikbaarheid in de regel niet zo’n probleem, in Frankrijk is dat nog wel een dingetje. De tool die we bouwen controleert niet live de beschikbaarheid, de reserveringen worden handmatig vooralsnog gemaakt. Voor alleen losse reserveringen zullen we waarschijnlijk boekingskosten rekenen. In combinatie met Interrail is de intentie zonder boekingskosten, maar de praktijk zal wel moeten uitwijzen of dit voldoende haalbaar is, maar dat zal in elk geval de start zijn.
Waarom zou Interrail dat tussendoor moeten regelen terwijl anderen dat al niet eens kunnen
Net als W als meldt, de vragen in community.eu/interrail over vooral Fr-ES zijn legio en het antw. meestal erg teleurstellend-gaat enkel aan een loket in ES of de automaat in FR. SNCF heeft ook beperkte quota voor IR-houders en de toeslagen voor INternational zijn enorm hoog.
In NO is bij mijn weten RES WEL verplicht in alle long-distance, iedereen doet het dus elke plaats kan bezet zijn.
Helaas kunnen we Frankrijk – Spanje niet aanbieden, mogelijk gaat daar in de loop van 2022 daar iets aan veranderen. De toeslag is inderdaad erg fors en de beperkte beschikbaarheid is wel een dingetje. In 2007 heb ik heel veel met Interrail in Frankrijk gereisd. Toen was de standaard toeslag binnen Frankrijk slechts € 3 en op piek momenten € 10.
ik verheug mij lange tijd op Interrail doch de corona gooit iedere keer roet in het eten
Dit is wat reizen per trein in het buitenland zo onaantrekkelijk maakt. Al die regeltjes.
Met de auto kan er gewoon de weg opgereden worden. Hooguit zijn er wat toltarieven, maar de automobilist hoeft niet vooraf een plaatsje op de weg te reserveren.
Reserveren is fijn als extra mogelijkheid om zeker een zitplaats te hebben. Reizen zonder plan is voor velen echter ook prettig. Dan is het misschien een keertje staan, maar ook staand komt de reiziger op diens bestemming.
Maak het treinreizen toch simpeler. Dat zou ook een mooi concurrentievoordeel kunnen zijn ten opzichte van het vliegtuig.
Dat Interrail beetje lastig is, eens. Maar met de auto en vliegtuig lukt het heel moeilijk om voor deze prijs door 33 landen te reizen. Elk land bepaald daarnaast zijn eigen regels. Fransen zijn eraan gewend. Dat heeft te maken met de enorme afstanden en snelheden. Ook bij het vliegtuig, waarmee de TGV zeker ook concurreert moet je vooraf een reservering hebben. Het is vooral jammer dat de beschikbaarheid voor Interraillers bij de SNCF familie beperkt is, en de kosten naar mijn smaak zeker internationaal te hoog.
vervolg: na doorlezen van meer items en eigen ervaring tijdens 2 mnd IR sept-begin non, dus net afgelopen.
LET OP!! In veel landen gelden momenteel OOK nog extra covid maatregelen en die kunnen per dag wijzigen! bvb in DE moet je nu in elk OV een 3g met digitale code bij je hebben (print of op fone).
FR, TGV, incl naar LU: MIn is nu 10 eur, bij TGV rondom paris, dus ook naar LUX mestal echter 20-MITS binnen quotum, +10 of +20 indien buiten quotum.
Zoals al gemeld; in heel Scandi, niet enkel NO is RES voor seat in alle long-distance verplivht en ten sterkste af te raden dat te na te laten. Dus VR/SJ/Vy. DK is uitzondering- in 1e kl wel sterk aangeraden, inbegrepen daar fre cf of OJ.
de RailJet van Oebb gaat ook van/naar FRA inmiddels-ben daar zelf mee gereisd.
MISsend zijn de latstelijk tot IT toegetreden 3 baltiosche landen; EE/LV/LT. Daar is amper nog RES nodig, behalve de toch gecancelde treinen naar Mockba. In LT mogelijk de sneltreine Vilnius-Klaipeda. maar IR is vanwege de lage prijzen aldaar eigenlijk niet lonend.
In PL bij PK is in principe al jarenlang verplicht RES, ook voor seats. Al is dat nog lang niet echt doorgedrongen tot vele Polski. Ter plaatse gratis aan loket-neem zo’n ouderwets papier+pen mee en schrijf op-er wordt meestal enkel pools geklapt/muvam. Ontbreekt; de nogal moeizame RES in de direkt Ic VAN PL naar Berlin.
In ITaly zijn de ICs al enkele jaren nu ook verplicht met RES en de voorheen wel gedulde uitzondering voor Ir schijnt teruggetrokken. Wehsn COVID zijn momenteel o0ok veel R en IR treinen RES plciht-tot hooguit 50% van de zitjes.
Het grote manco in dit overzicht is echter voor mij WAAR al die RES te doen-vooral FR/ES blijft dat een bezoeking.
Volgend topic; het passeren van poortjes in bvb NL/FR/ES-cercanias/PT-loal Lisboa/IT/UK. Dat kan nog vele hobbels opleveren!
goed nws tot eind; er schijnt nu weer-of vanaf 1/12 10% reuctie op Interrail geboden te worden!
Vliegen: foei, foei, maar ik doe het zo af en toe weer-dit jaar nu 3x-en dat kostte me (naar BUD, naar VIE en naar BCN, terug met treinen op die IR)-totaal onder de 60 eur. Ik reis met heel weinig bagage, jarenlange ervaring en hoef niks te kopen aan boord-doe ik in die peperdure trein ook vrijwel nooit.
Nog een opm: RegioJet: de INT treinen en eigen rekening in CZ-naar SK/HU/AT/PL: elke seat is RES en veel treinen zijn geheel vol. Uit een folder opgepikt in hun kantoor in Praha:
met IR kan je in DIE treinen enkel low-budget reizen, ook al heb je 1e klas. Wel verplicht plaatsje regelen-in elk groot stopstation hebben ze een kantoortje.
RJ heeft sinds dit jaar ook enkel contract-lijnen overgenomen van CD en daar geldt IR net als bij CD. dat is overigens naast CD de enige CZ treinenrijder die dat doet, de inmiddels vele andere niet en dat beperkt dus ook je reismogelijkheden.
In PL is door de verbrokkeling en regionalisatie van PolRegio ook reismogelijkheid met IR sterk afgenomen op de lokale lijnen. m.n. uittreden van KM=mazowieckie rond om WAW hapt heel wat weg.
Maak je een reis door meerdere landen waar ze geen Euro hebben (Groot-Brittannië, Zwitserland, Hongarije, etc.), dan kan ik een Revolut-rekening aanraden. Daarmee kun je – zeg maar – miniportefeuilles kunt maken en beheren. Deze internetrekening is gratis en je kunt daarvoor per maand opgeteld tot € 200 aan vreemde valuta opnemen in automaten die bij deze firma aangesloten zijn, je betaalt nadat de € 200 ‘op’ zijn € 1,5 koersopslag. Daarnaast kun je tegen een vrij gunstige koers geld wisselen, waarmee je middels een virtuele debet-kaart rekeningen in restaurants in hun eigen valuta kunt betalen en hotels kunt reserveren (en uiteraard betalen), de kaart gedraagt zich als een soort wegwerp-MasterCard, (na je vakantie gooi je de kaart weg en kun je kosteloos een nieuwe aanmaken, waarmee je een stuk minder interessant voor hackers wordt). Het leuke is dat het een debet-kaart is, waardoor je nooit meer kunt uitgeven, dan dat je erop hebt staan en je daardoor aanzienlijk minder snel schulden maakt. Bovendien is er vooraf geen BKR-toetsing (of inkomenscheck) nodig. Heb je een paar maanden dat je wat meer vreemde valuta (tot € 400) moet wisselen, of wil je 5-10% cashback op hotelovernachtingen, kun je voor € 7,99/maand een jaarabonnement met premium-diensten afsluiten (tussentijds opzegbaar tegen een kostprijs van € 19,95). Er zijn meerdere firma’s die met dit soort rekeningen werken, elk met een eigen prijs en kosten en bijbehorende mogelijkheden, het proberen waard!
Nog even een opmerking bij de internetrekeningen: kies een rekening uit, waarvan de bank binnen de EU gehuisvest is en onder het garantiestelsel van de Nederlandsche Bank valt, (Revolut is gevestigd in Litouwen, en valt dus binnen de Eurolanden). Gaat zo’n bankfirma onverhoopt failliet, dan is alles tot € 100.000 gedekt en krijg je de volledige schade van DNB terugbetaald.