Boa’s in ov mogen in principe wapenstok

Boa’s in het ov mogen ’in principe’ een wapenstok. Dat laat justitieminister David van Weel weten in reactie op het verzoek van NS om medewerkers een wapenstok te geven. Van Weel zegt ook ’niet vooruit te willen lopen’ op het verzoek van NS. Reizigersvereniging Rover zegt meer te zien in ‘zachtere maatregelen’.

Het ministerie van Justitie moet een besluit nemen over de aangevraagde proef van NS waarbij 75 medewerkers een wapenstok krijgen. Volgens het ministerie zal screeningsautoriteit Justis het verzoek van NS beoordelen en een besluit nemen. Van Weel zegt dat hij het geweld tegen NS-medewerkers ’verafschuwt’. “Zij horen veilig hun werk te kunnen doen.”

Boa’s moeten voldoen aan criteria

De minister vindt het goed dat de spoorwegmaatschappij ’verantwoordelijkheid neemt voor een veilige taakuitvoering door haar medewerkers’. Hoewel de regels wapenstokken toestaan voor boa’s in het openbaar vervoer, moet Justis wel eerst beoordelen of NS en de boa’s voldoen aan de criteria daarvoor. “Omdat de aanvraag pas recentelijk is ingediend, kunnen er op dit moment geen uitspraken worden gedaan over de uitkomst van de beoordeling”, aldus de bewindsman via zijn woordvoerder.

Rover: ’maak trein fijne plek’

Reizigersvereniging Rover zegt in een reactie meer te zien in maatregelen om de trein een ’fijne, gastvrije plek te maken’ dan het uitrusten van medewerkers met een wapenstok. Rover-directeur Freek Bos vreest dat de wapenstok escalerend werkt. Hij ziet veel meer iets in ’zachtere maatregelen’. “Kleine maatregelen zoals betere verlichting op stations en langere openingstijden van kiosken kunnen daaraan bijdragen”, zegt hij. “Er moet vooral een goede balans zijn tussen service en veiligheid.”

Meer reizigers trekken

De beste sociale controle komt volgens Bos niet van bewapend toezicht, maar van genoeg andere reizigers. “NS zou er dan ook goed aan doen om te zorgen dat de trein aantrekkelijk wordt om meer reizigers te trekken. We zien nu ieder jaar vooral forse prijsverhogingen die leiden tot minder reizigers en meer zwartrijden.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 24 juli 2025 22:41

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug