Bouw Fehmarnbelt treintunnel Duitsland – Denemarken start in januari

De bouw van de trein- en autotunnel tussen Denemarken en Duitsland gaat in januari van start. Dat heeft de Deense minister van transport gezegd. Vorige maand gaf de Europese Commissie zijn fiat voor Deense steun voor het project. Het Nederlandse bouwconcern BAM is betrokken bij de aanleg van de tunnel, net als baggeraars Boskalis en Van Oord.

Kortere reistijd

Het gaat om de zogenoemde Fehmarnbeltverbinding. De voorbereidende werkzaamheden zijn al begonnen, daardoor rijdt sinds december vorig jaar de EuroCity Hamburg – Kopenhagen niet meer via Puttgarden en de spoorferry, maar via het vaste land (Padborg).

De Fehmarnbeltverbinding moet de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen aanzienlijk terug brengen. De bedoeling is dat vanaf 2029 de treinen gaan rijden via de nieuwe lijn, waardoor de reistijd tussen beide steden wordt terug gebracht tot circa twee uur. Nu bedraagt de reistijd nog 4 uur en 40 minuten. Vooruitlopend op de nieuwe tunnel, gaan er vanaf 2023 al nieuwe treinen rijden. Het gaat om Vectron locomotieven van Siemens, gecombineerd met Talgo rijtuigen.

Goedkeuring Duitsland volgt nog

Nu de goedkeuring in Denemarken definitief rond is, kunnen de bouwers aan de slag met de aanleg van de fabriek in Rødbyhavn waar de tunneldelen zullen worden gemaakt. Eerder werd in dezelfde Deense plaats al begonnen met het aanleggen van een werkhaven voor het project.

Duitsland moet de aanleg van de tunnel nog wel definitief goedkeuren. Dat gebeurt naar verwachting in het najaar. Ook in het Duitse Puttgarden worden al voorbereidingen getroffen voor de start van de bouw.

Langste tunnel

De zogeheten Fehmarnbeltverbinding wordt volgens het persbureau ANP de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Dat klopt echter ten dele: de Kanaaltunnel en de Zwitserse Gotthard-basistunnel zijn veel langer. Het wordt wel de langste gecombineerde tunnel voor weg én spoor. De tunnel wordt circa 18 kilometer. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd.

© ANP

This post was last modified on 7 oktober 2023 13:33

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

24 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug