fbpx

Bovenleidingbreuk legt treinverkeer Utrecht – Den Haag/Rotterdam plat

24 jun 2025 15:33

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam is gestremd door een kapotte bovenleiding. Daarmee ligt nu ook een van de omleidingsroutes eruit tussen Amsterdam en Rotterdam. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat er tot zeker 23.00 uur geen treinen meer rijden.

De bovenleiding is door nog onbekende oorzaak kapot gegaan nabij station Gouda Goverwelle. Twee treinen vanaf Utrecht richting Den Haag zijn daardoor gestrand, bevestigen zowel spoorbeheerder ProRail als NS. De vervoerder laat weten dat daar in totaal zo’n 350 mensen inzitten. Treinen die daarna vanuit Utrecht waren vertrokken richting Den Haag gingen weer terug.

Het ANP meldt dat een ANP-verslaggever in een van de treinen de machinist hoorde omroepen dat de bovenleiding ’kapotgetrokken’ zou zijn. Een NS-woordvoerder voegt daaraan toe dat de oorzaak nog onduidelijk is, ’het kan ook gaan om een breuk of slijtage’. Hij weet nog niet wat de impact is.

Omleidingsroute Eurostar

Nadat een brand in kabels van het spoor tussen Amsterdam en Schiphol dinsdagochtend daar het treinverkeer platlegde, was het spoor via Woerden en Gouda een van de omleidingsroutes van Amsterdam naar Rotterdam waarvan onder meer de Eurostar-treinen gebruik maakten. Treinen tussen Amsterdam en Rotterdam gaan nu allemaal over de Oude Lijn via Den Haag. Bij de storing bij Schiphol is hoogstwaarschijnlijk sprake van opzet.

ProRail stuurt mensen naar de locatie voor onderzoek bij de bovenleiding. Ook voor de spoorbeheerder is het te vroeg om te zeggen hoe groot de gevolgen zijn.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 1 stem
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
FFA
15 dagen geleden

Wen er maar aan.
Analoge oorlogsvoering.

Arjan krabbenbos
15 dagen geleden

Wat is er zo lollig aan opzettelijk brand stichten bij Schiphol? Ga gewoon werken of een normale dagactiviteit opzoeken, dan vernielingen aanrichten bij een drukke spoorlijn? Laat de dader of daders opsporen en hun de schade betalen die ze als zogenaamd geintje hebben veroorzaakt. En geen taakstraf , maar een tijdelijk verbod op het OV zal ze eerder en harder straffen!
Ik snap ook niet dat metrotunnels in onder meer Amsterdam en Rotterdam onder de graffiti zitten! Er staat 750 volt op de derde rail en die stroom zetten ze toch alleen af bij ongevallen of werken in de tunnel? En bij de verkeersleiding kunnen ze toch ook in der nacht zien welk gespuis zich ophoudt in die donkere tunnels?
Bij een kapotgetrokken bovenleiding komt doordat een kraanwagen niet goed is ingeklapt en het hoge deel in de bovenleiding verstrikt raakt. In Gouda Goverwelle zal het wel slijtage zijn, want er stonden twee gestrande treinen hier. Bij blikseminslag is de natuur de boosdoener, daar kan ook geen mens aan doen. In alle gevallen hinderlijk voor iedereen je komt later op je bestemming, vaak moet er na zo n melding vaak lang op vervangend vervoer gewacht worden. Als je kunt omreizen is dat fijn, mits daar onderweg niets gebeurd, maar de reis is er niet korter door!

Daan
15 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Wie zegt dat het voor de lol gedaan is en niet uit opdracht vanuit rusland?

S.O. de Mieter
15 dagen geleden

Nou ja, draadbreuk, niets bijzonders toch?

Baardstaart
15 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ware het niet dat de ene draadbreuk nog ongelukkiger uit komt dan de ander. Dat zoiets vandaag bij de NATO top gebeurd waar mensen opgeroepen zijn om met het OV te komen alsmede de eerdere sabotage amsterdam maakt deze storing extra wrang

S.O. de Mieter
15 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja inderdaad, maar zo’n draadbreuk komt vaak genoeg voor met ergens anders tegelijk een wisselstoring, of een gestrande trein, of een seinstoring, of weetikwat.

FFA
15 dagen geleden

In iedere provincie 24 uur per dag een mobiele Prorail ploeg voor calamiteiten gereed zetten.

Michiel
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Daar repareer je geen bovenleidingen mee, dat kost uren. Sowieso zijn incidentenbestrijders eerst bezig met evacueren van de reizigers en daarna moet de trein afgesleept worden voor de monteurs kunnen beginnen, dus aanrijdtijd van die monteurs is het probleem niet.

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Michiel
Daan
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Die zitten er al, prorail noemt ze incidentenbestrijders.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Thanks for the info.
Hoeveel ploegen in Nederland?
Grootte van de ploegen?
24/ 24; 365/ 365?
Goed uitgerust van materialen of wederom zuinigst op zijn nederlands?
Traint men met defensie?
Hoe is de samenwerking met defensie?
Staat men dag en nacht paraat?

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Voor technische calamiteiten. Als er defensietransport aangevallen wordt, goederentransport.

Jorden
15 dagen geleden

Ok, daarom was het zo enorm druk in de sprinters Utrecht-Leiden en Gouda-Alphen aan den Rijn.

Henk Angenent
15 dagen geleden

Gelukkig liggen er overal overloopwissels, zodat treinen om de plaats des onheils kunnen rijden.
Oh shit, die heeft ProRail net weggehaald…