Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

 (Novum) – De concurrenten van de NS moeten ook een kans krijgen om op het hoofdrailnet te rijden. De Tweede Kamer neigt ernaar de nieuwe concessie, die van 2015 tot 2030 loopt, onderhands aan de NS te gunnen. Daarvoor waarschuwen Arriva, Connexxion en Veolia maandag in een open brief in NRC Next.

Zij wijzen erop dat reizigers op regionale lijnen hogere rapportcijfers geven sinds zij die hebben overgenomen. Ook zouden die verbindingen sinds de overname meer worden gebruikt, uitgezonderd 3 regionale lijnen die NS beheert. Overigens beheert NS meer dan 3 regionale lijnen en is NS ook actief via Syntus (50% aandeelhouder), die in het opiniestuk bij de succesverhalen wordt genoemd.

"Wat met de regionale lijnen kan, kan ook met delen van het hoofdrailnet", stellen de vervoerders. "Aanbesteden, opdat de samenleving voor hetzelfde geld beter vervoer en dus meer reizigers krijgt."

De NS zou van twee walletjes eten door in Nederland aanbesteding tegen te houden en tegelijkertijd mee te bieden op spoornetten in Duitsland en Groot-Brittannië. Ook biedt het met dochterbedrijf Qbuzz (49% in handen van NS) mee op het busvervoer in Nederland. "Maar wij mogen niet bieden op de NS-concessie. Dat is unfair."

Overigens zijn Arriva, Connexxion en Veolia net als NS semi staatsbedrijven. Zo zijn de aandelen van Arriva in handen van het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bahn. Connexxion en Veolia worden door een fussie één bedrijf, waarbij de aandelen in handen komen van een Frans staatsbedrijf.

De vervoerders hoeven niet meteen alle intercity´s over te nemen. "Maar we willen wel delen van het hoofdrailnet. Bijvoorbeeld alle stoptreinen in bepaalde proefgebieden." Ze wijzen op de Valleilijn die in Ede en Amersfoort eindigt. "De reizigers willen graag zonder overstap van Ede naar Arnhem reizen. Waarom mag dat niet?"

Share
Tags: Concessie

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug