De dienstregeling op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam hoeft toch niet te worden verminderd, zei demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) voor aanvang van de ministerraad. Hetzelfde aantal treinen kan op het traject blijven rijden, alleen rijden de treinen soms wel wat langzamer.
Spoorbeheerder ProRail meldde donderdagavond dat per direct een derde minder treinen over de hogesnelheidslijn zou kunnen rijden als gevolg van een snelheidsbeperking. Op enkele viaducten en bruggen is het mogelijk niet veilig genoeg om met hoge snelheid te rijden.
Eerder waren al constructiefouten ontdekt bij het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering, waardoor treinen daar sinds het najaar van 2022 slechts 80 kilometer per uur mochten rijden. Elders op de noordsectie tussen Tunnel Groene Hart en Hoofddorp zijn negen kunstwerken met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier gold vanwege de staat van de constructie al een snelheidsbeperking maar naar nu is gebleken is ook 160 kilometer per uur niet meer veilig. De snelheid wordt daarom verder teruggebracht naar 120 kilometer per uur, meldt spoorbeheerder ProRail. Daarvoor hoeft het aantal treinen volgens het ministerie niet ingeperkt te worden.
Reizigersvereniging Rover sprak gisteren over een “onaangename verrassing” toen bekend werd dat de constructiefouten tot een beperking van het aantal treinen zou leiden. Directeur Freek Bos merkt op dat de lijn nog niet oud is, maar toch al kampt met flink wat fundamentele problemen. “De grote vraag is dus: wat is daar misgegaan? En vooral: hoe gaan we het oplossen?” Rover wil in ieder geval “snel duidelijkheid” over wat reizigers de komende periode kunnen verwachten van de hogesnelheidslijn en over de impact op hun reisschema.
NS-directeur Wouter Koolmees gaf donderdag al aan dat de problemen op de hogesnelheidslijn “veel te lang” duren. “Daar zijn duizenden reizigers de dupe van, dat is echt heel vervelend”, zei hij.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:29
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…