Consumentenorganisaties willen snellere trein naar Londen

De Eurostar van Nederland naar Londen zou sneller moeten rijden om een aantrekkelijker alternatief te worden voor het vliegtuig, vinden consumentenorganisaties. Volgens het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) kan er tijdwinst geboekt worden door de trein nog minder lang stil te laten staan op station Brussel-Zuid.

Lange stop in Brussel

De trein staat van Amsterdam naar Londen een klein half uur stil in Brussel-Zuid. Dit is omdat de trein nu nog door Nederlanders gebruikt kan worden die naar Brussel willen. Zodra deze reizigers zijn uitgestapt, zijn er een aantal veiligheidsprocedures nodig, om te voorkomen dat reizigers illegaal naar het Verenigd Koninkrijk reizen.

Eurostar heeft voorgesteld om voortaan geen reizigers meer met eindbestemming Brussel vanuit Nederland te vervoeren. Eurostar wil de stoptijd daarom verkorten naar vijftien minuten. Consumentenorganisaties vinden dit nog steeds lang, en stellen dat vijf minuten ruim voldoende is. Op Rotterdam Centraal, ook een instapstation, staat de trein nu ook maar vijf minuten stil, voeren de consumentenorganisaties aan. Daarnaast pleiten de organisaties – waaronder Rover en de Fietsersbond – voor een trein naar Londen zonder stop in Brussel en Lille.

Reistijd Londen – Amsterdam

De reistijd van Londen naar Amsterdam is bovendien langer geworden, in plaats van korter. Toen de trein in 2018 gelanceerd werd, was de reistijd Londen – Rotterdam 3 uur en 1 minuut. Naar de hoofdstad duurde de treinrit 3 uur en 40 minuten. Nu doet de Eurostar er minimaal 22 minuten langer over.

Door een aantal treinen van Eurostar Brussel en Lille over te laten slaan, besparen de NS en Eurostar volgens Locov ook op beveiligingskosten. Het geld dat dat oplevert zou ten goede moeten komen aan de mensen die de Intercity van Amsterdam naar Brussel gebruiken om tussen België en Nederland te reizen. “Een treinreis naar Brussel is feitelijk niet anders dan een treinreis naar Groningen: dus moeten de tarieven omlaag naar het reguliere, binnenlandse tarief. En kortingsabonnementen moeten ook op het Belgische deel van het traject gewoon geldig zijn.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 april 2022 07:36

Bekijk reacties

  • Het oponthoud in Brussel is inderdaad onzinnig lang en niet aantrekkelijk. Het oponthoud alleen al duurt bijna net zo lang als een gemiddelde vlucht tussen NL en Londen.
    En inderdaad is een reis Rotterdam - Groningen hetzelfde als een reis Rotterdam naar pak 'm beet Namen of Kortrijk. Zou het in de praktijk moeten zijn natuurlijk. Voor de auto is er geen verschil, voor het openbaar vervoer is het omslachtig. NS en NMBS zouden samen moeten optrekken ipv ieder een eigen koers te varen.

    • @Anoniem, NS (1938) en NMBS (1926) hebben veel meer verschillen dan overeenkomsten. Sinds 1994 heeft de NS te maken met de tucht van de markt en bij de NMBS is dit nog altijd nauwelijks het geval.
      Ik heb begrepen dat vanaf december 2023 de LIMAX (RB19) Aken - Heerlen - Maastricht Randwyck wordt doorgetrokken naar Luik, vijf jaar later dan de bedoeling was i.v.m. het ontbreken van ETCS bij de FLIRT 3-treinstellen van Arriva.
      Het NMBS-management is sinds jaar en dag topzwaar vanwege politieke benoemingen en ook de verhoudingen tusen de beide talen moet instemming hebben van de beide gewesten (Vlaanderen + Wallonië.
      Verder blijft het lachwekkend dat het spoorwegmuseum in station Schaarbeek - wel de moeite waard overigens - sinds de opening in 2015 een naam heeft die in België geen officiële landstaal is: Train World.

    • Anoniem:

      Vermoed dat NS en NMBS steeds meer gaan samenwerken. Maar dan vooral door het reizigersvervoer vanaf 2025 te reorganiseren. En de Thalys & Eurostar wordt gefuseerd. Met SNCF als grootste aandeelhouder. Daardoor krijg je een verdeling van Eurostar Parijs - Londen (26 treinstellen Thalys), Eurostar 320 Londen - Amsterdam (Eurostar 320), ICNG België (NS) en NMBS IC Brussel - Breda/Rotterdam.

      Locov heeft een goed voorstel. Het is aan ProRail, Infrabel, Franse en Engelse spoorbeheerders om in samenwerking met NS, NMBS, SNCF en Southeastern (Londen - Ashford - Dover) te kijken om een Eurostar Amsterdam - Rotterdam - Londen in te passen is.

      Qua bestuurscultuur verschilt NS en NMBS. Zie Fyra enquête. Maar als ze ieders een eigen verbinding uitvoert zitten ze elkaar niet in de weg.

  • Verder zou een vertrek in de ochtend ook zeer welkom zijn!

    @Anoniem: Voor het gemak reken je de tijd dat je er van tevoren moet zijn maar niet bij:Trein 1 uur Schiphol 3,5 uur!

    • Dat je op Schiphol 3,5 uur voor vertrek aanwezig MOET zijn, is natuurlijk klinkklare onzin. Er is geen luchtvaartmaatschappij die dat vraagt of wenst voor vluchten naar Londen. Wel wordt er veelal geadviseerd om 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn. Zoiets zou ik aan onervaren reizigers ook adviseren; 1,5 tot 2 uur voor je vlucht aanwezig zijn, dan heb je nog wat speling. Dat verschilt niet zoveel met wat veel mensen in de praktijk doen voor hun reis met de Eurostar, want daar MOET je met de meeste tickets wel een uur voor vertrek aanwezig zijn.

      Voor reizigers waarvoor tijd van doorslaggevend belang is, is er natuurlijk maar 1 tijdstip dat telt. En dat is wanneer de gate daadwerkelijk sluit. Ik ben zelf Privium-member en raak nog niet in paniek als ik 45 minuten voor vertrek nog in de Plaza ben.

      In plaats van te overdrijven hoe lang het allemaal wel niet duurt met het vliegtuig, is het verstandiger om te kijken naar de realiteit. Veel zakenlieden slagen er immers in om 's ochtends naar Londen te vliegen om aldaar voor 9:00 op kantoor te verschijnen. Dat zijn juist de mensen die bereid zijn flink te betalen voor de reis. Als men bij Eurostar slim is, verzinnen ze iets waarmee ze het die mensen naar de zin maakt. En juist bij hen moet je niet aankomen met verhaaltjes dat je 3,5 uur voor vertrek op Schiphol moet zijn.

      • Slechts weinig luchtreizigers beschikken over het genot van Privium-Member.
        Londen is geen Schengen-bestemming en de wachttijden op Schiphol kunnen flink oplopen. Ik zou echt op 2 uur rekenen en tijdig voor vertrek op de app kijken hoe het met de verwachte drukte op Schiphol op het tijdstip van het aangekondigde vertrek is om niet meer de tijd te nemen. Laatst waren er op een ochtend onvoldoende beveiligers om efficiënt te controleren.
        Het instappen in een vliegtuig duurt veel te lang. De hele meute moet door een klein deurtje en dan duurt het nog een geruimde tijd voordat iedereen op de juiste stoel en het sein "Boarding completed" kan worden gegeven. Vervolgens kan het nog een tijdje duren voordat het toestel kan gaan taxiën. "Het is vanmorgen druk. We moeten even wachten.". Als het toestel van de verkeerde baan opstijgt, duurt dat taxiën wel even. Daar staan nog een paar andere toestellen in de wachtrij.

        De regels voor bagage worden bij veel airlines voortdurend aangescherpt en steeds meer bagage moet verplicht worden afgegeven. Dit betekent bij aankomst ook wachten bij de band.
        Verder heb je bij aankomst ook nog de transfer naar Londen zelf. De bus staat echt niet voor de deur van het vliegtuig te wachten. Ik vind dat ook de uitstoot van het vliegen mee mag tellen en dat dit ook tot uiting mag komen in de prijs.

        • Je hebt gelijk dat er weinig Privium leden, die zijn echter wel verantwoordelijk voor heel veel vluchten. Zelf ben ik 1.5 a 2 uur voor vertrek. Soms ben je zo binnen en is het rustig, maar soms is het ook plotseling druk door bijvoorbeeld personeelstekort. Helaas kan de Eurostar dit voordeel niet volledig uitbuiten. Je moet inchecken, tenminste 30 minuten voor vertrek en vorig jaar was zelfs advies 90 a 120 minuten voor vertrek. Dan mis je als Eurostar de boot .... Uh ... Trein. Ik heb niet gekeken wat nu het advies is trouwens.

        • Ja, inderdaad een leuk filmpje.

          Als ze in de spoorsector slim zijn, leggen ze die knul een beetje in de watten door hem bijvoorbeeld wat interrailkaarten en tickets toe te schuiven, want dat betaalt zich wel terug vanwege de positiviteit waarmee hij het brengt.

    • Wat een FAKE NEWS 3,5 uur? Sinds wanneer? Leugenaar....
      Zelfs 40 minuten van te voren is genoeg

      • Om het nu in hoofdletters zo te bestempelen is misschien ook wel weer heel erg scherp verwoord. Maar ik begrijp wat je bedoeld, en de waarheid ligt volgens mij ergens in het midden, want de Schiphol website zegt:

        “ Houd er in het algemeen rekening mee dat je 2 uur van tevoren aanwezig bent voor Europese vluchten en 3 uur voor intercontinentale vluchten.”
        Van: https://www.schiphol.nl/nl/voor-je-gaat-vliegen

  • De Eurostar rijdt nu twee maal daags rechtstreeks van Amsterdam via Brussel Zuid naar Londen en terug. Over enkele jaren willen ze het aanbod naar vijf maal een trein per dag in beide richtingen. De stop in Brussel duurt misschien nog iets te lang, maar vergeet niet dat je er nu in zit en niet meer hoefde over te stappen. Misschien kan hij in de toekomst afwisselend een stop maken in Lille Europe en in Ebbsfleet of Ashford in het Verenigd Koninkrijk. Deze steden zijn nu slecht bereikbaar van en naar Nederland en bieden weer nieuwe aansluitingen naar en van andere steden. Calais Frethun is een trieste plek, waar je niet graag wilt zijn of worden dood gevonden met dat kilometerslange hek wat daar voor hopeloze vluchtelingen daar gebouwd is. Dat is dan ook de lelijkste plek van die Eurostar-route, de trein zelf is lang, comfortabel en snel! London Sint Pancras is een fraai en opgeknapt spoorstation, direct naast het andere imposante treinstation King's Cross Station. Toen de Eurostar begon in 1994 arriveerde en vertrok je nog van London Waterloo wat als dichtst bij zijnde treinstation Charing Cross had. Voor de overige Londense (kop) stations moest en moet je nog de Underground ( metro)
    gebruiken. Maar London moderniseert ook goed in zijn OV en werkt aan het Crossrail project. Dit nieuwbouw project moet tegen het einde van dit jaar openen. Over deze nieuwe spoorlijn rijden échte' treinen, dus geen tram of metroverbinding dus!

    • Eurostar Amsterdam - Londen tussendoor op Lille Europe laten staan. Zie Thalys Amsterdam - Lille. Werd een flop. Degene die echt naar Lille kunnen gewoon overstappen in Brussel Zuid. En dat is een héél klein groepje.

      Stoppen op Ashford International is totaal zinloos. Op een paar toeristen die de graafschap Kent bezoeken na.

      Tussenstop op Ebbsfleet International kan praktisch zijn. Vooral als je bij de zuidelijkste deel van Londen moet zijn. Maar waarschijnlijk is dat een héél klein deel.

      Daarom gewoon Amsterdam (Zuid/Centraal - Rotterdam C - London St. Pancras International.

  • Helemaal mee eens. Zo snel mogelijk en zo weinig mogelijk stops. Als een stop noodzakelijk is zoals in Rotterdam of Brussel.
    De intercity van Amsterdam naar Brussel moet voldoende snel zodat deze reizigers niet in de Eurostar hoeven. Ook de Thalys stopt in Brussel.
    Reizigers naar Rijsel kunnen op Brussel-Zuid overstappen op diverse TGV's.

  • Zucht, weer de verkeerde focus op alleen maar kortere reistijd. Het grote probleem zijn de veel te hoge ticketprijzen die mensen het vliegtuig injagen.

    • Is dat wel zo?
      Zijn de vliegtickets soms veel te goedkoop ipv te gaan beweren dat treintickets te duur zijn?

      De reistijd moet je vergelijken inclusief de opgegeven tijd welke nodig is voor het verplichte inchecken. Dan blijkt de trein echt wel vlotter te zijn.

      • Ik woon nabij Eindhoven, dus ik ben een uur onderweg op de fiets naar Eindhoven Airport. Rustig fietsen uiteraard want ik heb misschien bagage mee. Uiteraard kan ik ook de vervuilende auto pakken en in 15 minuten daar zijn en dan nog 15 minuten met de parkeerautomaat worstelen. Daar kom ik 45 minuten voor de gate sluit aan. Een half uur is ook prima, maar ik wil lekker rustig aan doen. Dan is het een uur vliegen. Dat is dan de vlucht inclusief het taxien, want de vlucht is vaak nog geen 40 minuten. Dan ben ik een half uur bezig om die idioot lange gang op Stansted door te komen en door de douane poortjes te komen. Dan sta ik dus voor het vliegveld voor ik met de Eurostar in Brussel aangekomen zou zijn. Dan is het nog een klein uurtje met de bus naar het centrum. Dus ik sta dan uiteindelijk in hartje Londen terwijl de Eurostar nog niet de tunnel in is voor zo ongeveer 25 euro. 38 euro als ik meer dan alleen een rugzak zou meenemen.

        • Overigens heb ik nu ook een keer met de Eurostar via Amsterdam gereisd en ik heb nog nooit zulke slechte faciliteiten gezien. Je moet er nog veel eerder inchecken dan bij een vliegtuig en er is niet eens genoeg plek om te zitten of om met anderhalve meter te wachten op de trein voor je het perron op mag. Onder treinhobbyisten wordt de Eurostar trein soms helemaal geprezen zonder dat men objectief als een gewone reiziger kan kijken naar de situatie

        • Doet me denken aan 2017/2018. Toen kreeg ik een klus aangeboden in Londen. Nadat ik die eerst beleefd had afgeslagen, begon Flybe een dienstregeling van Eelde naar Southend. Dus stapte ik iedere dinsdag (ongeveer 70 weken op rij) om 6:00 op de fiets om de vlucht van 7:10 te halen. Na aankomst stak ik dan snel over naar het treinstation, waarna ik ruim voor 8:30 aankwam bij het kantoor dat recht tegenover station Fenchurch Street stond. Om een uurtje of 17:15 nam ik dan de trein terug, voor het vliegtuig van 18:55. En dan op de fiets weer naar huis. Heerlijk! Een retourtje met het vliegtuig kostte nog geen 30 euro.

          Iets soortgelijks heb ik aan het eind van vorig jaar gehad toen ik een aantal keren binnen korte tijd naar Bratislava moest. Daar had ik ook weinig zin in, totdat ik in de gaten kreeg dat de vlucht vanaf Eindhoven op maandagochtend prima aansloot bij mijn klus. Om 5:05 vanuit Groningen met de trein, om de vlucht van 9:55 te halen. Niet eens tijd voor het toilet of koffie op het vliegveld van Eindhoven, maar het ging steeds perfect.

        • @bert sitters - flybe heeft een of andere frisse doorstart gemaakt, maar niet vanaf Eelde.

      • > Zijn de vliegtickets soms veel te goedkoop ipv te gaan beweren dat treintickets te duur zijn?

        Kan me vergissen, maar voor de eurostar moesten hogesnelheidslijnen en een Eurotunnel worden gebouwd; dit is voor de luchtvaart niet nodig.

        @vliegfans: bestaat er zoiets als "vliegpadvergoeding" net zoals er een rijpadvergoeding bestaat die eurostar moet betalen om door de Eurotunnel te mogen rijden? Ik heb de neiging te denken dat de airlines de infra tussen de luchthavens gratis en voor niets hebben, maar wellicht heb ik het mis.

    • Niet alleen de reisduur en prijs zijn van belang. In de huidige situatie zijn juist de tijdstippen van vertrek uit Amsterdam een groot knelpunt. 13:47, 16:47 en 18:47 voor de rechtstreekse ritten. Daar hebben veel mensen helemaal niets aan. Met de eerste reismogelijkheid kom je net voor het diner aan in de stad die berucht is vanwege de hoge prijzen voor hotelkamers. Voor veel toeristen is dat een 'no go'.

      Reden dat er geen ritten in de ochtend zijn, is overigens dat dat niet past binnen een werkdag van het personeel in de Eurostar-terminals te Rotterdam en Amsterdam. Bij de toekomstplannen, waarin wel ochtendritten voorkomen, ontstaat bovendien het probleem dat daarvoor geen Marechaussee beschikbaar is.

      • Eurostar-ochtendritten vanuit Amsterdam zijn noodzakelijk als alternatief voor vluchten.

      • Inderdaad! Met een totale reistijd van ongeveer 225 - 240 minuten moet je niet halverwege de middag of einde middag vanuit Amsterdam/Rotterdam vertrekken naar Londen.

        Als Eurostar extra Nederlandse treinreizigers potentieel wilt hebben moet het ongeveer tussen 8.00 - 12.00 de eerste 2 Eurostar laten vertrekken. Liefst met aansluiting vanaf Noord Nederland, Oost Nederland en Flevoland met ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda.

        Want wil je Eurostar Amsterdam - Londen vol wilt hebben moet je niet alleen fixeren op de Randstad.

    • Brabo:

      Speelveld tussen hogesnelheidstrein vs vliegtuig is nog steeds ongelijk. Al begint het minder te worden door de duurder wordende vliegtickets.

      Belangrijke factor is dat een Eurostar Londen - Amsterdam (Zuid) via Rotterdam C qua reistijd concurrerend wordt. Londen - Brussel Zuid rechtstreeks is onder de 2 uur. Thalys heeft er ongeveer 110 minuten nodig. Dat betekent dat de ooit genoemde 225 minuten mogelijk is tussen Amsterdam - Londen. Het is aan spoorbeheerders en vervoerder Eurostar om een Eurostar Londen - Amsterdam in te passen. Met als knelpunt Brussel Zuid - Schaarbeek. Op Brussel Zuid moet de Eurostar via een van de perrons kunnen doorrijden.

  • Ik heb dat half uurtje wachten er wel voor over als die trein goedkoper wordt. Met het vliegtuig ben ik sneller EN goedkoper.

  • Lange stops zijn een manier om lucht in de dienstregeling te krijgen rondom notoir onbetrouwbare knelpunten. Zo stoppen de Zwitserse EC treinen van/naar Italië ook altijd lang in de grensstations (Brug, Lugano) om te voorkomen dat Italiaanse vertraging geïmporteerd wordt. Helaas heeft ook onze HSL zo'n slechte reputatie opgedaan, het meest recent door alle perikelen met resettende Traxxen in de tunnels. Het missen van het slot in de kanaaltunnel door vertraging is erg kostbaar. Dan kiest Eurostar voor de zekerheid voor wat extra buffer.

    • Grappig, lang geleden kon ik in Griekenland niet reserveren op Italiaanse treinen omdat die toch niet op tijd zouden rijden. Ter plekke op Brindisi heb ik toen wel een nachtrein kunnen reserrveren. Het werd een mooie rit met vriendelijke Italianen in de coupé (één met roze krant) en natuurlijk precies op tijd en uitgerust in Venetië aangekomen.

    • NIMBY:

      Mee eens dat je marges moet inbouwen. Dat zie je nu op Rotterdam Centraal met de Beneluxtrein. Die soms 8 minuten voordat het naar Schiphol via HSL rijdt.

      Het is dan ook aan de spoorbeheerders in Engeland, Frankrijk, België en Nederland in samenwerking met Eurostar consortium om uit te zoeken wat de beste tijden zijn. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

      Want niet alleen is de HSL een zwakke schakel. De Noord - Zuid verbinding in Brussel is een knelpunt. Gelukkig gaat de nieuwe GNER netwerk deze knelpunt ontlasten. De Eurostar Amsterdam - Londen kan beter doorrijden als straks de ICNG (België) gaat rijden. Scheelt tussen Schiphol - Rotterdam 3 minuten t.o.v. Traxx + ICR. Tussen Rotterdam - Zevenbergse Hoek (aansluiting Dordrecht - Breda (1 - 2 minuten). En tussen Rotterdam - Antwerpen is de ICNG België hooguit 6 - 8 minuten langzamer t.o.v. de Eurostar.

      Belangrijk zal vooral zijn hoe betrouwbaar de ICNG (België) gaat rijden. De HSL infrastructuur moet met miljoenen euro's verbeterd worden. Maar dat is een politiek besluit.

      En de spoorbeheerders moeten in overleggen met NS, NMBS, SNCF en Southeastern (Londen - Ashford) zo goed mogelijk kan doorrijden.

  • Dat het wel veel sneller kan is al eerder betoogd. Er is veel bureaucratie, is het niet bij de overheden dan verzinnen de bedrijven of het personeel zelf wel wat.

    Vreemd dat consumentenorganisaties die helemaal geen partij zijn denken dat ze geld van het ene bedrijf naar een ander bedrijf zonder enig verband zou kunnen laten verhuizen. Dit is volkomen geschift. Alsof ik in de winkel een deel van andermans rekening zou moeten betalen.

    • @Dries, kijk naar het geklungel met de verbinding Aken - Heerlen - Maastricht, die eigenlijk sinds december 2018 had moeten rijden naar Luik. De NMBS lag/ligt dwars wegens het ontbreken van ETCS.
      De Benelux bestaat sinds 1944 en de EEG/EU 'functioneert' sinds 1957. Ik vraag met steeds meer af waar dit soort praatclubjes/Europarlement voor dienen, als grensoverschrijdende treinverbindingen door bureaucratische rompslomp consequent worden ontmoedigd.

      • Londen is geen Luik, maar naar Luik ligt de fout bij Arriva. De vervoerder had moeten
        weten wat de Belgische vereisten zijn voor nieuwe treinen en het vereiste systeem gewoon moeten inbouwen in hun drielandentrein.

      • Londen is geen Luik, maar naar Luik ligt de fout bij Arriva. De vervoerder had moeten
        weten wat de Belgische vereisten zijn voor nieuwe treinen en het vereiste systeem gewoon moeten inbouwen in hun drielandentrein.

    • Belangrijk is om een op sleutelmomenten een trein te laten vertrekken zodat mensen de aankomst kunnen plannen. De reistijd zal minder dan vier uur moeten zijn vanaf Rotterdam.
      Voldoende aanbod van concurrerende prijzen.
      Voor de veeleisende reiziger zou een korte incheck mogelijk moeten zijn en waarschijnlijk zouden velen van deze lieden ook de auto ergens bij het station kwijt willen voor de duur van de reis.
      Helaas zijn Rotterdam en Amsterdam CS daar niet erg uitblinkend. Eigenlijk zou men op Schiphol moeten instappen kunnen maar daar heeft men geen voorzieningen op de perrons.

  • Ik kan me dit goed voorstellen. De stops gaan terugbrengen terugbrengen naar 5 min is een goede. Voordat er stops worden geschrapt, is 't altijd goed om te kijken hoe belangrijk dit als overstapstations voor de regio is. Het lastigst blijft 't om iets aan de prijs te gaan doen. Bovendien vind ik dat ze veel meer moeten inzetten op de OV.

    • Het is een mobiliteitsketen. Er moet ook voor gezorgd dat er genoeg aanvoer van treinreizigers uit verschillende delen van Nederland is.

      Eurostar Amsterdam (Zuid/Centraal) - Rotterdam Centraal - Londen St. Pancras International zal vanaf Randstad/Nederland veel reizigers kunnen vervoeren. Vooral via Rotterdam Centraal. Met de huidige dienstregeling zie je dat het zonerijden vooral via Schiphol (geen stop voor Eurostar), Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal gaat.

      Treinreizigers uit Noord Nederland, Oost Nederland, Flevoland, Gelderland en Utrecht zullen dan bij Rotterdam Centraal op de Eurostar opstappen. Het is belangrijk dat ProRail hier met Eurostar en indirect NS goede aansluiting regelt.

      Aanvoer via ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda via Zwolle, Lelystad, Schiphol is dan belangrijk. Want je wilt niet tot Rotterdam Centraal boemelen. Dan stappen velen alsnog over op de vliegtuig.

      • Kleine opmerking hier: Wanneer de Ams-Zuid als internationale treinhaven geinstalleerd wordt ipv AMS centraal, dan zal de eurostar meer reizigers al vanaf Amsterdam bedienen. Het 'boemelen' naar Rotterdam is dan voor veel reizigers uit het noorden en noord-oosten verleden tijd. Voor mensen uit Noord-holland is het ietwat onpraktisch dat sloterdijk niet per trein is ontsloten met Ams-Zuid, en een eurostar-stop bij Schiphol douane-technisch niet haalbaar is. Voor hen vereist dat straks een extra stukje met de metro om in de Eurostar te zitten. Desondanks zou het operationeel wel schelen dat de groep uit Noord en Noord-Oost nederland het traject AMS-Rotterdam al per eurostar bereidt, en niet in volle IC-direct waar een driekwart-lege Eurostar achteraan rijdt. Dat scheelt capaciteit op dat dure HSL-traject.

        Maar, die overgang naar Ams-zuid is natuurlijk nog toekomstmuziek (2030, exclusief de altijd aanwezige vertraging). Tot dan, zal Rotterdam inderdaad heel veel instappers bedienen.

        • Om vanaf Zwolle & “verder” naar Amsterdam te komen moet je in Almere overstoppen. Naar Rotterdam kan rechtstreeks. Dus de keuze is eenvoudig.

        • Elke verandering in dienstregeling heeft zijn voor-en nadelen. Alles ten noorden van Amsterdam Centraal heeft nadeel als de HST van/naar Amsterdam Zuid gaat.

          Waarom wordt de dure Hemboog niet beter benut? Dure fly-over waar slechts 2 keer p/u de Sprinter Hoorn Kersenboogerd - Amsterdam Sloterdijk - Schiphol - Leiden rijdt. Héél wat minder dan Utrechtboog waar nu 6 IC p/u rijdt.

          In plaats van alle IC Direct via Amsterdam Zuid - Weesp - Lelystad/Amersfoort te laten rijden kunnen ze ook 2 keer p/u een IC Direct Rotterdam - Schiphol - Amsterdam Sloterdijk - Alkmaar via Hemboog laten rijden. Scheelt een overstap op Amsterdam Centraal. En er zijn genoeg IC Alkmaar - Utrecht.

          Je refereert aan een driekwart lege Eurostar. Kan me niet voorstellen dat dit zo blijft. Het zat Eurostar Amsterdam - Londen behoorlijk tegen om meerdere redenen.

          Maar SNCF zal als grootste aandeelhouder samen met de andere partijen niet voortdurend een Eurostar Amsterdam - Londen met een bezettingsgraad van 25% willen laten rijden. Dan rijden ze gewoon een minder hoge frequentie met hoge bezettingsgraad. Of amper.

      • Eurostar Amsterdam - Rotterdam - Londen bedient niet geheel Nederland. Limburg, Noord Brabant, grootste deel van Gelderland en Zeeland kun je afschrijven. Die moeten via andere routes in Brussel Zuid zien te komen.

  • Is er zoveel vraag naar reizen naar London eigenlijk?

    Vergeet niet dat je voor een stedentrip London veel meer moet regelen dat voor een stedentrip van een willekeurige andere stad. Een paspoort is tegenwoordig verplicht voor reizen naar de UK, evenals reisstekkers (al heb je die ook voor Ierland nodig). Juist door al dat gedoe is reizen naar de UK minder aantrekkelijk. Dat je een reisstrekker voor de UK nodig heb, kun de UK niet veel aan doen, maar laat alsjeblieft ook weer mensen die enkel een identiteitskaart hebben weer toe tot de UK. Dan ben je al van een hoop gedoe verlost.

    • Er gaan dagelijks veel vluchten naar Londen.
      Een beetje ervaren reiziger heeft een paspoort en een wereldstekker is handig. Ook voor Zwitserland heb je bijvoorbeeld een adopter nodig. Dit geldt zelf binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

      • Voor Zwitserland heb je enkel een wereldstekker nodig voor laptops en dergelijk spul due niet op een Eurostekker werken. Je telefoon kan gewoon opgeladen worden op een Zwitsers stopcontact. Dat is wat anders als in de UK, waarbij je voor alle elektrische apparaten een wereldstekker nodig heb.

        En de identiteitskaart is naast EU-landen ook geldig in Noorwegen, Zwitserland, Servië, Bosnië, Albanië, Montenegro, Noord-Macedinië, Turkije, Georgië en de ministaatjes. Dan zijn de enige Europese landen waar een paspoort voor nodig is de UK, Rusland, Belarus, Oekraïne en Moldavië. Gezien de huidige situatie worden reizen naar de laatste vier landen afgeraden rn blijft de UK als enige land de vreemde eend in de bijt die geen identiteiskaart als reisdocument accepteert.

        • Als ik naar Caraïbisch Nederland wil, dat onderdeel is van ons Koninkrijk, dan heb ik ook een paspoort nodig. Wellicht reis ik te vaak: Rusland, Belarus, Oekraïne, Moldavië en Noord-Cyprus zijn landen die ik toch vrij recent heb bezocht, toen het nog kon.
          Een paspoort is tegenwoordig tien jaar geldig.
          Ja, nu er lange wachttijden zijn is het vervelend als je ineens naar Londen denkt te gaan voor een stedenuitje, maar je hebt geen paspoort.
          Maar iemand die er vaak beroepsmatig op uit moet heeft echt wel een paspoort en zorgt tijdig voor een nieuw paspoort als het bestaande verlopen raakt.
          Ik zie het probleem niet. Engeland is een eiland en eilanden hebben altijd iets bijzonders
          Verder zijn wereldstrekkers gemakkelijk te koop. Een beetje ervaren reiziger heeft deze gewoon in de uitrusting.

        • @Bert Sitters, de ervaren reiziger die regelmatig buiten Europa komt (Curaçao en Aruba liggen ook niet in Europa en de meeste Nederlanders zullen nooit in hun leven die eilanden bezoeken), hebben een paspoort en een wereldstekker in bezit, maar je onderschat hoeveel Nederlanders vaak niet eens verder komen dan België of Duitsland en af en toe op vakantie gaan naar Frankrijk, Spanje of Italië. Deze mensen hebben enkel een identiteitskaart en geen wereldstekker in bezit. Een stedentrip naar London werpt op die manier veel meer drempels op dan een stedentrip naar een andere Europese stad. Een stedentrip Berlin, Paris, Praha, Budapest, Wien, Koebnhavn, Roma of Barcelona betekent gewoon vlucht of trein boeken, koffers pakken en wegwezen. Voor een stedentrip London komt door al die Brexit-ongein veel meer rompslomp bij kijken. Dat schrikt mensen af.

    • In de komende zeven dagen vertrekken er 282 lijnvluchten vanaf Schiphol naar de Londense luchthavens (114 naar Heathrow, 67 naar City, 48 naar Gatwick, 38 naar Luton en 15 naar Stansted). Op basis van die cijfers kun je natuurlijk vaststellen dat veel mensen met het vliegtuig naar Londen reizen. Voor de coronacrisis lag het aantal vluchten op de routes echter veel hoger. Langzamerhand komen er steeds meer vluchten terug.

      • Voor de coronacrisis was de Brexit ook nog niet van kracht geworden en sinds de Brexit is er een heleboel administratieve rompslomp bij gekomen. Alleen de problemen die Brexit met zich meebrengen halen vrijwel nooit het nieuws omdat het nieuws gedomineerd werd door corona en nu door Oekraïne. Was er geen corona geweest, dan waren de pijnpunten van Brexit veel eerder zichtbaar geworden. Vergeet niet dat een stedentrip London in 2019 totaal anders is dan een stedentrip London in 2022, juist door die administratieve rompslomp van Brexit.

        • Geen idee welke rompslomp erbij is gekomen voor voetpassagiers. Engeland heeft nooit in de Schengenzone gezeten. Er waren dus altijd al controles. In de praktijk ging dat al vaak sneller wanneer er met een paspoort gereisd werd, in vergelijking met de ID-kaart, want met een paspoort kun je door de zelfscan en met een ID-kaart niet. De enige rompslomp die tot voor kort was vanwege de coronaregels, waren de PLF bij vertrek en de verplicht test bij terugkeer. Ik heb verder nooit wat aan rompslomp gemerkt.

      • Eng land is sinds de Brexit ook een stuk duurder geworden omdat sindsdien de Euro flink is weg gezakt ten opzichte van het Britse pond.

        • Een Euro is een Euro. De rest gaat op en neer. Net als in de gulden tijd. Toen had je het ook nooit over de gulden koers en alleen of de dollar hoog of laag stond.

      • Annemiek:

        Het aandeel van Eurostar Amsterdam - Londen zal beperkt blijven. De Noordzee is een te grote barrière. Omrijden via Brussel - Lille - Kanaaltunnel is niet praktisch.

        Daarom mikt Eurostar op rijkere reizigers die gesteld zijn op comfort. En hun bestemming in hartje Londen hebben. Voor overige bestemmingen in Londen kunnen ze de metro en de Crossrail (Queen Elizabeth line) gebruiken.

        Van belang is vooral dat de Eurostar Amsterdam - Londen betrouwbaar zal zijn. En de reistijd van een kleine 4 uur (inclusief inchecken) vanaf Amsterdam zal essentieel zijn. Vanaf Rotterdam Centraal gaat minstens 30 minuten ervan af. En daar stappen de meeste (Eurostar) reizigers op.

    • Volgens mij ken ik niemand die geen paspoort heeft. Een paspoort is tegenwoordig 10 jaar geldig en kost dus maar een paar euro per jaar. Waarom zou je in vredesnaam in plaats daarvan een identiteitskaart nemen? Ik denk dat alleen mensen die nooit reizen daarvoor kiezen.

      • Erno-Berk overdrijft. De enorme rompslomp die is ontstaan door de Brexit zou bestaan uit het moeten bezitten van een paspoort en een wereldstekker (die voor de Brexit ook nodig was). Voor mensen die een citytrip maken, is er sinds de Brexit niets veranderd. De belbundel van je smartphone is ook nog steeds geldig en je kunt nog steeds letterlijk overal met je Nederlandse bankpas betalen. Maar wellicht dat Erno de enorme rompslomp wat kan toelichten.

        • Wat een onzin allemaal.
          Ik reis voor mijn werk ongeveer 1 x per maand naar Engeland (een plek een uurtje ten noorden van London) en ik kan bevestigen dat ertotaal geen sprake is van administrative rompslomp om naar London te reizen.

          Je hebt inderdaad alleen een paspoort, en uiteraard een ticket, nodig om er te komen Maar dat voor de Brexit ook het geval.
          Het klopt dat je eerder met alleen een ID kaart kon reizen, en dat kan nu inderdaad niet meer. Maar om dat nu een enorme rompslomp te noemen gaat wel een beetje ver.

          En meer ontopic...de Eurostar is nu inderdaad nog geen goed alternatief.
          Het duurt voor mij veel te lang tov het vliegtuig

          Vliegtuig = 45 minuten reizen naar Schiphol + 1 uur wachten/inchecken + 1 uur vliegen + 1 uur van vliegveld naar bestemming = 3,45 minuten

          Trein = 45 minuten naar Eurostar station + 45 minuten wachten/inchecken + 4 uur reis + 0,5 uur wachten op aansluitende trein + 1 uur van St. Pancras naar bestemming = 7 uur

          Met het vliegtuig kan ik s'ochtend weg gaan en, met het winnen van een uur vanwege het tijdsverschil, 'gewoon' op tijd met op kantoor zijn en de hele dag werken.
          Met de trein verlies ik een hele dag aan het reizen, of ik moet een extra hotelovernachting nemen.

          Dus nee...de trein is nog geen echte optie.

Share

Recent Posts

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

7 uur terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

2 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

2 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

2 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

2 dagen terug

NS start test met inchecken betaalpas

Om het reizen voor passagiers makkelijker te maken, gaat NS testen met het contactloos inchecken…

3 dagen terug