Continuïteit en kwaliteit van de Noordelijke Lijnen zullen voorop staan in de gesprekken van staatssecretaris Thierry Aartsen (openbaar vervoer) met vervoerder Arriva. Aartsen schrijft aan de Tweede Kamer dat hij conform de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in gesprek gaat met Arriva.
Het CBb heeft de staatssecretaris in een voorlopige voorziening opgedragen met Arriva in gesprek te gaan. Aartsen meldt nu dat hij behalve met Arriva, ook gaat praten met de provincies Groningen, Friesland en Overijssel en NS die momenteel de concessie heeft voor de Noordelijke Lijnen (Zwolle – Groningen, Zwolle – Leeuwarden). Voor 8 december meldt Aartsen de uitkomst van de gesprekken aan het CBb en de Tweede Kamer.
Het gesprek met Arriva is eigenlijk een voortzetting van gesprekken die tot 2023 werden gevoerd. Destijds zouden Arriva en het ministerie al ver zijn gekomen in de onderhandelingen om de stoptreindiensten op de Noordelijke Lijnen buiten de concessie voor het hoofdspoornet te laten en Arriva daar in open toegang stoptreinen te laten rijden. Maar het ministerie stopte de gesprekken en besloot de stoptreinen toch in de concessie te laten die aan NS werd gegund.
Volgens Aartsen is er destijds een ’intensief proces’ doorlopen met Arriva. Volgens de staatssecretaris is besloten Arriva niet de stoptreinen in open toegang te laten rijden omdat er onvoldoende zekerheid was dat Arriva de stoptreinen onverminderd zou blijven rijden. Aartsen schrijft ook dat het bedoeling was om met Arriva en andere vervoerders in gesprek te blijven om te kijken of de concessie in 2029 aangepast kan worden en de stoptreinen alsnog in open toegang te laten rijden.
Door de uitspraak van het CBb komt het gesprek met Arriva nu eerder. De rechter gaf in de voorlopige voorziening aan dat de zorgen van het ministerie over de continuïteit van de stoptreinen onterecht waren en dat het ministerie in 2023 de gesprekken niet had mogen stoppen. Daarmee is de kans groot dat de uitkomst van de nieuwe gesprekken is dat Arriva de stoptreinen toch krijgt toegewezen.
De Europese Commissie heeft in de zomer aangekondigd Nederland voor het Europese Hof te slepen omdat de commissie vindt dat Nederland de concessie voor het hoofdspoornet niet onderhands had mogen gunnen aan NS. Aartsen schrijft dat het ministerie nog geen verzoekschrift heeft ontvangen voor deze zaak.
Ook de zaak van Arriva en andere vervoerders bij het CBb tegen de concessie gaat nog door en hiervoor is advies gevraagd aan het Europese Hof. Aartsen schrijft de Kamer dat het mogelijk is dat beide zaken tegelijkertijd door het Hof worden behandeld, maar evengoed twee aparte zaken zijn met eigen regels.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 25 september 2025 11:34
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…