fbpx

D66 wil opheldering over uitval Intercity direct

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) moet de Tweede Kamer zo snel mogelijk opheldering verschaffen over de problemen waarmee de Intercity direct kampt, zoals de Fyra nu heet. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven vindt het "onvoorstelbaar" dat de nieuwe treinen de afgelopen tijd minder punctueel zijn gaan rijden, reageert ze maandag op berichtgeving uit De Telegraaf.

Intercity direct kampt vooral met een enorm hoge uitval. Daardoor krijgen veel reizigers vertraging, die bovendien vanaf 1 januari 2015 minder snel hun geld terug krijgen als de beloofde reistijdwinst niet wordt waargemaakt. Van Veldhoven wil dat Mansveld zo snel mogelijk duidelijk maakt waardoor de treinen minder stipt zijn gaan rijden.

De Telegraaf besteedde aandacht aan uitvalcijfers van ICDefect, die gisteren door de Maatschappij Voor Beter OV werden verstrekt. Daaruit blijkt dat in juli bijna negen procent van de treinen uitviel. Het aantal treinen dat op tijd reed daalde bovendien van negentig procent in januari naar 84 procent in juli. Een niet-gereden trein wordt in de filosofie als een vertraagde trein gezien.

De Intercity direct wordt getrokken door Traxx-locomotieven van Bombardier. Deze trein haalt een maximale snelheid van 160 kilometer per uur, terwijl de Fyra 250 kilometer per uur kon halen. De Traxx is één van de best verkochte locomotieven van Europa. De trein rijdt onder andere in Zweden, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.

Foto: Nieuwe Traxx-locomotief in NS-huisstijl, fotograaf: Willem van der Houven.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.