DB koopt Talgo-trein voor Amsterdam-Berlijn

De Duitse spoorwegen (DB) kopen 23 nieuwe treinen bij het Spaanse Talgo. Vanaf 2023 zullen de nieuwe treinen gaan rijden. Ook tussen Amsterdam en Berlijn zullen de Talgo-treinen gaan rijden. Dat meldt onder andere de NOS.

Vectron

De koop is opmerkelijk, omdat NS vorig jaar ook al aangaf nieuwe Vectron locomotieven te zullen gaan inzetten. Die zijn vanaf 2021 voorzien tussen Amsterdam en Berlijn. Nu wordt in Bad Bentheim de Nederlandse locomotief nog vervangen door een Duitse, maar dat moet straks verleden tijd zijn. Mede daardoor wordt de trein vanaf 2021 een kwartier versneld.

Lease

NS zegt tegenover Treinreiziger.nl op de hoogte te zijn van de order van DB. “Maar het is vers van de pers, over precieze inzet van de treinen op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn vindt nog uitgebreid overleg plaats”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. NS zegt nu desgevraagd dat het spoorbedrijf geen 12 Vectron lcomotieven heeft gekocht, maar deze wil gaan leasen. Waarbij eerder gemeld werd dat de locomotieven vanaf 2020 beschikbaar zouden zijn, is het spoorbedrijf nu voorzichtiger. NS zegt nu dat de inzet van de Vectron wordt onderzocht. “Die optie is nog net zo actueel, als deze was voor het nieuws van vandaag.”

550 miljoen

De Talgo treinen bestaan uit een locomotief met rijtuigen. Ze kunnen een snelheid halen van 230 kilometer per uur. De huidige Duitse locomotieven kunnen maximaal 200 kilometer per uur, maar in Nederland rijden de treinen niet sneller dan 140 kilometer per uur. Met de bestelling is een investering gemoeid van 550 miljoen euro.

Andere trajecten

De treinen zullen ook ingezet worden tussen Keulen en Westerland, en tussen Hamburg en Oberstdorf. In het contract is een optie meegenomen om de bestelling uit te breiden naar 100 treinen. Opmerkelijk is dat de lijnen naar Westerland en Oberstdorf geen bovenleiding hebben. De technische specificaties van de trein zijn nog niet bekend.

Over Talgo

De Talgo treinen zijn een opvallende verschijning op het spoor. Vooral omdat de rijtuigen vrij kort en de treinen vrij laag zijn. Talgo heeft voor de RENFE al eens hogesnelheidstreinen gemaakt. DB had in het verleden nachttrein rijtuigen van Talgo, maar die zijn slechts 15 jaar ingezet, van 1994 tot 2009.

Video Talgo nachttrein DB

This post was last modified on 16 april 2021 11:23

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug