De Franse regering is boos op het verwachte veto van de Europese Commissie voor de geplande fusie tussen de treindivisies van het Franse industrieconcern Alstom en zijn Duitse branchegenoot Siemens.
EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) zal volgens ingewijden mogelijk later op de dag bekendmaken dat er geen goedkeuring komt voor de deal. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire stelt dat als Brussel een veto uitspreekt er dan een ‘economische fout” wordt gemaakt, die indruist tegen de Europese industriële belangen.
Le Maire denkt juist dat de fusie zal leiden tot een sterke Europese speler op treingebied die het hoofd kan bieden aan zware concurrentie uit China. De Europese Commissie vreest echter voor een te sterke positie van het fusiebedrijf op de Europese treinmarkt. China heeft weliswaar de grootste treinfabrikant ter wereld, maar deze fabriek (CRRC), is op dit moment slechts op beperkte schaal buiten China actief. Zo heeft de CRRC nog nooit een Europese hogesnelheidstrein gemaakt.
Siemens en Alstom kondigden de deal in 2017 aan en vorig jaar werd door Brussel een diepgaand onderzoek ingesteld naar de zaak. Siemens is vooral bekend als fabrikant van de hogesnelheidstrein ICE, maar maakt ook stadstrams zoals de Combino in Amsterdam. Alstom is de maker van onder meer de TGV in Frankrijk.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 7 februari 2019 21:01
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…