De Duitse spoorwegen willen kijken of spoorrails beter bestand zijn tegen hitte als die wit zijn geverfd. Op de hogesnelheidslijn van Hannover naar Würzburg wordt daar een proef mee gedaan, meldde de regionale zender NDR woensdag.
De resultaten van de proef zijn vooralsnog veelbelovend, aldus de ‘chef natuurgevaren’ van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, Karoline Messenzehl. Haar collega’s in Oostenrijk en Zwitserland proberen ook witte spoorrails uit.
Ook in Italië komen witte rails tegen de hitte al langer voor. De temperatuur van spoorstaven bij hitte oplopen tot boven de 70 graden. Het spoor gaat bij warm weer uitzetten. Bij enorme hitte kan het spoor soms niet meer uitzetten, waardoor er spoorspatting kan optreden. Er ontstaan dan kronkels of slingers in het spoor. Treinverkeer is dan niet mogelijk.
De spoorwegen gaan ervan uit dat de witte verf het zonlicht wat weerkaatst en dat het spoor daardoor minder heet wordt, waardoor de rails minder snel uitzetten. Daarmee moet spoorspatting voorkomen worden.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 2 oktober 2019 08:42
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…