DB verbreekt weer vertragingsrecord
06 okt 2025 14:37
Weer een nieuw diepterecord voor het geplaagde Deutsche Bahn (DB). In september reed slechts 55 procent van de intercity- en ICE-treinen in Duitsland op tijd (binnen zes minuten vertraging). En daarmee zijn er nog nooit zoveel treinen vertraagd geweest. Werkzaamheden, vandalisme en sabotage worden als oorzaak aangewezen.
DB meldt nu al ’dat het steeds duidelijker wordt dat de jaarlijkse punctualiteit onder de vorige doelstelling van 65 tot 70 procent zal liggen’. De stiptheid in het gehele langeafstandsverkeer bedroeg in september 61,9 procent. Vorig jaar was dit 67,9 procent en dat werd al als dramatisch gezien. De 55,3 procent punctualiteit van de IC- en ICE-treinen is ongeveer zeven procentpunten lager dan in september 2024.
Verbindingen niet haalbaar
De slechte punctualiteit heeft grote gevolgen voor reizigers op de lange afstanden. Voor treinreizen door Duitsland moeten reizigers ervan uitgaan dat ze hun geplande overstappen niet halen. Bij het het plannen van reizen is het aangeraden om alvast uit te kijken welke alternatieve verbindingen er gemaakt kunnen worden en tijdens de reis is het zaak de actuele stand via de reisplanner in de gaten te houden.
In het regionale treinverkeer in Duitsland arriveerde in september 87,2 procent van de treinen op tijd, en ook dat was minder dan in september 2024 (89,2 procent). Ter vergelijking: op het Nederlandse hoofdspoornet was 95,4 procent van de ritten van NS in september minder dan vijf minuten vertraagd.
Proces gestart voor verbetering
DB staat aan het begin van een hervormingsproces. Op het spoor vindt een grote operatie plaats om achterstallig onderhoud weg te werken. Onder leiding van de nieuwe topvrouw Evelyn Palla moet het spoorbedrijf uit de rode cijfers raken en de dienstregeling weer betrouwbaar krijgen. Verkeersminister Patrick Schnieder heeft DB daarvoor onlangs lagere realistischere doelen gegeven. In 2029 moet minimaal 70 procent van de langeafstandstreinen op tijd rijden.
(c) Treinreiziger.nl
Ik heb vast een tip: die werkzaamheden weet je al, dus pas de dienstregeling daarop aan! 55% kun je niet afschuiven op externe omstandigheden.
dat gebeurt dus ook. Ben nu al weer tijdje in DE en hoor continue ´reden vertraging´ als defect materieel, personeelsgebrek, wegens andere trein er voor vertraagd.
Verder meen ik-weet niet zeker-dat die 87% R-treinen ENKel voor DB geldt-en niet voor de dozijnen aan andere regionale uitbaters. Iets als Nat. Express of dat eurobaantje in NRW hebben vrijwel geen enkele trein die op eindpunt zonder veel Verspaetung aankomt. Nog daargelaten de grote hoop aan complete uitval.
Duitsland is gewoon een drama en dat zeg ik als machinist die ook in Duitsland rij
Leuk om een reactie te horen uit de eerste hand van iemand die als machinist direct geconfronteerd wordt met de problemen op het Duitse spoor.
Het zou mij benieuwen welke problemen men precies dagelijks of frequent aldaar ondervind en dat in vergelijking met Nederland.
Helemaal mee eens. Het is in Duitsland echt een chaos. Als we bezoek krijgen die met de trein komen, dan zeggen ze altijd: we gaan een trein vroeger, dus zullen wel een half uur later aankomen dan gepland. Wordt het nog later dan bellen we even vanwege het afhalen op het station.
Het is duidelijk dat eerst de prioriteiten gelegd moeten worden op verbetering van het bestaande spoornet. Nieuwe hogesnelheidslijnen zullen worden uitgesteld. Zoals Neubaustrecke Hannover – Bielefeld. Over NBS Frankfurt – Mannheim hoor je niets meer over.
Jaren van bezuinigingen heeft het Duitse spoornet in deze crisis gebracht.Hopelijk hebben ze nu geleerd dat kwaliteit beter is dan bezuinigen.
En kwaliteit hebben de Duitse treinen. Maar het Duitse spoornet bepaald niet.
Hmmm. De allereerste prioriteit moet de beschikbaarheid van reservepersoneel en -materieel zijn bij het eindpunt van een verbinding. Indien de aankomende trein te laat komt, hoeft de “terugweg trein” niet te laat te vertrekken. Ik ben dan behoorlijk zeker dat dan de Pünktlichkeit met sprongen vooruit gaat. M.a.w. de marode infrastructuur wordt maar al te graag als excuus voor het toedekken van het eigenlijke probleem gebruikt.
“Gelukkig” zijn deze droeve prestaties gehaald op het fernverkehr en niet bij het nahverkehr wat in feite de veel belangrijkere treinlijnen zijn. De belangrijkste vraag wat is de reden voor deze droeve prestaties. Werkzaamheden? Voorkeur aan het nahverkehr? Overbelast spoorwegnet? Of een oververzadigdbare puinhoop bij DB fernverkehr. Iets moet dit toch kunnen verklaren? Deze prestaties zijn wel een enorme afknapper en een reden dat mensen met de eigen auto gaan of een binnenlandse vlucht nemen
Als je nog in Hengelo de Berlijner wilt gebruiken om richting de West (lees Amsterdam) te gaan mag je er rekening mee houden dat statistisch gezien 1 op de 2 treinen vanuit Duitsland te laat is. Bedankt voor de info van gaan we wel gewoon met binnenlands NS verkeer, want die doet het gelukkig een stuk beter.
Tja, wat is de reden voor deze droeve prestaties vraagt u?
Politiek, mismanagement, machtspelletjes, kartelvorming, onkunde enz.
Ik weet niet hoe het met uw Duitse taalvaardigheid gesteld is maar een aantal antwoorden worden in deze film gegeven; https://www.youtube.com/watch?v=agGWxLa9rjI
Vergeet niet dat in Duitsland het aantal reizigers flink gestegen is de afgelopen jaren.
Daarbij blijft men rijden bij verstoringen waarbij ook over andere routes gereden wordt. Dat heeft ook effect op de punctualiteit. Het schrappen van treinen is goed voor de punctualiteit, maar slecht voor het imago.
In Aken HBF waar ik regelmatig kom, hoor ik elke keer dat er weer een vertraging is en dat treinen van andere sporen aankomen en vertrekken en dat soms tot op het allerlaatste moment. Dat is ook van invloed op bijvoorbeeld de Arriva Drielandentreinen die continue van aankomst en vertrekspoor en soms kort voor vertrek veranderen, staat er op het info scherm vertrek van spoor 6 wordt het op amper 3 minuten verandert in Gleis 1, dan zie je mensen hollen en rennen naar het andere spoor, want de Drielandentrein wordt ook voor lokaal verkeer gebruikt tot Herzogenrath en op zaterdag met de D-ticket kan het ook extra druk zijn. Dat in- en uitvoegen op het Duitse spoor zorgt regelmatig voor vertraging en vaak genoeg rijden ook vrachttreinen van Duitsland via Landgraaf naar Heerlen met gevolgen voor de passagierstreinen
Reizen met de DB is bijna “Russisch roulette” te noemen, je weet niet wat je er voor krijgt en wat er met je trein gebeurt.
Ja Frans, maar gek genoeg wordt ik hier ook wel een beetje blij van.
Het is namelijk een teken dat iedereen zijn best doet er toch iets van te maken. Het is voor het personeel niet gemakkelijk onder deze omstandigheden te werken en er zullen heel wat overuren worden gemaakt.
Er is ook een land waar het bijsturen nagenoeg is afgeschaft.
Op de gele vertrekstaten op de stations in Duitsland zie je niet alleen de vertrektijden en van welk spoor men vertrekt, maar ook de opeenvolgende stations en tijden en als men dan gaat omroepen dat er plus minuten vertraging is men dat ook kan doorrekenen naar de andere stations voor wie toevallig even geen mobieltje heeft, dit in tegenstelling tot ons land. Maar hier gebeurt bijna alles mobiel en elke vertraging werkt niet in het voordeel van de reizigers ongeacht in welk land men woont.
Zoals ik boven al meldde-er is-kan ieder met wat harses in de kop zelf ook wel bedenken- niet 1 enkele reden. Maar personeelsgebrek-zowel op de trein als in de regelcentra, is wel een grote factor.
R/RE=nahverkehr wacht altijd op spaetere IC/ICE=fern, dus dat kan het amper zijn.
Meer dan zes minuten is vertraging?
Nouwelijks kans om bijvoorbeeld München – Hamburg stipt te halen
of Berlijn – Düsseldorf, etc., etc.
De tijden zijn veranderd:
Vaker vernielingen aan kabels of andere onderdelen van het seinwezen.
Vaker oponthoud doordat iemand door de politie uit de trein gehaald moet worden.
Doordat er meer treinen over hetzelfde spoor rijden meer kansen op treinfiles met een rij treinen die in de vertragingsstatistiek terecht komen.
Tegenwoordig al langzaam rijden of helemaal niet als Een persoontje op het trace gezien is, ook al liep die tien meter naast het spoor.
Een enorm langdurig theater als iemand onder een trein terecht is gekomen.
Meer van die idiote regels.
Mijn ervaring in Duitsland. Meer vertragingen maar veel minder uitval als hier. Bij defecte trein gebruikt DB gewoon het spoor wat nog wel vrij is met 30 km . Werklui zie je dan ook de defecte trein wegslepen. Hier meteen 4 uur geen trein en hopen op (overvolle) bus
En dan toch nog 95% betrouwbaarheid. Reken maar dat die 4 treinvrije uren daarin zijn meegerekend. Iets met zachte heelmeesters…
Wat een fake news wanneer dan????
Behalve die hele grote storing in Utrecht 2 jaar? Geleden niks geks meegemaakt en ik reis bijna dagelijks…
Dus volgens u is het in Duitsland allemaal veel beter geregeld. Waarom blijkt dat dan niet uit de statistieken ?
Ik stap altijd uit op een halte die de internationale trein uit Berlijn aandoet. Hij zou gelijktijdig moeten aankomen. Ik heb hem in een jaar tijd slechts 2 keer zien staan. Hij is altijd minstens 10 en meestal 30 minuten vertraagd.
Als je in Duitsland de trein neemt weet je één ding zeker: vertraging. Maar soms ben je dan ook sneller thuis (doordat de voorgaande trein 45 min vertraagd is en die ineens perfect op de Berlijner die ook vertraagd is blijkt aan te sluiten)
Het zal voor deze nieuwe topvrouw een hele opgave zijn,om dit probleem op telossen ik zou zeggen begin bij de basis en dan om hoog werken tot het weer werkt als een klok.
Laten we positief blijven over Duitsland. Daar is een halve liter bier wel gewoon een halve liter en niet zoals hier bij ‘Grolsch’ 45CL. Je mag daar ook gewoon op stations paffen, hier niet. En je kunt daar ook met flappen betalen bij kaartautomaten. Je weet wel, papiergeld en niet van monopoly maar wat je op de zaterdag bijverdient met dakdekken bij een goeie kameroad.
Dus Duitsland is een land met een Gucci riem om? De usa van Europa? Een derde wereld land dus.
Die halve liter bier van jou koste bij het Oktoberfest in München wel 15 euro.
Mede door ongelooflijke bureaucratie, die vele malen erger is dan in Nederland, functioneert het land slecht…. en dat niet alleen op het spoor.
Een deel van de vertragingen komt doordat het personeel soms erg moeilijk doet en te veel in protocollen denkt. Als het protocollen zijn die daadwerkelijk van belang zijn voor de veiligheid is dat natuurlijk goed, maar soms is het onzin.
Vorige week bleef een trein in Mönchengladbach wachten op de politie om iemand uit de trein te halen, omdat diegene een fiets op de verkeerde plaats had neergezet. Dat was een lastig persoon, maar op zich ongevaarlijk. Dat de fiets verkeerd stond maakte voor de veiligheid op dat moment ook niet uit, want met drukte viel het erg mee. Een trein kan dan ook rijden als er een fiets verkeerd staat, dus laat de trein dan rijden en laat de politie naar het volgende station komen. De betreffende trein had overigens al vertraging vanwege een omleiding.
Alweer wat langer geleden werd een trein, die uit Berlijn kwam, in Dortmund opgeheven. Gedurende de nacht hadden voetbalfans het nogal vies gemaakt. Dat viel op zich wel mee, maar de prullenbakken waren overvol en er lagen hier en daar wat lege flessen. Een trein kan ook rijden met wat rommel, dus laat die trein dan rijden. Beter rijdend tussen overvolle prullenbakken en lege flessen dan wachten op een (meestal nog veel viezer) station.
Zo zullen er nog wel veel meer van dit soort voorbeelden zijn.
Ik denk niet dat het aan protocollen ligt maar aan de Duitse volksaard.
Je kunt in een nagenoeg lege Duitse trein een discussie meemaken over het onterecht gebruik van een gereserveerde stoel, iets waar wij in Nederland onze schouders over ophalen.
Geloof me, het niet punctueel rijden in Duitsland doet daar echt pijn.
Waarom al jaren steeds weer personeelstekort op Hengelo- Bielefeld, Heerlen – Aken, Venlo – Düsseldorf?
In Duitsland is het bij overstappen gewoon een loterij wat je aantreft. Vertraging van 45 tot 60 tot 80 minuten in het Fernverkehr zijn normaal. Als je door het land moet om naar één van de zuidelijke, noordelijke of oostelijke buurlanden van Duitsland te gaan is je reis een exercitie waarbij je continu in de reisplanner moet kijken, stress hebt en vaak (veel) vaker moet overstappen door alternatieve routes – dus ook veel sjouwen met bagage door stations en overvolle perrons én je wringen door volle treinen met vele zoekende mensen naar hun stoelnummers…. Ik spreek daarmee uit ervaring – wat een heisa. Je komt doodmoe aan, uiteindelijk.Ook stoelreserveringen in een trein die je mist, ben je gewoon kwijt ( en ik zat in de alternatieve route op de vloer). Ik kan me voorstellen dat de keuze voor vliegen snel gemaakt is. En dat zal vast voorlopig zo blijven.
Het reizen is er nu niet leuk, maar het werken ook niet.
Het personeel weet ook niet wanneer het thuiskomt.
Nou, ik prijs me gelukkig dat ik afgelopen zomer op 5 reisdagen door Duitsland amper vertraging had. 1x een half uurtje moeten wachten bij een overstap. Maar mijn loopsnelheid is laag. Ik prijs mij gelukkig gezien de vertraging cijfers.
Alternatieve zoeken rondom mijn reis doe ik overigens al jaren.
Gisteren kwam ik uit Graz aan met een Oostenrijkse Desiro in de Oostenrijkse stad Linz. Met die eerste trein was er nog geen vuiltje aan de lucht , die reed op tijd en kwam ook op tijd op zijn Zielbahnhof! Maar daarna moest ik op de ICE richting Dortmund overstappen, maar bij de passage van de grens met Duitsland ging het mis! Er waren grenscontroles , ik kwam die Bundespolizei ook tegen, maar hebben mij niet gecontroleerd. Met deze toen vertraagde trein kwam ik in Frankfurt Main Hbf aan, waar ik wilde overstappen op de ICE naar Brussel Zuid. Deze laatste was ook vertraagd vertrokken, omdat hij volgens de Duitse app te laat was klaargezet! Ja zo ontstaan dus ook vertragingen en ik heb dat geweten ook! In Brussel Zuid miste ik mijn aansluiting op de laatste ECD richting Rotterdam en verdere treinen naar Nederland reden die avond niet meer! Ik strandde dus in de Belgische hoofdstad en was genoodzaakt om een hotel op te zoeken. Gelukkig was er plaats in het nabijgelegen Ibis Hotel daar, al was het best wel een dure overnachting! Ik ga niet zwerven door een donkere stad dus dan maar een hotel!
Vandaag heb ik dus , vanwege mijn Interrailkaart de laatste reisdag verbruikt en ben even bij het hypermoderne station van Mons gaan kijken! Wat een gigantisch gebouw, hier en daar waren ze nog aan het werk, maar ook een leuke stad om eens te bezoeken. De Auberge de Jeunesse , Jeugdherberg of Youth Hostel ligt hier niet ver vandaan, maar was thans geheel volgeboekt! Jeudherberg is een beetje oubollige naam, vroeger voor alleen de jeugd, tegenwoordig is iedereen er welkom van jong tot oud! Toen ik hier even had rondgekeken weer verder via Namur en Liège Guillemins naar huis. De Drielandentrein van Arriva reed nu wel, vorige keer ook toen ik een dagje in Luik was geweest! Nu ben ik weer thuis, na vele kilometers gespoord te hebben in het buitenland. Het nieuwe station Mons heeft jaren geduurd en ook qua financiën is de prijs enorm van gestegen! Mons en Liège Guillemins zijn beide van de hand van Calatrava die ook een station Oriente in Lissabon heeft ontworpem!
Het probleem in Duitsland is , net als in België trouwens, dat ik infra rijpaden verkoopt die tussen de 12 en 24u geldig zijn… Dus op tijd rijden is niet nodig .met als gevolg dat een trein die te laat is en een trein die ik zijn pad rijdt en een trein die te vroeg is met z’n 3 op hetzelfde spoor willen rijden , dat kan . Maar Duitsland heeft toch wel wat moeilijke en zeer drukke “knopen/kruisingen” waar het dan helemaal fout loopt,.
Ze zouden beter allemaal een vb nemen aan NL, treinpad is treinpad, kan een afwerking hebben van wat minuten, Daarvoor heb je dan inhaalsnelheid..wijk je teveel af, ga je aan de kant en moet je nieuw pad vragen… Anderzijds ga je in NL nooit aan de kant voor een vertraagde reizigerstrein, ze hebben daar al begrepen dat een 2000t zware op tijd rijdende goederen trein uitwijken meer tijd en energie kost dan. Dat je ervoor terug krijgt…
NL is voor internationale machinisten in het begin frustrerend een stop is een stop en pad is pad.. maar je leert het wel te appreciëren. In NL weet je tenminste mijn of meer wanneer je gaat thuis komen ( tenzij er echt wat gebeurd net voor je op het spoor )
Roken op perrons mag ook in Polen, Oostenrijk en België niet meer! Zelfs in bus of tramabri > s in de Poolse steden Krakow en Gdansk waar ik dit jaar met vakantie was. Ook in Nederland zijn er steeds meer rookvrije plekken, bij tram, bus en metrohaltes, maar ook bij scholen en andere instellingen. Sigarettenautomaten zijn nog in Oostenrijk te zien, een item dat in Nederland al jaren verbannen is! Ook sigaretten kun je bij Poolse supermarkten nog kopen! Ook dat is hier in ons land in de ban gedaan! De verschillen in het buitenland van hoe ver ze zijn met rookverboden ten op zichter van ons land is soms gelijk, dan wel weer afwijkend! Roken in Europese treinen is volgens mij ook overal al toegepast, maar diversiteit aan oude en nieuwe trams en treinen wat er over de grens is ook wel speciaal om mee te maken. Tweede hands trams uit Duitsland en de laatste oude Konstal trams in Krakow meegemaakt .De gereviseerde Buffels of DM 90 zien er fraai uit en rijden nu lange IC routes, al zijn dat maar enkele slagen per dag! Ik reisde mee van Krakow Glowny naar Zagorz en terug! De gele met graffiti versierde ex 3400 serie staan nog troosteloos te wachten op betere tijden. Hier was ook het originele NS interieur aanwezig, alsmede de Nederlandse huisregels van NS of opschriften, Zwolle kampen en NS regio Apeldoorn Zutphen v.v. Een oude Syntus gehuistijld exemplaar heb ik helaas niet aangetroffen!