DB verbreekt weer vertragingsrecord

Weer een nieuw diepterecord voor het geplaagde Deutsche Bahn (DB). In september reed slechts 55 procent van de intercity- en ICE-treinen in Duitsland op tijd (binnen zes minuten vertraging). En daarmee zijn er nog nooit zoveel treinen vertraagd geweest. Werkzaamheden, vandalisme en sabotage worden als oorzaak aangewezen.

DB meldt nu al ’dat het steeds duidelijker wordt dat de jaarlijkse punctualiteit onder de vorige doelstelling van 65 tot 70 procent zal liggen’. De stiptheid in het gehele langeafstandsverkeer bedroeg in september 61,9 procent. Vorig jaar was dit 67,9 procent en dat werd al als dramatisch gezien. De 55,3 procent punctualiteit van de IC- en ICE-treinen is ongeveer zeven procentpunten lager dan in september 2024.

Verbindingen niet haalbaar

De slechte punctualiteit heeft grote gevolgen voor reizigers op de lange afstanden. Voor treinreizen door Duitsland moeten reizigers ervan uitgaan dat ze hun geplande overstappen niet halen. Bij het het plannen van reizen is het aangeraden om alvast uit te kijken welke alternatieve verbindingen er gemaakt kunnen worden en tijdens de reis is het zaak de actuele stand via de reisplanner in de gaten te houden.

In het regionale treinverkeer in Duitsland arriveerde in september 87,2 procent van de treinen op tijd, en ook dat was minder dan in september 2024 (89,2 procent). Ter vergelijking: op het Nederlandse hoofdspoornet was 95,4 procent van de ritten van NS in september minder dan vijf minuten vertraagd.

Proces gestart voor verbetering

DB staat aan het begin van een hervormingsproces. Op het spoor vindt een grote operatie plaats om achterstallig onderhoud weg te werken. Onder leiding van de nieuwe topvrouw Evelyn Palla moet het spoorbedrijf uit de rode cijfers raken en de dienstregeling weer betrouwbaar krijgen. Verkeersminister Patrick Schnieder heeft DB daarvoor onlangs lagere realistischere doelen gegeven. In 2029 moet minimaal 70 procent van de langeafstandstreinen op tijd rijden.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 7 oktober 2025 13:27

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug