De OV kieswijzer – dit willen de partijen met het openbaar vervoer in Nederland
21 okt 2025 13:05
Nederland kiest op 29 oktober een nieuwe Tweede Kamer. Treinreiziger.nl heeft de verkiezingsprogramma’s doorgenomen en alle plannen voor het openbaar vervoer hier op een rij gezet.
Het openbaar vervoer heeft zijn weg gevonden in alle verkiezingsprogramma’s. Er zijn verschillende overeenkomsten te vinden bij de partijen. Sociale veiligheid, betaalbaarheid en het bereikbaar houden van de regio’s zijn in bijna alle verkiezingsprogramma’s terug te vinden.
Rol ov bij andere verkiezingsthema’s
Het ov is vaak ook verweven met andere belangrijke verkiezingsonderwerpen. Zo zijn ov-verbindingen nodig om woningbouwplannen te verwezenlijken, is het spoor van groot belang voor militair transport en het halen van milieudoelstellingen.
Concrete plannen maken verschil
Verschillen tussen partijen ontstaan wanneer partijen met concrete plannen komen. Een van die concrete plannen is het klimaatticket, ook wel NL-ticket genoemd. GroenLinks-PvdA, D66, NSC en SP noemen dit kaartje. Ook veel partijen willen de Jongerendagkaart terug. Wilder wordt het met Forum voor de Democratie dat pleit voor hyperloops en een ‘decibelmaximum’ voorstelt in het ov; een verbod voor reizigers om lawaai te maken. Of Volt dat een nieuw tarievenstelsel wil of SP dat het openbaar vervoer gratis wil maken.
Wat welke partij precies wil met het openbaar vervoer zie je hieronder. In dit ov-overzicht uit de verkiezingsprogramma’s vind je de eerste zestien partijen volgens de huidige peilingen in de volgorde van de kandidatenlijst zoals bepaald door de Kiesraad.
PVV – GroenLinks-PvdA – VVD – NSC – D66 – BBB – CDA – SP – DENK – Partij voor de Dieren – Forum voor Democratie – SGP– ChristenUnie – Volt – JA21 – 50PLUS
PVV
Reisverboden – Spoorwegpolitie – NS en ProRail weer als één bedrijf
De PVV is vooral een partij voor autorijders en daar komt de partij ook voor uit. “Autorijden is een vorm van vrijheid en welvaart, maar het wordt de automobilist al jarenlang steeds moeilijker gemaakt.”
Gaat het wel over het ov dan merkt de PVV op dat NS faalt. “Liggen er blaadjes op het spoor of sneeuwt het? Dan rijden de treinen niet. Is het te warm? Dan rijden de treinen niet. Maar ook onder ’normale’ weersomstandigheden zijn er volop storingen, defecte treinen en vertragingen. En áls de treinen rijden, is het hebben van een zitplaats niet vanzelfsprekend.”
De partij focust vervolgens vooral op veiligheid. “Goed openbaar vervoer betekent ook veilig vervoer.”
- Alle NS-medewerkers krijgen een bodycam, als het aan de PVV ligt.
- “We gaan reisverboden opleggen aan ov-tuig.”
- “En als het even kan, komt de Spoorwegpolitie terug.”
- De PVV meldt geen verdere uitkleding van het streek-ov te willen.
- De PVV blijft bij de wens om spoorvervoerder NS en spoorbeheerder ProRail weer samen onder te brengen in één groot Nederlands Spoorbedrijf.
- De partij wil geen verdere prijsverhogingen van treinkaartjes.
GroenLinks-PvdA
Klimaatticket – meer regie over NS en ProRail – al het spoor elektrisch – meer handhaving in ov – uitbreiden spoorinfrastructuur – investeren in ov-beroepen
GroenLinks-PvdA besteedt ruim aandacht aan het ov. De partij wil snel een klimaatticket van 59 euro per maand waarmee in de daluren gratis gereisd kan worden met het ov. “Het uiteindelijke doel is dat het ov voor iedereen gratis te gebruiken is.” De partij wil dat het openbaar vervoer ’weer’ een publieke voorziening wordt die voor iedereen betaalbaar en toegankelijk is.
“We keren de trend van afnemend, winstgedreven ov-aanbod en introduceren nieuwe buslijnen, ook in kleine dorpen. Dit betekent betere buslijnen die vaker rijden, ook in de avonduren, en hubs met verschillende vormen van deelvervoer. We breiden het aantal treinstations in Nederland fors uit door (her-)opening van stations langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen.”
- De partij wil dat haltetaxi’s hetzelfde tarief krijgen als regulier ov.
- GroenLinks-PvdA wil het aanbod van ov beter laten aansluiten op wat nodig is om Nederland bereikbaar te houden. “Dat doen we door de regie te versterken op ProRail en NS, de hoofdrailconcessie voor de NS in stand te houden, en door provincies te ondersteunen bij het weer in eigen hand nemen van het regionale ov.”
- “De aansluiting van het hoofdrailnet met regionale netten moet naadloos zijn, verschillende check-insystemen horen daar niet bij”, vindt de partij.
- GroenLinks-PvdA wil alle spoortrajecten in Nederland elektrificeren.
- GroenLinks-PvdA vraagt als enige partij aandacht voor ov-beroepen. “Meer investeren in ov-beroepen. We gaan de personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen door de arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven in samenspraak met vakbonden te verbeteren.”
- De partij is voorstander van het versterken van handhaving in het ov. “Iedereen moet veilig met het ov kunnen reizen. Medewerkers in het ov en reizigers hebben helaas steeds vaker te maken met nare incidenten. Agressie en overlast zijn onacceptabel en overlastgevers pakken we stevig aan.”
- Het treinnet moet worden uitgebreid. “We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad en in internationaal verband als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden. De Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen gaat rijden en we onderzoeken welke verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn. Samen met onze buurlanden onderzoeken we welke grenslijnen in ere hersteld kunnen worden.”
- GroenLinks-PvdA wil in de komende periode de Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol en Hoofddorp.
- Bij GroenLinks-PvdA gaan treinen boven vliegen. “We maken Nederland goed bereikbaar met internationale treinen en sluiten die goed aan op het binnenlandse vervoer.”
- De partij wil internationale treinkaartjes ’aantrekkelijker’ maken met accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets.
- “Er komt een eenvoudig boekingssysteem voor internationale treinreizen.”
- “In EU-verband zetten we ons in voor een groot netwerk van langeafstandsverbindingen die vaak rijden.”
VVD
Hogere boetes – levenslange ov-verboden – innovatie in spoor – maatwerk in regio – beter internationale verbindingen
De VVD verhoogt tijdelijk de uitgaven aan infrastructuur voor wegen en openbaar vervoer. Met een accijnsverlaging op brandstof, uitbreiding van Schiphol en de opening van Lelystad Airport, lijkt de partij toch vooral voor de autorijder en de vliegtuigpassagier te kiezen.
Voor het ov legt de VVD de nadruk op veiligheid. “We willen beter en veiliger ov: veel Nederlanders durven de trein niet meer te nemen omdat ze onveilig, vies of te laat zijn. We houden NS daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn, onder meer door naar een verhoging van boetes voor de NS te kijken en te kijken of er op verschillende spoortrajecten alternatieve aanbieders kunnen rijden.”
- De VVD wil boetes voor zwartrijden verhogen en taakstrafverboden opleggen aan geweldplegers tegen ov-personeel.
- “Verder willen we levenslange ov-verboden opleggen en de pakkans verhogen door de (vrijwillige) inzet van bodycams voor ov-personeel en de identiteitscheck te versimpelen.”
- De VVD wil innovatie in het vervoer. “We willen zorgen dat Nederland in de toekomst koploper is op het gebied van mobiliteitsinnovatie. Niet alleen over wat er op de weg, op het spoor of op het water rijdt of vaart, maar ook over hoe we met mobiliteit omgaan.”
- Regionale bereikbaarheid moet verbeteren. “Waar regulier ov niet (meer) rijdt, blijft er wel behoefte aan verbinding. Daarom versterken we dit met maatwerkoplossingen, slimme routes en nieuwe concessievormen. Daarnaast geven we meer ruimte aan kleinschalige lokale alternatieven waarbij inwoners elkaar helpen met vervoer. We passen hiervoor wetten aan als dat nodig is.”
- De VVD wil betere internationale spoorverbindingen. “Als we in de toekomst goedkoop met de trein naar Berlijn en snel naar Londen willen reizen, is het van belang dat we het Europese treinnetwerk versterken. Dit willen we doen door open toegang tot het spoorsysteem te verbeteren en ERTMS zo snel mogelijk uit te rollen.”
NSC
Jongerendagkaart terug – ticketprijzen naar beneden – klimaatticket – hoofdrailnet bij NS – Europees HSL-netwerk
NSC kwam twee jaar geleden nieuw in de Kamer, maar afgaande op de peilingen wordt het moeilijk voor de partij een zetel te behouden. De partij heeft veel aandacht voor het spoor, zowel in Nederland als daarbuiten.
- NSC wil de NS-jongerendagkaart terug.
- Ticketprijzen in het regionale openbaar vervoer en bij de NS mogen niet harder stijgen dan de inflatie.
- Investeringen in wegen en spoorlijnen moeten in balans zijn tussen de Randstad en de regio. “We kiezen voor gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad om de regio bereikbaar te houden/maken en groei te bevorderen.”
- NSC wil investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, ’waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst’.
- NSC wil een verkenning naar de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een vast bedrag per maand, zoals het klimaatticket dat ook GroenLinks-PvdA voorstelt.
- Voor de toekomstige Lelylijn wil NSC naast de financiële aspecten ook kijken naar effecten op de brede welvaart, en de mogelijkheden voor militaire doeleinden. NSC zet in op Europese financiering voor deze spoorlijn.
- De aanleg van de Nedersaksenlijn moet aankomende kabinetsperiode beginnen, zodat voor 2040 de eerste treinen rijden, vindt NSC.
- Het hoofdrailnet blijft in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) als het aan NSC ligt. “De concessie loopt tot 2033, maar we willen bij de herbeoordeling in 2029 al onderzoeken of er meer aanbieders kunnen worden toegelaten.”
- NSC wil een betaalbaar en toegankelijk Europees HSL-treinnetwerk. “Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korteafstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug. Vanaf Amsterdam/Schiphol lopen er lijnen naar het buitenland via Breda, Zwolle/Hengelo, Arnhem en Groningen. Maar ook grenssteden moeten beter worden aangesloten op het (Duits/Belgische) HSL-netwerk.”
- NSC wil dat het eenvoudiger en goedkoper wordt om een internationale (nacht-)treinreis te boeken.
- Schiphol moet zich binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit verder ontwikkelen tot een internationaal knooppunt voor treinreizen en luchtvaart.
D66
Europese spoorautoriteit – betere aansluiting van Europees spoor op hogesnelheidsnet – bezuinigingen op regionaal ov terugdraaien – klimaatticket
D66 wil dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Het aanbod hiervan moet daarom sterk worden vergroot als het aan de partij ligt.
- Treinreizen in Europa moeten makkelijker worden door een betere aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en een Europese Spoorautoriteit.
- Het openbaar vervoer voor afstanden tot 700 kilometer moet goedkoper zijn dan het vliegtuig.
- D66 wil de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terugdraaien.
- De partij wil extra geld uittrekken voor onderhoud en aanleg van infrastructuur.
- Ook D66 wil een klimaatticket dat de partij de Nederlandpas noemt.
- De partij wil de verbinding tussen de regio’s onderling en tussen de Randstad en de regio verbeteren.
BBB
Internationale trein of bus boven vliegtuig – investeren in veiligheid – snelle aanleg Nedersaksenlijn
BBB wil een Ontwikkelingsstrategie Grootschalige Infrastructuur voor grote infrastructurele werken in de komende 50 jaar. Daarbij gaat het over de Lelylijn, de Oude Lijn bij Leiden, het verlengen van de Noord-Zuidlijn, de IJmeerverbinding vanuit Almere en de personenvervoersverbinding tussen Weert en Hamont (Antwerpen).
- Internationale trein- en busverbindingen krijgen van BBB prioriteit als alternatief voor korteafstandsvluchten.
- Openbaar vervoer moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad, aldus BBB. “In dunbevolkte gebieden stimuleren we kleinschalige vormen zoals buurtbusjes, ov op afroep en deelvervoer.”
- Ook veiligheid in het ov is een onderwerp voor BBB. “We investeren in sociale veiligheid in het openbaar vervoer en ondersteunen vervoerders, zoals NS, bij het tegengaan van agressie.” BBB wil meer informatiebevoegdheden voor boa’s in het ov ’om zelfstandig identiteiten vast te stellen en escalatie te voorkomen’.
- De partij wil de Nedersaksenlijn snel realiseren. “De Nedersaksenlijn is niet alleen een investering in vervoer, maar ook in woningbouw, arbeidsmobiliteit en innovatie. Daarnaast draagt de lijn bij aan onze militaire en logistieke weerbaarheid.”
CDA
Nieuwe infrastructuur – robuust spoornet – snelle hogesnelheidslijnen – maatwerk voor ov in regio – betaalbaar en toegankelijk ov – voorziening bereikbaar met ov
“We investeren in de basis op orde”, meldt het CDA dat het onder leiding van Henri Bontenbal goed doet in de peilingen en zomaar een grote rol kan spelen de komende jaren. De partij wil investeren in de infrastructuur en dan vooral in het onderhoud ervan.
- Het CDA wil ook nieuwe infrastructuur. “We beginnen met projecten die zowel militair als maatschappelijk en economisch van belang zijn en die het bouwen van nieuwe wijken mogelijk maken.”
- Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – wil het CDA investeren in een robuust spoornetwerk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen.
- De partij wil dat hogesnelheidslijnen en ERTMS (het nieuwe spoorbeveiligingssysteem) snel worden gerealiseerd.
- Om het openbaar vervoer toegankelijk te houden, is maatwerk per regio nodig, vindt het CDA. “Wat in Zeeland werkt, werkt niet per se in Gelderland. In de ene regio is dat flexibel vervoer op aanvraag, in de andere een robuuste buslijn of een extra trein.”
- De partij wil gemeenten en provincies stimuleren om creatieve initiatieven voor (duurzame) mobiliteit en flexvervoer te organiseren. “Dit is een logisch verlengstuk van het ov mits goed geïntegreerd en publiek toegankelijk.”
- Ook het CDA vraagt aandacht voor betaalbaar en toegankelijk ov. “Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
- Het CDA belooft ervoor te zorgen dat voorzieningen zoals ziekenhuizen, scholen en verenigingen ook zoveel mogelijk per ov bereikbaar zijn – binnen en buiten de Randstad.
SP
Gratis ov – klimaatticket – investeren in personeel – geen concurrentie op spoor – heropenen stations en buslijnen – publiek deelvervoer – treinen goedkoper dan vliegen
De SP handhaaft het pleidooi voor gratis openbaar vervoer. Daarnaast vindt de partij dat het ov weer ’écht openbaar ’ moet worden. “Collectief geregeld, toegankelijk voor iedereen en altijd dichtbij. Met vrij toegankelijk openbaar vervoer voorkomen we eenzaamheid, armoede, sociale uitsluiting, vergroten we baankansen en verlagen we de kosten voor ons allemaal. Het is bovendien ook nog eens goed voor het klimaat.”
- De SP wil stapsgewijs naar gratis ov. “In opmaat hiernaartoe maken we het openbaar vervoer direct goedkoper door de prijzen met 25 procent te verlagen en een goedkoop maandabonnement (zoals het Duitslandticket) in te voeren. Ook maken we stads en streekvervoer meteen gratis voor ouderen (65+), kinderen (12), scholieren en mensen met een beperking.”
- De SP wil investeren in personeel om het ov op tijd, veilig en schoon te maken.
- Concurrentie op het spoor verdwijnt als het aan de SP ligt. “We stoppen met concurrentie op het spoor en verschillende bedrijven met eigen tarieven en paaltjes. De NS en ProRail worden één publiek spoorbedrijf dat verantwoordelijk is voor het hele spoorvervoer, met meer zichtbaar personeel op stations en in treinen voor veiligheid en service.”
- De SP wil betere treinverbindingen in heel Nederland en is ook voorstander van de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn.
- De SP wil ’stoppen met de afbraak van het openbaar vervoer en ervoor zorgen dat iedereen met de bus, tram of trein bij een ziekenhuis, school en supermarkt kan komen’. “We investeren in provincies en vervoerregio’s, heropenen stations en starten nieuwe buslijnen. Ook in kleine dorpen en ’s avonds.”
- De SP wil ov-hubs met publiek deelvervoer, zoals OV-fietsen, en hetzelfde tarief voor vraaggestuurd vervoer en regulier openbaar vervoer. “Vervoer op afroep kan nooit een volwaardig alternatief zijn voor een vaste dienstregeling en mag zeker niet duurder zijn.”
- Het openbaar vervoer wordt, als het aan de SP ligt, 100 procent toegankelijk voor mindervaliden en mensen met een beperking. Dit geldt ook voor de stations en ov-haltes.
- De SP wil samen met andere publieke vervoersbedrijven in Europa snelle langeafstandstreinen stimuleren die goedkoper en schoner zijn dan vliegen. ’’Zo wordt reizen met de trein binnen Europa een duurzaam en aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig. Ook willen we inzetten op nachttreinen, zodat je comfortabel en zonder tijdverlies door Europa kunt reizen.”
- Treinreizen moeten goedkoper worden dan korte vluchten, vindt de SP.
- De SP wil betaalbare internationale treintickets en betere verbindingen. “Zo maken we de trein de logische keuze: comfortabel, duurzaam en betaalbaar. Geen oneerlijke voordelen meer voor vervuilende korte vluchten.”
DENK
Gratis ov voor minima ouderen en jongeren – investeren in ov
DENK heeft een beperkte ov-paragraaf in het verkiezingsprogramma. De partij wil gratis ov voor lage inkomens, ouderen (65), kinderen en jongeren. Ook schrijft de partij te willen investeren in het ov. “Hiermee zorgen we voor een dekkende dienstregeling, goedkope kaartjes en een betere kwaliteit en dragen we bij aan verduurzaming.”
Partij voor de Dieren
Meer plek voor fiets in ov – beter ov – meer treinen – betaalbaar met trein door Europa – meer nachttreinen
De Partij voor de Dieren meldt te kiezen ’voor een radicale, duurzame omslag van de manier waarop we ons verplaatsen’. “Dat betekent: minder autoverkeer, minder vliegen. En meer ruimte voor de voetganger en (elektrische) fietser en snel, betaalbaar en comfortabel openbaar vervoer.”
- De Partij voor de Dieren wil meer ruimte om de fiets mee te nemen in het ov en meer OV-fietsen en OV-fietslocaties.
- De partij wil meer en beter openbaar vervoer. “Het openbaar vervoer is, zeker in combinatie met de fiets, in potentie de schoonste en goedkoopste manier om je te verplaatsen. Helaas verdwijnen er steeds meer buslijnen, rijden er steeds kortere treinen en worden de prijzen ook nog eens flink verhoogd. Dat is geen wetmatigheid, dat zijn politieke keuzes.”
- Het openbaar vervoer moet van de Partij voor de Dieren ’minimaal 50 procent goedkoper worden. “Voor mensen met een inkomen tot 150 procent van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
- De Partij voor de Dieren wil de klassen afschaffen in de treinen. “Voor iedereen moet er een goede zitplaats zijn tegen een redelijke prijs.”
- De partij wil de treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland verkorten. “De Lelylijn en Nedersaksenlijn komen er zo snel mogelijk. Ook zorgen we voor een nieuwe, snelle treinverbinding tussen Utrecht en Breda.”
- De Partij voor de Dieren wil het aantal treinen uitbreiden en treinen verlengen. “Op alle knooppuntstations komen vergader- en werkfaciliteiten. In elk treinstel zijn schone wc’s, stopcontacten en internet. Treinstations worden goed toegankelijk gemaakt voor ouderen, mensen met een beperking en fietsers. Er komen voldoende gratis bewaakte fietsenstallingen. Er komen overstapmogelijkheden op deelauto’s.”
- De partij wil ook een uitbreiding van lightrailverbindingen, zoals de Randstadrail.
- De Partij voor de Dieren ziet ook graag meer (elektrische) bussen op de weg ’om het openbaarvervoersnetwerk uit te breiden tot een fijnmazig netwerk’. “Op meerbaanswegen worden rijstroken veranderd in busbanen, zodat het openbaar vervoer, zeker in de spits, sneller en betrouwbaarder wordt dan de auto.”
- Internationaal wil de partij een betaalbaar en toegankelijk Europees treinnetwerk.
- De EU moet ervoor zorgen dat treinreizigers overal in Europa online snel en gemakkelijk alle reisopties kunnen opzoeken en treintickets kunnen boeken.
- Nederland moet investeren in frequente internationale verbindingen naar Hamburg/Kopenhagen (noordoost), Berlijn/Praag (oost), München (zuidoost), Parijs (zuid) en Londen (west).
- De Partij voor de Dieren wil daarnaast meer en betere internationale nachttreinen en in de grensregio’s moeten (korte) internationale treinverbindingen met de buurlanden verbeteren en/of terugkeren.
Forum voor Democratie
Langere treinen – bushaltes behouden en terugbrengen – betere nachtverbindingen – decibelmaximum in ov – hyperloop
Forum wil investeren in ’top-openbaar vervoer’ met langere treinen en meer bushaltes, ’ook in de regio’.
- Volgens Forum heeft Nederland een uitstekend ov-netwerk. “Maar de kwaliteit staat onder druk. Duizenden reizigers zitten dagelijks als sardientjes in overvolle treinen, vooral tijdens de spitsuren op drukke trajecten.”
- Forum wil langere treinen.
- In de regio moet de ’kaalslag stoppen’. “Bushaltes verdwijnen elk jaar in hoog tempo, waardoor dorpen en buitengebieden steeds moeilijker bereikbaar zijn. Dat maakt mensen afhankelijk van de auto en vergroot de ongelijkheid tussen stad en platteland. Wij willen bushaltes behouden en terugbrengen, juist om ook afgelegen gebieden bereikbaar te houden.”
- Ook Forum wil betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. “Dat betekent: geen spitsheffing, betere nachtverbindingen tussen de grote steden en investeringen in alle vervoersmodaliteiten, zodat iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen. Ov moet niet alleen dienen voor forenzen in de Randstad, maar het hele land verbinden – van stad tot dorp, van ochtend tot nacht.”
- Forum wil strengere handhaving van stiltecoupés. “We gaan ordeverstoring in stiltecoupés in treinen keihard aanpakken en beboeten, zodat de treinervaring voor reizigers significant verbetert.” Ook kaartcontroles moeten strenger.
- Forum pleit voor een decibelmaximum in het ov. “We gaan een decibelmaximum instellen in het openbaar vervoer waarop kan worden gehandhaafd, zodat mensen die harde muziek of geluiden afspelen, kunnen worden aangepakt.”
- Forum wil marechaussee inzetten op risicotrajecten, ’zodat de veiligheid op het spoor kan terugkeren’.
- Forum houdt vast aan de wens voor hyperloop-verbindingen. Een hyperloop is een tunnel waardoor capsules op hoge snelheid zweven (tot wel 1000 kilometer per uur). Hyperloops bestaan alleen nog in theorie.
SGP
Renovatie voor nieuwe infrastructuur – investeren in voldoende ov – overstappunten van auto op ov – nieuwe treinstations – btw-vrijstelling ov-kaartjes – kinderen gratis reizen – jongerendagkaart
De SGP geeft veel aandacht aan de regio. “Voor spreiding van economische ontwikkeling en bedrijvigheid en de leefbaarheid van het landelijk gebied zijn naast infra-investeringen in de Randstad ook investeringen in de regio nodig. Ook regio’s als Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen en Noordoost-Groningen blijven zo goed verbonden.”
- De SGP wil dat ’belangrijke voorzieningen zoals supermarkt en ziekenhuis’ goed en betaalbaar bereikbaar zijn.
- Tijdige renovatie van bestaande infrastructuur gaat vóór op de aanleg van nieuwe infrastructuur, zodat de basis op orde blijft, vindt de SGP.
- De SGP wil het openbaar vervoer stimuleren door onder meer het betaalbaar houden van ov-tickets en te investeren in overstappunten voor auto-ov.
- “We maken ons grote zorgen over de verschraling van het busvervoer op onder meer het platteland”, meldt de SGP. “In vijf jaar tijd is dit met 10 procent afgenomen. Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
- De SGP wil extra overstappunten auto-ov, bijvoorbeeld bij Utrecht Lunetten. “Dit stoptreinstation wordt een intercitystation met een aansluiting op de A27. Ook bij Harderwijk komt zo’n intercitystop.”
- De SGP wil nieuwe stations bij onder meer Dordrecht Leerpark, Barneveld Noord (op de lijn Amersfoort – Apeldoorn) en Staphorst.
- Bij de Lelylijn wil de SGP een variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meenemen. “Zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land.”
- Staken in het ov moet aan banden worden gelegd, eist de SGP.
- De SGP wil goedkoper ov door een btw-vrijstelling, gratis reizen voor kinderen tot en met elf jaar en de terugkeer van de NS-jongerendagkaart.
ChristenUnie
Bezuinigingen op ov terugdraaien – netwerk van snelle bussen – extra geld voor achterstallig onderhoud – jongerendagkaart – goedkopere treinkaartjes – investeren in nachttreinen – transparanter boeken van internationale treinreis
Net als veel andere partijen onderstreept de ChristenUnie het belang van mobiliteit voor het verbinden van de samenleving. De partij wil daarom investeren in de infrastructuur en openbaar vervoer. “Er dreigt een kaalslag in het ov: buslijnen verdwijnen, ritten worden steeds duurder. We willen dorpen, buitenwijken en voorzieningen beter bereikbaar maken met het openbaar vervoer.”
- De ChristenUnie wil de bezuiniging op het openbaar vervoer terugdraaien en 300 miljoen euro per jaar beschikbaar stellen voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.
- De partij wil een landelijk netwerk van frequente snelle busverbindingen tussen middelgrote steden. “We zetten ons in voor een structurele verbetering van het doelgroepenvervoer, inclusief het leerlingenvervoer.”
- De ChristenUnie trekt ook extra geld uit voor wegwerken van achterstallig onderhoud van het spoor.
- De partij wil extra investeren ’in aantrekkelijk en goedkoop treinvervoer’.
- De ChristenUnie wil de benodigde 13 miljard euro voor de Lelylijn beschikbaar stellen.
- Daarnaast moet er jaarlijks 120 miljoen worden uitgegeven voor een nieuwe jongerendagkaart en goedkopere treinkaartjes.
- De ChristenUnie wil ook investeren in spoorverdubbelingen, extra, langere en bredere perrons, nieuwe keersporen en het verbeteren van de fundering van het spoor, zodat er meer en langere treinen kunnen gaan rijden. “Op het spoorwegennet wordt – daar waar de ondergrond het toelaat – een maximumsnelheid van 160 km/u de norm.”
- De partij is ook voorstander van internationale slaaptreinen en wil hier 500 miljoen euro per jaar voor uittrekken.
- Samen met andere Europese landen moet er een transparant systeem komen voor het boeken van internationale treinkaartjes.
Volt
Prioriteit voor internationale trein – internationale routes versterken – nieuw boekingssysteem – Europese spoororganisatie – spanning bovenleiding verhogen – langer van tevoren boeken van internationale kaartjes
Volt geeft het openbaar vervoer, en dan met name de trein, veel aandacht in het verkiezingsprogramma. De partij schrijft te werken aan een nieuw tarievenstelsel voor het openbaar vervoer. Volt wil voor lange afstanden een goed netwerk van regionale en internationale treinen.
Met het nieuwe tarievenstelsel wil Volt geen dubbel instaptarief bij het wisselen van trein naar ander ov, zodat het combineren van vervoermiddelen goedkoper wordt. “Daarnaast spreiden we het ov-verkeer beter over de dag en de week. Dit doen we door een dalkorting op het ov-tarief (tijdelijk) te subsidiëren. Ook passen we de onbelaste thuiswerk- en kilometervergoeding aan op spits/dal en verschillende werkdagen, om zo onder andere de drukte op dinsdag en donderdag tegen te gaan, en maken we afspraken met maatschappelijke partners, bijvoorbeeld over hybride werken.”
- Volt geeft internationale treinen prioriteit. “Dit zorgt niet alleen voor een betere internationale bereikbaarheid, maar ook voor een betere verbinding aan de grens en tussen steden. We willen zo snel mogelijk betrouwbaar en duurzaam treinverkeer tussen Europese steden realiseren.”
- Volt wil veelgebruikte routes versterken. Daarbij gaat het om onder meer Den Haag – Frankfurt, Rotterdam – Berlijn en Amsterdam – Londen.
- De partij schrijft ook in te zetten op internationale boekingssystemen voor Europese spoorwegen waar je gemakkelijk routes en prijzen kunt vergelijken en met één ticket de hele treinreis boekt. “We maken alle Europese treintickets vindbaar zonder nationale verschillen, waarbij brede beschikbaarheid en prijsconcurrentie het uitgangspunt is. Reizigers kunnen zo één reis bij verschillende vervoerders boeken met één ticket en met dezelfde passagiersrechten.”
- Volt wil een Europese organisatie die het spoor coördineert. Deze organisatie onderzoekt welke knelpunten er zijn en waar we moeten investeren.
- Ook Volt investeert in de infrastructuur in de grensregio’s, ’zodat woon- en werkverkeer, familiebezoek en studeren over de grens makkelijker wordt’.
- De Lelylijn komt er, wat Volt betreft, zo snel mogelijk en loopt door tot Bremen. “Hiervoor zijn Europese subsidies beschikbaar. Deze spoorlijn is een verlenging van de HSL Brussel – Amsterdam en vervangt daarbij het Lelylijnproject en het Wunderlineproject.”
- Volt wil aanbieders van internationale treinreizen verplichten om hun reizen twaalf maanden van tevoren op hun platforms beschikbaar te maken. “Dit maakt de keuze om de trein als vervoermiddel naar vakantiebestemmingen te gebruiken gemakkelijker.”
- Volt wijt het prijsverschil tussen trein en vliegtuig onder meer aan een gebrek aan concurrentie op het spoor. “We maken het toetreden tot de markt makkelijk door zekerheid te bieden aan nieuwe vervoerders. Daarnaast stimuleren we de markt voor tweedehands rijtuigen. Het vroegtijdig afdanken van treinstellen moet worden voorkomen.”
- Volt wil frequentere internationale treinverbindingen.
- Ook in Nederland moet het beter worden met de trein, vindt Volt.
- De partij wil ERTMS zo spoedig mogelijk invoeren. “Dan kan op bepaalde trajecten met hogere snelheden gereden worden, tot soms wel 200 km/u, en kan ook met kortere afstanden tussen treinen gereden worden zonder dat de veiligheid in het geding komt.”
- Volt wil de nog bestaande dieseltreinen vervangen door elektrische. “We verhogen de spanning op de bovenleiding van 1,5 kV DC naar de internationale norm van 25 kV AC, zodat de elektriciteit efficiënter wordt gebruikt. We kopen alleen nog nieuwe treinen die geschikt zijn voor beide spanningen om zo de transitie naar 25 kV AC mogelijk te maken.”
- Volt wil ook spoorwegovergangen vervangen door bruggen en tunnels om zo de doorstroming en veiligheid te vergroten.
- Rails moeten zoveel mogelijk op rubberblokken komen om de treinen stiller te maken. Ook pleit de partij voor meer geluidsschermen.
- Volt wil in toekomstige concessies of aanbestedingen op meer trajecten de mogelijkheid om regionaal aan te besteden, zodat in meer (grens-)regio’s treinen rijden.
- Ook Volt wil snel beginnen met de aanleg van de Nedersaksenlijn.
- Deelvervoer en openbaar vervoer moeten elkaar zo veel mogelijk versterken, vindt Volt. “Vooral voor het laatste deel van een ov-reis zien wij een grote rol voor deelvervoer. Om dit voor elkaar te krijgen is een goede afstemming tussen het aanbod van ov en deelvervoer van belang. Daarom willen wij het mogelijk maken voor provincies en vervoersregio’s om deelvervoer regionaal aan te besteden of onderdeel te maken van hun ov-concessies.”
- Volt wil nieuwe oplossingen voor deur-tot-deurvervoer subsidiëren die voor meer bereikbaarheid zorgen op plekken met te weinig haltes of dienstregelingen. Denk aan openbaar vervoer op aanvraag, deelvervoer of kortere shuttlebusdiensten naar comfortabele mobiliteitshubs waar je makkelijk overstapt.
- Op trajecten waar veel woon-/werkverkeer rijdt en de trein geen goed alternatief biedt, wil Volt investeren in de aanleg van busstroken op de snelweg. Daar kan de hele dag – en in de spits extra vaak – een snelbus rijden. Dit zou bijvoorbeeld uitgevoerd kunnen worden op de A50 tussen Eindhoven en Nijmegen.
JA21
Nedersaksenlijn en Lelylijn tegelijk – 0,04 procent van BBP investeren in ov
JA2 wil verschraling van het ov tegengaan en daarom extra investeren in spoor, bus, tram en metro. “JA21 is voorstander van goed openbaar vervoer, waarbij sprake is van een goede mix van spoor, metro’s en sneltrams, stads-, regionale en belbussen”, aldus de partij.
- JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.
- De partij wil jaarlijks 0,04 procent van het BBP investeren in het ov. ‘Om het ov niet verder te verschralen’.
- Alle mogelijke financieringsbronnen moeten onderzocht worden om de aanleg van de Lelylijn volgens het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.
50PLUS
50PLUS komt met een summiere ov-paragraaf waarin de partij meldt voor betaalbaar en voor iedereen bereikbaar ov te gaan.
“Waar geen openbaar vervoer is, worden andere oplossingen gefaciliteerd, zoals b.v. buurtbusjes. Mobiliteit is geen luxe, maar een levensader voor jong en oud. De auto is vaak onmisbaar voor ouderen en gezinnen, zeker waar ov-verbindingen verdwijnen.”
Ga stemmen!
Dit is wel een enorm lang pak-zo lang lezen schrikt velen af. Plus dat het vooral op wat plak+knipwerk uit die programma´s middels dat nieuwe AI lijkt. En het lijkt erop dat veel partijtjes toch graag nog steeds de baas over staatsdochter NS willen spelen………..
De site van reizigersvereniging ROVER heeft een dito overzicht.
IK mis 1 dingetje-dat er decennia lang in stond: de streng gereformeerde SGP (zwarte kousen kerk) was altijd tegen ZONdagsdiensten bij OV-zijn ze toch van hun geloof afgevallen?
Geldt dit keer blijkbaar alleen voor vlieg en vrachtverkeer.
De steun voor aanleg van Lelylijn is opvallend. Maar afwachten hoe concreet het wordt.
Want na de HSL & Betuweroute is er altijd een bepaalde weerzin geweest bij de Rutte kabinetten met grote spoor projecten. Vooral als de kosten tegenover de baten worden afgewogen.
Zal niet verkeerd zijn als de aanleg van Lelylijn gekoppeld wordt aan bouwen van nieuwe huizen. Integraal is dat beter. Want als er nieuwe huizen gebouwd wordt zal er ook OV moeten zijn.
De steun voor Lelylijn is in de partijprogramma’s nooit zo groot geweest. Maar afwachten of ze een worst voor houden.
Nou ja, dat hangt van de partijen af, alle partijen van vorig kabinet hadden de lelylein in hun verkiezingsprogramma staan.
Maar tja, ze hebben ook ongeveer elke verkiezingsbelofte gebroken. En de vvd heeft wel nogal veel wetgeving gemaakt die spoor duurder maken (zoals de regels dat alle nieuwe spoorlijnen bij natuurgebied in tunnels moeten, ook al liggen ze letterlijk naast een snelweg)
“alle partijen van vorig kabinet hadden de lelylein in hun verkiezingsprogramma staan”
Dit is simpelweg niet waar. En deze bewering heb je eerder gedaan in een reactie op een artikel. Toen werd al aangetoond dat dit niet klopt. Daarom weet ik niet of je hier bewust probeert onwaarheden te verspreiden of dat je het oprecht vergeten bent, maar feit is en blijft dat de PVV de lelylijn niet in het verkiezingsprogramma heeft. Niet in 2023 en nu ook niet.
hmmm, je betweerd dat je het tijden eerder hebt aangetoond, maar zegt niet waar ik dat kan terugvinden, of neemt de moeite die “aantoning” te knippen en te plakken.
of wordt de ai machine nu door je collega’s gebruikt?
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/pvv-kamerleden-achter-account-dat-honderden-racistische-ai-beelden-verspreidt
En geert heeft wel degelijk gezegd dat hij zo de ereschuld aan de Groningers wil inlossen.
Zie https://www.treinreiziger.nl/kamer-blokkeert-greep-uit-kas-lelylijn-voor-aanleg-nedersaksenlijn/
En wat bedoel je met ‘je collega’s’?
Groen Links & PvdA heeft de meeste ambitie met OV.
Maar ze hebben teveel plannen. Waarvan een aantal niet realistisch zijn. Tenzij ze het willen uitsmeren over een aantal decennia.
Internationale verbindingen verbeteren wordt een aantal keren genoemd. Tussen Nederland – België – Frankrijk kan er meer gecreëerd worden. Maar dan zal de overheid SNCF moeten vragen. En die richt zich met participatie in Eurostar meer op Londen en Parijs. En bijvoorbeeld niet op Lyon.
Open access vervoerders zoals Trenitalia en RENFE zijn ambitieuzer. Trenitalia had wel laten weten dat ze de ETR 1000 willen inzetten in Nederland tussen Groningen – Parijs.
Tussen Nederland – Duitsland valt nog véél te verbeteren. Het zal zeker niet verkeerd zijn als de ICNG – D de ICE aanvult tussen Amsterdam – Köln.
De ICNG als aanvulling tussen Amsterdam/Schiphol en Keulen zou geen slechte zaak zijn. Met stop op Düsseldorf-Airport.
Verder bij Internationaal: doorgaande treinen op de link langs Parijs via Charles de Gaulle naar het zuiden. Net zo als tot voor kort de ZonThalys in het zomerseizoen.
Vindt het best realistisch als SNCF de TGV Lyon – Brussel doortrekt naar Amsterdam Centraal.
Alleen hebben ze daar nu de treinen niet voor. En ook te weinig treinen. SNCF zal tussen 2030 – 2035 waarschijnlijk de Eurostar PBKA (Thalys) en eerste generatie Eurostar gaan vervangen.
Mogelijk dat dan een Avelia Duplex Benelux tussen Lyon – Amsterdam gaat rijden.
Ik ben het met je eens dat GL/PvdA toch wel als een van de beste uit de bus komt voor het OV, ook heeft ieder programma van iedere partij zijn onhaalbare kanten.
Ik hoop dat de aandacht gericht wordt op het verbeteren en betaalbaarder maken van het dagdagelijks OV dan de mooie luchtkastelen, die her en der gecreeerd wordt. Uiteindelijk is het dagdagelijke OV het OV dat ons allen raakt en mooie vergezichten koop je op korte termijn niets voor. Zeker gezien het volgende kabinet voor een boel moeilijke keuzes staat ook o.a. voor de veiligheid en leefbaarheid van ons land.
Hopelijk lukt het nu wel om qua OV een ambitieuzer kabinet te vormen en de afbraak van het OV nu eindelijk gestopt wordt en OV als volwaardige vervoersoptie weer beschikbaar wordt gemaakt.
Je ziet dat aan de veiligheid in OV meer aandacht besteed wordt.
Op zich prima. Maar vraag me af of die partijen ineens zo betrokken zijn bij de veiligheid van treinpersoneel en treinreizigers. Of dat ze dat doen om electoraal te scoren.
In ieder geval staat veiligheid in trein op de agenda.
Meer regie over NS en Prorail. Dat is dus concurrentievervalsing op een presenteerblaadje bedient………. U mag zelf invullen waarom, ik zit in een bus door werkzaamheden 😉
Ja echt belabberd. Hoe durft Prorail het spoor te onderhouden!
Heel wat leesvoer en uiteraard is het OV niet de enige reden om op een partij te stemmen, maar kan wel bijdragen dat je voor wat je gaat stemmen. Ben zeker blij dat alles netjes is opgesomd om te weten hoe partijen er voor staan. Het is veel, maar het is netjes opgesomd en duidelijk. Ik vind de tekst van Rover, weliswaar een stuk korter maar ook stukken minder duidelijk.
Hulde aan de schrijver / samensteller van dit overzicht.
OV is naast van belang voor het milieu en klimaat ook om Nederland bereikbaar te houden en alleen de laatste reden is al van belang om stevig in OV te investeren.
Let wel dat niet een ieder de luxe van een auto kan veroorloven. Niet alleen financieel, maar gewoonweg niet de mogelijkheid / capaciteit heeft om een rijbewijs te halen. Ik zie zelf o.a. geen / slecht diepte en heb nog wat andere kleinere problemen waardoor ik geen rijbewijs kan halen.
Mensen stemmen op pvv om EEN reden maar….. Niemand denkt na
Dus waarom hier niet?
De Lelylijn wordt bijna door iedereen genoemd en dat is een goed streven! Ook het plan om een snellen verbinding tussen Breda naar Utrecht te realiseren wordt weer genoemd. Als deze nieuwe lijn er ooit is zal dat een mooi alternatief zijn voor snelle treinen, die thans nog alleen via de HSL Zuid (straks) met volle snelheden kunnen rijden. Maar ook de voormalige spoorlijnen met Duitsland en België. De regionale Krabbenbos lijnen, waar ik voorstander van blijf is een positieve ontwikkeling. Het is ook raar om bij landsgrenzen te stoppen, vanwege een natuurgebied of een woonwijk! Deze moeten ook met het OV bereikbaar zijn, zodat je duurzaam en zonder extra verkeersoverlast hier na toe kan voor recreatie of om na een wandeling weer fijn met de trein naar huis te kunnen, Kijk eens naar hoe het verlengde Metrolijn B -traject is verlengd naar Hoek van Holland Strand? Dat was ooit al in de jaren 80 een plan geweest, toen NS nog tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland reed, maar had vermoedelijk koudwatervrees! Nu jaren later is het dan toch gelukt en het is een succes gebleken! Voortaan stap je de metro in of uit pal voor het strand, met daar achter de Noordzee! Met paddenschermen, rails op pootjes (om zand onder het spoor te houden na storm) en een tunnel bij de nieuwe woonflat, Met de modernste technieken en geluid reducerende maatregelen , kunnen we mooie projecten realiseren, zowel bij lightrail als heavy rail. Ik hoop dat Badhoevedorp ook kans maakt op een spoorverbinding, deze grotere gemeente bij Schiphol heeft hier alleen een bus. Hier kan bijvoorbeeld tramlijn 2 van heet GVB komen en een station komen voor een verlengde NoordZuidlijn metro. Verdere doortrek naar het Ziekenhuis vanaf NS Station Hoofddorp lijkt me logischer en beter dan stoppen op dat station. (Wordt er dan ook gebruik gemaakt van het NS Opstelemplacement NS of niet?) Misschien een Sprinter Dordrecht- Lage Zwaluwe- Oosterhout Weststad- Oosterhout Centrum, waar overgestapt kan worden op nieuwe spoorlijn Utrecht Breda? Boxtel Uden wordt deze ook een kandidaat voor heropening en krijgt Rhenen een snelle verbinding met Nijmegen?
Dordrecht Amstelwijck lijkt me een beter station dan Leerpark, omdat deze al bij het huidige station Dordrecht Zuid ligt. De Dordtse Amstelwijck heeft nog geen station en is daarom meer prioriteit voor aanleg, Voor verder uitbreiding van een naar twee en van twee naar vier sporen zal men net als de plannen die ik omschreef in aparte potjes moeten komen. maar dan wel voor dit project gebruiken als afgesproken , anders krijg je een Lelylijn pot, oh nee toch maar Nedersaksenlijn en andere projecten. Bijvoorbeeld Olst Deventer en tweede brug Ravenstein, Den Helder Schagen, Enkhuizen Hoorn Kersenboogerd, Ook een tweede viaduct bij Zaandam is beter dan de huidige overweg in de lijn naar Purmerend en verder. Hier ligt in een krappe boog nog steeds een gelijkvloerse overweg!!
Steek de internationale en gemeentelijke koppen bij elkaar en ga dan ten uitvoer! Met goed overleg en samenwerking bereik je meer en kun je de kosten ook beter verdelen!
Als het opplussen van de Maaslijn al goed is voor bijna een half miljard is het wel duidelijk dat niet iedere BRT / Interliner verbinding met een mooie treinlijn vervangen kan worden. Oneindig nieuwe stations bijbouwen vermindert ook de betrouwbaarheid van het OV.
Ik denk waar geen technische oplossing mogelijk is wel met tarieven dingen te doen valt. Je zou dus belangrijke BRT verbindingen ook alle treintarieven op kunnen laten gelden, zodat je BRT verbinding een onderdeel kan zijn van je treinreis. Dit zou voor Breda – Oosterhout – Utrecht een prima oplossing zijn. Dito voor de NSL zolang er geen spoor ligt en zou dus Groningen – Emmen en Groningen – Stadskanaal – Veendam alsmede de lelylijn bus Groningen – Emmeloord (en doortrekken naar Zwolle of Dronten). Wellicht zijn er nog andere trajecten die onder dit beleid kunnen vallen. Waar een vplledige spoorlijn niet haalbaar is dan maar hele belangrijke buslijnen zo goed mogelijk integreren in het landelijke treinnetwerk.
overigens heeft D66 ook een uitvoeringsprogramma waarin het verkiezingsprogramma verder en meer specifiek uitgewerkt wordt. Voor het OV zie pagina 34 en 35. https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/10/D66-Uitvoeringsprogramma-2025-2030.pdf
Geen woorden maar daden en nu ook daadwerkelijk voortvarend aan de gang met de Lelylijn in combinatie met de woningnood aanpakken door veel huizen te realiseren rond de stations:
Lelystad Zuid;
Urk Oost;
Emmeloord;
Lemmer;
Joure;
Heerenveen;
Drachten;
Leek.
Twee vliegen in een klap!
Betere ontsluiting van het noorden.
Wonen, wonen, wonen!
Welke spoedprocedure kunnen ingezet worden?
Wonen, wonen, wonen? Niemand gaat huizen bouwen die voor verhuurders verliesgevend zijn. Daarnaast zijn er geen bouwvakkers. En dan praten we nog maar niet over alle regels, procedures, bezwaarschriften, etc. Nee, bouwen gaat hem ook de komende vier jaar niet worden.
1 – De foto bij dit artikel is van een Arriva Flirt Drielandentrein op weg naar Aken HBF ter hoogte van de grens Nederland met Duitsland, als ik mij niet vergis.
2 – En al die plannen, eerst zien dan geloven, want tijdens verkiezingen beloven al die partijen veel, maar of er iets ten goede van terecht komt is een andere vraag, daar heb ik zo mijn twijfels bij !
3 – Jarenlang is het OV het stiefkind van onze mobiliteit en nu extra aandacht vragen voor een beter OV, hoe durven ze het ? ! …
1 – De foto heeft al een informatief onderschrift.
Je hebt gelijk gebeurt ook niet altijd. Dit is wel een bericht met veeeeel leesvoer goed voor een lange rit met een ic trein van Maastricht naar Den Helder of omgekeerd en behorende tot de langste IC trein rit zonder overstappen van het land, twee keer per dag waar je kan nadenken wat voor zin- en onzin de politieke partijen ons willen voorschotelen de komende jaren…
Deze foto is uitstekend gekozen door de redactie, want die spoorlijn van Heerlen naar Herzogenrath werd voor tientallen miljoenen verdubbeld en geelektificeerd, terwijl de betrouwaarheid van de treinen die Arriva hierover naar Aken laat rijden al jaren werkelijk bedroevend is. Dit illustreert dat het zinloos is om bakken geld aan spoorinfrastructuur uit te geven, zoals voorgesteld in deze verkiezingsprogramma’s, maar dat de spoorsector zelf eerst eens beter moet gaan functioneren. Als men daar toe in staat is, wat ik overigens niet verwacht, zal blijken dat al het geld dat men beschikbaar wil stellen al nodig is om het huidige spoorwegnet ook in de toekomst behoorlijk te laten functioneren.
Toch is de investering voor de Drielandentrein naar Aken geen weggegooid geld. Wie tijd heeft neemt de langzamere bus 44 vanuit Heerlen naar Aken of bus 350 Maastricht – Gulpen – Vaals, dan kies ik met kans op een vertaginkje soms liever de RE18 die best aardig bezet is en als het wel eens volgens het boekje rijdt in pakweg een half uurtje relatief comfortabel naar de Domstad kan rijden. Tijdens de komende Kerstperiode kan de Flirt soms de drukte vooral op zaterdag niet altijd aan en zijn drie bakken te weinig als de stad omgetoverd wordt tot een grote Kerstmarkt, dan zag ik mensen als een haring in een ton reizen, leuk, nee, maar velen weten niet beter.
Gratis parkeren tegenover station Landgraaf en Eygelshoven Markt is voor mensen ook reden om de Flirt naar Aken te nemen i.p.v. met de auto naar Aken te rijden, dus zo slecht is het niet altijd en ja dat die weleens zijn kuren vertoond, het zij zo, daar ga ik mij niet al te druk meer over maken…
Dat de politiek toen mede besloten heeft tot opwaardering is ook niet verkeerd en heb je meer baat bij dan toen men met dieseltjes moest rijden, is de elektrificatie zo slecht nog niet. Dat het niet perfect is, besef ik mij maar al te goed, MAAR het leven ik ook NIET perfect weet iedereen wel, of je loopt, fiets of treint…
Wat de route ook zo aantrekkelijk maakt is dat men met de Arriva ook de bankpas en OV chipkaart kan gebruiken en dat kan je niet als je van Maastricht naar de voor mij bijna Middeleeuwse aandoende stad Luik waar een tram rijdt wilt gaan, maar dat is een ander verhaal.
Ook is deze route de laatste tijd vaak als omleidingsroute voor vrachttreinen met opvallend de Vectron aan kop en dan moet een Flirt even wachten met flirten.
Veel beloven en weinig geven doet de gek in vreugde leven.
De realiteit is dat er helemaal geen geld is voor al deze plannen. Er gaat zoveel geld naar defensie en de Oekraïne dat er zeker voor OV vrijwel niets overblijft. We mogen al blij zijn als er niet te veel inkrimping komen.
Geld genoeg.
Een deel van de Nederlanders weet van gekkigheid niet wat met z’n geld te doen.
https://longreads.cbs.nl/materiele-welvaart-in-nederland-2024/vermogen-van-huishoudens/
Ook verdwijnt veel kapitaal naar het buitenland en kansloze bedrijfstakken.
Het wordt tijd dat deze financiële ‘Augiasstal’ wordt uitgemest.
Er geldt binnen de EU het recht op eigendom. Geld van de burgers in beslag nemen is niet toegestaan.
Verder moet het OV volgend jaar sowieso nog 300 mln bezuinigen door een lagere vergoeding voor de SOV omdat studenten veel minder reizen dan voor corona. Dat is destijds contractueel zo afgesproken.
Hm, ik gok dat u geen lid bent van de VARA;
https://www.bnnvara.nl/artikelen/belast-de-rijken-is-het-zo-simpel
‘Maatwerk in de regio’ is een eufemisme voor afschaffen van lijnbussen en vervangen door haltetaxi’s.
Het NL-Ticket komt eraan.
Goede zaak!
Dat is vrijheid voor iedereen.
En een tegenwicht tegen het autorijden, zelfs overdag, tijdens de daluren overstromen de auto’sde binnensteden, dorpswegen en vervuilen dat ze doen!
Persoonlijk vind ik de plannen van FvD nog het meest realistisch.
FvD laat zijn plannen niet doorrekenen en belooft teveel gratis bier. Belastingen verlagen gaat niet in combinatie met peperdure maatregelen als Eigen Risico naar € 200 en de AOW-leeftijd naar 66. Bovendien gaat uit de Europese Unie stappen ons vele miljarden kosten (zie Brexit).
Ik had het alleen over de OV-plannen.