Deutsche Bahn denkt goede weg te hebben gevonden – wel weer stevig verlies

Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) ziet een ommekeer in de crisis waarin het Duitse staatsspoorbedrijf zich bevindt. Dat zei hij donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het concern. DB sluit 2024 af met een stevig verlies van 1,8 miljard euro, maar dat is een stuk minder dan de 2,7 miljard verlies van 2023. In 2025 moet de punctualiteit flink verbeteren.

Volgens DB ligt de slechte staat van het Duitse spoor ten grondslag aan de slechte financiële prestaties van het spoorbedrijf. In het langeafstandsverkeer, waaronder de internationale treinen vallen, zakte de punctualiteit van het al tegenvallende percentage van 64 in 2023 naar 62,5 procent in 2024. Dit leidde tot extra druk op de winst, zo meldt DB. Ook stakingen en een zwakke economie droegen bij aan het slechte financiële resultaat.

Verlies langeafstandsverkeer meer dan verdubbeld

De langeafstandstreinen in Duitsland zijn vaak vertraagd door het storingsgevoelige spoornetwerk, bouwwerkzaamheden en stakingen. Hierdoor daalde het aantal passagierskilometers in het langeafstandsverkeer met 3 procent tot 44,1 miljard kilometer. De omzet van het langeafstandsverkeer daalde met ongeveer 50 miljoen euro en het verlies steeg van 43 miljoen euro naar 96 miljoen euro.

Volgens DB bleef de klanttevredenheid ondanks de problemen stabiel. In 2024 maakten ongeveer 1,9 miljoen reizigers gebruik van de treinen van DB, dat betreft een stijging van 1,6 procent ten opzichte van 2023. Het reizigersvervoer per spoor steeg met 2,1 procent tot 85 miljard reizigerskilometers.

Regionaal verkeer lichtpuntje

De groei is vooral te danken aan het regionale treinverkeer. De prestaties van DB Regio zijn flink verbeterd door het Deutschlandticket, zo meldt DB. Het aantal reizigerskilometers van DB Regio steeg met 7,7 procent naar 49,7 miljard kilometer. De omzet steeg 5,9 procent, en waar DB regio in 2023 nog verlies maakte, werd in 2024 een winst van 108 miljoen euro genoteerd.

Volgens topman Richard Lutz van DB zit het concern ’in de grootste crisis sinds de spoorweghervorming’, maar is een ommekeer in gang gezet. ’’Op belangrijke gebieden zijn we nog ver verwijderd van het bereiken van onze doelen en wat onze klanten van ons verwachten”, aldus Lutz. “Om deze crisis te overwinnen, hebben we een uitgebreid programma gelanceerd om infrastructuur, activiteiten en winstgevendheid te rehabiliteren. De eerste resultaten laten zien dat gedurfde, nieuwe benaderingen en gedisciplineerde implementatie hun vruchten afwerpen.”

Vloot gemoderniseerd

Door een flink verhoogde bijdrage van de regering kon DB vorig jaar een recordbedrag van 18,2 miljard investeren in vooral de infrastructuur. Ook werd in 2024 de langeafstandsvloot verder gemoderniseerd, met onder meer de levering van de laatste van in totaal 137 nieuwe ICE 4-treinen.

DB gaat de komende jaren door met het verbeteren van de infrastructuur. DB verwacht in 2025 20 miljard euro te investeren in het verbeteren van de spoorinfrastructuur. Reizigers moeten rekening houden met stremmingen en vertragingen door werkzaamheden. Grote projecten dit jaar zijn de trajecten tussen Hamburg en Berlijn en tussen Zevenaar in Nederland en Oberhausen.

Punctualiteit omhoog

DB verwacht in 2025 technische storingen van het materieel verder terug te brengen en zo de stiptheid te verbeteren. Het percentage langeafstandstreinen dat op tijd rijdt, moet dit jaar op 65 tot 70 liggen. Het verlies van DB moet door alle maatregelen verder slinken naar 26 tot 28 miljard euro.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 27 maart 2025 17:12

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug