fbpx
Foto: DB / Wolfgang Klee

Deutsche Bahn: miljardenverlies, ondanks reizigersgroei

21 mrt 2024 13:40

Deutsche Bahn is vorig jaar diep in de rode cijfers beland, mede door de spoorstakingen in Duitsland. Het verlies van het Duitse staatsbedrijf bedroeg 2,4 miljard euro. Ook kampte de nationale spoormaatschappij met fors hogere kosten voor bijvoorbeeld personeel.

Duitse spoorvakbonden legden vorig jaar geregeld het werk neer om eisen voor hoger loon kracht bij te zetten. Ook dit jaar is er regelmatig gestaakt op het Duitse spoor, met grote verstoringen van het treinverkeer tot gevolg.

Verder had Deutsche Bahn te maken met hogere rentekosten. Het bedrijf heeft forse schulden om investeringen in vernieuwing van het spoor te kunnen betalen. Daarmee zijn miljarden gemoeid. Er zijn steeds vaker vertragingen van treinen door problemen met verouderde infrastructuur. Om financieel sterker te staan verkocht Deutsche Bahn vorig jaar zijn buitenlandse dochter Arriva voor miljarden euro’s.

De omzet ging met 13 procent omlaag tot 45,2 miljard euro omdat door de stakingen inkomsten werden misgelopen. Ook merkte het bedrijf de lagere vrachttarieven bij de logistieke dochter DB Schenker. Deutsche Bahn is bezig met een verkoop van dat bedrijfsonderdeel.

Wel zag de spoormaatschappij het aantal reizigers toenemen, ondanks de stakingen. Vorig jaar werden ongeveer 1,8 miljard reizigers vervoerd, een toename van bijna 6 procent.

28 gedachten aan “Deutsche Bahn: miljardenverlies, ondanks reizigersgroei”

  1. Anoniem schreef:

    Treinreiziger, ben solidair.
    Koop een Every-D- ticket, 49 E per maand.
    En je kan er meereizen bijvoorbeeld Venlo -Dusseldorf of verder Keulen en je hebt hem al
    “terugverdient”.
    Of je reist dagelijks voor 1,60 E per dag, gebruikmakend van het OV in ons buurland.
    Action speaks louder than words.

    1. Anoniem schreef:

      Goed idee.
      Positief geluid, bericht.
      Ik doe het reeds naast mijn DB-Bahncard100.
      Kom op treinreiziger-lezers.
      Nu zijn jullie aan zet,

      1. Oscar schreef:

        De BahnCard 100 covert de trein.
        Hebt u dat 49 euro ticket voor de metro, tram en bus?

        1. Anoniem schreef:

          De bahncard100 is in het totale OV te gebruiken.
          Ik heb het Every-Dticket als klimaatticket, uit solidariteit genomen.
          Act like u speak.

        2. Anoniem schreef:

          Het kost me:bahncard100 4450 E : 365 dagen = 12,47 E per dag plus Every-D-ticket: 49 : 30 = 1,63 E = 14,10 E per dag.
          Voor 14,10 per dag heb ik onbeperkte CO2 minimale mobiliteit.
          Kom daar maar eens met een auto van Keulen naar Frankfurt wat alleen aan Co2 brandstof 60 E kost.
          De afstand is 200 km dus eigenlijk 200 km x 0,48 E ( excl. Parkeerkosten, verkeersboete) = 96 E voor een enkeltje .
          Vice Versa 192 E aan autokosten excl. Parkeerkosten en verkeersboete.
          En de reisduur:
          Auto 1 uur 50 min;
          Trein 1 uur 10 minuten.
          En de CO2 balans
          Trein – auto: 1: 70.
          Een auto schaadt per km 70x zoveel!

          Nou voor 14,10 E per dag reis ik Duitslandbreed (Keulen – Aachen, Dusseldorf, Hamburg, Berlijn, Frankfurt, Trier, Munchen, Salzburg in mijn bereik)

    2. Edwin Wetemans schreef:

      Op zich een goede gedachte alleen maak je 1 denkfout de trein van Venlo naar Mann of Düsseldorf. Die rijdt hellaas zelden of niet.ik heb een dl ticket maar ben voor vervoer van viersen naar werk in Venlo toch echt 90% vd tijd aangewezen op mijn ebike.ik hoop dat er een dag komt dat dl de kwaliteit van het nl ov kan benaderen.

    3. Anoniem schreef:

      Het was al een verlieslatend bedrijf en met de 49 euro ticket kunnen ze de onderhouds nieuwe investeringen en personeel en andere kosten niet betalen en zijn sinds de 49 euro ticket nog meer verlies gaan lijden spijtig maar waar

      1. Anoniem schreef:

        Klopt niet.
        De financiering Every-Ticket is Bundeslander-Sache.
        Dat Duitsland 30 – 40 jaar niet geïnvesteerd heeft in infrastruktuur, breekt haar op.
        Kapotte rail-, weginfrastruktuur, duizenden versleten, kapotte bruggen etc.

        Is te 1wijten aan CDU/FDP die schwarzen Null willen schrijven.
        Hebben ja een belastingverlaging-fetish.

  2. Ab Normaal schreef:

    Lees het verschil, ondanks de stakingen een groei van 6% aan reizigers. Wellicht dat de NS eens bij de DB kan kijken hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.

    1. Brabo schreef:

      In bijna heel 2022 waren er in Duitsland nog coronamaatregelen in het OV. Die zijn daar pas veel later dan in Nederland opgeven. Dus die 6%is niet zo indrukwekkend, te meer daar het aantal reizigers in Duitsland nog steeds ver onder dat van voor corona ligt.

    2. Joe Biden schreef:

      In Nederland heeft er in 2023 ook gewoon reizigersgroei plaatsgevonden tov 2022. Die 6% in duitsland is gewoon niet heel erg speciaal.

      >Vorig jaar steeg het aantal reizigerskilometers wel naar 89 procent ten opzichte van 2019. In 2022 was dat 76 procent.

      Uit deze quote blijkt zelfs dat de stijging in Nederland groter was dus wellicht kan DB bij NS op bezoek gaan om te leren hoe ze mensen terug de trein in krijgen.

  3. treingraag schreef:

    DBNachtzug herinvoeren wellicht idee naar Milaan, Klagenfurt, Chur was ideaal indertijd.

    1. Anoniem schreef:

      Nog meer kosten maken als je nu al meer dan 2 miljard verlies per jaar maakt?

      1. treingraag schreef:

        Schuld van 2 miljard is al eens kwijtgescholden. En de nachttrein wordt belangrijker ieder jaar. Voordelige Combi tickets met hotel lijkt me goed idee bijv. Helaas heeft het aan inventieve marketing altijd ontbroken in de goeie tijd van de
        Nachtexpressen. En er was politieke onwil tgv de ICE. Dortmund-Milaan had goede aantallen passagiers en toch weg er mee. Zeer benieuwd of Venetie doorgaat van Tui-Govolta in mei.

  4. Hanzeboog2012 schreef:

    Welke staatsspoorbedrijven zijn financieel gezond? SBB, ÖBB?

    SNCF en Eurostar moesten door de overheid gered worden tijdens de coronacrisis. DB is de grootste spoorbedrijf van Europa. Maar bepaald niet gezond qua financiën.

    Waarschijnlijk zal DB er wel weer uit de crisis komen. De vraag is alleen wanneer.

    1. Anoniem schreef:

      Er moet gewoon meer geld erbij.
      Dat geld is er.
      Belastingen voor de bovengemiddelde inkomensontvangers omhoog en accijnsheffing CO2- brandstoffen.
      Het is gewoon een keuze tussen CO2-uitstoters of Co2 vermijders inzake mobiliteit.
      De kosten van de klimaatbreakdown gaat in de honderden miljarden lopen de komende 30 jaar.
      En dan praten we niet over hoe mensen dan moeten gaan leven.

      1. Paul Lamote schreef:

        Hou toch op met die onzin van nog meer belastingverhogingen.

    2. Opa Ties schreef:

      Bij het reizigersvervoer valt het met 60 miljoen verlies nog wel mee. Het goederenvervoer is een bodemloze put en ik denk dat DB daar uiteindelijk mee zal stoppen en dat aan de particuliere vervoerders zal overlaten, DB is daar gewoon niet concurrerend.

      Blijft het probleem DB Netz, wellicht wordt dat uiteindelijk net als ProRail een ambtelijke organisatie.

      Maar een grote herstructurering van het concern is onvermijdelijk.

      1. Erno-Berk schreef:

        Probleem is ook dat langs vele nevenlijnen nog talloze seinhuizen staan die allemaal bemand moeten worden. Schattig, maar niet efficiënt. Het zou een enorme vooruitgang zijn als de vier grootste deelstaten (NRW, Bayern, Baden-Württemberg en Niedersachsen) twaalf centraal aangestuurde seinhuizen krijgen, net als in Nederland. Dan hoeven er ook geen spoorlijnen meer dicht, omdat de seinhuizen niet meer bemand kunnen worden.

        1. Simon schreef:

          Mwah, het valt met die personeelskosten nogal mee hoor.
          De seinhuizen worden vaak bemand door werkstudenten.
          Het is daar net zo’n baan als bij ons brug- of sluiswachter.

  5. Anoniem schreef:

    De Spoorwegen zijn essentiële infrastructuur.
    En vooral nu met militaire operaties in verschiet.

    1. Maurice schreef:

      Sinds wanneer zijn bodemloze putten essentiële infrastructuur?

      1. Anoniem schreef:

        G@maurice
        Ga eerst eens studeren, kennis en inzicht opdoen alvorens je hier onzin uitkraamt!

  6. Wiebe Goossen schreef:

    Zo zie je maar: het moet uit de lengte en/of de breedte komen. Is de organisatie te log en niet flexibel genoeg? Zijn de looneisen van de vakbonden mogelijk al te extreem? Kosten de Europese regels een bedrijf mogelijk al te veel?

    1. Anoniem schreef:

      Onzin.
      Een goed OV en bijbehorend uitgebreide infrastruktuur behoren tot de minimale basisvoorzieningen in een land.
      Er is geld genoeg.
      De investeringen zorgen voor een multiplier effect.
      Bezuinigingen leiden tot afbraak, verval.
      Zie de afgelopen 30 jaar (dom)rechts-beleid.

  7. dagreiziger schreef:

    Lijkt het niet wat dat de Lufthansa de DB opkoopt ? Vliegmaatschappijen werken doorgaans veel efficiënter dan spoorbedrijven. Dat vereenvoudigt ook integratie van trein- en vliegverkeer. Korte vluchten (< 500km) gaan dan per trein die dan als een (virtuele) LH vlucht gelden. Ook de 'Zubringerflüge' om van een nabije luchthaven naar een internationals zoals Frankfurt of München kunnen dan treinreizen worden die dan virtuele LH vluchten worden.

    1. Anoniem schreef:

      Lufthansa is/was financiering ook afhankelijk overheid, ons de belastingbetaler.
      Zij krijgen tevens CO2 subsidies/belasting kortingen toegeschoven waarvan de klimaatkosten een veelvoud zijn/ worden!

  8. Anoniem schreef:

    De regeringscoalitie PVV-VVD-BBB-NSC gaan bezuinigen.
    De railinfrastruktuur krijgt niet de verbeteringen die het behoeft.
    Het OV wordt duurder en ontoegankelijk(onbetaalbaar) voor mensen tot 1,4x xmodaal.
    De CO2-; stikstof-; fijn stof- reductie wordt niet gehaald.
    Domrechts is tegen de mensheid.
    Ze buiten mensen, natuur uit en vernietigen het klimaat voor financieel gewin.

Reacties zijn gesloten.