Deutsche Bahn start testen met batterijtrein (met reizigers)

Vanaf maandag kunnen treinreizigers in Duitsland reizen met de eerste volledig goedgekeurde batterijtrein. De trein wordt sinds 24 januari ingezet in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en vanaf 5 februari ook in Beieren. De testen lopen tot begin mei 2022.

Klimaatneutraal

De treinen worden ingezet bij DB Regio en zijn ontwikkeld door fabrikant Alstom. “Als Deutsche Bahn streven we ernaar om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Met de ingebruikname van de eerste batterijtrein in het passagiersvervoer zetten we de volgende grote stap in de richting van emissieloze treinen in het regionale spoorwegvervoer in Duitsland”, vertelt CEO Jörg Sandvoß van DB Regio.

Sandvoß vervolgt: “Met deze test wil DB Regio praktische ervaring opdoen om de werking en het onderhoud van deze toekomstige technologieën onder de knie te krijgen. De proefexploitatie levert ons nieuwe technische en operationele kennis op van deze innovatieve klimaatvriendelijke aandrijftechnologie.”

Nog veel dieseltreinen in Duitsland

Sinds 2016 werkt Alstom samen met de TU Berlijn aan de ontwikkeling van hybride treintechnologie (op basis van stroomafnemers en batterijen). Deze technologie is bedoeld als de duurzame opvolger van dieseltreinen in Duitsland: tot dusver worden op totaal 450 lijnen van het Duitse spoorwegnet uitsluitend dieseltreinen ingezet. Met alternatieve aandrijvingen kunnen deze lijnen efficiënt en emissievrij worden geëxploiteerd.

Op weekdagen rijdt de trein in Baden-Württemberg op de lijn Stuttgart – Horb. Op zaterdagen en zondagen wordt er gereden op de lijn Pleinfeld – Gunzenhausen in Beieren. “Op deze manier is het mogelijk de trein een maximaal aantal kilometers te laten afleggen en ondertussen verschillende routeprofielen te testen” schrijft Alstom in een persbericht.

224 kilometer op één accu

Alstom is niet de enige fabrikant die accu-treinen ontwikkeld. Zo heeft het Zwitserse Stadler tegenwoordig de Flirt-Akku. Vorige maand reed een trein van Stadler een afstand van 224 kilometer op een accu. Dat is aangemerkt als wereldrecord. De recordrit werd uitgevoerd met temperaturen rond het vriespunt, nadat het gesneeuwd had. Dat is voor treinen niet altijd een ideale combinatie.

Alstom zet niet alleen in op de accutrein, maar ook op waterstof. Waar de waterstoftreinen van Alstom vooral zijn geoptimaliseerd voor langere routes, zijn de accutreinen van de Franse spoorreus vooral geschikt voor kortere routes of lijnen met niet-geëlektrificeerde gedeelten.

This post was last modified on 25 januari 2022 14:00

Share

Recent Posts

Spoorvakbond VVMC houdt protesttocht vanaf Utrecht Centraal – (nog) geen hinder verwacht voor reizigers

Spoorvakbond VVMC (Vakbond voor Machinisten en Conducteurs) houdt woensdag een eerste protestactie wegens de vastgelopen…

7 uur terug

Nog veel problemen op Spaanse spoor – chaos op stations – reizigers met bus verder

Het treinverkeer in Spanje heeft op dinsdag nog veel hinder van de stroomstoring van maandag.…

10 uur terug

Door stroomstoring tot dinsdagochtend geen treinen meer in Spanje – treinreizigers stranden

De grote stroomstoring die Spanje en Portugal op maandag heeft getroffen, heeft ook al het…

1 dag terug

Branche juicht Onderwegpas voor minima toe maar is kritisch – ‘pas lost problemen sector niet op’

Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de…

1 dag terug

Gratis reizen of met korting voor minima met nieuwe Onderwegpas

Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De…

2 dagen terug

Update: Treinen ‘druk maar beheersbaar’ – geen noemenswaardige problemen – Reis deze Koningsnacht en Koningsdag met 15 procent korting op je treinkaartje

Na een drukke Koningsnacht, die op het spoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen, is de…

3 dagen terug