Nieuws

Dienstregeling 2019: alleen kleine veranderingen en enkele extra trein

De dienstregeling 2019 zal nauwelijks anders zijn dan de huidige dienstregeling. Alleen tussen Amsterdam en Rotterdam komt er een trein bij. Tussen Utrecht en Gouda zullen de treinen iets beter gespreid gaan rijden. Verder wordt de Sprinter Den Haag – Utrecht versneld. De nieuwe dienstregeling verschijnt ook weer op papier en is te koop via Treinwebshop en vanaf 7 december ook via de AKO boekwinkels.

Amsterdam – Rotterdam (HSL)

Vanaf 9 april 2018 werd de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam eenmaal per uur vervangen door de intercity naar Brussel. Per dienstregeling 2019, die ingaat op 9 december 2018, gaan er vijf snelle treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam: tweemaal per uur een Intercity Direct naar Breda, eenmaal per uur de Intercity Brussel (eveneens via Breda) en nog eens tweemaal per uur een Intercity Direct tot aan Rotterdam. Vier maal per dag rijdt de intercity Brussel overigens niet vanuit Amsterdam, maar vanuit Den Haag. Op die momenten rijden er dus vier treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.

Utrecht – Gouda (IC)

Tussen Utrecht en Gouda rijden nu al acht intercity’s per uur: de ene helft gaat door naar Rotterdam en de andere helft naar Den Haag. Deze treinen rijden nu nog vlak achter elkaar, waardoor de wachttijd tussen twee treinen maximaal 12 minuten bedraagt. In de nieuwe dienstregeling gaan de treinen iets beter verspreid rijden, waardoor de maximale wachttijd tussen twee treinen 10 minuten gaat worden.

Utrecht – Gouda – Den Haag (Sprinter)

De Sprinters Utrecht – Den Haag worden tussen Utrecht en Gouda circa 8 à 9 minuten versneld. De treinen zullen straks korter stilstaan in Woerden en Gouda Goverwelle. Wel zal de trein straks langer stilstaan in Gouda (circa 5 à 6 minuten) en diverse aansluitingen bieden. Tussen Gouda en Den Haag gaan alle Sprinters stoppen op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Op dit station kunnen treinreizigers straks overstappen op RandstadRail. Naar verwachting zullen ruim 2.000 reizigers van dit nieuwe station gebruik gaan maken.

Tal van kleine wijzigingen:

  • Rond Schiphol wijzigen de vertrektijden van een aantal treinen met een minuut. Ook de Thalys krijgt in Amsterdam (ri Parijs) en in Rotterdam (ri Amsterdam) gewijzigde vertrektijden, waardoor de reistijd 2 minuten toeneemt.
  • De ICE op het traject Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal krijgt in spits en dal een identiek patroon. De reistijd van de ICE naar Keulen en Frankfurt wordt daarmee in spitsuren 6 minuten korter en in daluren 2 minuten langer.
  • In Dienstregeling 2018 rijdt vijf keer per dag in de daluren de Sprinter Uitgeest-Breukelen niet verder dan Amsterdam Centraal omdat op deze momenten de ICE rijdt. Door de aanpassing van de ICE is in Dienstregeling 2019 deze onderbreking van de Sprinters niet meer nodig. Wel zijn er enkele kleine minutenwijzigingen van verschillende treinen tussen Amsterdam en Utrecht op de momenten dat de ICE rijdt.
  • De Intercity Dordrecht-Breda rijdt alleen nog in de spits één keer per uur in beide richtingen. In de daluren kunnen reizigers gebruik maken van de Sprinter Dordrecht-’s-Hertogenbosch-
    Arnhem die twee keer per uur rijdt.
  • In de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag zal NS een extra Intercity Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal gaan rijden. De laatste rechtstreekse trein
    zal kort na half één uit Den Haag Centraal vertrekken.
  • Het was de bedoeling dat de intercity’s Rotterdam – Utrecht door zou gaan rijden als Sprinter naar Houten Castellum. Dit plan gaat echter niet door. NS liet eerder al weten dat het onzeker was of Houten in de toekomst rechtstreeks verbonden bleef met Rotterdam. Nu worden de steden dus helemaal niet rechtstreeks met elkaar verbonden.
  • De trein Heerlen – Herzogenrath gaat over naar Arriva, en gaat doorrijden naar Aken. Bovendien is het de bedoeling dat de trein in Maastricht gaat starten, en uiteindelijk zelfs in Luik. Dat zal echter nog niet per 9 december zijn.
  • NS vertelde eerder dat er werd gesproken over een derde Eurostar Londen – Amsterdam. Deze komt er naar verwachting vanaf juni 2019.

(Bron: NS)

This post was last modified on 4 november 2018 16:22

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug