fbpx

Dijsselbloem vindt Fyra-deal met AnsaldoBreda acceptabel

De deal die NS met AnsaldoBreda heeft gesloten over de afwikkeling van het Fyra-debacle is ´absoluut niet goed´, maar ´in de gegeven omstandigheden acceptabel en verdedigbaar´. Dat heeft minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) dinsdag gezegd tijdens het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer.

Dijsselbloem heeft kritiek op de deal omdat nog steeds verlies wordt geleden en de reiziger nadeel ondervindt van het debacle met de trein, antwoordde hij op vragen van Eddy van Hijum (CDA). Die vroeg zich af of NS de handdoek niet te snel in de ring heeft gegooid. Maar omdat NS de schade heeft weten te beperken is de overeenkomst volgens de bewindsman toch goed uit te leggen.

Met de overeenkomst is niet alleen een mogelijk jarenlang slepend juridisch conflict van de baan. Ook is het resultaat positiever dan het al ingeboekte verlies. "Onder die laatste voorwaarde zijn we ermee akkoord gegaan", zei Dijsselbloem. Het ministerie van Financiën is de enige aandeelhouder van het spoorbedrijf. Dijsselbloem is geïnformeerd over de schikking die NS wilde treffen.

Kern van de overeenkomst is dat alle aangeschafte V250-treinstellen teruggaan naar de Italiaanse fabrikant. AnsaldoBreda stort 125 miljoen euro terug. Hierdoor beperkt NS het verlies tot 88 miljoen euro. Aangezien de 125 miljoen al was afgeboekt zorgt de deal voor een meevaller van 37 miljoen, zei Dijsselbloem.

Het verlies is echter breder. NS loopt ook nog honderden miljoenen euro´s extra verlies omdat de concessie verliesgevend is. Om verder verlies te voorkomen is de HSL per 2015 samengevoegd met de hoofdrailnet-concessie. Daardoor hoeft er minder geld aan de Staat betaald te worden. De honderden miljoenen die de Staat daardoor misloopt, zijn in 2011 al afgeboekt. Verdere verliezen van de hogesnelheidslijn komen nu voor rekening van NS en zullen ertoe leiden dat het bedrijf minder dividend uitkeert. 

De minister beloofde de Kamer op zeer korte termijn te informeren over hoe NS denkt de toekomstige verliezen op te vangen. De Kamer wil dat NS gaat bezuinigen en efficiënter gaat werken. De verliezen mogen niet worden afgewenteld op de staatskas of – door de treinkaartjes duurder te maken – op de reiziger.

Djisselbloem wilde niet ingaan op de vraag of de Fyra-treinstellen nu ineens toch betrouwbaar zijn omdat AnsaldoBreda ze wil doorverkopen. NS en de Fyra-maker hebben ervoor gekozen om een deal te sluiten waarmee een jarenlang juridisch gevecht met een onzekere uitkomst wordt voorkomen.

(c) ANP / Novum / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.