Directe trein Eindhoven – Düsseldorf start in 2026 (met DB-dochter Start als vervoerder)

Vanaf december 2026 kunnen treinreizigers elk uur rechtstreeks van Eindhoven naar Düsseldorf reizen. Hierdoor wordt de reis tussen Eindhoven en Düsseldorf een kwartier korter en is overstappen niet meer nodig. Eindhoven Centraal krijgt hiermee in 2026 een directe verbinding met Duitsland.

Aanbesteding

De nieuwe concessie Eindhoven – Düsseldorf is vandaag gegund aan vervoerder Start, een nieuwe dochteronderneming van Deutsche Bahn. De aanbestedingsprocedure is uitgevoerd door het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en de vervoersregio van Westfalen-Lippe (NWL).

Het materieel waar Start mee wil gaan rijden is de Flirt van treinfabrikant Stadler. Deze trein rijdt al in Nederland, waaronder op het traject Arnhem-Düsseldorf. Staatssecretaris Steven van Weyenberg reageert enthousiast op de nieuw aangekondigde treindienst: “Betere en snellere treinverbindingen met Duitsland zijn fijn voor reizigers en goed voor het klimaat . Met deze rechtstreekse verbinding reis je snel en comfortabel naar Düsseldorf waar je over kan stappen op het Duitse netwerk van hogesnelheidstreinen.”

Jaar vertraging

Het was eigenlijk de bedoeling om de huidige treindienst Düsseldorf – Venlo (RE13) al per 2025 door te trekken naar Eindhoven. Dat is nu op initiatief van de VRR met een jaar uitgesteld. “De reden achter het uitstel is dat tijdige levering van materieel door leveranciers aan mogelijke inschrijvers lastig en duur is als gevolg van de coronacrisis” schrijft staatssecretaris Steven van Weyenberg eerder deze maand aan de Tweede Kamer.

Door het jaar uitstel wordt door de VVR verwacht dat inschrijvers meer zekerheid hebben rondom
materieelleveringen en dit zal leiden tot aanbiedingen passend binnen het voorziene budget. “De inzet is om het huidige binnenlandse treinaanbod met één jaar te verlengen. Ondertussen werkt ProRail aan de benodigde infrastructurele maatregelen voor de nieuwe treindienst, zoals snelle wissels bij Station Eindhoven Centraal en een perronverlenging op station Venlo.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 14 december 2021 21:58

Bekijk reacties

  • Klikt mooi.
    Alleen dit is een Duitse vervoerder hoe zit het dan met de OV-chipkaart?
    Is die tot Düsseldorf, de grens of helemaal niet te gebruiken?
    En abonnementen (zoals in mijn geval studenten OV)

    Eindhoven is ook niet vol te krijgen.

    Diedje

    • Deze zal waarschijnlijk enkel tussen Eindhoven en Venlo geldig zijn, aangezien de VRR heeft aangekondigd dat hun vervoersbewijzen tot Venlo geldig zullen zijn zoals nu.

    • Op de verbidning Arnhem-Dussldorf is het OV-chipkaart geldig tussen Arnhem en Zevenaar; vanaf Zevenaar de grens over heb je een Duits kaartje nodig. Inchecken doe je bij de Arriva-palen op Arnhem CS of Zevenaar.

      Een dergelijke constructie kan men ook hier toepassen.

      • De chipkaart gaat binnenkort tot Emmerich gelden. Er komen kaartlezers op het station te staan. Je hoeft niet gebruik te naken van hrt (vaak duurdere) VRR-tarief. Als je een kaartje van/naar Blerick koopt, kun je gebruik maken van het zog internationale SCIC-tatief. Vooral wie korting heeft in Nederland, gratis teisrecht in NL, of een BahnCard van DB kan zo veel geld uitsoaren. Alleen wie in Duitsland met de bus gaat, wat verder het Ruhrgebied ingaat, of niet alleen reist is daarentegen met het VRR-tarief goedkoper uit.

        • De chipkaart geldig tot Emmerich staat op losse schroeven omdat de Provincie Gelderland is geschrokken van het prijskaartje dat daar aan vast zit.

  • Jammer dat deze trein niet verder rijdt dan Koeln, want vroeger reed er zelfs een rechtstreekse trein van Den Haag naar Koeln en Duesseldorf ligt niet zo ver van Koeln vandaan, zover ik het kan zien.

    PS. op een of andere manier komen geen umlauts uit mijn keyboard, dus heb ik de Duitse fix methode gebruikt.

    • Deze trein rijdt niet naar Köln, maar het is ook het een of het ander. Reizigers kunnen in duitsland overstappen naar Köln en sneller zijn dan wanneer deze trein wordt doorgetrokken.

      • Je zou, zeker vanwege Stadler FLIRT3, kunnen denken aan een vleugeltrein. Splitsen in MG, een treinstel naar Düsseldorf, een naar Keulen.
        Alleen jammer dat MG-D en MG-K verschillende concessiegebieden zijn. Start mag dus niet zomaar naar Keulen rijden.
        Alternatief is om de verbinding in Duitsland als Fernverkehr uit te voeren, maar dan vervalt de deelstaatsubsidie en moet alles op eigen rekening.

    • 1. Vroeger had de D-trein Duitsland-Venlo-Eindhoven-Den Haag geen stuurstandrijtuig. Düsseldorf viel af, want dan zou de trein in MG van locomotief moeten wisselen. Keulen-Den Haag was zonder richtingswissel te rijden.

      2. Destijds reed er nog een InterRegio van MG naar Berlijn. Die rijdt nu niet meer (gaat wellicht wel weer rijden maar dan via Krefeld).
      Düsseldorf als eindpunt heeft nu het voordeel dat er meer bestemmingen bereikbaar zijn.
      a. naar Hamburg en Berlijn rijden directe IC(E)'s (de overstap in Viersen naar Duisburg wordt vaker niet dan wel gehaald).
      b. naar Keulen en verder is via Düsseldorf even snel als via Dormagen (overstap in Neuss op NX) of Grevenbroich (overstap in MG op RE8). In Keulen ligt een uurlijkse knoop met verbindingen over de HSL naar Frankfurt vs. de (veel leukere want landschappelijk fraaiere) Linksrheinische.
      Omdat de trein in Düsseldorf al een IC(E) is, hoef je in sommige gevallen in Keulen niet meer over te stappen.

      • De keuze voor Düsseldorf is omdat dat het economische en politieke epicentrum van NRW is en een intercontinentaal vliegveld heeft. Keulen is eigenlijk alleen een toeristenbestemming vanuit Nederland

      • Dusseldorf heeft maar beperkt ICE's naar Berlijn was mij 2 jaar geleden opgevallen. De meeste IC's die Keulen - Berlijn doen gingen zuidelings door het Roergebied, en dus over Wuppertal en Hamm. Gelukkig rijdt die huidige RE boemel ook langs die steden dus betekende dat geen overstap.

        Keulen is wel een belangrijker knooppunt dan Dusseldorf in het Duitse net, maar met 1 snelle makkelijke overstap in Mönchengladbach kom je er ook. En Dusseldorf bespaart al snel een half uur op de reistijd als je naar het midden of verder van Duitsland wil.

        Begrijp ik overigens goed dat deze nieuwe trein niet verder gaat dan Dusseldorf?

  • In die tijd was Koln Hbf en die fraaie brug waarschijnlijk geen knelpunt. Al herinner me die situatie van toen niet.

    Maar nu verlengen naar Koln Hbf/Deutz lijk me geen verbetering. En op Düsseldorf Hbf zijn genoeg overstapmogelijkheden naar Koln.

      • Je stapt over op een trage boemeltrein, waarbij de overstap vrij krap is. De deelstaatregering wil niet dat er een halteoverslaande trein wordt ingelegd. Er rijdt ma-vr zelfs 2x/uur een trein, maar de 2e stopt ook overal, waardoor een rit icm de niet zo goede kwaliteit van de spoorlijn het tot een onnodig-kange reis maakt.

  • Een aanwinst op het Nederlandse spoornet. Zeker vanaf Noord Limburg/Brabant. En ook indirect vanaf Den Haag/Rotterdam. Hoop dat de ICNG Den Haag - Eindhoven bij Eindhoven goed aansluit op de IR Eindhoven - Düsseldorf.

    • Tenzij de dienstregeling in een van beide landen rigoreus verandert zou het een mooie betrouwbare overstap van ongeveer 20 minuten moeten worden om het passendcte krijgen. Maar we zullen het over 3 à 4 jaar zien wanneer de plannen bij de diverse organisaties binnen komen rollen.

  • Flirt platform van Stadler is beproefde techniek. Maar de praktijk is soms weerbarstig. De Stadler Flirt van Eurobahn had/heeft vaak problemen.

    En de vertraagde levering van ICNG omdat bepaalde toeleveranciers de onderdelen trager leveren heeft laten zien dat de levering van Stadler Flirt van Start terecht 1 jaar is uitgesteld.

    • Ligt dat aan het product van Stadler of het onderhoud en management van Eurobahn/Keolis? Abellio heeft namelijk zelden problemen, terwijl Eurobahn aan de lopende band problemen heeft in hun hele concessiegebied daar.

      • Het lijkt er erg op, dat de Eurobahn de treinstellen gewoon slecht onderhoudt. Het komt ook zeer vaak voor, dat beide toiletten in een treinstel defect zijn en dat niet 's avonds maar 's morgens al.

      • Daar probeer ik ook achter te komen. Zijn de specificaties van Eurobahn Flirt anders dan de Abellio Flirt? De Abellio Flirt rijdt extra onder 25 KV (aansluiting Betuweroute - Emmerich). En heeft extra ook ERTMS.

        Of moet je kijken naar andere factoren zoals jij al aangeeft?

        • In theorie zou Start ook de treinen van Eurobahn kunnen overnemen, renoveren en geschikt maken voor het NL-net.

    • Het klinkt niet erg dynamisch. Nieuwbouwtreinen kunnnen toch wel in 2 jaar geleverd worden. Ombouwen met extra modules ECTS ATB en 1500Volt kan ook geen probleem zijn.

      • Twee jaar heb je zeker nodig, en dan ben je tot ongeveer de Flirt veroordeeld. Bij andere treinen zul je meer tijd nod hebben voor de productie en toelatingsprocedure.

  • Nieuwe trein ontwikkelen met alle specificaties voor het rijden tussen Düsseldorf - Eindhoven gaat niet vanzelf. Je kunt het niet van de plank halen.

    Het moet ontwikkeld, getest en toegelaten worden. En daarbij is coronavirus ook een specifiek probleem.

    Vind 5 jaar niet lang. Hoop dat het in de dienstregeling 2026 gaat rijden.

    • Waarom kost het bouwen van een trein, het testen en toelaten in vredesnaam 5 jaar, terwijl het bouwen van een gemiddeld appartementencomplex in nog geen jaar gedaan is? Schroeven ze iedere dag maar één schroef vast :-;

    • Testen en toelaten ben ik wel met je eens. Ontwikkelen niet.
      Een trein die onder 15kV~ en 1500V= kan rijden, bestaat al. Die van de NRW-RE19 Düsseldorf-Arnhem. Dat is zelfs een Stadler FLIRT3. Kan Stadler dus in theorie gewoon leveren. Niet van de plank, wel van de tekentafel.

      Wat echter wel een rol speelt, is het pakket van eisen van START. Dat wijkt af van abellio.

  • Ah, een uursdienst. Kun je in principe ook niet laten rijden 😉. Het verschil tussen elk uur en niet rijden is verwaarloosbaar. Je houdt een nichemarkt over, de doorsnee over-de-grens-werkende heeft hier niet zoveel aan; niet betrouwbaar genoeg a.k.a. valt niet op te plannen.
    Ik omarm op zich het dualisme: markt bepaalt het aanbod en aanbod bepaalt de markt. Maar bij 1x/uur ontdek je nooit het echte potentieel van zo'n grensoverschrijdende lijn, zeker in dat gebied met veel bedrijvigheid aan beide zijden van de grens.

    • Stadler Flirt platform heeft vele varianten ontwikkeld. In Zweden rijdt een Flirt Intercity trein. Maar vaak wordt Flirt gebruikt als stoptrein. Maar het kan ook flexibel als regiotrein aangepast worden geschikt voor maximaal 160 km p/u. Het interieur kan ook aangepast worden. Zie Leo Express in Tsjechië.

Share

Recent Posts

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

3 dagen terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

4 dagen terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

4 dagen terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 week terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 week terug

Interrail viert feest: 50% korting

AFGELOPEN / ARCHIEF. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum geeft Interrail tijdelijk 50% korting op Global Passen…

2 weken terug