Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt plaats voor een directe ICE Amsterdam – München. Treinreiziger.nl meldde dit al eerder, maar toen wilde het spoorbedrijf het nieuws nog niet bevestigen omdat de dienstregeling niet definitief zou zijn.

Overstappen naar Basel

Aan een nieuwe dienstregeling wordt vaak maandenlang gewerkt, en tot deze week konden spoorbedrijven hun wensen inleveren bij de spoorbeheerders. NS International benadrukt dat het aantal reizigers richting München groeit, en hoopt dat de nieuwe verbinding de groei versterkt. Of er meer reizigers baat hebben bij een trein naar München in plaats van Basel zegt het bedrijf niet te kunnen vergelijken.

In theorie blijft de reistijd naar Basel vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Reizigers moeten dan wel in Mannheim in minder dan tien minuten overstappen op de ICE naar Zürich. Als de trein op tijd is kan dat prima, maar 90% van de huidige treinen Amsterdam – Basel heeft in Mannheim vijf minuten of meer vertraging. Dat blijkt uit cijfers van Zugfinder.

Dienstregeling naar München

De trein naar München zal in de dienstregeling 2025 om 8:32 uur uit Amsterdam gaan vertrekken. Grofweg 25 minuten later dan de huidige trein naar Basel. De bedoeling is dat de ICE’s in een strakke tweeuursdienstregeling gaan rijden.

Onderweg zal de trein onder andere stoppen te Utrecht, Keulen (11:10 uur), Frankfurt Flughafen (12:05 uur), Mannheim (12:40 uur), Stuttgart (13:20 uur) en Ulm (14:10 uur). De genoemde tijden zijn bij benadering. De eindbestemming München moet om 15:26 uur bereikt worden. De trein zal in 2025 een groot gedeelte van het jaar via Den Bosch rijden, in plaats van Arnhem.

Treintijden terugreis

Uit München zal de trein pas om 16:28 uur vertrekken, en zal dan zeven uur later aankomen in Amsterdam, om 23:29 uur. Althans, als de trein op tijd is. Ook dan zal de trein stoppen in onder andere Ulm, Stuttgart en vanaf Mannheim weer dezelfde route als de ICE uit Basel.

“De nieuwe vertrektijden zijn in de ochtend vrij gunstig” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Daardoor is de trein te halen uit grotere delen van Nederland”. Op de terugreis zijn de treintijden een stuk ongunstiger. “Zeker als je bedenkt dat de ICE vaak te laat is. Dan kun je nauwelijks meer doorreizen naar andere bestemmingen.”

This post was last modified on 14 april 2024 18:37

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug