ICE 3 Neo. Foto: DB / Siemens
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt plaats voor een directe ICE Amsterdam – München. Treinreiziger.nl meldde dit al eerder, maar toen wilde het spoorbedrijf het nieuws nog niet bevestigen omdat de dienstregeling niet definitief zou zijn.
Aan een nieuwe dienstregeling wordt vaak maandenlang gewerkt, en tot deze week konden spoorbedrijven hun wensen inleveren bij de spoorbeheerders. NS International benadrukt dat het aantal reizigers richting München groeit, en hoopt dat de nieuwe verbinding de groei versterkt. Of er meer reizigers baat hebben bij een trein naar München in plaats van Basel zegt het bedrijf niet te kunnen vergelijken.
In theorie blijft de reistijd naar Basel vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Reizigers moeten dan wel in Mannheim in minder dan tien minuten overstappen op de ICE naar Zürich. Als de trein op tijd is kan dat prima, maar 90% van de huidige treinen Amsterdam – Basel heeft in Mannheim vijf minuten of meer vertraging. Dat blijkt uit cijfers van Zugfinder.
De trein naar München zal in de dienstregeling 2025 om 8:32 uur uit Amsterdam gaan vertrekken. Grofweg 25 minuten later dan de huidige trein naar Basel. De bedoeling is dat de ICE’s in een strakke tweeuursdienstregeling gaan rijden.
Onderweg zal de trein onder andere stoppen te Utrecht, Keulen (11:10 uur), Frankfurt Flughafen (12:05 uur), Mannheim (12:40 uur), Stuttgart (13:20 uur) en Ulm (14:10 uur). De genoemde tijden zijn bij benadering. De eindbestemming München moet om 15:26 uur bereikt worden. De trein zal in 2025 een groot gedeelte van het jaar via Den Bosch rijden, in plaats van Arnhem.
Uit München zal de trein pas om 16:28 uur vertrekken, en zal dan zeven uur later aankomen in Amsterdam, om 23:29 uur. Althans, als de trein op tijd is. Ook dan zal de trein stoppen in onder andere Ulm, Stuttgart en vanaf Mannheim weer dezelfde route als de ICE uit Basel.
“De nieuwe vertrektijden zijn in de ochtend vrij gunstig” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Daardoor is de trein te halen uit grotere delen van Nederland”. Op de terugreis zijn de treintijden een stuk ongunstiger. “Zeker als je bedenkt dat de ICE vaak te laat is. Dan kun je nauwelijks meer doorreizen naar andere bestemmingen.”
This post was last modified on 14 april 2024 18:37
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…
Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Rheine via Bad Bentheim rijdt…
Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…
Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…
De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…