De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt plaats voor een directe ICE Amsterdam – München. Treinreiziger.nl meldde dit al eerder, maar toen wilde het spoorbedrijf het nieuws nog niet bevestigen omdat de dienstregeling niet definitief zou zijn.
Aan een nieuwe dienstregeling wordt vaak maandenlang gewerkt, en tot deze week konden spoorbedrijven hun wensen inleveren bij de spoorbeheerders. NS International benadrukt dat het aantal reizigers richting München groeit, en hoopt dat de nieuwe verbinding de groei versterkt. Of er meer reizigers baat hebben bij een trein naar München in plaats van Basel zegt het bedrijf niet te kunnen vergelijken.
In theorie blijft de reistijd naar Basel vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Reizigers moeten dan wel in Mannheim in minder dan tien minuten overstappen op de ICE naar Zürich. Als de trein op tijd is kan dat prima, maar 90% van de huidige treinen Amsterdam – Basel heeft in Mannheim vijf minuten of meer vertraging. Dat blijkt uit cijfers van Zugfinder.
De trein naar München zal in de dienstregeling 2025 om 8:32 uur uit Amsterdam gaan vertrekken. Grofweg 25 minuten later dan de huidige trein naar Basel. De bedoeling is dat de ICE’s in een strakke tweeuursdienstregeling gaan rijden.
Onderweg zal de trein onder andere stoppen te Utrecht, Keulen (11:10 uur), Frankfurt Flughafen (12:05 uur), Mannheim (12:40 uur), Stuttgart (13:20 uur) en Ulm (14:10 uur). De genoemde tijden zijn bij benadering. De eindbestemming München moet om 15:26 uur bereikt worden. De trein zal in 2025 een groot gedeelte van het jaar via Den Bosch rijden, in plaats van Arnhem.
Uit München zal de trein pas om 16:28 uur vertrekken, en zal dan zeven uur later aankomen in Amsterdam, om 23:29 uur. Althans, als de trein op tijd is. Ook dan zal de trein stoppen in onder andere Ulm, Stuttgart en vanaf Mannheim weer dezelfde route als de ICE uit Basel.
“De nieuwe vertrektijden zijn in de ochtend vrij gunstig” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Daardoor is de trein te halen uit grotere delen van Nederland”. Op de terugreis zijn de treintijden een stuk ongunstiger. “Zeker als je bedenkt dat de ICE vaak te laat is. Dan kun je nauwelijks meer doorreizen naar andere bestemmingen.”
This post was last modified on 14 april 2024 18:37
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…