fbpx
Een ICE snelt tussen Hamburg en Berlijn in 2025. Foto Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Door spoorwerk gaat ICE Berlijn volgend najaar via Hamburg

Amsterdam krijgt volgend jaar, tijdelijk, een directe verbinding per hogesnelheidstrein ICE naar Hamburg. De ICE Berlijn van Deutsche Bahn (DB) wordt vanaf oktober 2026 tot zeker het einde van het jaar omgeleid via Hamburg.

De omleiding van de ICE Berlijn is nodig omdat Deutsche Bahn aan het werk gaat op de hogesnelheidsspoorlijn Hannover – Berlijn. Dit ruim 250 kilometer lange traject wordt vernieuwd en uitgebreid.

Reistijd naar Berlijn ruim uur langer

De omleiding van de ICE Berlijn blijkt uit de nieuwe dienstregeling van Deutsche Bahn. De reistijd naar Berlijn neemt door de omleiding met ruim een uur toe tot 6 uur en 50 minuten. Reizigers naar Hamburg profiteren wel van een directe verbinding maar de trein zal niet stoppen op het hoofdstation van de Noord-Duitse stad. De ICE Berlijn stopt vanaf 2 oktober 2026 in Duitsland in Bad Bentheim, Rheine, Osnabrück Altstad, Hamburg Harburg, Hamburg-Bergedorf, Ludwigslust, Berlin-Spandau en Berlin Hauptbahnhof.

Sneller in Hamburg

Ondanks dat de ICE Berlijn niet naar het hoofdstation van Hamburg rijdt, biedt deze trein wel de snelste verbinding naar het centrum van deze stad. De reistijd van Amsterdam Centraal Station naar Hamburg Hauptbahnhof is straks 5 uur en 5 minuten (inclusief de overstap naar S-bahn 3 Hamburg Harburg – Hamburg Hauptbahnhof). Dat is tien minuten sneller dan de huidige snelste reisoptie.

Weinig voordeel voor reizen naar Kopenhagen en verder

De directe verbinding naar Hamburg brengt weinig voordeel voor treinreizigers naar Scandinavië. Reizigers naar Kopenhagen hebben vanaf Amsterdam nog steeds minstens twee overstappen. Bovendien is de optie met de ICE Berlijn naar Hamburg en de Eurocity naar Kopenhagen met 11 uur 37 minuten een half uur langzamer dan de reisoptie met de ICE München en overstap in Duisburg op de ICE sprinter naar Hamburg en in Hamburg op de Tsjechische Railjet Praag – Hamburg.

Zeker tot einde dienstregeling 2026

De omleiding van de ICE Berlijn duurt zeker nog tot het einde van de dienstregeling 2026. Voor het werk begint op het traject Hannover – Berlijn, gaat in de zomer het traject Hannover – Hamburg eruit voor een opknapbeurt. Het spoortraject Hamburg – Berlijn is eerder dit jaar al onder handen genomen en daarvoor lange tijd gestremd geweest.

Werk geeft ook Salzburg directe verbinding

Hamburg is komend jaar niet de eerste grote stad die door spoorwerk een directe verbinding krijgt met Amsterdam. Het Oostenrijkse Salzburg krijgt een jaar lang een directe verbinding met de Nightjet Amsterdam – Wenen wegens werkzaamheden aan het spoor in Zuid-Duitsland.

(c) Treinreiziger.nl 

3.7 3 stemmen
Artikel waardering
28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
8 dagen geleden

Hopelijk wordt het na de ingrijpende reparatiewerkzaamheden het een stuk betrouwbaarder door en dat dan dit het ongemak waard is. De problemen op het Duitse spoor zijn zo groot dat er ook zware maatregelen nodig zijn om het te fiksen en dit gaat dus ook weer gepaard met reeds bovengenoemd ongemak.
Hopelijk valt er voor de internationale reiziger iets om naar uit te kijken nadat de werkzaamheden klaar zijn.

Drs.P
8 dagen geleden

Best wel een aparte route.

Baardstaart
8 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Vanuit de DDR tijd waren er maar 3 grote routes naar Berlijn toe en als de middenroute dicht gaat blijf de noord en zuid route open. Ze hebben voor de noord route gekozen.

Loek Voorn
6 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Ben ik met je eens.
Vanaf Hannover is het veel korter via Braunschweig – Magdeburg – Brandenburg – Potsdam.

Hanzeboog
8 dagen geleden

Een permanente verbinding naar Hamburg heeft zowel NS als DB nooit geboden. Hooguit met de nachttrein.

Volgend jaar zal dat tijdelijk zijn. Maar het is duidelijk dat de markt voor treinreizigers tussen Hamburg – Nederland gering is. Het slaat niet echt aan.

Hamburg zal dan de hulp van Kopenhagen nodig hebben. Maar pas als de Fehmarnbelttunnel in gebruik zal gaan zal treinreizen richting Hamburg/Kopenhagen meer aanslaan. Zeker als DSB hun trein laat rijden tussen Kopenhagen – Amsterdam.

Daan
8 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Maar ook dan, met de dsb trein wordt amsterdam -kopenhagen 9.5 uur. Pas als de fehmarnbelttunnel.af is wordt dat 7.5 uur.

Maar Duitsland heeft al gezegd dat ze de spoorlijn aam hun kant niet op tijd af gaan krijgen vanwege problemen met de vergunningen. (uiteraard de snelweg langs precies dezelfde route wel (hoezo autolobby?)) Duss dat duurt nog wel tot 2035 voordat die er is.

Hanzeboog
8 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Klopt! Al was te lezen in een regionale blad dat het 2032 zou worden.

Maar met wat extra tegenslagen kan het ook 2035 worden.

Erik Vogelezang
8 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Als ik nu naar København wil heb ik vanaf mijn woonplaats Alphen a/d Rijn een reistijd van 12 uur (zonder enige extra reserve). Dit met een overstap van 40 minuten in Hamburg. De afgelopen jaren is het de DB al twee keer gelukt deze overstap om zeep te helpen. De laatste keer dat ik naar København moest ben ik dus gaan vliegen. København per trein wordt pas interessant als de Fehnmarn tunnel volledig in bedrijf is en er rechtstreekse treinen gaan rijden. Ik probeer normaliter vliegen zoveel mogelijk te vermijden maar er zijn grenzen aan het ongemak waarmee ik soms opgezadeld wordt als ik per trein reis.

Passepartout
7 dagen geleden
Antwoord aan  Erik Vogelezang

Ik overnacht tegenwoordig vaak in Osnabrück. Dan heb je een buffer op die aansluiting tenminste. Dan is het nog steeds niet duurder dan vliegen, en als zoals in mijn geval kinderen meereizen zelfs veel goedkoper. Wij vinden het ook best leuk om een avond + een dag in de trein te zitten, en een aansluiting missen zijn we ook op voorbereid, maar dat is denk ik niet voor iedereen. Mijn vrouw kiest soms toch ook voor het vliegtuig. Is ook wel heel veel sneller.

Drs.P
8 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Er waren ooit drie rechtstreekse verbindingen per dag tussen Nederland en Hamburg.

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Heb ik ook gebruikt. Om verder te reizen naar Rostock.

Jacob
5 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Er was ooit een nachttrein ( Noord West expres ) van Hoek van Holland naar Kopenhagen , dat waren nog eens mooie tijden !

JanAlmelo
8 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

D231 met een vertrek om 8:30 uit Amersfoort en aankomst Hamburg om 14:00. Zou dit geen nachttrein noemen.

Marin ( andere)
8 dagen geleden
Antwoord aan  JanAlmelo

Tot bijna eind 2014 reed een nacht trein Amsterdam – Kopenhagen.

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Marin ( andere)

Die hadden ze beter niet gestopt.

visseling
7 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Weet zelfs jij vast wel; als HADden komt is HEBben te laat………

visseling
7 dagen geleden
Antwoord aan  Marin ( andere)

Bijnaam: de Scandex express. Officieel: Holland-Scandinavie Express.
Overigens: voor degenen die menen dat dat toch echt het centre van the world zou zijn: ging van/naar de Hoek, aansl. op daytime Ferry Harwich, en dus niet AMSterdam.
Reden van opheffing zal dus eerder ook in dienst nemen EuroStar ipv al die ferries zijn geweest.
Tot einde zo´n 10/12 jaar terug gingen er wel veel meer hele lange afstands nachttreinen over trajecten die soms niet eens meer in dienst zijn. De razendsnelle opkomst en vanwege grote succes ondanks alle altijd dezelfde klachten erover, van die lekkere goedkope (MITS je weet hoe ze te handelen!) low-cost airlines die ook nog veel meer direkte relaties boden als het spoor ooit heeft kunnen doen zal eerder rede zijn geweest. Alsof een nacht met z´n 6en met meurende sokken in zo´n benauwde couchette/Liegewagen nou zo´n pretje was. Als je andere fora leest gaat het voor die nachttreinen vrijwel altijd over ´eigen privé coupé’willen en dan ook nog voor weinig-dat gaat het dus niet worden

Passepartout
7 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Slaaptrein met 6 persoons coupé is echt een uitkomst voor een gezin van 5 (en een neefje dat gek genoeg uiteindelijk nooit komt opdagen). Alleen vind ik het ook niet erg om een vertrek te delen, het is meestal erg gemoedelijk. Zo praat je nog eens met iemand.

Arno Schotmans
7 dagen geleden
Antwoord aan  Marin ( andere)

Klopt, dezelfde trein had ook wagons die onder de naam van de Poolse zanger Jan Kiepura tussen Amsterdam en Warschau reden. En volgens mij waren er ook nog 1 of 2 wagons die vanuit Warschau verder gingen naar Moskou. Ja ja, beste mensen, dat waren nog eens tijden… 😉

Reinier Bakels
6 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik ga vaak met de trein naar Duitsland en zelden met het vliegtuig want ik begin een steeds grotere hekel te krijgen aan vliegvelden. Alleen kun je door te vliegen een overnachting uitsparen en dan wordt dat voordeliger.

Dries Molenaar
8 dagen geleden

Het is maar drie maanden. Je kan dan wel naar de Winterdom.

Veen
6 dagen geleden

Voorwaarde is dat de renovaties Berlijn-Hamburg en (daarna) Hannover-Hamburg dan klaar zijn. Anders zal Hannover-Berlijn allemaal over de oude lijn Hannover-Berlijn via Magdeburg moeten.
Of de renovatie van de HSL Hannover-Berlijn wordt dan uitgesteld. Er zijn immers ook goederentreinen die moeten kunnen rijden. Het schijnt dat het bij de renovatie van de HSL H-B vooral gaat om de vervanging van spoor op betonnen plaat door spoor op een steenslagbed. Spoor op betonnen plaat schijnt op den duur te ernstige nadelen te hebben.

Reinier Bakels
6 dagen geleden

De verbinding naar Berlijn was altijd redelijk betrouwbaar. Vroeger kon je nog wel eens hopen op een uur vertraging want dan krijg je 25% terug, maar dat heb ik al lang niet meer meegemaakt. Op zo’n reis maakt een uurtje meer of minder me niet zoveel uit MITS tegen die tijd het nieuwe materieel operationeel is en je weer een biertje kunt drinken en een hapje kunt eten in de trein. Als tegemoetkoming zouden ze de mogelijkheid moeten bieden de reis langer te onderbreken in Hamburg ook als je “Zugbindung” hebt.

t8ig
6 dagen geleden

Wel grappig dat dit sneller is dan over Hannover-Braunschweig-Magdeburg. 5 uur en 5 minuten Amsterdam-Hamburg, dat zou zonder de overstap op Harburg onder de 5 uur zakken.
Koren op de molen van de mensen die al jaren weten dat Amsterdam-Hamburg heel logisch is via Osnabruck, en totaal onlogisch om voor 30 miljard een lelylijn plus opgewaardeerde wunderline voor te bouwen.
Ook grappig dat hij in Osnabruck Altstadt stopt en dus in Osnabruck ogenschijnlijk via de Klus-kurve de bocht afsnijdt, in Bremen en Hamburg de goederen umgehungsbahn benut. Als treinfan zeker de moeite waard, deze creatieve route.

Bert Sitters
2 dagen geleden
Antwoord aan  t8ig

Slim gedacht ja. Station Osnabrück Altstadt en de Kluskurve heb ik al eerder naar voren gebracht als directe verbinding van Nederland naar Hamburg. Die shortcuts bij Bremen en Hamburg zijn ook handig om de trein naar Berlijn niet al te veel oponthoud te geven.

Arjan krabbenbos
5 dagen geleden

Kan de nieuwe Wunderline die begint in Groningen en nu door weer een nieuwe vertraging eindigt bij Bad Nieuweschans pas midden 2026 door gaat rijden naar het Duitse Leer. De nieuwe brug wordt volop getest en ook de machinisten moeten proeven doen, voordat de trein eindelijk de Duitse grens over mag. Ook komen er nieuwe stations bij in Bunde en Ihrhove, waar ,men op de regionale trein naar en van Rheine kan stappen.
Maak er straks een directe trein van Leeuwarden Groningen Bremen Hamburg Hbfv.v. . Dan profiteert ook het noorden van Nederland van een snelle verbinding met Noord Duitsland. Om het uur zal een interessante verbinding kunnen zijn, met de zomerperiode kan de trein zelfs naar Harlingen haven gaan rijden voor Duitse Wadbezoekers!

Bert Sitters
3 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Hahaha, weer een Krabbenbosboemeltje. Tussen Osnabrück en Hamburg ligt snel spoor. Tussen Groningen en Leer ligt ongeelektrificeerd enkelspoor.

Marco Geurts
3 dagen geleden

Het was leuk om de Nightjet uit Zürich elke zaterdag te spotten op Horst-Sevenum en ook al vindt ik het jammer dat die na Mei 2026 weer via Emmerich gaat rijden ipv Venlo zal het me niks verbazen als die Nightjet toch vaker over Venlo komt dan Emmerich ivm de werkzaamheden in Duitsland en dat die wel eens uitlopen