Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan gaan. Het demissionaire kabinet heeft besloten om geen geld vrij te maken in de miljoenennota voor dit project, ondanks een miljardendeal die het Rijk en de gemeente Amsterdam vorig jaar sloten.
Met de Noord/Zuidlijn reizen tot Schiphol en uiteindelijk Hoofddorp is een langgekoesterde wens van de gemeente Amsterdam en verschillende vervoerders. Vorig jaar leek er licht aan het eind van de tunnel toen Amsterdam een grote deal sloot met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: metrolijn 52 zou vanuit de Zuidas doorgetrokken worden naar Schiphol, met bijgaand 175.000 nieuwe woningen in de Metropoolregio en de mogelijkheid tot de voltooiing van de Ringlijn tussen Sloterdijk en het Centraal Station.
Die deal staat nu weer op losse schroeven, nu het demissionaire kabinet besloten heeft om deze bestedingen in te zetten om het begrotingstekort te dichten. Het ministerie van I&W kampt met financiële tekorten, wat al eerder resulteerde in het stopzetten van zeventien infrastructurele projecten. Daar komen de plannen voor de Noord/Zuidlijn bovenop.
In Amsterdam wordt met verbazing gereageerd op deze aankondiging van het demissionaire kabinet. Verkeerswethouder Melanie van der Horst zegt tegen het Parool ‘enorm geschrokken’ te zijn dat het beloofde geld nu voor andere zaken wordt ingezet. “Het belang van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is van zo’n grote meerwaarde voor de regio en het land dat we ervan uitgaan dat het Rijk zich aan de afspraken houdt en het nieuwe kabinet het tekort weer aanvult.”
In totaal schrapt het demissionaire kabinet 1,6 miljard euro uit het begrotingsboekje voor het project Noord/Zuidlijn. Er blijft 900 miljoen staan om tot 2025 onderzoek te doen, maar of de geplande start van de bouw in 2028 nog door kan gaan, is onzeker.
De aanleg van de verlengde Noord/Zuidlijn moet ontlasting bieden op het spoor en de snelwegen in de Metropoolregio Amsterdam, waar nu dagelijks zo’n 1,7 miljoen mensen reizen. Er is echter ook kritiek op het project, want uiteindelijk zouden Amsterdammers zelf weinig aan een metroverbinding met Schiphol en Hoofddorp hebben. Het zou vooral voordelen bieden voor het landelijke spoornetwerk, maar niet zozeer op de route tussen Schiphol en Amsterdam. Het Centraal Planbureau uitte zich al eerder zeer kritisch over de financiering van het project. Mede daardoor kreeg Amsterdam al minder te besteden voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn.
Het is niet voor het eerst dat de Noord/Zuidlijn een zorgenkindje is: de bouw van de huidige lijn liep lange vertragingen op door hoge kosten, onzekerheid over de financiering, angst voor schade aan de Amsterdamse binnenstad en fouten tijdens de bouw. Het verzakken van meerdere panden aan de Vijzelgracht zorgde er zelfs voor dat de werkzaamheden in 2008 en 2009 bijna een jaar werden stilgelegd. In april 2003 werd begonnen met de werkzaamheden, pas in juli 2018 werd de Noord/Zuidlijn geopend.
This post was last modified on 21 september 2023 12:47
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events…